Wednesday, July 2, 2014 - 0 comments

pUaSA 2014, dAy 1 - dAy 3

Assalammualaikum


selamat berpuasa semua....mcm mn ibadah puasa u all....aku ni dh masuk hari k4 berpuasa baru dpt serasikan diri berpuasa ketika pregnant....masa 1st day puasa tu aku bersahur dgn secawan oat,3 keping roti,air suam 3,4 cawan,kurma 3 biji,buah pear 3 potong....resuly nye masa 1st day puasa tu aku ok je....tkde rasa lapar lgsg.....perut pun tk pedih2 sbb lapar....tkde la rasa nk muntah ke apa.....tkde la dahaga sgt.....letih pun tk berapa letih sgt.....maybe sbb ari cuti kot....byk baring tido je....keje umah ada buat gak....lipat gosok baju,prepare bahan2 nk masak utk seminggu and siap buat kuih lg.....tp aku buat sikit2 la....rasa penat aku rehat....dh lega sambung balik buat keje....leka2 buat keje sedar2 dh masuk zuhur.....aku pujuk2 la baby suruh bertahan lg....ckp ngan baby dh masuk zuhur....lps tu asar....lps asar maghrib....time maghrib tu kita dh boleh mkn....alhamdulillah bertahan la sampai berbuka.....


masuk 2nd day puasa kan dh keje.....sahur aku still ambik menu yg sama.....oat,3 keping roti,3 biji kurma,3 potong buah pear,air suam 3,4 cawan.....kt opis lak ari isnin tu kosong.....ramai yg cuti....air con sejuk toksah ckp la....mengigil aku....siap berstokin aku dlm opis.....pastu dlm kol 10 mcm tu perut aku dh start berkeroncong.....dh start lapar....sampai pedih2 perut ni lapar.....siap sakit kepala rasa mcm nk muntah dh.....aku tk abis2 berdoa semoga diberi kekuatan utk berpuasa sampai la time berbuka.....tk abis2 pujuk baby suruh bertahan.....sebaik bulan puasa balik awal....sharp kol 5 aku terus balik.....sampai umah awal lg blum kol 6 pun.....nk masak pun bahan2 semua dh prepare.....just tgl masak je....mmg aku plan akan masak start kol 6.30.....bahan2 dh sedia ni 1/2 jam dh siap masak.....sampai2 umah mmg aku terus terbaring la.....dpt rehat 1/2 jam baru rasa lega badan ni.....2nd day puasa aku suruh husband beli bubur lambuk....pastu 2nd day puasa ni aku tk nk ulang lg time 1st day smlm nye dimana aku mkn sikit masa berbuka.....aku rasa itu salah satu faktor penyumbang kelembikkan aku berpuasa ketika ari keje.....pastu sebelum tido aku tk repeate mkn apa2....mcm 2nd day puasa sebelum tido aku mkn bubur lambuk.....mmg lapar sebenar nye nk dekat2 tido tu.....tp masa 1st day aku malas nk ikut sgt rasa lapar tu....sudah nye perut lapar siap masuk angin lg....tambah lak sahur pun tk mkn nasi.....tu yg 2nd day puasa kt opis aku lembik sgt.....so start 2nd day tu mmg akan mkn sebelum tido....tk kesah apa2 pun biskut ke roti ke asalkan mkn......




utk hari k3 aku sahur mkn bubur lambuk lebih berbuka semlm nye,secawan oat,sekeping roti,3 biji kurma,3 potong buah pear dan 3,4 cawan air suam....aku ingatkan dh cukup berat dh tu aku mkn....rupanya tidak ye.....3rd day lg teruk.....kol 8 perut aku dh start berkeroncong.....pedih gila perut.....tp tkde lak rasa nk muntah.....balik umah dpt rehat 1/2 jam baru segar balik badan ni.....dan utk hari k4 ni sahur td aku terpaksa gak mkn nasi.....sampai 2 kali tambah mkn nasi....aku mkn nasi ngan lauk telur mata letak kicap dan lebihan ayam masak lemak cili padi berbuka smlm nye,3 biji kurma,3 potong buah pear dan 3,4 cawan air suam......so far setakat kol 11 td tkde lak perut aku berkeroncong dan pedih2 ni.....ke sbb air con kt opis ari ni tk sejuk sgt sbb ari ni ramai dh masuk opis.....tp aku rasa aku mmg kena mkn nasi la time bersahur.....aku bukan sengaja tk nk mkn nasi time sahur.....aku risau sebenar nye byk sgt mkn nasi kan berat naik mendadak pastu ada kencing manis lak kan.....dulu time aariz aku dok bantai mkn nasi byk la masa bulan puasa,tk tentu psl tiba2 ada kencing manis.....tp kali ni kena tawakal la.....sbb aku baru 15w.....baby ngah sakan nk membesar....byk perlukan zat2 dr ibu dia.....so demi baby nk membesar aku kena tawakal je.....harap2 tk naik mendadak la berat aku....yg plg penting jgn ada kencing manis....




