Thursday, June 26, 2014 - 0 comments

13 JuNe 2014~wEddiNg adIK iPar

Assalammualaikum.....

hari ni nk cite psl wedding adik husband pada 13 june yg lalu......adik husband yg kawen ni lelaki....kakak2 tk kawen lg adik yg kawen dulu.....dua2 keje kampung.....dua2 org klate....kmpg dekat2 je....senang.....tk payah planning lama2.....kenal tahun lepas.....kenal 2/3 bulan ayah mertua aku gi merisik terus tetapkan tarikh utk nikah.....tkde tunang2.....cukup sekadar merisik sekadar utk berkenalan kedua2 family.....masa merisik pun senang ayah mertua pergi ngan mak mertua dan adik ipar kot.....tkde la mcm kita kan majlis tunang je dh mcm majlis kawen kan.....bg ayah mertua senang je....kalo anak lelaki dh keje pastu bawa balik anak dara org,kalo di mata ayah dia berkenan terus ayah suruh kawen.....senang kan.....tu yg masa aku dulu ngan tkde simpanan apa benda buat majlis bertunang......sebaik cousin2 dan makcik2 yg ramai sponsor......


ok2 bukan nk cite psl diri aku.....ni nk cite psl adik ipar.....ikutkan mak mertua aku kata dorang nikah lps raya haji.....sekali pihak pompuan minta cepat.....biasa la kampung kan....dorang dh la satu tempat keje.....ke hulu ke hili berdua selalu pun tk manis gak.....so benda baik haruslah dipercepatkan.....ikutkan adik ipar aku baru nk mulakan hidup....simpanan pun tkde la sgt.....tp sebaik majlis di kampung berapa sgt la belanja kan......tk mcm kt kl ni tkde 30k ke jgn harap la nk wat majlis kawen ni.....kmpg senang sedia je duit mas kawen,kuar sikit utk baju pengantin dan mkn2 utk kenduri.....mkn utk kenduri pun gotong royong masak sendiri.....mcm family mertua aku ayah mertua sembelih lembu yg ayah bela seekor,beli ayam,ulam2 dah jadi juadah utk tetamu......


simple mcm tu la aku suka.....terutama daging gulai kawah.....mcm family mertua aku ni gulai kawah bukan selalu boleh dapat.....kalo tkde kenduri besar2 mcm ni tkde la nk merasa daging gulai kawah.....dah la daging fresh baru sembelih......manis daging buat gulai makin bertambah sedap.......


gini la suasana gotong royong melapah daging.....kerja ni kerja org lelaki la.....awal2 pg dorang dh datang utk sembelih lembu.....



yg pompuan lak keje nye memotong2 bawang dan seangkatan dgn nya......


umah mertua mmg ada bangsal utk letak kereta ni.....setiap kali ada kenduri sini la tempat dorang memasak.....bekas warna oren ni tempat letak nasi yg telah di masak......daging seekor yg disembelih dpt la 2 kawah utk buat gulai.......


gulai yg sedang di masak di dlm kawah......


dlm kol 12 mcm tu dh siap dh semua dimasak....hidangan yg ada pd ari tu: daging gulai kawah,ayam masak merah,ikan bakar,sambal belacan,budu,ulam dan acar.....pencuci mulut ada labu sira dan bubur kacang......


sementara didapur lak sibuk menyediakan hidangan utk pengantin......aku biasa lah setiap kali adik2 ipar yg kawen mmg tolong utk buat hidangan pengantin la.....tp kali ni aku pregnant so terbatas sikit la pergerakan aku.....bila rasa penat kan aku naik atas rehat jap.....kali ni sebaik aariz dh besar.....pandai lak dia berdikari main sama2 ngan sepupu dia.....tp umah tk payah ckp.....mcm dilanda geruda budak dorang ni kerjakan.......














 sebaik la mereka berdua ni nk bermain sama.....leka la sikit dorang bila bermain....senang sikit mak2 dan bapak2 masing nk wat keje.....kan sorang berak sorang lg pun ckp berak juga.....kan sorang nk mandi sorang lg nk mandi gak.....kan sorang tk nk mkn sorang lg pun tk nk mkn gak.....sorang nk susu kan sorang lg nk susu gak.....sehati sejiwa namanya....tp part yg best bila sorang tido yg sorang lg pun tido.....lega mak2 dan bapak2 masing2......


