Thursday, July 24, 2014 - 0 comments

pUaSA 2014, dAy 11 - dAy 25

Assalammualikum

rasanya hari ni entry last kot utk bulan puasa ni....mcm yg aku ckp smlm esok kalo doktor azlina ada aku nk gi check up utk 4 bulan pastu nk minta mc sekali....rasa mcm dh tkde mood dh nk keje....lg la ari ni dengar hotfm dok pasang lagu raya je dr pg td....lg la aku malas nk keje esok....hehe....ok entry ari ni nk longgok semua juadah berbuka puasa aku yg masih tk berupdate lg dlm blog ni....






day 11

lauk simple je utk day 11....sup tulang utk husband dan bihun sup tulang utk aku dan aariz....kuih tk beli....aku buat pengat pisang....teringin nk mkn pengat pisang lak....nk beli tk tau ada jual ke tk....tu yg decide buat je la.....bukan susah mn pun...dlm gmbr nmpk kuah je pisang dh tenggelam....





day 12

day 12 ni ari khamis....sehari sebelum balik kmpg cuti nuzul quran....so aku abiskan semua stok bahan basah dlm peti....so jd la juadah ari tu sambal udang kecik,ayam bakar dan bayam goreng....sambal udang kecik tu aku try resipi puan eka dia kata goreng dulu udang tu....cuma aku tambah sikit....sebelum goreng aku rebus dulu udang tu then baru goreng....sedap...udang tu rangup...tp maybe aku tk cukup lama goreng kot....kalo lama sikit lg rangup....ayam bakar tu lak aku perap guna rempah bbq beli kt aeon big je....sedap gak rempah bbq tu....utk kuih lak just mkn balance pengat pisang semalamnya.....


day 13,14,15,16

4 hari ni tk masak sbb balik kmpg....kt kmpg pun aku tk masak....hehehe dasar menantu pemalas....ntah la puasa kt kmpg mencabar sungguh....panas yg amat kt kmpg....aku setiap kali nk solat mesti mandi dulu....bila dh panas sgt ni aku rasa mcm nk pitam je kalo berdiri lama2....tu yg mak mertua suruh rehat je....see bukan aku sengaja nk ngelat ye....hehehe....tp mmg best la puasa kt kmpg....apa yg aku teringin nk mkn semua dpt....day 13 tu ari jumaat....on the way nk balik kmpg....dr opis kol 5 husband ambik terus kami gerak....tk sangka lak jam teruk kt mrr2....tgk jam dh kol 7....tk leh jd aku suruh husband berhenti mn2 bazar yg ada....beli juadah utk berbuka....yg penting kena ada air la kan...ktorg berhenti beli kt area aeon setiawangsa....aku beli nasi dagang....husband nasi kerabu....beli kuih tepung pelita dan murtabak....air beli air tembikai...bila azan berbuka minum air ngan mkn kuih dulu....time tu baru kt karak....husband ckp alas perut dulu....nnt berhenti mkn nasi kt petronas bentong....sekali sampai petronas bentong mak ai ramai nye org berhenti berbuka....siap berkelah mkn bentang tikar lg....mmg seronok la cuma tk seronok tu nasi dagang dan nasi kerabu tk sedap....dh ar lauk nasi dagang aku ambik ayam masak kurma....mmg tk kena la...nk ambik lauk ikan dia lak nk kata ikan masak gulai tk gak nk kata masak lemak pun tk...dh mcm sama je mcm kuah kurma ayam tu....huhu frust dpt nasi dagang tk sedap....dh la teringin sgt nk mkn nasi dagang ari tu....day 14 1st day berpuasa di kmpg mak mertua masak gulai itik,itik bakar,daging bakar,singgang daging...ayah mertua lak beli kerabu...pastu kuih aku suruh husband beli kuih sagupal yg dok ngidam dr kl lg....sebaik dpt sagupal yg sedap...mmg meriah la 1st day berpuasa kt kmpg...air sejuk je ada 3 jenis...day 15 lak mak mertua masak ayam bakar dan sayur goreng je...pastu aku dan husband gi bazar ktorg beli kerabu mangga dan lada solok...kuih lak repeate lg beli sagupal...day 16 lak mak mertua masak gulai ayam kmpg,ikan caru sumbat bakar,sayur...semua juadah berbuka sedap2 kt kmpg...wlp ada yg beli tp still sedap....gmbr tkde ye...segan nk ambik gmbr lauk depan mertua....hehe....