and lg satu aku malas mkn nasi time sahur sbb tekak aku boleh masuk nasi dgn lauk telur je.....abis tu tk kan tiap2 ari nk mkn telur.....nnt nk try beli serunding.....harap2 tekak aku leh terima la.....ikan ayam ni aku kembang tekak nk mkn time sahur.....owh yeke setakat hari k4 berpuasa ni aku masih gigih ye memasak utk berbuka dan sahur.....tp masak yg simple2 je la....maksimum 2 lauk je....main and sayur.....pastu kuih time tk keje aku mmg plan nk wat sendiri je....ari keje je beli kuih kt bazar.....kalo ikutkan rasa malas dan tk larat ni mmg tk nk masak.....tp bila fikir kalo beli kan susah nk dpt yg menepati kt tekak ni.....pastu dh tentu2 la mahal kan....tk kan nk beli ayam 2 ketul je....beli byk kan satu lauk je kan dh 10rgt....baik tk payah la....simple2 pun baik masak sendiri.....kuih tu ok lg la kalo nk membeli....tu pun nasib la kan dpt yg sedap tu berbaloi la beli.....sebaik husband aku ni jenis yg simple je.....yg penting kena ada nasi.....nasi tu kena masak byk la sbb husband mkn byk.....lauk sejenis pun dh ok bg dia......sahur pun mcm tu.....nasi ngan ikan goreng pun ok je husband aku ni....tp puasa kali ni aku masak ikut tekak aku nk mkn apa la.....biasa la org prenant kan.....puasa ni lg la mcm2 diidamkan.....sebaik apa yg aku masak semua kena dgn tekak husband aku.....



gitu la pengalaman 3 hari pertama berpuasa pd tahun ni.....tahun ni lain sikit sbb aku pregnant kan....wlp ini kali k2 aku berpuasa ketika pregnant tp kali ni situasi yg berbeza....kalo time aariz dh 8 bulan lebih.....baby dh makin membesar....ruang dlm perut pun dh makin sempit.....mkn sikit pun dh kenyang.....yg kali k2 ni baru 3 bulan ++ mmg baby ngah hangat membesar....kerap rasa lapar....itu lah dugaan nye berpuasa kali ni.....apa2 pun aku tk putus2 berdoa semoga diberi kekuatan utk terus bertahan berpuasa sehingga ke penghujungnya.....ok la sebagai penutup tk sah la kan kalo tk letak gmbr lauk2 yg aku masak kan.....mn la tau bg idea kt korang yg baca blog aku ni nk masak apa nnt time berbuka.....selamat berpuasa semua....



 sahur 1st dan 2nd day.....oat,roti,kurma,kismis and qaseh gold....saje nk try qaseh gold lak....aku dh stop mkn shakale....shakale mahal la....lgpun qaseh ni kan mknn sunnah....aku beli qaseh gold junior utk aariz,qaseh gold adinda utk aku dan qaseh gold kekanda utk husband.....tk leh nk review lg sbb baru 4 hari amalkan....tp apa yg aku boleh ckp selama berpuasa ni morning sickness dh tkde....wlp aku lapar mcm mn sampai pedih2 perut masuk angin sakit kepala semua,bila berbuka aku mkn tk muntah pun.....siap mkn bertambah2.....kalo tk sebelum ni asal lapar perut pedih masuk angin tekak start mual....masuk apa pun mknn mesti muntah.....nnt dh abis sebotol aku minum aku review ye ok ke tak qaseh ni.....

 buah pear....aku dok ngidam nk mkn buah pear yg lembik2 pastu sejuk2....nyaman je masuk tekak.....


 lauk 1st sahur husband.....nasi dan ikan selar goreng....lauk mcm ni pun husband mkn bertambah2......

 1st day puasa kan ari ahad cuti....tu yg sempat buat kuih....aku buat puding caremel....aariz suka gila puding ni....tk abis2 nk kek....puas la aku ckp bukan kek tp puding....dia dok ckp kek juga....suka hati la aariz.....




 lauk2 1st day puasa : ikan siakap sweet sour,telur dadar,sambal ikan dan kailan ikan masin.....





lauk 2nd day puasa: asam pedas ikan tenggiri dan bendi,ulam pegaga,telur masin.....kerabu sayur tu husband beli kt bazar...aku tk mkn so tk tau apa rasa dia....ni mknn org klate.....kuih tk beli pun sbb ada lg puding caremel lebih smlmnya.....just beli bubur lambuk je....lupa lak ambik gmbr bubur lambuk.....aku nk bubur lambuk kmpg baru....tp husband terbeli kt bazar bndr tun razak....sebaik sedap dan rasa sama mcm kmpg baru nye....







lauk 3rd day puasa: ayam lemak cili padi,ayam goreng,kobis goreng....kuih beli murtabak,badak berendam dan sagupal....sagupal tu tk sedap....kt klate nye gak sedap.....tk sabar nk balik kmpg minggu depan nk mkn sagupal sampai puas.....hehe....




p/s: ari sabtu lepas aku gi sogo beli baju raya aariz....aariz aku tk bawa....aku tinggalkan kt umah mak aku....aku sampai sogo 9.30 org dh ramai....kt pakaian baby dan kanak2 ni tk payah ckp....berlaga2 bontot je....sesak gila org....risau aku tgk parent yg bawa anak ni....ye la dlm ramai2 org ni kalo kita leka sikit anak boleh hilang tau....kt jln tar tk payah ckp la....ari sabtu tu mmg ramai org shopping raya sebelum puasa....tp bg aku kalo boleh jgn la bawa anak....skrg ni musim anak hilang....seriau aku dengar psl budak2 hilang ni....so u all yg leka2 shopping tu jgn sampai anak terhilang lak.....shopping2 juga anak lg penting.....

0 comments:

Post a Comment