Tuesday, June 3, 2014 - 0 comments

aariz wArdeD@pAntAi hOsPiTaL cHeRas pArt 3

Assalammualaikum......


minggu lepas seminggu menyepi sbb kesihatan tk mengizinkan.....masih ber'morning sickness.....minggu lepas mc sbb cirit birit.....doktor cakap sbb angin....pregnant kali ni kerap lak perut aku masuk angin.....asal lambat mkn sikit mula la perut sebu angin......pregnant kali ni kerap lapar....dh la kerap lapar pastu lambat sikit mkn mula la angin dgn senang je bermaharajalela di dlm perut ni.....doktor saran supaya aku mkn setiap sejam tp dlm kuantiti yg sikit.....nk mkn apa setiap sejam kalo tk biskut.....asyik mkn biskut lama2 aku jd bosan.....tekak ni pula jgn buat pasal asal bosan je mula la nk meloya....amboi ngada2 sungguh budak kecik dlm womb ummi ni....minggu lepas time gi klinik sbb cirit birit tu aku tny doktor boleh buat buku merah tk.....doktor scan tgk dh ada heartbeat baby....pastu doktor kata boleh la wat check up dan buka buku merah terus.....so nnt 5hb ni tk payah dtg dh.....next appoitment hujung bulan 6.....alhamdulillah check up ari tu semua normal.....



tu kesah sebab musabab aku menyepi.....hari ni nk sambung cite yg tertangguh.....last part utk kesah aariz warded....cite sebulan lepas tk abis2 lg berupdate......gitu la mak buyung kan....serba serbi semua keje jd lembab (macam perut tu dh besar sgt.....baru 2bulan je pun)......ok utk entry ni kita layan gambar je la.....malas aku nk karang pjg2......





ni masa baru sampai hospital.....ngah tunggu turn nk jumpa doktor.....time ni ntiba2 aariz jd cergas.....berlari sana sini.......confius aku time ni aariz ni sakit ke tak......


ktorg kan dr kenduri arwah umah pak ngah aku,tu yg husband masih berbaju melayu.....dh la kami dtg hospital sehelai sepinggang......sebaik ada baju spare utk husband dlm kereta.....dpt la husband tukar baju......kalo tk sampai ke pg berbaju melayu......nk suruh balik tk sampai hati lak sbb time check in wad pun dh kol 1......tp aku la berjubah sampai ke pg......

ni lah wad aariz.....wad paediatrik.....wad ni berada di tingkat 3 tak salah aku.....gitu la kan bila dh sebulan perap cite sampai dh lupa info2.......


bilik aariz.....bilik 3111.....ni bilik 2 org.....mula2 berjiran dgn sorang budak ni.....budak melayu.....kena athma attact.....budak baru 5 tahun.....masa ktorg mula check in dia ngah tido ngan mak dia satu katil.....disebabkan dia dh 4 tahun ke atas dia dpt katil mcm org dewasa sbb tu mak dia ok je tido sekatil ngan anak dia.....dlm kol 6 pg mcm tu dengar dia dok merengek2.....pg tu pun kejap2 kan merengek2.....mak dia ckp dia dh bosan dok kt wad.....dh 3 hari dok wad.....plg hazab time kena sedut gas la cairkan kahak....melalak2 dia tk nk....nurse dan mak dia pujuk mcm2....tetap la dia menangis2 sambil sedut gas tu.....keadaan dia makin teruk sbb dia dok menangis2 tu menyebabkan batuk dia makin teruk......selagi batuk tk hilang selagi tu tk leh discaj.....tp ptg tu dia dh pindah wad seorang sbb mak dia dh lama request bilik sorang....hari k3 warded baru dpt bilik sorang.....budak ni keluar masuk org baru lak.....budak dlm umur 6 ke 7 tahun.....budak cina.....budak ni warded sbb denggi.....pun sama asyik merengek2 je.....so korang fikir la mcm mn aku tk stress.....ngan anak sendiri dok merengek2 ditambah dgn jiran sebelah pun anak dok merengek2.....aku ckp ngan husband kalo kena tahan lg sehari aku nk request bilik sorang.....aku tk sanggup dengar kiri kanak budak dok merengek je......



keadaan bilik.....katil antara katil dipisahkan dengan tirai je.....

ada katil utk anak kita,katil ala ala sofa bed utk parent dan meja sudut utk letak makanan dan minuman.....ada jug air disediakan.....dh abis boleh je request utk refill.....ada gak plus air panas.....sama gak dh abis leh je request utk refill.....ada gak disediakan cawan,berus gigi,ubat gigi,sabun mandi,sapu tangan,apa ntah lg aku tk ingat.....



inilah rupa katil ala ala sofa bed utk parent....ok la wlp bilik kecik ada gak disediakan katil utk parent.....mcm columbia dorang sediakan sofa je....so parent tido atas sofa tu la.......hospital lain aku tk tau.....tk salah aku kpj pun sediakan sofa je utk parent tido.....ni aku cite utk bilik 2 org tau....bilik sorang aku tk tau keadaan mcm mn.......

