Monday, May 26, 2014 - 0 comments

aariz wArdeD@pAntAi hOsPiTaL cHeRas pArt 2





Assalammualaikum


ok jom sambung cite aariz warded tu....1st time anak kena warded tu pjg berjela cite nye....lps je check in wad dlm kol 2 baru masing2 dpt tido.....biasa la kami anak beranak asal beralih tempat je susah nk tido terutama my husband la anjer angat.....kol 2 tido kol 5 tersedar sbb nurse dtg nk check tekanan darah dan check suhu.....pastu nurse ada tny ada muntah lg tk mlm tu.....so far lps mkn ubat tahan muntah yg nurse bg tu mmg tk muntah dh wlp mlm tu kami ada bg dia susu.....tersedar kol 5 tu lps nurse dtg check aku kejut husband suruh tukar tempat tido.....tk tahan dh sakit2 badan aku tido berdua ngan aariz kt katil kecik tu....tp tu la dpt lelap sekejap je kol 6.30 dh bangun  subuh......lps subuh ingat nk tido balik aariz lak dh jaga tk mau tido....dh la tk mau tido,dia dok bantai meragam sbb kena kurung dan tk leh bebas sbb tangan dia kan kena cucuk masuk air.....sekejap2 kan mesin masuk air tu berbunyi menandakan air tk masuk dgn betul.....sekejap2 kan pgl nurse suruh betul kan....ye la mcm mn tk jadi mcm tu kalo dh aariz tk reti dok diam.....



sebaik ada tv.....pasang tv diam jap la dia.....dlm kol 7.30 mcm tu paed dtg....tny sakit apa semua....aku pun cite la dr a-z....paed ckp sepatutnya budak bawah 2 tahun tk digalakkan ambik ubat cacing.....dan ubat cacing ni kita ambik bila kita betul2 yakin yg anak kita ada cacing.....nk tau anak ada cacing bila berat badan dia makin susut/berat tk naik2,tkde selera mkn dan najis berminyak.....kalo ikut pada umur dan berat aariz,aariz dikira terlebih berat....utk umur mcm aariz skala berat dia berapa ntah (sori aku lupa)....kalo ikut ketinggian dan berat aariz ni dh mcm budak umur 2 tahun lebih.....pastu paed ckp kalo kita terbagi juga ubat cacing sekali pun,ia tkde beri kesan apa2.....tk pernah dlm sejarah mkn ubat cacing budak akan muntah/cirit birit/demam.....pastu paed ckp sepatutnya budak bila dh muntah byk kali kena stop bg minum susu utk 2 or 3 hari.....mknn dan minuman yg boleh diberi hanyalah bubur kosong,roti kosong,air kosong,air garam.....tp minum air garam saje pun sudah memadai.....lg perut dia kosong lg bagus utk proses pemulihan.....jgn risau perut masuk angin sbb ubat angin akan diberikan....sekiranya kita tepuk2 perut anak kita bunyi mcm perut angin kita kena bg ubat angin......




so baru lah aku faham lps paed dh explain.....patut la lps gi klinik tu lps dh bg ubat tahan muntah aariz still muntah sbb aku bg dia mkn nasi dan minum susu.....mana la aku tau kan....1st time aariz kena mcm ni.....ikutkan doktor kt klinik tu la kena explain kt aku kan.....ni doktor tk cakap apa2.....just ckp bg ubat tahan muntah 2 kali....lps dh bg 2 kali sepatutnya dia tk kan muntah.....dh tu klinik tk bg pun air garam.....sedangkan paed ckp air garam tu penting utk beri tenaga sbb dorangkan tk leh minum susu......and second benda yg aku dh clear sgt2 psl cacing ni.....now dh faham....kalo aariz ada simptom2 yg paed ckp tu baru lah aku bg ubat cacing kt aariz.....aku siap merayu lg kt husband tolong la lps ni jgn dengar ckp org....better refer pd doktor.....aku bukan apa tau.....kdg2 stress gak bila adik ipar aku anak dia sebaya ngan aariz......perbandingan tu jgn ckp la.....pastu kdg2 adik ipar aku tu terlebih pandai drp doktor.....dia jadi terlebih pandai pun sbb dok dengar ckp kawan2 dia....



