Monday, May 12, 2014 - , , 0 comments

hArI iBu

Assalammualaikum......


ikut hati malas nk update blog....tp byk lak cite tertangguh nk diupdate kan dlm blog ni....wlp blog cap ayam je....tkde org pun dok singgah blog ni tp tetap nk update utk kenangan sendiri dikemudian hari.....jadi marilah kita merajinkan diri update cite psl sambutan hari ibu peringkat family sendiri.....


hari jumaat aku dh siap2 suruh husband beli udang ke sotong ke sbb aku rasa teringin lak nk wat nasi lemak sambal sotong/udang....balik2 keje husband ckp dia beli sotong dengan kerang....so aku tny husband dia nk sambal apa utk nasi lemak.....nk sambal sotong or sambal kerang.....sbb ikut aku dua2 pun tk kesah....last2 husband ckp buat sambal kerang.....ari sabtu pg tu bersilat la aku kt dapur prepare nasi lemak sambal kerang for our bfast.....senang je wat nasi lemak ni....nk lg senang 1/2 jam sebelum masak tu rendam dulu beras....so that nnt bila kita tanak nasi nnt tkde la nasi mentah or jelatah.....aku dulu selalu ngalami masalah nasi mentah or jelatah ni....rice cooker dah keep warm tp nasi still mentah lg sampai terpaksa kukus or masak atas dapur gas lak nasi tu.....aku ingat aku sorang je alami masalah ni.....rupa-rupanya adik ipar aku,adik aku dan mak aku pun alami juga.....mcm adik aku dia rajin dia kukus nasi tu.....mcm aku mmg tk rajin nk kukus bagai ni.....so now aku dh dpt cara senang nk masak nasi lemak guna rice cooker supaya nasi tk mentah.....


korang nye nasi lemak mcm mn.....kalo ikut mak aku ada letak serai,halia,bawang,daun pandan dan santan.....tp kalo ikut family belah husband aku just guna santan,garam dan daun pandan je.....korang cuba la mmg sedap....dh la sedap mudah lak tu.....tk perlu dh korang susah payah tumbuk halia ke ketuk serai ke......bab sambal lak kalo ikut family aku mmg akan menitikberatkan bab sambal.....sbb ktorg rasa tk puas mkn nasi lemak kalo sambal tu tk sedap....nk mudah buat sambal ikan bilis je....tp kalo nk bg meriah buat la sambal udang ke sambal sotong kering ke sambal kerang ke.....kalo family husband aku lg mudah buat sambal kosong je.....ari tu aku tk tau la nk ckp belagak ke apa,tp serius sambal aku ari tu sgt la sedap.....husband pun dok ckp sedap.....ari tu aku wat experiment sambal tu aku letak serbuk ikan bilis.....hasilnya mmg terbaik la rasa sambal ari tu.....aku ni mudah je mkn nasi lemak.....ada nasi,ada sambal dan telur dh cukup bg aku.....husband aku pun simple je mkn nasi lemak.....cuma utk husband kena goreng garing2 la ikan bilis.....timun ada pun tkpe tkde pun tkpe.....kacang kalo boleh jgn ada sbb aku dan husband tk reti mkn nasi lemak dgn kacang.....


wah ni entry psl hari ibu ke psl nasi lemak ni......ok2 sori2 termelalut jauh benar......berbalik cite hari ibu.....ari sabtu tu aku saje wat lebih nasi lemak tu....so bfast ngan lunch kami dok bantai nasi lemak je sbb memikirkan mlm tu nk dinner kt luar ngan family aku......kami dinner kt fai&ruz kitchen....restoren ni terletak kt damansara.....damansara mn tu jgn tny aku sbb kami dok follow abg aku je time nk gi tu.....time balik lak konon tunjuk terror last2 sesat ntah mana2 ntah kami sampai.....restoren ada mcm2 mknn....aku malas nk wat entry khas utk restoren ni sbb bg aku tkde apa yg istimewa pun restoren ni.....mknn dorang so so je.....byk mknn yg terlebih masin.....cucur ikan bilis lak keras.....kalo sedap pun sambal kicap dia je la.......