setiap patient ada disediakan almari utk simpan baju dan tv lcd yg tergantung betul2 dekat ngan katil.....yg ni aku rasa standard semua hospital mcm ni......pastu sebelah almari tu ada toilet.....toilet tu share la ye.....sori gmbr toilet tk sempat nk ambik.....tp yg pasti toilet dia besar dan selesa.......

mknn dorang isi dlm tray ni.....sebiji mcm mknn hospital government cara presentation dia.....







 gmbr2 aariz semasa di wad 1st day.....time ni apa yg dia nak tk diikutkan abis dibantai melalak,merajuk semua.....pastu nk babah je dok sebelah dia.......


time ni mainan tkde lg....tu yg dok kacau babah baca suratkhabar....tk bg kan dia bantai melalak sekuat2 hati.....kita pun stress kalo jiran kita anak dia dok meragam melalak semua,sama la gak ngan jiran kita kan.....so kena give and take la kan.....dia jaga anak dia seelok mungkin,kita pun jaga anak kita seelok mungkin.....bukan apa budak2 ni dok melalak meragam merajuk semua ni sbb dorang protes stress dok dlm wad......kita pun stress apatah lagi anak kita kan......


bila dia dok berdiri mcm ni aku risau.....dia pernah nk lompat keluar tau.....so mmg kena monitor 24 jam la......


ni time nurse dtg check.....aariz pgl nurse kakak......sampai skrg takut dgn doktor dan kakak......asal sebut doktor or kakak je mesti dia geleng2 kepala tk nk......


akhirnya bila dia tido ni baru lah ktorg lega.....time ni tgk dia tido pun aku dh sedih......



ni 1st day time mlm.....time ni dh bawa mainan dr umah baru lah hilang sikit bosan aariz....leka sikit la dia dok main mainan dia......



yg ni 2nd day.....aariz bangun awal....2nd day ni aariz dh getting better.....baru ada selera nk mkn.....pg tu byk dia mkn roti....sikit2 sebut "nak ti", "nak ti"






bila doktor ckp dh boleh discaj and aariz dh abiskan 2 botol air,aku pun suruh nurse tanggalkan tiub utk masuk air yg dicucuk kt tangan aariz tu....lps tu baru lah aariz nk main kt sini.....actually tempat main ni ada disediakan di pintu masuk wad tp masa 1st day aku ajak main kt situ aariz tk nk....mmg pelik sungguh la sbb tempat tu adalah favourite dia tp disebabkan stress punya pasal sanggup tk nk main....bila dia tau dia nk discaj baru dia nk main.....


secara keseluruhan ada benda yg aku puas hati dan ada benda yg aku tk puas hati.....bab nurse tu nk kata hospital private ni nurse akan layan kita mcm raja tu tk la gak.....biasa la nurse pun manusia gak.....ada masa terlari gak mood.....mcm mn cuba dikawal kalo dh penat dgn tugasan dan melayan kerenah pesakit yg mcm2 ada kala nye ada gak terkasar bicara dan perbuatan.....bab ni aku maafkan la.....lgpun bukan semua dan bukan selalu pun jd mcm ni....kdg2 je.....selebihnya mmg layanan nurse2 kt sana semua tip top.....bab doktor lak biasa la mn2 hospital pun lain pesakit lain doktor.....tk semestinya dlm bilik tu dua2 dpt doktor yg sama.....mcm aariz nama doktor yg incharge kes aariz tk silap aku doktor wong.....doktor lelaki cina.....aku sebenarnya takut ngan doktor ni......dia ala2 garang gitu.....tp wlp garang dia sgt teliti....penerangan pun clear.....wlp ala2 garang aku tk kesah sbb service yg doktor ni beri adalah tip top.....byk info dan ilmu baru yg aku peroleh dr doktor ni.....tp mcm gomen gak tkde la doktor akan dtg melawat 24jam....sehari 2 or 3 kali je doktor dtg melawat.....



bab hospital lak,hospital pantai cheras ni dr lobi nmpk mcm best tp hakikat nye wad dan bilik dia tk ar best mn....bilik agak kecik......cukup2 ruang utk 2 katil.....satu katil anak satu katil parent.....ruang nk solat mmg tkde....tp ada je disediakan surau.....tp aku dan husband ktorg smbhyg je kt wad tu.....time nk solat tolak sikit katil parent tu rapat ke katil anak.....tp bilik dia murah tau....utk bilik 2 org yg aku dok tu rm150 satu mlm....agent insuran aku ckp kalo kpj or hospital lain kalo wad paediatrik bilik 2 org biasa dlm rm200 atau rm250.....agent aku ada gak ckp kalo nk murah request bilik wad biasa....kalo wad paediatrik mmg mahal berbanding wad biasa.....tp still paed yg akan check anak kita wlp kita dok wad biasa......tp kalo nk lebih selesa request la bilik sorang.....so ko tk kan tertekan dengar kiri kanan budak menangis and ko pun tk kan ganggu org sebelah ko kalo anak ko menangis melalak bagai......eh ini pendapat aku tau....terpulang pd individu.....mungkin ada yg jiwa kental tk kesah dengar budak2 menangis melalak bagai.....tp serius aku ckp budak kalo dok hospital meragam dia lain mcm......


