Tuesday, June 17, 2014 - , 0 comments

pEngALaMAn mEmpEroLEh ZuRiaT

Assalammualaikum


memandangkan minggu ni kandungan aku dh masuk 13week = 3 bulan = 2nd trimester,aku nk share sikit pengalaman aku memperoleh zuriat......kalo korang nk tau aku kawen 3 tahun baru dpt aariz......semoga cite aku ni dpt membantu sapa2 yg merancang utk hamil tp masih tkde rezeki....tiada niat utk riak or menunjuk2.....sekadar berkongsi ilmu dan pengalaman sendiri.....


aku ni dr anak dara lg jenis period yg tk teratur.....tk mcm org lain la yg cycle 28 hari setiap bulan.....aku masa anak dara period jenis dtg sebulan sampai 2 kali....bila dh dtg 2 kali nnt next period cycle dia jd tk betul la....kdg tu 30 hari kdg tu 35 hari kdg tu 40 hari.....benda ni berlarutan sampai aku kawen.....1 year kawen mmg gila la period aku.....mkn ubat turun period tu toksah ckp la byk kali dh mkn....asal sebulan tk dtg period gi klinik selepas confirm aku tk pregnant mesti doktor bg ubat turun period tu.....lps mkn ubat turun period baru la period mai......



dulu masa mula2 kawen aku dok kt area alam damai....setiap kali period tk mai aku gi klinik mediviron sbb doktor situ doktor pompuan dan aku rasa selesa dgn doktor tu.....tp sbb time tu blum setahun usia perkahwinan kami jadi doktor tkde la pulak suggestkan mkn acid folik ke apa.....kwn2 aku je suggest kan mkn asid folik....dan kebetulan aku ada pengalaman sendiri menyaksikan bilamana kwn aku keguguran masa kandungan dh cecah 5 bulan....aku ingat lg masa tu aku yg teman dia gi klinik jumpa doktor.....ktorg gi klinik O&G....aku ingat lg doktor ckp kwn aku keguguran sbb baby tk membesar mengikut yg sepatutnya....kalo baby lahir pun baby akan cacat....bila kwn aku tny knp boleh jd mcm tu....doktor ckp maybe tubuh mak tk cukup zat2 yg diperlukan oleh baby....sbb tu 2 or 3 bulan sebelum pregnant adalah digalakkan bakal ibu utk ambik asid folik sebagai persediaan......atas sbb kes ni lah aku sendiri mempunyai kesedaran utk mkn asid folik.....tp time tu aku tk tau asid folik ni boleh je beli kt klinik.....sapa2 pun boleh beli tk kesah la dh kawen ke ngah pregnant ke apa.....sbb tk tau aku just mkn asid folik yg dibeli di farmasi je.....



8 bulan kawen ktorg pindah balakong.....bila dh pindah balakong aku tukar gi klinik kt area umah aku ni......doktor pompuan....doktor tu baik dan lembut sgt....penjelasan sgt2 detail.....setiap kali aku lewat period je mesti gi jumpa doktor ni....bila dh genap setahun kawen aku dan husband pun cite la psl masalah kami yg dh setahun kawen still tkde rezeki nk dpt anak.....doktor kata kalo nk start buat rawatan pun dh boleh la.....sbb nk wat rawatan ni ambik masa yg lama.....sbb byk aspek kena diuji baru leh confirm apa masalah.....so 1st step doktor scan.....ni kira kali pertama la aku scan.....doktor scan doktor kata tkde sebarang cyst or apa2 ketumbuhan lain.....rahim nmpk ok cuma rahim aku nmpk mcm membengkak sikit dan mcm bukan berada pd kedudukan yg betul....mcm ke bawah sikit rahim aku.....doktor cadangkan pergi berurut utk betulkan kedudukan rahim aku....dan doktor suruh start ambik asid folik dan ubat turun period.....next step baru doktor akan bg ubat subur lak.....