ntah la bg aku kalo nk dengar ckp org pun biar org tu cakap berdasarkan pengalaman dia dan org tu juga dh refer dgn doktor yg betul2 pakar.....kalo setakat pengalaman anak sendiri pastu tk pernah bawa jumpa doktor or kalo jumpa doktor pun just doktor klinik2 biasa bukannya pakar better tk payah la.....aku ckp mcm ni bukan apa tau,dh la aku stress aariz muntah takut disebabkan ubat cacing,ni ditambah lak husband aku ckp adik dia ckp kwn2 dia ckp budak bawah umur 2 tahun kalo bg ubat cacing akan muntah2.....bila aku cite kt paed,tergelak paed mendengar nya.......korang boleh nmpk tk betapa aku stress nye.....susah kan org terlebih pandai ni mengalahkan doktor......dh la hari tu ko gak yg ckp aariz ni ada cacing sbb tkde selera mkn la sbb aariz meragam la.....aku bg aariz ubat cacing ni pun sbb tk tahan dok dengar tiap2 hari la husband dok ckp aariz ni ada cacing.....bila aku dh bg aariz ubat cacing aariz muntah2 ko ckp lain lak ko ckp tk leh bg ubat cacing budak bawah 2 tahun sbb tu aariz muntah2......boleh jadi gila tau mcm ni.....tp ni betul2 pengalaman buat aku.....lps ni aku kena keras kan hati bab anak2 ni....apa2 hal better refer doktor drp dengar ckp org.....selebihnya tawakal....ye la pakar pun manusia gak tk lari dr buat silap.....


ok berbalik cite psl aariz....lps paed dtg check,nurse suruh buat air garam bancuh dlm botol susu....sebaik aariz nk minum....tp tu la kdg2 meragam gak nk susu.....bila tk bg dok la memberontak merajuk.....mknn lak aku bg roti kosong je sbb utk 1st day tu masa isi borang mknn tu aku tk tau lg yg aariz kena mkn bubur dan roti je.....utk bfast aku order la pau,lunch mmg aku order bubur,tea aku order kek and dinner aku order keaw teaw lakna.....aku bg aariz mkn bubur tu je....yg lain aku yg bantai mkn....hehe.....tu pun mula2 aariz tk nk mkn bubur dan roti tu....tp lama2 baru dia nk....maybe sbb dh lapar sgt kot....dia pun dh pasrah dh minta susu dpt air kosong....sedih aku tgk anak aku minum air kosong dlm botol susu....selalu kan dia minum susu....kali ni minum air kosong je sapa tk sedih kan....pastu aku stress tgk anak aku mcm stress je dok hospital....dia kecik lg tk pandai nk ckp dia stress....ngan memberontak je cara dia nk bgtau dia stress sebenarnya dok hospital.....1st day ari jumaat tu plg mencabar bg aku.....


dlm kol 11 husband balik umah sbb nk ambik baju.....sebaik la aku pujuk2 akhirnya aariz nk tido.....dia susah nk tido sbb dia biasa tido bergantung susu....kali ni tk dpt susu tu yg dia memberontak tk nk tido.....bila aariz tido dpt la aku rehat dan tido gak....aku kan tk cukup tido....badan rasa mcm apa je....letih mcm nk demam pun ada.....baru nk rehat kwn aku agent insuran msg ckp nk dtg melawat.....terbantut tido aku.....time kwn aku dtg melawat tu aariz still tido lg.....lps kwn aku balik adik aku lak dtg.....time ni aariz dh bangun....pujuk2 dia suruh mkn bubur.....mkn la sikit.....lps adik aku balik.....aku pgl nurse suruh tanggalkan tiub masuk air tu sbb aku nk mandi kan aariz sbb nk bg dia nmpk segar sikit.....ntah angin apa ntah melanda aariz dia mengamuk tk nk mandi.....aku paksa gak dia mandi....dia keraskan badan dia....pastu bantai menangis sekuat2 hati....mula2 aku ingat tangan dia sakit sbb cabut tiub air tu....pgl nurse,nurse kata tkde apa2......time tu Allah je tau mcm mn aku guna sepenuh tenaga aku dok dokong aariz yg keras kan badan dia.....pastu dok dokong dia bawa jln2 pujuk dia bg diam sbb nurse kata takut dia byk nangis nnt sesak nafas lak......dh la time tu aku tk tau pun aku pregnant....sebaik Allah lindungi kandungan aku......