apa eh lg nk cite.....rasa nye semua dh cite....bab bayaran lak,total 2 hari 1 mlm kami check in kt hospital pantai ni dlm rm1400++ kot tk silap aku (lupa dh bil).....aku nye plan insuran aku ambik yg ada medical card tp bukan 100% insuran cover....insuran cover 90% je and 10% kita kena byr.....minimum kita kena byr rm300 maksimum rm1000.....so time aariz warded ari tu bil aku boleh dikatakan murah kalo 10% aku kena byr pun still tk sampai 300 tp aku tetap kena byr 300 sbb syarat dia minimum aku kena byr rm300.....pastu ada gak benda yg insuran tk cover contoh yg aku ni dia tk cover medical report rm50......so total aku kena byr rm350 gitu la.....tp plan insuran aku ada disediakan elaun wad rm200 utk 1 mlm.....tp tu dpt kemudian la....tk lama pun....tk sampai sebulan aku dh dpt......elaun wad ni yg akan cover balik duit ko yg keluar tu.....so total sebenar2 nye aku kuar duit aku sendiri rm100++ la.....cuma aku rugi bab mkn la.....ikutkan insuran aku cover mkn utk parent dan anak.....tp hospital pantai cheras tk disediakan makanan utk parent.....tp bab mknn anak tu korang still leh pilih menu apa korang nk berdasarkan menu yg disediakan la.....rasa mknn tu aku tk tau nk ckp sbb aku mmg order bubur je utk aariz.....cuma 1st day dinner aku order keaw teaw lakna tp aku tk rasa pun sbb time tu aku dh kenyang....tp mak dan adik aku ckp sedap......cuma aku tk berapa berkenan makanan tu dihidangkan dlm tray mcm hospital government.....so kalo aku jd pesakit nk mkn pun tkde mood (hehe tu lebih kpd ngada2 je)......


knp aku pilih hospital private berbanding gomen.....1st sbb aku nk husband aku ada 24jam ngan aku dan aariz.....kalo hospital gomen confirm hanya mak saje dibenarkan bermalam ngan anak.....ntah la aku rasa tk cukup berani lg nk bermalam berdua je ngan aariz.....risau kalo apa2 hal tk reti nk handle sorang2......mybe bila dh masuk anak 2 nnt aku kena belajar gak berdikari ni.....2nd of course aku nk kan keselesaan utk anak aku.....private ni boleh request bilik dua org la bilik sorang la.....kalo gomen nk request bilik sorang depend pd kekosongan.....tp private ni pun bilik sorang dan dua org penuh gak selalu terutama wad paediatrik.....sbb tu agent aku suggestkan request wad biasa.....at least private still ada choice la kan.....kalo gomen mmg korang kena tunggu la sampai berjanggut nk dpt bilik sorang tu.......3rd sbb nk mudahkan org dtg melawat....kalo private ko leh bawa budak time melawat.....pastu waktu private lg pjg berbanding gomen.....kalo hospital pantai dr kol 7.30pg sampai 9.30mlm.....kalo gomen kan waktu melawat limited.....dan sebab terakhir adalah nk test guna service insuran yg ambik ni....rugi la kan byr bulan2 insuran tk digunakan....at least ni adalah pengalaman buat kami.....lps ni dh tau apa perlu buat dan apa tk perlu buat......



ha gitu lah penerangan pjg lebar aku psl anak kena warded ni.....sampai 3 bab akhirnya abis gak cite psl ni....ini pengalaman aku....mybe lain org lain pengalaman.....dan mungkin ada sesetengah org berpendapat hospital gomen lg bagus drp private.....itu terpulang pd pendapat masing2.....masing2 nk kan yg terbaik utk anak mereka.....aku pun tkde la ckp yg private ni bagus 100%....still ada cacat cela nye gak....still ada pro and con la.....and lain plan insuran lain la pakej yg korang akan dpt....mcm aku bulan2 pun byr murah tk kan la nk harapkan insuran cover 100% kan.....insuran dh cover 90% pun dh cukup bagus+dpt elaun wad lg......so jgn nk banding2 kan plan insuran korang dgn yg aku nye eh....aku nye bulan2 aku byr murah je tau....apa2 pun aku harap korang yg baca entry aku ni pun mana yg ok korang ambik sebagai ilmu mn tk ok korang abaikan ye......



sekian entry yg pjg berjela drp aku.....konon malas nk taip pjg2 last2 berjela gak aku membebel ari ni.....biasa lah kan dh lama tk merapu dlm blog sendiri bila dh start merapu tk reti nk berhenti......hehe.....



p/s:mcm2 kan psl kes coklat cabrury tu....sekejap kan ada b*b* sekejap kan tkde.....sebaik la sejak pregnant ni aku mcm tkde hati nk mkn coklat ke kek ke....so tk heran la aku kalo tk dpt mkn coklat cabrury ni.......












 

0 comments:

Post a Comment