Friday, June 27, 2014 - 0 comments

cHeck uP aDiK bAby 14w

Assalammualaikum.....

 ni gmbr scan bulan lepas......

 yg ni pulak gmbr scan td utk bulan ni......


dh 2 kali pregnant pun aku still tk faham lg nk tgk gmbr scan.....yg aku faham cuma gmbr kepala je la......tp td doc ckp tk dpt nk tgk detail sgt sbb pundi kencing aku kosong.....ok baru aku tau kalo nk jelas scan kena pundi kencing penuh.....aku kan dr smlm sampai pg dok bantai minum air byk sbb tk nk urine test nmpk tk cantik.....bila dh minum air byk2 mau nye tk kerap kencing.....sementara tunggu turn masuk nk jumpa doktor tu ada la 2 kali aku dok ulang alik gi toilet.....


apa2 pun alhamdulillah result check up kali ni semua nye ok....berat aku skrg 72kg....last timbang masa sebelum pregnant 69kg....ni 3 bulan pregnant 72kg....mula2 aku terkejut....tp bila fikir2 balik ok la tu kan sebulan naik sekilo je.....bp ok cuma naik sikit je.....biasa la aku jumpa dok baik lembut mcm mn pun nervous tetap nervous.....so bp tk pernah nk cantik la....result blood test bulan lepas semua ok.....hb ok 13.4.....dan urine test td pun ok.....alhamdulillah.....


masa doc scan td doc ckp baby aktif sgt....susah doc nk scan.....bergerak ke sana ke sini.....kepala baby skrg kt atas and kaki kt bawah....berat baby 98gm.....air ketuban pun ok and kedudukan uri pun ok.....alhamdulillah doc kata setakat ni semuanya nmpk normal and due date kali ni tk lari....24/12/2014....kiranya skrg aku dh 14w 2d.....owh ye lupa nk bgtau aku check up td mcm biasa kt klinik impian je......murah je check up td.....ubat doc bg kalsium sbb aku ngadu selalu cramp2 kaki skrg ni and gusi selalu berdarah pastu so far tk leh minum susu lg.....masuk susu je mesti muntah......tu yg doc bg kalsium.....so total kalsium+scan = 40rgt.....murah kan utk private clinic.....ok la tu drp nk kena tunggu berjam2 kalo check up kt kerajaan.....kalo check up kerajaan silap2 makan 1/2 hari......dah tak tentu pasal kena ambik 1/2 day lak kan.....dh la cuti aku tk berapa nk ada.....


td aku tny gak doc psl boleh ke aku berpuasa....doc kata try dulu puasa mcm mn.....kalo rasa lembik sampai nk pitam mmg tk leh berpuasa la.....sebenarnya lg nk dekat berpuasa ni lg aku risau.....boleh ke aku berpuasa.....dah la morning sickness ni masih ada baki2 lg.....aku akan muntah bila lewat makan.....dh la jenis cepat lapar.....asal lapar je dan2 tu aku kena makan.....lmbt sikit perut masuk angin mula la sakit kepala dan nk muntah.....aku akan cuba utk ambik heavy time sahur....tp kalo boleh nk elakkan pedas la time sahur.....sbb pregnant kali ni tk tahan pedas.....asal pedas kan tk sampai sejam aku mkn perut dh memulas2 masuk tandas......so aku dh buat jadual pemakanan utk puasa ni....aku nk try dulu tgk dlm seminggu mcm mn....kalo ok aku akan teruskan ikut plan pemakanan yg aku buat tu.....kalo tk ok kena ubah plan lg.....tp kalo dh sampai memudaratkan diri terpaksa la tk berpuasa kan.....


leceh kalo tk berpuasa time keje ni sbb tk tau nk mkn mn.....dh la opis ni pompuan melayu ada 3 org je.....pastu ramai cina kan opis aku.....takut dorang tk faham terutama bos aku yg mamat korea tu.....ari tu dia tau aku pregnant pun dia boleh tny soalan boleh ke pregnant women berkerja.....boleh ke dorang dtg opis dgn perut dh besar.....hahahaha kelakar lak aku dengar.....lain la kalo kt malaysia ni ada cuti khas utk pregnant women......9 bulan pregnant 9 bulan cuti bergaji....kalo ada mcm tu aku org pertama yg suka.....


apa2 pun aku akan berdoa semoga diberi kekuatan utk berpuasa pada tahun ni.....dpt puasa penuh lg la bagus kan....harap2 anak ummi dlm rahim ummi ni beri kerjasama ngan ummi.....kita puasa sama2 ye syg....dikesempatan ini aku nk ucapkan selamat berpuasa semua....semoga anda2 semua juga diberi kekuatan utk berpuasa pd tahun ni.....kalo ada salah silap aku minta ampun minta maaf ye semua......


p/s: esok nk gi shopping baju raya aariz kt sogo.....kalo sempat nk gi jln tar cari tudung raya aku.....pastu nk gi beli barang dapur utk persediaan berpuasa.....sure esok ramai gi shopping gak kan.....skrg ni ramai yg memilih utk shopping sebelum puasa sbb tk nk penat di bulan puasa nnt.....aariz esok aku tumpang umah mak aku.....aku plan ngan husband ktorg nk gi naik lrt je.....malas nk bawa kereta.....sure jem esok.....drp buang masa redah jem baik naik lrt.......

0 comments:

Post a Comment