Tuesday, December 1, 2015 - 0 comments

KeNaNGan nOveMbEr 2015 : masalah pengasuh anak2...PaRt 1

Assalammualaikum


cite cuti2 sempena anniversary kami yg k6 tu tk abis lg tau...ada sambungan part cherating...tp ari ni tk nk sambung part cherating tu...ari ni aku sekadar nk berkongsi apa yg berlaku kpd aku dan suami serta anak2 sepanjang 2 minggu yg lepas..tujuan aku bercite ni bukan la nk memburukkan sesiapa...tp sekadar nk berkongsi cerita dan sekadar utk aku abdikan kisah suka duka aku dlm blog sendiri...


selama ni aku tk pernah cite psl pengasuh anak2 aku..tk pernah cite maksudnya mmg selama ni aku dan husband anggap mmg tkde masalah dgn pengasuh anak2..actually tipu la kalo aku ckp yg aku tkde lgsg benda yg tk puas hati dgn pengasuh..tp bila memikirkan yg dia menjaga anak2 kita aku tutup mata je mn yg aku tk puas hati...kan byk2 complaint kan ntah apa2 lak dia buat kt anak kita...


pejam celik pejam celik dh 3 tahun dia ngasuh aariz dan hampir setahun dia ngasuh medina..so far selama 3 tahun dia ngasuh aariz ni aku dan husband mmg puas hati..dr luaran ktorg tgk dia sayang la kt anak2 ktorg ni..ptg2 ktorg ambik anak2 pun nmpk la kemas dan terurus..aariz pun nmpk happy dok ngan dia..so ktorg assume yg pengasuh ktorg ni mmg terbaik la..wlp ada juga benda2 yg aku tk berapa nk puas hati tp sbb dia dh jaga aariz elok dan aariz happy dok ngan dia so ktorg ok je..aku cuba tk nk terlalu cerewet..ikutkan husband aku lg cerewet la drp aku bab2 pengasuh anak2 ni..tp ngan pengasuh yg lama ni husband jd lebih kurang je...


then bila aku dh start antar medina,mula2 aku tgk dia mcm ok..tp ada gak benda yg aku tk puas hati..sebagai contoh bab tido kan medina dlm buai..ikutkan ktorg suami isteri tk gemar nk tido kan anak2 dlm buai..aariz dulu ktorg berjaya tk tido kan dia dlm buai..so tk kan benda yg sama ktorg tk leh buat utk medina..tp bila pengasuh dok la nk juga buai dgn alasan nnt aariz kacau medina tido,husband pun pujuk juga aku utk tido kan medina dlm buai..bila memikirkan dia jaga anak2 aku elok dan dia lebih byk pengalaman drp aku,so aku ikutkan juga dgn hati yg berat...


so mula2 nmpk mcm ok la dia jaga medina dan aariz berdua..lagipun dia tkde jaga sapa2 pun..jaga anak ktorg je..anak2 dia 4 org and semua dh besar2..plg kecik darjah 1..itu lah kwn aariz kt sana..sikit2 abg yin..sikit2 abg cik..seolah2 abg yin dan abg cik tu idola dia la..aku dan husband mmg bersyukur la sgt2 dpt pengasuh yg baik dan anggap anak2 ktorg mcm anak dia sendiri..


tp tu la pepatah "air yg tenang jgn disangka tiada buaya" tu mmg tepat sgt..sikit2 aku nmpk perubahan pengasuh..start dr medina dh start melasak la..tp tu standard la kan budak2..cuma beza sikit la medina ngan aariz ni..medina ni lg lasak drp aariz dulu kecik2..tp standard la kan setiap budak berbeza..bukan dia tk pernah ada anak pun..so sepatutnya dia lebih tau bab2 ni...