atas nasihat doktor aku pun berurut.....mcm2 tempat aku gi berurut....ada yg suggestkan berurut selama 3 hari berturut2....time tu aku balik kmpg dan berurut di kampung selama 3 hari berturut2.....dan dlm masa yg sama ada akak opis aku cadangkan jus bidadari....lps sebulan minum jus bidadari tu the next period aku lewat lg.....so aku bajet jus bidadari tu tk sesuai ngan aku.....rupa-rupanya aku pregnant....tp tu la tkde rezeki aku keguguran......lps keguguran tu aku continue minum jus bidadari tu dan tk miss mkn asid folik....alhamdulillah sejak mengamalkan minum jus bidadari tu period aku jd teratur.....wlp tkde la cycle 28 hari tp period aku still dtg on time setiap bulan....kalo lewat pun cuma sehari or kalo awal cuma sehari.....


lps setahun aku keguguran tu alhamdulillah aku disahkan hamil.....time 1st pregnant tu disebabkan period teratur so lewat period je dh leh syak yg aku ni pregnant.....pastu masa 1st pregnat dulu sebelum lewat period dh ada tanda2 aku ni pregnant.....nk tau cite psl 1st pregnant korang leh baca kt sini.......


lps aku bersalin aariz,aku abis darah nifas tk salah aku time hari ke50.....lps abis darah nifas 1st period aku lps bersalin adalah pd bulan 12 2012....aku bersalin bulan 8 2012.....abis pantang bulan 10 2012.....darah nifas abis pun bulan 10 2012.....aariz menyusu sampai bulan 11 2012 je.....then start masuk keje bulan 11 2012 susu pun kering.....org kata selagi kita menyusu kan baby selagi tu kita tk akan dtg period.....aku stop bulan 11 2012 tu yg bulan 12 2012 period dh mai.....tp tu la lps bersalin ni period jd gila balik.....husband ckp maybe sbb aku dh stop minum jus bidadari......husband suruh minum balik jus bidadari tu.....tp kwn aku suggest kan mkn kolegen rumpai laut yg pernah famous tahun lps......


lps aku mkn kolegen rumpai laut tu alhamdulillah period jd ok balik.....teratur balik.....tiap2 bulan dtg on time.....sampai la bulan 12 2013 bilamana aku stop mkn kolegen rumpai laut tu sbb resdung teruk sgt sejak mkn kolegen rumpai laut tu.......tp tu la bulan 12 tahun lps (2013) period aku start gila balik.....mula2 masa bulan 12 2013 time period tiba2 tk mai tu,aku ingatkan aku pregnant....tp buat upt negatif....for your information start lps abis pantang bulan 10 2012,aku dan husband kami 'berpuasa' selama 100 hari....that mean dlm bulan 12 2012 gitu la abis 'puasa' kami 100 hari tu dan kami bersama.....mula2 plan tk nk guna apa2 protection baik dr diri aku mahupun husband....tp disebabkan aku ada masalah keje kami pakat bincang guna protection dulu sampai lah keadaan dh betul2 stabil....pasal kaedah perancangan keluarga tu nnt aku cite lain entry ye....so berbalik pd cite,bulan 12 2013 baru kami rasa keadaan dh stabil and aariz pun dh setahun lebih....so kami fikir sampai masa nye kami dh leh planning utk anak k2......



tp tu la elok2 nk planning anak k2 period lak wat hal.....bulan 12 2013 period tk mai....bulan 1 2014 dia mai lak period.....bulan 2 pun mai tp lewat seminggu.....bulan 3 mai tp lewat 3 ke 4 hari.....bulan 3 ari tu aku start try mkn suppliment shaklee....saje je try....mula2 try b complex yg ada acid folik sekali tu and esp....aku plan kalo mcm serasi shaklee ni ngan aku,aku nk try GLA complex lak utk stabil kan balik period....last aku period 12/3/2014.....bulan 3 tu kami bersama 2 kali je.....1st masa 3 hari bersih dr period....lps 2 hari bersama tu tiba2 ada spot lak....aku bajet period tk betul2 bersih.....tp husband ckp ntah2 pregnant.....tp aku tk rasa pregnant sbb aku tk rasa time bersama tu time subur.....spot tu dtg sehari je.....lps seminggu dr dtg spot tu ktorg bersama lg.....



