Monday, July 13, 2015 - 0 comments

RaMadhaN 2015

Assalammualaikum


dh nk dekat abis ramadhan baru la dpt cite psl puasa tahun ni...sedih betul la blog aku skrg ni...hari ni pun gigih la wat entry pasal puasa sbb nk gak ada cite psl puasa tahun ni dlm blog ni..ari ni aku keje lg...esok pun keje lg...ari rabu baru start cuti...cuti tk lama...rabu khamis je...isnin raya k4 dh masuk keje balik...tahun ni turn raya klate...sbb tu ambik cuti awal sebelum raya...so lps raya kena keje awal pun tk kesah sgt la sbb family aku kt cheras ni je....


ok2 bab raya nnt kita cite bila dh menjelang nye raya (tu pun kalo rajin la nk update blog lps raya)...hari ni nk cite psl puasa utk tahun ni...tahun ni puasa anak dh 2...yg si kecik tu 7 bulan...mmg ngah melasak la...mencabar gak la puasa tahun ni terutama time berbuka....mn nk layan si abg mkn berterabur...mn nk layan si kecik yg kalo dok dlm walker keje nk mengejar mknn je....sambil mkn sambil kaki dok halang yg si kecik dok nk mengejar mknn....abis mknn mmg kena sapu satu umah la sbb si abg mkn berterabur...nk disuap belagak nk mkn sendiri...bila mkn sendiri,berapa suap je masuk mulut...selebihnya ke lantai la.....


time sahur pun mencabar gak kalo si kecik tu sama2 bangun awal nk sahur...mkn kelam kabut anak dh nangis nk nyusu....kalo lps mkn dia nk nyusu ok lg...tp kalo blum sempat panas lauk semua dia dh nangis nk nyusu, mmg husband la kena tolong panaskan lauk....dan plg mencabar bila nk berbuka puasa di luar...aku lg suka mkn kt umah drp mkn di luar...tk kenyang aku rasa kalo mkn kt luar ni bila anak dh start meragam....mkn kt umah ni kalo anak meragam boleh berhenti2 mkn dan sambung balik mkn lps2 tu...kalo kt luar ni jgn harap la nk wat mcm tu...pastu yg paling mencabar berbuka di luar bila terkejar2 nk solat maghrib sbb kena solat gilir2 nk jaga anak....


sbb tu tahun ni aku byk memasak dr mkn kt luar....membeli kt bazar pun kurang...paham2 la zaman2 gst ni...gi bazar kalo tk abis 20rgt mmg tk sah...tk faham aku knp boleh kuar kt surat khabar "Najib terkejut kuih 14 keping hanya rm4 je"....ini semua poyo je...nk ampu najib pun agak2 la letak harga kuih mcm tu...smlm aku gi bazar beli kuih bakar kemboje pun dh rm4.5...terkejut aku...ingat kan 3rgt ke 3.5 ke...sekali rm4.5....ari tu beli roti john punya la mahal...rm4.5....utk aku yg tk ramai ni boleh la beli satu je...kalo yg ramai kena la beli 2...beli 2 dh rm9...usihh mmg mahal mknn kt bazar...sbb tu puasa tahun ni aku dh kurang membeli di bazar...mcm tahun2 sebelum ni...lauk je aku masak,kuih still beli kt bazar...tp tahun ni kuih pun aku gigih membuat...dh hujung2 ramadhan ni je la kuih byk beli je...tu pun tk beli kt bazar...sbb kuih kt bazar mahal...ada yg dh jual seketul rm0.50...so aku beli kuih kt stall tepi jalan area umah aku ni...harga kuih still rm0.40...saiz kuih pun tkde la kecik sgt wlp masih 40sen....


berbuka di luar lak...adalah dlm 4 kali je berbuka di luar...3 kali mkn buffet dan sekali mkn kt kedai...selebihnya samada berbuka di rumah sendiri atau berbuka di rumah parent aku...3 kali mkn buffet tu,ada sekali tu opis belanja...mcm biasa la tiap2 tahun tk miss opis belanja iftar...tahun ni opis belanja kt Palace of the Golden Horses....best gak buffet ramadhan kt sana...mcm2 pilihan mknn ada...mknn tradisi sarawak ada...laksa johor ada...satay kambing tu mmg wajib ada la kan...byk sgt mknn sampai tk tau nk mkn yg mn satu...cuma yg kurang dr segi dessert la...bg aku dessert dia tk byk pilihan...puding roti yg menjadi kemestian mn2 buffet kt hotel pun tkde....pastu dr segi tempat...tempat dia ok la sejuk ber air con....mkn pun selesa...cuma aku rasa mcm sempit sikit je...ruang sempit budak2 baya2 aariz nk lari2 mmg tk boleh la...itu yg aariz bosan tu...dh bosan buat perangai...ummi ngan babah nk mkn pun tk senang...sudah nye lps solat maghrib ktorg terus balik....