itu cite ari sabtu.....ari ahad mcm biasa mmg aku cuti memasak.....bfast selalu mkn luar tp ari tu aku rasa teringin sgt nk mkn roti canai org melayu buat.....yg aku teringin sgt tu nk mkn roti canai yg ada sorang pakcik ni jual kt pasar umah mak aku.....pakcik ni dr aku sekolah lg dh jual roti canai.....dia tkde kedai.....dia jual kt atas motor dia je.....sebaik smlm dia ada jual....terus aku suruh husband beli roti canai kosong 2 utk aku,roti telur 1 utk aariz dan roti telur 2 utk husband.....nikmat nye sekali sekala dpt mkn roti canai yg dibuat oleh org melayu.....tekak ni dh bosan mkn roti canai mamak nye.....kalo kt kampung ni senang la nk cari org melayu jual roti canai.....kt kl ni yg susah sikit.....kalo ada pun org muda2 yg buat.....org muda buat tk sesedap org lama yg buat.....


isy cite psl roti canai la pulak.....ok2 sambung cite.....lps bfast tu masing2 bantai tido.....sedar2 dh kol 2....masing2 dh kelaparan.....kami lunch kt ada satu kedai ni kt area bandar tun hussein onn....kedai tu je yg masih ada lauk lg time2 dh kol 3 ni.....lps lunch terus ke aeon equiene park.....bawa aariz main kt kidzoona.....sebenar nye plan dr minggu lps lg time mother day nk bawa aariz gi aquria klcc.....tp memandangkan aku masih early pregnancy husband nasihatkan kita gi tempat yg relax2 dan tk ramai org.....kt kidzoona ni korang lepas je anak korang main dlm tu sambil tu korang leh dok lepak2 santai dlm tu.....tk perlu risau sbb semua mainan dalam tu adalah selamat.....tp kalo anak korang belum umur setahun or blum pandai jln kena la pantau gak....mcm aku masa 1st time gi dulu mmg kena monitor aariz sbb time tu aariz baru pandai2 jln takut la org dok tolak2 dia.....skrg aariz dh pandai berdikari dan pandai main sendiri,aku just monitor dr jauh sambil layan whatsapp dan fb.....


lepak kidzoona dr kol 4 sampai kol 7....oh ye....harga kidzoona ni rm15 per entry.....suka hati korang la nk dok dlm tu berapa lama....dr pg sampai ke mlm sampai aeon tutup pun boleh.....kalo korang nk bawa anak kuar jap gi toilet ke gi mkn ke then masuk balik pun boleh.....asalkan tag tu korang jgn buang......dr kidzoona tu ktorg plan nk dinner mkn ikan siakap stim and mkn seafood kt satu kedai area taman equine.....sekali kedai tu tutup....last2 kami tapau je mknn biasa2 mkn kt umah sambil tgk fear factor.....so gitu je la sambutan ari ibu aku kali ni.....tkde apa yg special pun sbb last minute plan berubah disebabkan keadaan aku yg tk mengizinkan.....tkpe la sambutan tk penting yg penting ucapan selamat hari ibu dr suami tercinta dan anak tersayang......


kepada semua ibu di dunia ni selamat hari ibu aku ucapkan.....tanpa ibu kita tkde didunia ni....tanpa ibu juga gak kita tk akan jadi sorang berjaya seperti skrg.....ibulah ibu.....ibulah guru.....ibulah doktor.....ibulah segalanya buat kita.....jauh mana kita terbang,tinggi mana kita berada tk terbalas jasa ibu buat kita.....selagi ibu kita bernyawa hormati dan sayangilah ibu selayaknya......


sekian.....selebihnya jom layan gambar.......