day 17

day 17 tu kan cuti nuzul quran...time ni aku dh ada kt kl dh...mula2 husband ckp tk payah masak berbuka di luar je sbb penat kan baru balik dr kmpg...sekali aku yg malas nk berbuka di luar sbb fikirkan esoknya  keje baju semua blum iron lg...last2 aku masak sup ikan merah dan sayur sawi goreng je...pastu gi la bazar nk beli kuih...sekali terjebak beli lemak siput sedut lg...kuih yg aku beli pulut panggang dan taufufa....air pun beli kt bazar sbb husband nk air mata kucing....pastu ada balace gulai ayam kmpg yg mak mertua bekalkan utk kami sahur....








day 18

disebabkan ari tu tk puas mkn nasi dagang yg tk sedap,aku suruh husband beli lg nasi dagang utk aku...tp still frust...nasi dagang tk menepati citarasa aku...tgk la kuah dia cair....utk husband lak aku masakkan daging bakar,ayam kmpg goreng dan ulam...kuih husband beli kuih gula melaka dan serimuka....kuih gula melaka tu mahal...rm3 satu bekas taufufa tu....tp sebaik sedap....









day 19

day 19 ni pun husband belikan lg nasi dagang utk aku...dia kata selagi aku tk jumpa nasi dagang yg betul2 puas hati selagi tu dia akan beli....tp sebaik yg ari tu nye nasi dagang sedap...gulai ikan dia pekat dan sedap....bg aku nasi dagang gulai ikan dia kena sedap....kalo gulai ikan dia fail maka fail la nasi dagang tu....utk husband lak aku masak kari ikan jenahak dan ulam je...pastu husband buat sambal tomato mcm sambal nasi arab tu...pastu ada balance daging bakar smlm nye....kuih lak husband beli kuih lopeh dan kuih apa ntah nama ni....dia mcm ala2 seri muka tp atas dia warna coklat....kuih lopeh tu kedekut kuah...

day 20

day 20 ni berbuka di Palm Garden Hotel IOI Resort Putrajaya....opis belanja....mcm tahun2 sebelum ni boleh bawa family...so aku angkut husband ngan aariz sekali...ni kira 1st time mkn buffet bulan puasa tahun ni....tahun ni mmg tkde hati nk mkn buffet ni sbb mengenangkan anak yg makin lasak ni...ari tu pun ktorg tk lepak lama sbb tk larat dh nk kejar aariz yg berlari satu dewan....tahun lepas opis buat kt KLGCC...kt KLGCC tahun lepas best...mknn byk pilihan...sampai tk larat nk mkn...yg tahun ni Palm Garden ni mknn semua sedap2 dr rasa tp tk byk pilihan....pastu dorang mcm tk refill je...lps solat maghrib tu aku nk ulang mkn char keaw teaw,spaghetti semua dh abis...nk mkn nasi pun lauk byk dh abis...so tk terkilan sgt la tk lepak lama kt sana...harap tahun depan opis pilih tempat yg best sikit la...jgn harap mahal je kualiti kurang....


day 21

day 21 berbuka di umah parent aku...aku masak bihun goreng putih dan kuah durian...adik aku beli lauk....gmbr tkde sbb tk dan nk ambik gmbr....kelam kabut masak...lps masak terus siap2 gi umah parent aku...kebetulan lak ari tu husband OT...tu yg tunggu dia balik keje dulu baru dpt masak...tu yg lmbt siap...kelam kabut sikit...


