Wednesday, July 23, 2014 - 0 comments

sEmBaNg-sEmBaNg meNjELaNg rAYa

Assalammualaikum


bulan puasa ni malas betul nk update blog...nk hujung2 puasa ni lg la serba serbi malas.....malas nk bangun sahur....malas nk gi keje....malas nk wat keje kt opis....yg masih rajin cuma berpuasa dan masak utk berbuka....masih semangat masak lg tau utk berbuka sbb biasa la tekak org mengandung berpuasa mcm2 nk mkn....dh la nk mkn benda yg masak sendiri....nmpk nya baby ni suka masakan ummi dia ni....bagus2 dr dlm perut dh suka masakan ummi....harap2 baby ni nnt tk ar memilih sgt bab mkn....aku tgk mcm aariz ni memilih sikit bab mkn....kalo mknn warna pelik2 mcm ada merah2 kan mula la dia tk nk mkn dia kata pedas....pastu sayur payah betul nk mkn....kalo nasi aku tk buatkan sup tkde nye dia nk mkn nasi....dia ratah lauk je....ayam dh abis nasi tk abis lg....pastu sibuk dok minta ayam lg....lauk plg dia suka telur dan kicap la....dtg angin dia nk mkn nasi telur dan kicap je lauk ayam depan mata yg sedap pun dia tk nk....kalo bihun tu aku kena masak lembut selembutnya bihun tu....pastu kena potong2 bihun tu...kalo bihun pjg2 kan dia tk nk mkn...mcm2 la alasan dia tk nk mkn...dia kata bihun tu besar nk masuk mulut dia....adik jgn cerewet mcm abg sudah la ye dik...pening kepala ummi nnt....


ari ahad baru ni aku gi ambik kuih raya kt kwn aku....tahun ni aku order 2 jenis je kuih raya...tu pun aku order utk diagihkan kpd parent aku,in law aku,adik aku dan pengasuh anak....utk umah sendiri mmg malas nk beli tahun ni...tp tu la kesian lak tgk aariz dok perhati je balang kuih raya nk diagihkan tu...setiap kali dia nk usik je mesti aku ckp jgn usik tu tok ibu nye....nnt raya kita mkn kt umah tok ibu ye....pastu ari bila ntah berborak ngan aariz.....

ummi: aariz nk baju raya
aariz: tak nak
ummi: aariz nk kasut raya
aariz: tak nak
ummi: aariz nk duit raya
aariz: tak nak
ummi: abis tu aariz nk apa
aariz: uaih (kuih)
ummi: ala tahun ni ummi tk beli kuih la utk umah kita....nnt sapa nk mkn...tiap2 tahun selalu tk abis
aariz: aisy la (aariz la)


alahai kesian nye nk sgt kuih raya ni....tp mn ada kuih raya yg jual sikit2...semua jual satu balang....takat mn la aariz nk mkn pun kan....aku pun sama awal2 beli tu semangat la nk mkn....dh byk kali mkn naik bosan gak....husband tk payah ckp la mmg tk la nk mkn kuih2 raya ni....sudahnya masuk tong sampah gak nnt....tu yg rasa tahun ni malas nk beli utk umah sendiri...kalo rasa nk mkn gi beraya umah org nnt mkn la puas2 kuih raya....tu pun belum tentu kita mkn kalo dh kenyang mkn hidangan yg lain....aariz ni kenal kuih raya pun sbb ari tu balik kmpg cuti nuzul quran dia tgk aku ngan adik ipar dok buat kuih raya....ada la 2 jenis aku tolong adik ipar buat kuih raya....1 adunan setiap satu jenis....konon mlm lps berbuka nk buat satu lg adunan kuih tart nk bawa balik kl sbb adik ipar nye kuih tart sedap....last2 lps berbuka kuih ke mana aku ke mana....harap2 raya k2 balik kmpg nnt ada lg la kuih tart tu....stail raya kt kmpg family mertua lebih utamakan kuih2 raya ni....ye la raya pertama tu dorang mn ada hidangan special2 mcm kt kl...jgn harap la nk jumpa lemang ke ketupat ke rendang ke kt umah mertua aku....kalo special sikit pun mak mertua akan masak gulai itik ke gulai ayam kmpg ke atau gulai kambing....menu wajib ari raya mak mertua aku ialah ketupat pulut dan tapai....org dtg mkn tu je la selebihnya ngadap la kuih raya....tu yg umah mertua aku raya pertama je dh boleh abis kuih raya......


tahun ni aku raya kl dulu....raya k2 kan lps dh abis beraya di kl baru ktorg balik klate....so mcm biasa la kalo raya kl dulu dh tentu2 tugas memasak juadah raya terletak dibahu aku....adik pompuan aku balik umah mertua....tk kan nk suruh adik lelaki dan abg aku lak yg masak....mak aku confirm2 dh tk larat nk masak....so tugas tu aku la kena pikul....tahun ni aku plan nk masak rendang campur(daging+paru) dan gulai ayam kmpg stail klate...pastu rebus nasi impit je....pastu beli la lemang dan ketupat daun palas sikit....aku ckp ngan abg aku tahun ni aku malas nk buat kuah kacang....penat lak rasa nk masak byk2....lgpun kalo raya kl ni biasanya lps smbhyg raya ktorg akan ke umah sedara mara....biasa setiap umah mesti ada kuah kacang....so tahun ni rasa nk mkn kuah kacang mkn je kt umah org....nk wat mcm mn kan tukang masak tahun ni ada penyakit malas.....