pastu bulan 4 period tk mai.....tp time ni aku tk rasa apa2 tanda yg aku ni pregnant.....mcm masa aariz seminggu sebelum tarikh period dh start perut jd lapar memanjang.....pastu period lewat 3 hari dh start pening2 dan muntah.....wlp tkde apa2 tanda aku tetap buat upt kt umah.....result negatif.....aku gi klinik....doktor scan mmg tkde apa2 kantung.....doktor kata just ada ketulan darah je....doktor bg ubat turun period.....lps 2 minggu mkn turun period kalo period tk mai dtg klinik balik scan lg sekali.....


lps 2 minggu mkn ubat turun period still period tk mai lg.....tp time ni dh start ada tanda2 sikit....tanda yg ada breast sakit and kerap kencing......pastu perut cepat mengah....mkn lebih sikit rasa mengah susah nk nafas......pastu asyik la tk sihat....batuk la selsema la demam la.....dan kemuncak segala tanda bila time aariz warded aku muntah2.....time muntah2 ni la aku dh start rasa lain.....sbb loya tekak dia lain mcm.....loya tekak aku ni aku akan jumpa time aku pregnant je....kalo tk pregnant kalo aku muntah2 pun sbb perut masuk angin tkde la sampai loya tekak tk lalu nk mkn semua.....dan plg pelik ngah loya2 tekak teringin gila nk mkn jeruk.......sesuatu sgt tu sbb aku ni bukan la penggemar asam jeruk ni....


then lps aariz discaj aku gi klinik....tujuan gi klinik sbb nk ckp psl lps 2 minggu mkn ubat turun period,period still tk mai....doktor scan dan terkejut nye aku,husband dan doktor bilamana ada kantung dlm rahim.....doktor scan doktor kata aku dh 7 minggu....lari dgn tarikh period.....sbb kalo ikut tarikh period sepatutnya aku dh 8 minggu dan dh ada jantung baby.....tp ni still tkde lg....and doktor ckp maybe sbb period aku tk teratur sbb tu tarikh jd lari sikit.......doktor suruh dtg lg sebulan....kalo dh ada jantung baru leh buka buku.....tu yg masa 10 minggu gi chechk up dan alhamdulillah jantung dh ada dan dh boleh buka buku......


kesimpulannya apa yg aku boleh bg tip utk sapa2 yg ngah mencuba utk pregnant:

1. Usaha....usaha bukan setakat berdoa je....usaha kena mcm2 cara....mcm aku selagi ubat or suppliment yg kwn2 suggest kan tk memudaratkan selagi tu aku akan cuba....selalu nye husband akan baca dulu kandungan sesuatu ubat or suppliment tu....kalo kandungan nye drp benda2 yg tk memudaratkan husband tkde masalah utk aku try.....mcm jus bidadari tu kandungan dia ada kurma,madu,sireh.....tp apa2 pun sebelum try apa2 suppliment korang kena lah jumpa doktor dulu check kot2 ada masalah lain kt peranakan korang....kalo doktor ckp korang ni normal barulah try apa2 suppliment sebagai membantu.....dan korang juga boleh juga cuba utk berurut....berurut ni bukan saja utk betulkan peranakan tp juga utk buang angin2 dlm badan kita...supaya badan kita jd lebih cergas....


2. kalo korang ada masalah period,cadangan aku benda pertama korang kena buat ialah perbetulkan period korang dulu.....kalo period tk teratur tk guna usaha benda lain.....skrg dh byk dh suppliment yg boleh membantu utk betulkan period korang......so pandai2 la ko memilih mana yg sesuai....dan apa2 pun jumpa doktor dulu minta nasihat doktor.....