day 22

day 22 berbuka di luar...husband tny nk berbuka mn...tk tau nk berbuka mn last2 berbuka di alamanda je...ktorg sampai alamanda kol 4...ingat dh awal tu...sekali gi tny kenny roger dh full org booking....frust tau baru rasa nk mkn kenny roger...pastu gi nandos lak...sekali nandos kata dorang tk ambik booking...kena walk in...tk kan nk dok kt nandos tu dr kol 4 sampai berbuka kan...pastu try lg nasib gi kol 6....sekali nandos dh penuh...ceh korang sanggup tu dok dlm nandos berjam2...last2 husband ckp maghrib dulu baru mkn...so beli la kuih dan air kt foodcourt....alas perut dulu....solat then baru mkn....ingat tk ramai la org buat mcm kami....sekali kt surau penuh org...semua jenis alas perut dulu,solat then mkn....aku risau dh takut lps maghrib pun still penuh...mmg pun lps maghrib pun nk mkn nandos kena beratur....tp sebaik tk lama beratur dh dpt seat...mknn pun cepat je sampai....





day 23

day 23 ari isnin lepas,aku terasa nk mkn spaghetti aglio olio...suruh husband beli sotong...husband beli sotong byk...husband kata nk buat kerabu sotong....pastu husband ckp nk mkn lemak ikan parang...pastu bendi tu husband suruh goreng je....kuih tk beli pun sbb ada balance kuah durian yg buat ari sabtu tu.....






day 24

day 24 lak aku masak ikan selar bakar,husband buat acar kobis...pastu aku suruh husband beli lemak siput sedut lg....hehe hantu betul ngan lemak siput sedut...kuih lak suruh beli karipap ngan tepung pelita....owh ye ikan selar bakar tu aku bakar salut guna perencah ikan bakar adabi...sedap gak perencah tu....tp ntah sapa dok adjust suhu oven aku jd terhangus sikit ikan aku tu...sebaik luar je gelap isi ikan still ok...sahur tu adjust balik suhu oven...bakar just nice je...baru dpt rasa perencah ikan bakar adabi tu....rasa dia ala2 mcm perencah tomyam dia...sedap la gak....boleh repeate lg lps ni....






day 25

ni menu smlm...aku terasa nk keaw teaw goreng...goreng sendiri puas sikit leh letak byk udang dan kerang...pastu leh goreng ikut citarasa kita....pastu kerang tu husband beli lebih sbb dia nk ratah mkn kerang rebus...pastu aku gorengkan ayam kmpg utk husband dan celur je bendi....husband mkn ngan budu....wlp lauk simple tp mkn sampai bertambah2....kuih tk beli pun smlm sbb aku buat puding sagu gula melaka....tp tu la aku selalu fail buat puding sagu gula melaka ni...mesti terlembik...asyik terlebih air je....

utk hari ni lak plan nk masak isi kupang goreng kunyit,telur dadar,tempe goreng cicah sambail kicap,ulam...kuih ada lebih lg sagu gula melaka semalam....esok lak plan nk masak nasi lemak sambal ikan bilis....tp husband ckp nk mkn lemak kerang...so tgk la mcm mn....maybe boleh je masak lemak kerang mkn ngan nasi lemak....ari sabtu dan ahad berbuka di luar or beli je sbb aku dh malas nk masak utk berbuka....nk fokus prepare masak utk raya lak...husband kata dia tk kesah lgpun dh hujung2 ramadhan mkn apa yg ada je...sahur pun ktorg skrg mkn yg simple2 je...mkn yg ada je...tp still mkn nasi la....tp lauk je tk kesah...apa2 pun husband aku mkn...telur mata kicap pun ok je bg husband aku....


ok la kwn2....selamat hari raya semua...minta ampun minta maaf sekiranya ada ayat2 dlm blog aku ni menguris hati u all secara lgsg atau pun tidak....sapa2 yg balik kmpg tu hati2 di jalan raya ye....


p/s: smlm tiba2 terfikir nk buat biskut cornflakes madu...teringin sebenarnya...mmg la adik ipar ada buat tp aku kan balik raya k2....takut dh abis je nnt...harap2 esok doktor ada la aku nk mc nnt boleh la buat biskut cornflake madu....mesti aariz suka...hehe.....

0 comments:

Post a Comment