dlm kol 3 mcm tu husband dtg baru aariz ok....rupanya dia nk babah dia.....aduhai budak kalo manja ngan babah gitu la....dlm kol 4 paed dtg check lg sekali.....paed ckp kena monitor spjg ari ni.....kalo dia tk muntah dan cirit lg and tk demam esok dh leh discaj.....kalo tk nk aariz muntah jgn bg dia minum susu....kalo tk nk bg aariz demam kena byk bg dia minum air kosong dan abiskan 2 tong utk masukkan air tu.....sebenarnya ikutkan kena tahan 2 or 3 hari.....kwn aku pun suggestkan dok dlm 3 hari boleh claim elaun wad byk sikit.....tp aku ngan husband yg request nk balik awal sbb tk tahan tgk aariz stress.....tk kesah psl duit ni....yg penting anak kan.....aku tk nk anak aku stress2 sampai fobia lak ngan doktor dan nurse......aku tgk skrg pun dia mcm takut je bila aku sebut psl doktor,nurse,cucuk2 ni......


ptg tu mak aku dan adik aku dtg elok je aariz dok borak2.....balik je tok ibu dia,dia wat hal balik.....maybe dia bosan kot.....tkde aktiviti nk buat......ye la dok kt katil je....tangan dok cucuk air je....kan asyik cabut2 kan lmbt lak nk abis 2 botol.....lmbt abiskan tk leh lak balik esoknya.....tu pun aku suruh husband bawa mainan dia....ada mainan leka gak dia main....sebaik mlm tu dia tido awal.....aku dan husband pun bantai tido awal.....tp tu la tido aku terganggu dek kerana aku muntah2 lak mlm tu.....aku syak aku muntah2 tu sbb perut kosong tunggu husband beli mknn utk lunch,kol 5 baru dpt mkn.....bukan tkde kafe kt hospital tp kalo aku gi turun beli mknn kan sapa nk jaga aariz.....husband lak balik umah ambik baju ngan solat jumaat sekali.....pastu jln lak jem.....tk sempat beli mknn utk aku,aku dh suruh dia dtg cepat2 hospital sbb aariz dok bantai melalak cari babah dia.....tu yg lewat aku lunch......so aku fikir aku muntah2 maybe sbb masuk angin.....tk sangka lak rupanya time tu dh ada 'isi'......


esoknya lps paed dtg check dia tgk keadaan aariz mcm ok dia pun benarkan utk discaj tp dengan syarat still tk leh bg aariz susu dan mknn berat lg...still bg air kosong,roti kosong atau bubur kosong...ikut doktor kena pantang dlm 3 hari....tp aku pantang 2 hari je.....tk sanggup tgk anak merayu nk susu.....alhamdulillah dh bg susu pun aariz tk muntah pun....happy la kami dpt discaj.....tp tu la proses nk discaj ni ambik masa gak.....nk settle ngan insuran semua last2 kol 1 gak baru kami balik.....bila org tny aariz sakit apa.....apa yg paed ckp mybe aariz kena keracunan....samada keracunan mknn atau keracunan air.....paed ckp air skrg tk berapa nk bersih terutama musim tkde air ni....lps ni kena lebih menjaga kebersihan la......


gitu kesudahan cite nye.....next entry aku review psl hospital dan letak gambar lak eh.....jari2 dh letih menaip....nk stop dh ni.....jumpa next entry ye.....bye....



p/s: smlm selesai sudah kenduri arwah dan menyambut puasa family aku.....sebaik katering kan....buat lak kt dewan so tkde la penat sgt kami adik beradik.....terutama aku lak mn larat nk wat keje berat2.....smlm pun diri lama sikit dah rasa nk pitam...bila duduk lama lak sakit pinggang....last2 mak aku suruh balik umah baring kt umah.....kenduri dh selesai lps ni nk ngadap mkn nasi minyak lak bulan 6 ni....tiap2 minggu ada jemputan.....pastu hujung bulan 6 dh puasa.....harap2 morning sickness aku dh tkde lg la menjelangnya ramadhan nnt.....ikut kiraan time puasa tu aku dh nk masuk 4 bulan....harap2 diberi peluang utk berpuasa penuh......




0 comments:

Post a Comment