Saturday, October 9, 2010 - 0 comments

CAbUT gIgI...............

salam semua.....huhuhuhu lama gila aku tk update blog ni.....sian blog aku ni terbiar tk berusik oleh tuan blog.....nk wat mcm mn kt opis busy ngan keje......24hr mengadap keje je,nk wat benda lain pun tk sempat....nk update kt umah,laptop lak tkde.....tp aku ngan husband dlm proses survey2 laptop skrg ni.....ikut plan we all nk beli awal bln depan,tp disebabkan bajet nk membeli laptop telah digunakan utk benda yg lebih penting,so terpaksa la postpone lg proses utk membeli laptop ni....tp insyallah selewat-lewatnya hjg thn ni gak kami akan membeli laptop......mlm ni aku berkesempatan utk mengupdate blog sbb pinjam laptop abg aku......so dikesempatan yg ada ni aku nk cite sikit psl 1 cerita yg ada kaitan ngan bajet yg lari utk membeli laptop tu.....



ok kalo tgk pd tajuk sure semua dh dpt agak kan cite apa yg akan aku sampaikan ni.....ye cite nye berkaitan aku cabut gigi.......utk pengetahuan u all semua,aku telah menderi sakit gigi sudah terlalu lama sgt......sejak sblm puasa lg......tp disebabkan byk sgt halangan,maka terbantut la niat aku utk ke klinik gigi........tp ari khamis baru2 ni lps balik keje aku n husband we all ke klinik gigi gak akhirnya setelah husband tk tahan menegok aku menderita sakit gigi setiap hari......so ke klinik gigi la kami khamis ari tu.........mula2 plan nk ke klinik kerajaan je,tp memandangkan service di klinik kerajaan selalu nye mengambil masa yg lama dan hanya boleh berurusan time working hour je,maka kami decide utk ke klinik swasta je......lgpun senang leh gi time abis opis hour,tk perlu la aku pening2 nk ambik time off ke cuti ke,dah ar opis baru payah sikit bab2 cuti ni.......so kami memilih klinik pergigian azizah di bandar tun hussein onn.......



mula2 aku jumpa doktor utk wat pemeriksaan je samada gigi aku tu perlu ditampal or cabut....tp setelah membuat pemeriksaan,doktor srh cabut je memandangkan gigi aku yg selalu sakit tu dah tkde harapan utk tampal.....so selepas husband tny cost perubatan semua,we all pun setuju utk cabut je gigi tu.....so doktor pun membuat procedure biasa utk cabut gigi....aku dibius utk hilangkan rasa sakit.....mula2 doktor dpt cabut permukaan gigi je yg sememangnya dh retak....tp bila doktor check yg dh tercabut tu hanya la permukaan sahaja,akar masih tertinggal belum tercabut lg....tp masalah lak timbul bila mana akar tersebut telah tertanam ke dlm gusi.....then doktor bg bius kali k2 sbb utk mencabut akar tu aku terasa sakit mybe sbb akar dh tertanam ke gusi......



lps dibuas kali k2,doktor masih tidak berjaya utk mencabut akar tersebut......setelah hampir 1 jam 1/2 mencuba doktor terpaksa mencadangkan kpd kami utk membuat sedikit pembedahan di gusi,mean gusi aku akan dibedah sikit utk membesarkan ruang gusi tu.....time ni aku dibius utk kali k3........lps dibedah gusi aku ni,percubaan doktor utk mencabut akar tersebut masa tidak berjaya,malah aku makin terasa sakit bila mana doktor cuba mencabut akar yg dh tertanam didalam gusi.......bila doktor check rupanya akar tersebut bukan tertanam di gusi tp dah sampai ke urat saraf.....sbb tu bila doktor cuba mencabut gigi aku terasa sakit sangat sbb dh sampai ke urat saraf.......dan bila diteliti betul2 ada lak jangkitan bakteria disebabkan akar tersebut dh terlalu lama rosak......



so doktor dh tkde jalan lain terpaksa jahit balik gusi aku yg dibedah tu,dan aku diberi antibiotik utk membunuh bakteria tersebut.......ari isnin nnt baru dtg balik klinik utk doktor membuat percubaan mencabut akar tersebut sekali lagi.....kalo ari isnin ni masih tk berjaya terpaksa kes aku ni direfer ke pakar or klinik government sbb kes aku ni merupakan kes pertama di klinik tersebut......huhuuhu takut nya aku bila memikirkan kalo ari isnin ni cubaan mencabut akar gigi yg tertinggal tidak berjaya.......apa2 pun aku berdoa semoga ari isnin ni semua nye berjalan lancar......kwn2 yg baca blog aku ni doa kan agar akar gigi aku yg tertinggal tu berjaya dicabut ari isnin ni ye......



so ari ni doktor bg aku mc termasuk ari isnin ni mc gak sbb appoitment aku kol 6.....doktor tk bg keje isnin ni.....ari selasa pun dpt mc gak.......so keseluruhan nya aku mc dari ari ni sampai la ari selasaa nnt.......tp kalo kes aku ni terpaksa refer ke pakar or government,maybe extend lg mc aku ni.......huhuhu minta2 dijauhkan la benda2 mcm tu.....bab kos lak,keseluruhan kos perubatan yg we all kena adalah sebanyak RM500.....dr RM60 jd RM500 disebabkan pembedahan tersebut......sbb tu aku kata bajet kami lari sbb dlm masa 1 ari je dh melayang RM500....tp husband aku kata tk kesah la,duit leh dicari,kesihatan lebih penting dari segala-gala nya......huhu terharu nye aku ngan pengorbanan suami aku semata2 nk melihat isteri nya sihat dan cepat sembuh.....



ok lah aku dh rasa ngantok ni.....mmg patut ngantok pun sbb bila tgk jam tk sedar lak dh kol 2 pg.....patutlah husband dh terlelap tu.....konon tgk tv,last2 tv yg tgk dia......hehehe.....ok lah anda2 semua,saya nk mengundurkan diri ni.....nnt aku update psl cabut gigi isnin ni eh....ok semua.....selamat mlm.....eh silap selamat pg........hehehehe



sekian......wasalam......



p/s:huhuhu mkn pun aku kena pantang ni.....aku tk leh mkn benda panas2 dan benda keras.....alahai esok ada open house lg ni.......tk kan nk tgk je org mkn......huhuhu.....

0 comments:

Post a Comment