Thursday, January 5, 2017 - , , 0 comments

aariz dAh tAdiKA, medina ke tAsKa

Assalammualaikum..

tak terlambat utk aku wish happy new year 2017..utk entry pertama tahun 2017 ni, aku nak mulakan dgn kisah anak bujang aku muhammad aariz dh masuk tadika dan anak dara aku ke taska..aariz tahun ni umur dia 5 tahun..seperti aku dan husband plan,anak2 umur 5 tahun baru kami akan masukkan mereka ke tadika..4 tahun tu bg kami awal sgt..lgpun mereka duduk kt taska..kt taska pun kadang2 ada belajar gak..so cukup la tu utk budak umur 4 tahun..

sebelum aku bercerita psl aariz masuk tadika ni,aku nk cite dulu pasal anak dara aku ni..tahun ni aku dan husband decide nak masukkan medina ke taska sama2 dgn abg long dia..ada byk sebab sebenar nye knp kami masukkan medina ke taska seawal ni..tp malas la aku nk cite sbb melibatkan aib org..so biar lah org yg terdekat je tau knp aku masukkan medina ke taska tahun ni..ni gmbr pada pg 3hb januari..time ni aariz tk start sekolah lg..tadika aariz start 4hb...medina pg2 mmg muka mcm tu..dia kan bukan morning person punya org..so faham2 je la...







 
ni antara persiapan aariz nak masuk tadika..kena buat gmbr pasport,beli kasut sekolah (over anak aku sayang sgt dgn kasut sekolah,sampai bawa ke tempat tido),beli stiker nama nak label kt brg2 dorang,isi form dan tulis nama kat buku..sebaik buku tk byk utk tadika ni..dh sekolah nnt buku dh byk,mak ko beli cop nama,kita cop je la nama kt buku..buku berapa ketul ni pun lenguh2 tgn mak ko ni menulis...hehe..

yg ni kena isi borang imunisasi...mana2 tadika yg daftar under KPM mmg diwajibkan fill form imunisasi ni..tp tk bermakna kalo anak korang tk lengkap ambik imunisasi or tk ambik imunisasi ni, anak korang tk leh masuk tadika..still boleh..cuma KPM akan pantau la terutama kalo ada penyakit berjangkit kat tadika...

so buku imunisasi ni korang kena simpan elok2 la..senang nnt nak refer date imunisasi yg korang ambik tu...



hari yg ditunggu pun tiba...4 januari 1st day aariz ke tadika..1st day kena pakai baju sukan sbb tadika aariz setiap ari rabu mmg kena pakai baju sukan...time pergi semangat pakai topi..balik sekolah topi ntah ke mana...huhuhu baru 1st day aariz dh ada barang hilang...

1st day kuar awal dr rumah..kol 7.15 dh keluar..antar budak2 ni ke taska dulu..dr taska aariz akan naik van sekolah utk ke tadika..dr rumah kami antar anak2 naik motor je...tgk la tu dr kwsn rumah aku je dh jln jem..kalo antar ngan kereta mmg lmbt la nk sampai...padahal dr rumah ke taska tak sampai 5 minit pun..dr taska ke tadika pun tk sampai 5 minit..tp kalo dh jem semua jd lambat...

aku ngan husband mmg ambik cuti 4hb tu..ni kami melepak tepi taska budak2 sementara nak tunggu van sekolah aariz sampai..van sekolah sampai kol 7.30..

kol 7.30 van sekolah sampai..aku ambik van sekolah dari taska dia juga..senang dia dh kenal ngan pengasuh taska kan..pengasuh taska tu juga yg bawa van sekolah ni..aku ambik 2 hala..pergi balik naik van sekolah..bukan tk leh antar sendiri pg tu..tp saje nk mudahkan aariz..tk nak dia confius..pg kena gi ngan aku..balik kena ngan van..ambik 2 hala ni senang..cuma kami je la terkejar2 sikit setiap pagi sbb kena sampai taska sebelum kol 7.30...


aariz dh sampai tadika..tp tu la boleh pulak dh sampai2 tadika masuk je kelas dia bantai nangis..dh satu hal aku ngan husband kena menyorok..selagi dia nmpk aku ngan husband dia dok bantai nangis...

sempat gak ambik gmbr kelas aariz..budak 5 tahun kelas kat atas...


time ni aariz dh tk nangis dh...teacher umpan dgn mainan...



ramai gak parent yg antar anak ari tu..1st day la katakan...


class start kol 8..time ni parent semua kena halau balik...hehe...

kol 10.20 aku bergegas ke tadika aariz balik nak tgk dia naik van sekolah time balik lak..minggu ni minggu orientasi..aariz balik kol 10.30..time ni aariz ngah tunggu van sekolah..sebaik dia tk nangis nampak aku..aku ckp elok2 kt dia yg dia kena balik naik van sekolah..sbb tu aku ambik van sekolah dr taska juga..so dia tkde la nangis takut sbb tk kenal kan...

ni gmbr ari ni..pg2 dh buat drama..main2 masa mandi..kita kejar masa..last2 babah dia naik angin la..kena marah sentap la dia..dia kan kaki sentap..tk leh kena marah lgsg..satu hal kena pujuk lak..senang pujuk tkpe gak..kena kurung dlm toilet baru makan pujuk..kelam kabut aku pg ni..kuar umah nak dekat 7.30...sampai2 taska van sekolah dh tunggu..eiiii geram je aku...

ari ni aku ngan husband dh keje..tp ktorg masuk lmbt sikit..monitor aariz dr jauh..





dan pg td teacher antar gmbr2 ni,lega aku tgk aariz dh ok..ari ni dh tk nangis dh...

belajar rajin2 ye sayang..ummi dan babah doakan agar aariz diterangkan hati semoga segala apa yg aariz belajar mudah dihadam...

ok la itu je cite utk permulaan tahun 2017..kalo aku rajin nnt2 aku update cite2 yg dh basi yg masih tk sempat cite lg dlm blog ni...

sekian...bye...




















0 comments:

Post a Comment