Friday, May 23, 2014 - 0 comments

aariz wArdeD@pAntAi hOsPiTaL cHeRas pArt 1

Assalammualaikum....


cite yg bakal dicitekan ini hampir2 nk basi....sebelum ia betul2 basi baik la rajin kan diri ni gak utk update cite psl aariz warded ni.....cite ni mmg kena ada la dlm blog ni sebagai kenangan aku nnt.....kejadiaan berlaku pada 1 mei 2014.....see dh 23 hari berlalu pun peristiwa ni.....baru skrg aku nk update kan.....bukan sengaja tk nk update tp kesihatan dan kebusy'an aku tidak mengizinkan utk aku mengadap blog sendiri.....blog org lain je aku sempat nk layan.......hihi.....


alahan aku pregnant kali ni boleh dikatakan teruk gak.....spjg minggu lepas asal ngadap komputer je kepala aku pusing2.....asal ngadap phone je kepala pusing.....tekak rasa loya dan nk muntah.....acaner tu.....keje dh la sebagai sorang programmer tp alah tk leh ngadap komputer dan phone.....so cuba korang cakap ngan aku mcm mn aku nk update blog sedangkan baru 5 minit ngadap komputer dh pening2 lalat.....tu yg mampu baca blog org je.....tu pun baca laju2....rasa pening terus tutup.....keje opis pun byk yg tertangguh tk siap.....minggu ni mcm better dh leh ngadap komputer dan phone.....dh tkde la pening2 lalat kalo ngadap komputer/phone.....tp dilanda selsema lak isnin dan selasa tu.....lg sekali keje opis tertangguh.....kalo keje opis dh tertangguh tkde makna la nk update blog ni semua.....rabu khamis je rasa better sikit tu yg dok pulun siapkan keje2 yg tertangguh.......dh tu rabu khamis lak 1/2 day.....takat mana la keje tu leh siap kan.....ikutkan ari ni pun tk dan aku nk update blog.....tp bila fikir kalo aku tk update ari ni bila lg aku nk update kan....buat nye minggu depan dtg balik alahan tk leh ngadap komputer tu mcm mn.....fikir punya fikir sambil wat keje sambil la update blog......u all semua jgn la tiru perangai buruk aku ni.....aku ni dh tahap terdesak ni......nk update kt umah jgn berangan la sbb kt umah lg aku lembik....tu yg larat tk larat aku paksa gak dtg keje.....at least kt opis ni ada gak benda yg aku leh buat drp dok umah terbaring je......


kesah nye begini.....1 mei tu semua org tau kan cuti hari pekerja.....1 mei tu ari khamis.....ramai la yg dok ambik cuti direct khamis jumaat.....aku ngan husband pun mula2 ingat nk ambik cuti direct gak....tp berbelah bagi sbb kalo ambik cuti pun nk wat apa.....nk balik kmpg pun nnt bulan 6 nk balik lg.....mmg kami tk apply pun cuti jumaat tu.....kalo rasa nk cuti ambik je el ari jumaat tu....tu plan asal la.....tp lain lak jadi....akhir nye cuti gak kami ari jumaat....ari khamis tu around kol 4 mcm tu aariz start muntah2.....mula2 aku ingat dia muntah sbb byk sgt minum susu.....aku tk bg dia minum susu lg.....lps tu dia join mkn ngan babah dia sbb aku puasa....byk gak dia mkn.....lps mkn dia main2 panjat kerusi tk lama lps tu dia muntah lg.....aku ingat kan dia muntah sbb lps mkn dia dok main panjat2.....tk lama lps tu dia nk susu aku bg dia minum susu.....tengah2 dia minum susu dia muntah lg.....time ni aku ngan husband dh start pelik....aku stop bg dia susu.....aku bg dia minum air kosong je.....lps dia minum air kosong dia muntah lg.....kebetulan lak mlm tu ada kenduri arwah mak ngah aku setahun.....kenduri tu lps isyak.....so plan nk kuar umah lps maghrib.....utk berbuka puasa aku plan nk goreng pasta je wat alas perut.....tp tu la semua plan ke laut.....aariz non stop muntah.....ktorg jadi risau takut dia kurang air je.....and plg aku dan husband risau takut dia muntah disebabkan ubat cacing.....