owh ye lupa nak ckp majlis bertandang adik ipar ni dibuat pada hari jumaat.....majlis akad nikah dan kenduri sebelah pompuan buat sehari sebelum iaitu ari khamis.....aku kan tk byk cuti tahun ni sbb baru je confirm bulan 3 ari tu.....cuti utk tahun ni dpt 8 hari je....tu yg tk dpt nk ambik cuti sampai 2 hari.....ambik sehari je ari jumaat.....tk dpt la gi akad nikah dan majlis sebelah pompuan.....


dpt tgk gmbr je la.....ni adik ipar yg whatsapp....ni time akad nikah.....time sanding dorang pakai warna grey.....yg tu tkde sapa pun yg ambik gmbr....gmbr yg ada dlm kamera adik ipar je.....nak antar whatsapp susah la kalo gmbr dlm kamera kan.....
 

sbb buat hari jumaat so keluarga pompuan dtg agak lewat sikit la........kol 3 lebih baru dorang sampai.....aku dh ngantok2 dh menunggu.....ye la aku sampai kmpg pun kol 4pg.....dpt tido 3 jam dh bangun solat subuh pastu terus tk leh tido sbb org dh start dtg utk tolong...... ikut hati mmg nk masuk bilik nk tido tp nnt kan sapa nk ambik gmbr.....nnt tkde lak gmbr kenangan kan.....so ngantuk2 tu tunggu la juga.....




utk bertandang ni dorang pakai warna pink peach.....cantik gak warna ni......khemah dan bilik pengantin warna merah.....ok la kan kontra.....time dorang berarak ni time panas terik ni.....aku dh berapa gelas dh dok bantai air sejuk......tu yg bila balik kl badan rasa semacam je mcm nk demam......








makan beradab.....sepatutnya bergambar kt bilik pengantin dulu.....tp disebabkan family pompuan dh kelaparan dorang mkn dulu.....mau tk lapar nk dekat kol 4 baru lunch.....tp pengantin aku rasa dorang sentiasa  kenyang je......:)


gmbr kt bilik pengantin ada satu je.....ni pun husband yg ambik....tp mmg byk gmbr husband yg ambik pun....dlm keadaan aku mcm ni mmg tk larat la aku nk gi sana sini ambik gmbr.....


muka kepenatan kami....aku tk tau pun tema merah....kebetulan aku beli baju warna merah+husband dan aariz pun ada warna merah,tu yg aku saje bawa baju merah dan mmg plan nk pakai time majlis.....sampai2 kmpg tgk khemah warna merah mmg elok la aku bawa baju merah.....so sedondon la kami......



mak buyung.....muka tk payah ckp la.....berminyak berpeluh sbb cuaca panas sgt.....tambah lak penat tk cukup tido......pakej la.....


budak ngada2....ni ngah nangis la ni kena marah ngan aku sbb tk reti la dok diam.....mak bapak dh letih anak tk reti2 letih.....susah betul nk suruh tido siang.....pastu asyik la minta air sejuk....mkn nye tk nk....dh geram sgt tu yg kena marah ngan aku tu.....tp biasa la aku marah2 manja je....bila aku marah husband la jd tukang pujuk......


ok la utk eyqa dan mamat selamat melayari bahtera rumahtangga......cepat2 bg sepupu kt aariz.....:)


last sekali aku nk tnjk kt korang gmbr anak bujang aku.....kemain lg wat aksi mcm2 bila husband ckp nk ambik gmbr......time ni dorang ngah tunggu aku abis keje.....ktorg balik kmpg ari khamis lps aku balik keje.....husband cuti ari khamis tu.....tu yg husband dtg ambik kt opis.....dr opis terus gerak gi r&r awang besar ambik biras aku.....tp dia lewat lak ari tu.....last2 ktorg gerak kol 9......tu yg sampai kol 4 pg......











p/s: kembung perut aku dok minum air byk2.....esok kan ada check up tu yg dok bantai minum air masak byk2.....last check up urine mcm tk cantik sikit.....mcm nk kena kencing kotor.....risau la kalo esok pun mcm tu.....tu yg ari ni dok bantai minum air masak byk2.....gi toilet tk payah ckp la.....aku rasa setiap 1/2 jam kot aku jd penghuni toilet.......harap2 esok check up semua nye ok......


0 comments:

Post a Comment