bab baju raya lak td tailor dh antar baju raya yg aku tempah....aku tempah 3 pasang jubah tahun ni...baju melayu aariz pun aku tempah gak sbb ari tu cari baju melayu aariz sebelum puasa....puas la cari warna peach....susah bebenar nk cari warna peach utk kanak2....disebabkan risau aariz tkde baju melayu tu yg aku beli kain antar tempah je....sekali bulan puasa ni aku tgk berlambak baju melayu peach utk kanak2....tp tkpe la kan bersedia dr awal drp tkde lgsg nnt....now baju semua dh siap dh lega rasa...tgl nk mendobi je nnt....


baju jln utk aariz aku dh beli sehari sebelum puasa ari tu....beli kt sogo...ada sale time tu...berbaloi2 la shopping....dpt la 3,4 pasang...cukup la tu...nnt confirm2 tok dan makcik2 dia ada beli gak baju utk dia....kasut,samping dan songkok utk aariz pun dh settle....cuti nuzul quran balik kmpg ari tu ktorg sambung shopping kt maidin kubang kerian....gi time org keje senang sikit nk shopping....utk aku lak cukup la 3 pasang jubah tu....tudung utk jubah2 tu pun semua dh settle....utk husband lak baju melayu dh beli sebelum puasa gak....cuma tgl nk cari tshirt or kemeja je utk husband....tu tkpe mlm raya pun sempat...kata raya kl kan....mlm raya pun sempat shopping lg....


tahun ni peruntukan duit raya ada lebih sikit....alhamdulillah rezeki...dpt la sedia lebih sikit....part tukar2 duit raya tu aku serah kt husband je....nnt tgl keje aku lak la nk masuk dlm sampul....keje ni kena buat time aariz tido....kan ada dia claim semua tu duit dia.....


tk sabar lak nk tgk aariz beraya tahun ni....aku rasa mcm dia dh faham la raya2 ni....ari tu kt umah mak aku mak aku tnjk la kasut raya mak aku.....ngah sibuk2 ktorg dok tgk kasut mak aku,tiba2 aariz berlari gi ambik selipar dia pastu tnjk kt ktorg....pastu dia kata kasut raya kasut raya....alahai comel nye anak ummi ni....dia ingat la tu selipar tu aku beli masa beli kasut raya dia....dh dia melalak kt maidin tu sibuk nk pakai kasut tu....puas aku ckp kasut ni kasut raya...hari raya baru pakai...tk nk gak....nk gak pakai kasut tu....last2 terpaksa beli satu lg utk dia pakai skrg....aku beli selipar je....tu yg dia ingat selipar tu pun kasut raya dia....pastu satu lg setiap kali aku ckp nnt raya aariz kena pakai baju melayu,samping....pastu nnt dia menyampuk sebut pakai songkok.....alahai dh besar dh anak ummi....dh faham dh pasal raya ni....tu yg tk sabar nk raya ni nk tgk reaksi dia di pg raya....tahun lps raya dia kecik lg baru 11 bulan....tahun ni raya dia dh setahun 11 bulan dh....mesti la dh makin bijak kan....


raya ni aku cuti seminggu....last keje ari jumaat ni la....pastu cuti seminggu...ari isnin 4/8 baru masuk keje balik....kalo turn raya kl dulu kemudian baru balik klate mmg akan ambik cuti pjg la lps raya....kalo raya klate dulu kemudian kl baru ambik cuti awal sebelum raya....gitu la kami setiap tahun....sedar tk sedar tahun ni tahun kelima aku dan husband raya bersama....alhamdulillah masih diberi kesempatan utk raya bersama lg tahun ni...tahun ni kami masih beraya bertiga....insyallah tahun depan kami beraya berempat lak....:)


ari jumaat last aku berkerja tu aku ada check up utk 4 bulan....sepatutnya tarikh check up 27hb ni...ari ahad...takut klinik dh tutup je org nk balik raya....tu yg gi awal sikit bulan ni....tk kan nk tunggu lps raya lak....lama sgt lak....time tu dh masuk 5 bulan dh pun....ari jumaat ni pun harap2 doktor azlina tk cuti lg....aku tk nk doktor lain....aku nk doktor azlina gak....pastu dh plan dh kalo jd check up ari jumaat ni aku nk minta mc....hati dh tkde nk berkerja ari jumaat tu....hehehe....


eh ok la itu la serba sedikit sembang2 aku menjelang nye raya....nnt lps cuti raya nnt kita cite psl raya lak eh.....aku pun tk sabar nk skodeng blog2 org nk tgk gmbr2 raya org.....apa2 pun dlm kemeriahan kita beraya jgn dilupa org yg sedang bersedih...semoga ahli keluarga nahas MH17 tabah hadapi dugaan ini....mari lah kita terus berdoa utk keamanan gaza....


p/s:harap2 dpt la gaji sebelum raya ni....wlp tarikh sebenar gaji bulan ni adalah pada 31hb....tp harap2 bos bermurah hati masukkan gaji awal bulan ni....ari tu puasa gaji masuk awal....harap2 raya ni pun dpt gaji awal gak...kalo lg best dpt duit raya dr bos kan....hahaha mimpi je la nk dpt duit raya kan....company c*** ni nk duit raya tgu angpau cny je la.....bos dh belanja iftar ari tu pun dh cukup bagus dh......

0 comments:

Post a Comment