mula2 aku start nmpk perubahan pengasuh ni time bila aku ckp aku tk jadi antar aariz masuk tadika tahun depan..tunggu aariz 5 tahun baru masuk sekolah..time tu dia mcm argue aku la knp tk jadi antar..aku ada alasan aku sendiri..sebagai parent kita ada hak nk tentukan nk antar anak tadika umur berapa...lgpun aku kesian kt pengasuh..kan aku masukkan aariz tadika dia juga akan putus rezeki sbb bila aku masukkan aariz tadika automatik aku dh tk antar aariz kt pengasuh lg dh..aku akan cari tadika yg ada day care sekali..sbb opis aku akan pindah seri petaling..jauh dh sikit dr umah aku..so aku tk leh mcm skrg time lunch je balik umah jap..mmg plan asal nk masukkan aariz kt little caliph kt area balakong tu..tp antar 1/2 day je..then tgh aku balik ambik antar umah pengasuh..bila dpt tau opis akan pindah seri petaling,mmg tk dpt la aku wat mcm tu..kalo nk masukkan aariz tadika gak kena ambik sekali day care..tp aku kesian kt pengasuh..nnt kurang la income dia kan...


tp sayang sekali niat baik aku tk dihargai lgsg..makin lama makin pelik aku tgk pengasuh aku..bila aku ckp aku kena pindah seri petaling,and nk elakkan jem aku akan pergi keje balik keje sekali ngan husband sbb dh satu jalan kan..tp bila pergi keje sekali kena la kuar umah awal sikit..tp advantage dia kalo gi keje sekali ni dpt balik sekali naik motor lak,dpt la elak jem and dpt la sampai umah awal dan dpt la ambik budak2 ni awal..tp tu pun dia argue..dia tny knp kena kuar awal..kuar mcm biasa tk boleh ke..lgpun bukan awal sgt aku nk antar..still lepas kol 7 gak..lgpun wlp aku dan husband dh satu jln opis ktorg tetap akan ambik masa husband gak utk antar aku..sbb tu kena kuar awal..tp tkpe aku sabar lg pengasuh dok argue2 ni..


then ada lg 1 kesah..psl mknn medina..ada satu hari aku lupa nk pesan yg ada satu bekas kecik tu biskut utk medina..ptg balik keje aku just ckp la "pg td lupa nk pesan bekas kecik ada biskut tu utk medina"..korang tau dia jwb mcm mn: "akak tau la kalo biskut mcm tu mesti la utk medina,tak kan akak nk bg kt aariz kot"..aku tergamam ok dia jwb mcm tu..then aku ckp la: "tkde la saya tk kesah aariz nk mkn cuma saya takut akak tk tau tu biskut medina and akak tk bg medina biskut"


and kemuncak dia ialah pada peristiwa yg ktorg tk kan lupa sampai bila2..peristiwa 18 nov 2015..tp sebelum peristiwa 18 nov tu,ari isnin sebelum tu iaitu 16 nov,husband ada tny psl susu aariz..husband tny skrg mcm mn cara pengasuh wat susu aariz sbb ktorg skrg kt umah ngah latih aariz kurang minum susu dan lebihkan mkn..skrg ktorg buat susu 1 scop 60 ml air je..sehari 4 scop je..alhamdulillah la nmpk mcm menjadi..so ktorg nk benda ni berlaku seiring dan sejalan..sbb tu husband tny and pesan kt akak tu supaya sama2 wat mcm ktorg buat..tp tk sangka ayat mcm ni kuar dr mulut akak tu: "kalo akak tk kurangkan susu tkde nye korang jimat susu anak2 korang"..bukan masalah nk jimat tp ktorg nk aariz mkn bukan bergantung ngan susu..tp tkpe la ktorg fikir dia org lg tua drp ktorg..so ktorg abaikan je..


tp bilamana pd ptg ari selasa 17 nov lps ambik aariz dr umah pengasuh,aariz dok cite dia kata ayah (suami pengasuh) hisap rokok depan dia,aku rasa benda ni tk leh tolak ansur dh..tetap kena tny juga..lgpun dh byk kali ktorg tny aariz betul ke ayah hisap rokok depan aariz..aariz still jwb benda yg sama..tk kan budak nk menipu lak..bukan nk kata nk percaya ckp budak 100%,tp kalo dh dok ulang benda yg sama byk kali korang rasa budak ni menipu ke..lgpun budak 3 tahun mcm aariz tu mn dia tau nk tipu2 ni..


pg esok nye iaitu ari rabu 18 nov sebelum gi umah pengasuh pun aariz still ulang benda yg sama "ayah hisap rokok depan aariz"..so aku rasa tk boleh jadi ni..aku suruh husband tny psl benda ni..ye la kalo betul,ktorg nk minta la supaya jgn la hisap rokok depan aariz..lgpun tk elok la dr segi kesihatan mau pun perbuatan..budak kan cepat ngikut..tp tu la lain lak jadi..