3. jgn miss mkn asid folik....asid folik ni nk elak baby cacat dan elak keguguran....dan bg aku asid folik ni juga membantu dr segi kesuburan....utk 2nd pregnant ni sebelum pregnant aku try b complex shakalee....b complex ni kan ada asid folik sekali.....1st month try alhamdulillah aku pregnant....mula2 ingat utk 2nd ni mcm susah juga nk lekat memandangkan period jd gila balik....tp alhamdulillah tk sangka rezeki begitu cepat....apa2 pun shakalee ni just membantu je.....selebihnya terpulang pd rezeki Allah....ap2 pun usaha tu penting.....



4. lebihkan kualiti 'bersama' berbanding kuantiti 'bersama'....so mereka yg suami isteri pjj tu jgn risau kalo korang jarang jumpa jarang dpt bersama keberangkalian utk pregnant tu adalah nipis....sbb sekali sekala jumpa kalo kena timing yg betul dan keadaan fizikal dan emosi yg stabil insyallah wlp dlm sebulan tu hanya sekali korang bersama kalo Allah kata nk jadi tu jadi juga.....mcm kami time nk dpt aariz 2 kali je kami bersama dlm sebulan tu....time yg 2nd ni pun 2 kali je kami bersama.....ye la cuba bayangkan kalo korang kerap bersama pun tp time bersama tu badan korang ngah penat ke fikiran ngan penat ke tk berkualiti gak korang bersama tu......


5. kurangkan stress.....seboleh2 nye bila bersama tu jgn niat dlm hati sbb nk dpt anak sbb tk tahan org dok mengata2....kalo mcm tu korang akan stress...jd kepuasan bersama tu tkde....bersama ni korang kena enjoy bukan stress sbb nk dpt anak sbb fikir apa org ckp.....dua2 pasangan kena enjoy tau...kalo sorang enjoy sorang lg stress tk jd juga.....lgpun seks ni kan nikmat yg Allah berikan kpd suami isteri....kalo seks dlm keadaan stress bukan nikmat dh nama nye....


6. jaga mkn dan kesihatan....dua2 kena jaga mkn....isteri mahupun suami.....kalo boleh mkn benda yg berkhasiat....selalu2 la bersenam....kalo badan dh terlebih berat tu amal2kan la diet.....mcm aku bila badan naik je mula la hormon jd gila.....bila hormon jd gila period jd gila gak la......senang cite aku ni jenis hormon mudah lari....kan aku stress hormon jd gila.....bila badan naik sikit hormon jd gila.....bila badan penat pun hormon jd gila.....so kalo korang kategori mcm aku korang kena tau apa
benda yg buat hormon korang gila benda tu la korang kena elakkan......



7.dan akhir sekali segala usaha dan ikhtiar kena disusuli dgn bertawakal....berperangsaka baik dgn Allah....muhasabah diri....fikir mn yg kurang dr segi amal ibadat kita.....perbaiki mn yg kurang tu.....jgn harapkan sebelah pihak je berusaha berdoa dan bertawakal ni.....dua2 pihak kena perbaiki amal ibadat mn yg tk sempurna.....nk jd parent ni kena ada bekalan ilmu dunia dan akhirat yg cukup.....kalo kita solat pun tk betul mcm mn nk jd contoh teladan yg baik utk anak2.......


itulah serba sedikit pengalaman dan usaha yg aku jalankan utk mendapatkan zuriat.....kita ikhtiar je selebihnya terpulang pd rezeki Allah sbb hanya Allah yg tau apa yg terbaik utk kita........semoga ada rezeki utk kwn2 yg baca blog ni utk mendapat zuriat juga......amin......


p/s: sejak balik dr kampung minggu lepas,badan ni rasa lemau je....rasa nk demam pun ada....maybe sbb cuaca panas sgt kot skrg....bila dh cuaca panas sgt mula la mencari air sejuk je....tu yg badan lemah je.....aku kt opis je disiplin sikit minum air suam....selain di opis jgn harap la....smlm dan ari ni dok minum air suam byk2 baru mcm ok sikit badan ni.....so kwn2 cuaca panas skrg ni byk2 la minum air suam je....elakkan minum air sejuk....badan jd lemah....pesanan utk diri sendiri juga....:)




0 comments:

Post a Comment