kan kt entry ni aku ada cite psl aku ambik gak ubat cacing dr doktor pakar kanak2 kt sg chua yg aku gi tu.....aku ada ckp reason aku ambik gak ubat cacing tu wlp doktor tk paksa pun utk ambik.....it depend pd parent je.....1 mei tu pg dlm kol 10.30 lps aariz bfast aku bg la ubat cacing ikut sukatan yg doktor bgtau.....dlm kol 12.30 mcm tu dia tido......dia tido sampai la kol 4.....bangun2 tido terus minta susu.....ngah2 minum susu tu yg dia muntah......tu yg aku risau tu takut2 disebabkan ubat cacing ke yg wat dia muntah.....tu yg aku ajak gak husband gi balik klinik tu tny balik doktor.....aku lupa yg ari tu adalah public holiday.....sah2 la byk klinik tutup.....hampa nye hati bila tgk klinik tu tutup.....dok merayau la ktorg cari klinik area2 kajang tu.....dlm masa yg sama aariz dok muntah2 lg dlm kereta.....last2 pusing punya pusing ada la klinik buka dekat area btho....poliklinik an nur......dlm klinik pun aariz dok muntah lg.....satu keje la pekerja klinik kena mop lantai aariz muntah tu.......


masuk bilik doktor cite apa yg berlaku.....aku siap bawa sample ubat cacing yg aku bg tu......tnjk kt doktor.....doktor ckp ubat cacing tu ok.....ubat yg betul.....and selalu ubat cacing tk kan effect muntah2 sbb dia tk kan beri alahan pd budak......doktor just bg ubat tahan muntah dan ubat angin.....doktor suruh mkn time tu gak.....lps mkn ubat tahan muntah selama 1/2 jam tk leh bg dia apa2 mknn dan susu......jenuh gak la dok pujuk aariz supaya jgn menyusu......dlm masa yg sama husband pun dok check gak sbb batuk dia tk baik2 + dia sakit kepala.....doktor kata husband sakit kepala maybe tk cukup rehat.....mmg husband tk cukup rehat dh beberapa hari sbb aariz dok meragam mlm2.....minta dukung la.....minta nk tgk upin ipin la.....merajuk dok celah pintu la.....dh time meragam tu selalu kol 2 pg la 3 pg la......nk pujuk dia bg diam nangis sampai nk dekat sejam.....so berapa jam je la husband tido.....aariz tak nk ngan aku.....dok jerit2 la nk babah dia.....tu yg husband letih dan tk cukup rehat tu.....jadi doktor pun bg la mc utk ari jumaat tu.....sbb kami dtg klinik pun time tu dh kol 8 mlm.....mmg boleh dpt la mc tu keesokkan hari nye.....


berbalik pada cite aariz.....lps aku dh bg ubat tahan muntah tu.....aku ikut la ckp doktor lps 1/2 jam kalo dia tk muntah baru leh bg dia mkn.....tu pun kena bg mkn roti dan air kosong je dulu.....lps tu baru bagi ubat angin.....mula2 aariz tk nk....dia nk gak susu dia.....puas pujuk baru la dia nk mkn roti ngan air kosong......tu pun mkn sikit sgt2.....lps mkn aku tgk dia mcm ok ktorg pun decide utk terus ke umah pak ngah aku utk kenduri arwah mak ngah......sampai2 umah pak ngah aariz muntah......dh sampai kan tk kan nk patah balik.....bersih2 kan aariz kt toilet baru join org baca yassin......kt umah pak ngah aariz mcm tk aktif sgt.....semua tegur tny aariz tk sihat ke.....aku ckp la aariz muntah2......pastu masa time mkn aku fikir aariz mesti perut kosong mesti dia lapar....aku ambik kan la dia nasi ngan lauk ayam goreng......dia mkn sendiri.....abis dia mkn.....nmpk berselera la.....sure mesti dia ngah lapar.....


lps mkn dia dok merengek2.....aku tgk dia mcm ngantok.....dia minta susu.....aku bg dia susu.....doktor kt klinik tkde lak ckp jgn bg susu ke apa kan lps bg ubat angin tu.....tu yg aku bg je susu.......so lps aariz minum susu aku tgk dia tido......lama gak dia tido tk muntah pun......so aku lega......ku sangkakan panas hingga ke ptg rupanya hujan ditengahari......aariz muntah lg......kali ni byk dia muntah......siap muka dia nmpk pucat sgt.....sepupu aku semua suruh cepat2 bawa dia gi hospital.....yg wat aku dan husband risau bila makwe abg aku ckp anak buah dia baru je muntah2....esok nye dia demam pastu doktor check rupanya denggi......mana la ktorg tk risau kan......kalo budak baya aariz tu kena denggi.....mmg membahaya kan la......mula2 fikir nk gi hospital kerajaan.....tp cousin aku ckp kalo dh ada insuran better gi je hospital swasta......mula2 ingat nk ke ampang putri.....sbb hospital tu plg dekat ngan umah pak ngah aku.....sekali husband kata gi pantai cheras la sbb ampang putri jem kalo nk ulang alik umah nnt nk ambik barang.....ye la ktorg kan pergi sehelai sepinggang.....mana ada bawa apa2 baju.....nk tk nk kena balik gak umah ambik baju in case kalo kena warded...........