pg tu time antar aariz dan medina,husband tny la:


husband : kak saya nk tny sikit ni..abg (suami pengasuh) hisap rokok ke

pengasuh : (dalam nada teragak2) mmg abg hisap rokok..knp

husband  : aariz ni dok ckp byk kali ayah hisap rokok depan dia

pengasuh : abg hisap rokok time balik keje je..tu pun hisap rokok dlm bilik tutup pintu tk bg budak2 masuk..lps hisap rokok baru keluar jumpa budak2 ni..

pengasuh : macam ni la kalo korang rasa nk antar medina dan aariz kt tempat lain akak tk kesah..akak pun tk sedap la jaga budak kalo byk complaint

*** silap nye di sini iaitu aku menyampuk

aku : saya tk pernah complaint apa2 pun selama ni..tp kalo bab rokok ni saya tk leh berdiam diri la..lgpun aariz ckp ayah hisap rokok depan dia..bahaya la kak hisap rokok depan budak..lgpun babah dia sendiri tk hisap rokok..

pengasuh : abg hisap rokok elektronik je pun (vape)..mungkin waktu dia hisap rokok tu aariz masuk bilik tu yg dia kata hisap rokok depan aariz..

***waktu ni aku dh mcm confius dh..mn satu yg betul ni..kata hisap rokok dlm bilik tutup pintu tk bg budak2 masuk..ni kata aariz masuk dlm bilik lak..aku dh nk menjawab dh tp dihalang oleh husband..aku pandang muka husband aku marah la husband sambil ckp "membahayakan kesihatan anak2 kita la abg"..terus turun sambil menangis...


aku jadi terlebih emosi mcm ni bukan apa..sbb kalo ko hisap rokok dlm bilik sekali pun tetap bahaya sbb dlm rumah asap berkumpul kot..and aku jadi risau sbb aariz pernah meniru tau cara hisap rokok mcm mn..mn budak tau nk meniru kalo dia tk tengok..lgpun husband aku mmg tk hisap rokok..kt kmpg husband pun tkde sapa yg merokok..kt umah parent aku kalo adik aku dan adik ipar merokok,dorang akan hisap rokok kt luar sorok2 dr aariz..so kt mn aariz belajar kalo bukan dia tgk kt umah pengasuh..nk kata kt tv,kalo tv ada org hisap rokok aku cepat2 tukar channel..nk kata kt luar,mmg aku akan cuba elak lalu kt tempat2 org merokok..so korang bayangkan mcm mn aariz boleh meniru kalo tk nmpk kt depan mata setiap hari..


lgpun naluri seorang ibu ni tk pernah silap..aku dh rasa tk sedap hati dh lama dh..dr hari pertama tgk suami pengasuh lg aku dh rasa tk sedap hati..tp aku selalu sedapkan hati aku supaya jgn berperangsangka buruk selagi tkde bukti..korang bayangkan 3 tahun aku simpan rasa tk sedap hati ni..then Allah ada tunjukkan juga sikit2..ada sekali tu hidung aku terbau rokok dlm rumah akak tu..time tu pun aku dh tk sedap hati..tp husband kata selagi kita tkde bukti tk boleh la nk tny..


aku bukan apa,kalo suami dia nk merokok tu suka hati dia la..cuma tolong la jgn hisap rokok dlm rumah..ntah la pantang aku org hisap rokok dlm rumah..tau tk perokok pasif pun risiko utk dpt barah..kalo korang yg nk hisap rokok nk gadaikan nyawa korang sendiri suka hati la..tp please la hormati org yg tk hisap rokok..lgpun hisap rokok dlm rumah asap berkumpul tau..


tp tu la Allah mmg nk beri petunjuk kt aku agak nye..beberapa minggu sebelum peristiwa 18 nov ni,aku ada termimpi suami pengasuh tu hisap rokok dlm bilik sambil baring ramai2 ngan anak dia dan aariz sambil tgk tv...tp time tu aku still fikir positif..still fikir mimpi mainan tido..tp bila dh jadi mcm ni,ntah la kdg2 mimpi ni pun sebagai petunjuk juga kan...


ok cite ni pjg lg tau tp aku dh penat menaip ni...so sambung esok je la ye...

0 comments:

Post a Comment