Friday, July 12, 2013 - , , 0 comments

vAKuM hAbUk.........hoLidAy@PD

assalammualaikum..........salam 3 ramadhan.........last update march 2013......now july 2013........bukan setakat habuk tp dh berdebu bagai ni........tu lah akibat bila empunya blog malas nk update......correction correction bukan malas tp keadaan je tidak mengizinkan.......aku boleh simpulkan 6 bulan pertama tahun 2013 adalah bulan-bulan yg begitu mencabar bg kami suami isteri.......bulan-bulan yg penuh dengan dugaan silih berganti.......lepas satu, satu dugaan yg melanda.......namun apa jua dugaan yg melanda kami redha......sbb setiap dugaan itu terselit dengan hikmah yg bermakna.......


bermula dengan husband operate appendik bulan 2,lepas tu motor husband hilang bulan 3,disusuli dengan berita yg menyedihkan bahawasnya kontrak keje aku tk sambung,bulan 4 mak ngah tenat di hkl,hujang bulan 4 mak ngah kembali ke rahmatullah dan ayah mertua lak masuk hospital sbb kaki bengkak kencing manis dan nyaris2 kena potong kaki.....time tu mmg agak kelam kabut......lps je mak ngah dikebumikan dan kenduri arwah,kami terus balik kampung......penat tk nyah ckp la time ni......terlari sana terlari sini......awal bulan 5 lak kontrak dh abis tp keje baru tk dpt2 lg.......sepanjang bulan 5 busy cari keje,busy attend interview dan alhamdulillah hujang bulan 5 mendapat perkhabaran baik aku dpt keje baru yg dekat dengan umah aku.......dan awal bulan 6 bermula la aku berkerja di tempat baru.......spjg sebulan yg pertama itu mmg byk benda la nk kena sesuaikan.......al-maklum la lain tempat lain la cara keje,lain la skop keje dan lain la teknologi dan knowledge yg kena pelajari......kali ni aku nekad utk memilih keje dengan company bukan melayu.......berkerja dengan staff yg tk ramai melayu......aku rasa aku dh penat kot berkerja ngan ramai org yg sebangsa ngan aku.......bukan nk perlekehkan bangsa sendiri.......tp bangsa kita sendiri ni ada mcm2 peri laku yg kena faham........keje sikit politik je lebih.......



oleh kerana terlalu byk dugaan yg silih berganti ini, sampai aku tk sedar dh masuk bulan julai.......dah 3 hari kita berpuasa.......bila dh berpuasa ni kena la gak berfikir utk raya.......kalo dulu berdua je.......skrg dh bertiga......tahun ni bab baju sendiri tolak tepi........kemudian-kemudian boleh fikir.......dlm kepala ni dok fikir persiapan utk anak je......al-maklum la 1st time nk sambut raya bersama si kecik tu.......mestilah mcm2 nk dibelinya.......tp setakat ni aku dh settle beli baju melayu utk aariz,utk husband dan jugak baju kurung utk aku utk dipakai sedondon di pagi raya......raya tahun ni turn balik kelantan......kalo raya kelantan biasa nya tk gi mana2 pun.......so baju raya sepasang pun dh cukup.......selebihnya prepare baju utk beraya di kl......tahun ni baju kurung aku sepasang je yg beli dah siap......lg 3 pasang aku antar bg org jahit sbb byk sangat kain kt umah tu yg tk berjahit2........so drp aku kuar duit beli baju dh siap byk2 baik aku antar tempah kain2 yg tk berjahit tu.......tempah pun kt akak cleaner kt opis ni......ambik upah pun murah2 je.......baju utk aariz pun aku tk beli byk......baju melayu sepasang.......selebihnya beli baju jalan2......tu pun beli sikit2.......


alhamdulillah walaupun dilanda dengan pelbagai dugaan,rezeki kami suami isteri tidak pernah putus.......wlp org cuba tutup periuk nasi aku,tapi Allah itu maha berkuasa.......Allah tarik satu rezeki,Dia bagi rezeki yg lain pulak......alhamdulillah cukup makan pakai kami anak-beranak......muhammmad aariz pun sepanjang ummi dan baba dilanda dengan macam-macam dugaan,Allah sentiasa mengurniakan kesihatan yg baik kepada muhammad aariz.....tp baru-baru ni genap muhammad aariz 10 bulan,Allah beri pulak ujian kpd ummi ngan baba dengan kesihatan muhammad aariz.........1st time aariz cirit-birit.......sekali pakej dengan demam,selsema dan batuk......yg merisaukan kami batuk aariz ada bunyi kahak......paed ada bg ubat......paed suruh abiskan ubat tu dlm masa 2 minggu.....and tgk balik perkembangan muhammad aariz selepas 2 minggu makan ubat.......harap2 tkde la serius keadaan muhammad aariz.........


sabtu minggu lepas, my husband ajak gi bercuti tenang-tenangkan fikiran sebelum menjelangnya ramadhan.......org kata bercuti adalah salah satu cara utk terapi masalah yg dihadapi......kami tk bercuti jauh mana pun......dekat2 je.......kami ke PD........bercuti pun tk lama.....maklumlah baru keje......mana leh cuti kan......so kami ambik kesempatan cuti hujung minggu je......wlp dekat wlp sekejap tapi  itu semua dh cukup wat otak kami kembali fresh.......fresh dan bersedia utk menerima apa jua dugaan pada masa akan-akan datang........bila diri dh sentiasa diuji,menyebabkan diri jadi semakin kuat utk hadapinya.......diri sentiasa bersedia dgn sebarang kemungkinan.......namun hidup ni karma kan........tk selalu hidup kita kelam dan tk selalu kita berada dibawah.......setiap yg kelam akan ada sirna,setiap yg bawah akan berada diatas.......berdoa dan terus berdoa semoga diberi kekuatan utk melalui kehidupan yg penuh onak dan duri ini.......


ok lah lama pulak rasa nya aku bervakumm habuk kt blog ni........ada masa nnt aku lap habuk lg ye........kalo ada sapa-sapa yg baca blog ni,rindu kt kami..........nah disertakan sekali gambar-gambar kami semasa bercuti di PD baru2 ni...........sekian......sehingga berjumpa lg........selamat berpuasa semua.........wasalam.........


 ummi......aariz dh ready nk gi PD.......


kami berkelah di tepi pantai.......1st time bawa aariz gi berkelah.......





 kami menginap di sini........


 aariz yg super duper happy.......


ummi aariz dh panas berpeluh ni......jom gi swimming......




 aariz 1st time swimming......


 aariz bfast......


 1st time aariz tgk kuda......



 akmi dh check out.......


kenangan sebelum balik......family koboi.......hihi.....





p/s: bulan puasa ni teringat kenangan berpuasa tahun lepas ketika ngah sarat mengandung.......mula2 ingat tk larat nk puasa,tp bila dh try sekali terus berkobar2 nk terus berpuasa penuh.....tp tkde rezeki nk puasa penuh.....time bulan puasa ni la drp tkde kencing manis ada kencing manis......pastu dilanda demam,selsema dan batuk yg teruk lak tu......kenangan,kenangan......tiba2 rasa rindu nk preggy......apakah????? hihi.....



0 comments:

Post a Comment