actually hospital yg dekat ngan umah ktorg ialah kpj kajang.....tp knp kami tk ke kpj kajang je? aku malas nk ke kpj kajang tu sbb situ lg teruk jem sbb org wat jln utk mrt......tu yg decide gi pantai cheras je....sbb pantai cheras ni tengah2.....dekat ngan umah ktrog dekat gak ngan umah parent aku.....sampai2 hospital gi kt emergency.....daftar semua and kena tunggu turn nk jumpa doktor......kebetulan lak ari tu ramai lak org yg sakit.....kena menunggu gak la nk jumpa doktor......aariz spjg on the way ke hospital dia tk tido pun.....tp nmpk diam je.....tp sampai hospital lain lak jadi nye.....tiba2 terus jd aktif semacam.....aku dh mcm pelik.....aariz ni sakit ke tak ni.....aku tny husband nk teruskan jumpa doktor ke atau nk balik.....husband kata dh alang2 sampai hospital better jumpa je doktor and minta warded.....husband takut nnt balik umah tengah2 malam dia dok muntah2 lg parah......



masuk jumpa doktor,doktor check perut and doktor ckp perut dia kembung.....doktor lak bukan paed.....so dia check gitu2 je la....sbb tk puas hati aku minta warded sbb nk paed yg check aariz.....tp paed tkde mlm tu.....kena tunggu esok pg baru ada paed.....tu yg minta warded gak.....lgpun aku claim insuran kan.....kalo tk warded tk leh claim.....so hosptal pun uruskan la proses kemasukkan aariz ke wad pd mlm tu gak......husband uruskan hal utk warded.....aku uruskan aariz bawa dia gi ambik darah dan masukkan air.....time ambik darah dan masukkan air ni la aariz start nangis......dia nangis non stop sampai la dh masuk wad.....dh la sebelum masuk wad tu ktorg kena lepak kt sofa lobi sbb bilik penuh.....ada patient baru kuar so dorang nk kemas bilik tu.....mula2 dorang ckp bilik utk 2 org dh penuh.....yg ada bilik utk 4 org.....tp dorang akan letak nama ktorg dlm waiting list utk bilik 2 orang......so nnt kosong dorang akan inform kan and ktorg leh pindah masuk 2 beded room tu.....



tp sapa sangka rezeki ktorg kebetulan mlm tu ada yg warded or tukar bilik aku pun tk sure.....dpt la ktorg 2 bed room.....tp tu la pantai cheras ni bilik dia kecik la.....hospital lama kot....2 bed room alahai sempit nye......dh la aariz kan bawah 4 tahun so dia dpt katil mcm baby coat tu.....cuma katil tu tkde kecik mcm baby coat baby tu.....pastu utk parent dorang sediakan sofa bed 1....tk kan lak nk suruh husband balik lak sbb warded pun dh kol 1 pg....lgpun aariz jenis tk reti tido sorang2 kan....nk ada org tido sebelah dia peluk dia....tu yg nak tak nak kena sorang tido sebelah dia....aku suruh husband tido kt sofa bed tu memandangkan husband pun tk sihat....mula2 aariz nk babah dia tido sebelah dia....puas pujuk last2 dh penat sgt kot dia pasrah je aku tido sebelah dia.....tp aku la tk selesa katil tu kecik....kol 5 pg mcm tu aku kejut husband minta tukar.....aku tido kt sofa bed husband tido kt katil aariz.....mlm ktorg warded tu nurse dtg wat soal jawab then dia bg ubat tahan muntah je utk mlm tu.....ubat lain kena tunggu doktor esok pg la.....mlm tu ktorg bg je aariz minum susu....tp alhamdulliah dia tk muntah la sampai ke pg........


ok la sambung next entry la......pjg lg cite ni.....jenuh lak kan korang kena baca pjg2.....



p/s:bila morning sickness muntah2 ni aku jd tk tau nk mkn apa.....mcm nk mkn kalo tekak ni 24 jam loya je.....kalo tk mkn kan perut pedih sbb lapar.....huhu cepat la abis 1st trimester ni......

0 comments:

Post a Comment