yg lg 2 mkn buffet tu,satu tu ktorg pilih buffet mkn kt kedai arab...kedai arab tu kt cyberjaya...nama kedai tu syaaban (lebih kurang la ejaan dia)...harga rm35++ (tk termasuk gst)...1st time ktorg berbuka puasa mkn buffet kt kedai arab...tahun depan boleh cuba lg sbb sangat la puas hati....harga berbaloi dgn kualiti dan kuantiti mknn...nasi je ada 3 jenis nasi arab...pilih la nk mkn nasi yg mn satu...aku ambik semua jenis nasi tu...tp ambik sikit2 la...dpt rasa semua...ayam pun ada mcm2 jenis ayam...kambing pun sama...bukan setakat nasi arab je ada...kebab pun ada...kuih tk payah ckp...mcm2 jenis kuih ada...kuih2 melayu pun ada...tk tau nk ambik yg mn satu...spaghetti arab pun ada...pastu jgn risau...mknn sentiasa di refill...kambing tu aku tengok kejap2 kan dorang refill...husband aku puas hati la dpt mkn kambing byk...kambing kt kedai arab kan sedap...dorang rebus sampai lembut sampai ke tulang....mmg puas hati gila...cuma dlm kedai tu tkde surau...so ktorg mcm kelam kabut sikit mkn sbb nk kejar solat maghrib...tk tau lak kt parking bawah tu ada surau...kalo tk tkde la terkejar2 nk gi solat kt petro pum...


tp yg paling sedih dan mengecewakan adalah time ktorg berbuka di buffet ramadhan sajian warisan UPM...harga buffet rm49.90 seorang...tp kualiti dan kuantiti mknn mcm mkn kt pasar mlm....dh la mknn sejuk...pastu mknn abis dorang tk refill pun...belum masuk waktu berbuka mknn dh abis...kecewa sgt....pastu pilihan mknn pun tk byk...dh la buffet ni wat kt dewan....pastu dgn mknn mcm tu...seolah2 rasa mcm mkn kenduri kawen....beza nye kenduri kawen kita gi mkn free...tk pun isi duit dlm 5rgt ke 10rgt dlm sampul utk salam kaut...tp yg ni bayar rm49.90 tp standard mknn mcm mkn kt kenduri kawen....kecewa sgt org melayu wat bisness menipu mcm ni...ktorg pilih berbuka kt sini pun sbb memikirkan buffet ni dibuat di UPM...so ingatkan UPM tk kan merosakkan nama UPM tu sendiri la...tp dh jadi mcm ni ambik ko aku wat review dlm blog aku....so sapa2 yg baca ni ingat la jgn pilih mkn buffet kt UPM tu...dh la aku complaint antar sms pun dorang tk balas say sorry ke apa....aduiiii bulan2 puasa boleh pulak wat keje menipu duit org mcm ni....

so itu la serba sedikit cite aku psl ramadhan tahun ni....ramadhan tahun ni gak kami diduga dgn kesihatan anak2 dan diri sendiri...lps sorang,sorang sakit demam,selsema,batuk....nk wat kuih raya tahun ni pun tk sempat...tgk la lps2 balik dr kmpg nnt...sebaik la segala persiapan raya dh settle awal...smlm aku demam...disebabkan demam mmg tk masak la...beli kt bazar je smlm...hari ni pun sama...beli je la nampak nye...esok dh tentu2 berbuka dlm perjalanan sbb esok nk balik kmpg dh...harap2 tk jem...sempat la nk berbuka kt petronas bentong...situ berbuka puasa meriah...baru la terasa nk raya...

ok la nnt sambung cite psl raya lak kalo aku rajin...cite psl kesah berpantang pun ada hutang satu entry lg...sebenarnya byk cite2 basi yg rasa mcm nk masuk kan dlm blog ni tp tk tau bila nye nk wat entry2 tu...aduiii tk tau la knp sejak2 dh ada anak 2 ni makin malas nk update blog...


nk wat penutup pun dh tk reti...ok la....sekian....

0 comments:

Post a Comment