nasi lemak aku simple je.....ada nasi,sambal,ikan bilis dan telur pun dh memadai....

ari sabtu mlm dinner ngan family aku mkn kt fai&ruz kitchen ni......

antara menu yg ada.....mcm2 jenis mknn ada disini....korang nk goreng2 ada....western ada....masakan johor pun ada....

utk aariz aku order mushroom soup ni....sedih nye rasa mushroom soup ni sbb rasa dia sebiji yg dlm paket tu....dh tu masin lak tu.....aku rasa dorang guna yg dlm paket tu just tambah air panas je......korang ni berniaga elok2 la sikit....keji sunggu la mushroom soup guna dlm pakej nye je......


cucur ikan bilis yg keras.....cucur ikan bilis ni didatangkan sekali dgn sambal ikan bilis dan sambal kicap.....sambal kicap tu sedap....yg lain fail.....


husband aku order sup tulang johor.....yg ni sedap sbb sup dia pekat tp masin la pulak....tp sbb husband mkn ngan nasi tkde la rasa masin sgt.....sup ni didatangkan sekali ngan sambal kicap tu.....

mak aku order nasi ambeng....ok la nasi ambang ni.....mak aku ckp serunding dia tu sedap.....aku tk pernah mkn nasi ambang so aku tk leh nk komen sedap ke tak.....

ayah aku order mee rebus....masa sampai2 nmpk mcm sedap....nmpk macam mee rebus haji wahid siap ada keropok lg....tp bila mkn biasa2 je.....tk leh lawan la hj wahid nye.....

aku tk tau nk order apa.....last2 aku order mee goreng mamak.....tk tau nk ckp.....yg pasti aku mkn sikit tekak tk leh terima.....sebaik ada sambal kicap.....mkn ngan sambal kicap abis gak la mee goreng mamak aku ni.....aku ni sejak pregnant mknn kedai ni kalo tk kena kt tekak aku mmg aku rasa nk loya la......

abg aku order beef steak ni.....aku rasa gravy dia je.....gravy dia boleh tahan la sedap....gravy dia pekat rasa hot and sweet.....boleh la tekak aku terima.......

air ada mcm2 air.....antaranya lai cyee kang.....ok la lai cyee kang dia.....ada rasa la......

gelagat muhammad aariz di kidzoona.....

aariz sibuk dok bermain,aku ngan husband sibuk dok berSELFIE......:)
 
 


p/s: ada benda pelik berlaku semasa aku solat zuhur td.....aku mmg tinggalkan telekong dlm surau.....dlm beg telekong aku tu ada satu beg mekap aku simpan pencuci muka,berus gigi,ubat gigi,sabun semua......td sebelum gi surau mcm biasa aku akan ke toilet dulu....dlm toilet td aku nmpk ada ubat gigi berus gigi bersepah dlm toilet.....aku tgk berus gigi ubat gigi tu sebiji mcm aku nye....tp aku tak terfikir lah yg tu aku nye....ye la benda elok2 dlm beg mekap mcm mn boleh ada dlm toilet lak....tk kan ubat gigi dan berus gigi aku ada kaki jln sendiri gi toilet.....so aku fikir positif bukan aku nye.....sampai2 surau aku tgk beg telekong aku mcm diselongkar....tgk2 beg mekap terbuka.....sekali korang tau apa yg hilang? berus gigi dan ubat gigi aku yg hilang.....aduiii ubat gigi dan berus gigi pun ada org nk curi ke.....apa motif korang curi ubat gigi dan berus gigi ni.....dunia makin pelik.....ubat gigi dan berus gigi pun org nk curi.....disebabkan potongan sawi yg tk betul pun sampai bunuh membunuh.....disebabkan nasi goreng terlampau pedas pun sampai nk wat report polis......adakah kehilangan ubat dan berus gigi aku ni juga perlu utk aku buat report polis?


0 comments:

Post a Comment