Sunday, December 6, 2015 - 0 comments

MeNjeLangnYa aNaK daRa saYa uMur seTahuN

Assalammualaikum


sempena anak dara aku tu esok umur dia setahun, ummi dia ni gedik2 la nk wat auto publish entry..tk pernah2 wat kasi can la sempena 1st birthday anak dara aku yg sorang ni (wat masa ni la...hehe)...

kalo korang perasan aku mmg jarang la sekali nk update cite psl anak dara aku tu..gmbr dia dlm blog ni pun kurang..boleh dikira je berapa kerat aku cite psl nur medina ni..sori la nak..anak pertama dulu mmg excited..kalo boleh semua benda nk dicanangkan..masuk anak 2 ni kemalasan tu melebihi segalanya..so sempena 1st birthday nur medina binti ab aziz esok,meh ummi wat entry khas utk medina..entry yg penuh dgn gmbr..sapa yg membaca tu sila jgn muntah...


ni gmbr fresh from oven ni..time ni aku pun tk sure dia ikut muka sapa..ramai yg kata mcm muka abg dia..aku iye kan je la...

anak2 aku semua jenis lahir rambut tk lebat..pastu blum cukur lg dh cukur bantal..bila dh botak tu nk tunggu rambut tu tumbuh alahai berjanggut rasa nye..tp mcm aariz bila once dh panjang rambut tu cepat lak lebat dan panjang nye setiap kali lps gunting..so medina ni aku nk tgk ikut abg dia ke tak..tp medina aku tgk skrg rambut dia jenis ikal..kalo bangun tido tu alahai kesian aku tgk rambut dia..berselerak..harap2 tk ikut rambut cik irah dia la..rambut cik irah dia masa kecik2 org pgl manggi...






aku suka tgk budak dh cukur botak..ntah rasa comel je..tp time medina botak ni aku terpaksa la cover kepala dia ngan topi pink2 ni sbb asyik la org ingat dia baby boy..tp standard la kan baby time kecik ni,nk beza gender dorang melalui pakaian dorang la kan..kalo tk lelaki pompuan nmpk sama je...






medina ni lmbt sikit meniarap..4 bulan lebih nk masuk 5 bulan baru pandai meniarap..time tu aku dh risau dh nk masuk 5 bulan ni knp tk meniarap2 lg ni..nyaris2 aku nk bawa gi jumpa pakar..



time dia kecik2 dulu senang la nk pakai headband ni semua..kalo skrg pakai kirim salam je la..tgn tu gatal je nk menarik..org nk mencantikkan dia..dia tau nk capai and nk masuk mulut...


masuk umur dia 6 bulan aku dh letak dia dlm walker sbb senang nk bg mkn..guna walker abg je..membazir je beli baru kalo yg lama masih leh digunakan...ntah la ada org kata tk elok letak dlm walker..bg aku terpulang cara masing2 membesarkan anak2..tk payah nk kondem org sgt la..setiap parent tau apa yg terbaik utk anak2 dia..lgpun kita ni pun baru setahun jagung dlm dunia keibubapaan..sesekali tu kena gak ikut nasihat dr org yg lebih dulu mkn garam drp kita..alhamdulillah dua2 anak aku dok dlm walker,so far ok je perkembangan mereka...



 medina kt umah best friend dia of course la abg dia..abg dia wat apa pun dia telan je..kdg2 aku kesian tgk dia sbb byk kena beralah..tp skrg kdg2 boleh tahan gak dorang berebut barang..tp wat masa ni abg still menang la..adik tk dpt dia tau nangis je la..aku dh dpt bayangkan tk lama lg aku akan jd singa la kt umah tu kalo dua2 gaduh rebut brg nnt..


ni time dia dh pandai duduk dan merangkak..duduk ngan merangkak pun dia lmbt..lebih kurang 9 bulan baru dia pandai duduk dan merangkak..part ni sama mcm abg..tp abg sekejap je merangkak dh sibuk nk berdiri..dh berdiri tu malas dh nk merangkak..medina ni sama gak mcm abg dia 10 bulan dh pandai berdiri tp dia still rajin lg nk merangkak..so dia lama sikit la merangkak berbanding abg dia...


bab berdiri sama mcm abg dia..10 bulan dh pandai diri..tp bab jalan dia lg awal dr abg dia..abg dia umur 1 tahun baru pandai jalan..medina 11 bulan dh pandai jalan..gigi lak abg awal tumbuh gigi..medina ni 9 bulan lebih baru tumbuh gigi..now baru ada 4 batang gigi..2 bawah..2 atas..sedap je la dia nk mengigit aku time menyusu..



dan ini gmbr the latest medina time rambut dia dh pjg sikit..esok dh setahun dh anak dara aku ni..tp medina ni senang sikit nk bela berbanding aariz dulu..aariz dulu umur 3 bulan dh kenal org..tk nk ngan org lgsg..asal org pegang nangis..tok,makcik,pakcik dia sendiri pun tk nk..dok la berkepit ngan ummi dan babah dia sampai la umur dia setahun baru la boleh tgl kt umah tok dia..medina baru2 ni baru kenal org..sebelum ni senang je aku nk gi mana2 tgl je medina ngan ibu,ayah dan adik2 aku..balik kmpg pun sama..cuma medina ni mlm susah sikit la nk tgl sbb dia nyusu badan..mmg tido mlm mencari aku la..


alhamdulillah kali ni aku berpeluang utk nyusukan medina..wlp susu aku tk semeriah mcm org lain..medina mmg dr dlm pantang bercampur dgn susu fm,tp selagi ada rezeki aku pum dan bg la dia..dlm sedar tk sedar dh setahun la aku dpt nyusu kan dia wlp tk sepenuhnye..boleh la drp tkde lgsg mcm masa aariz dulu..dlm fb or blog aku jarang cite psl bf ni sbb tk nk org tersalah anggap..lgpun ini semua rezeki dr Allah..aku faham mcm mn prsn org yg tk dpt bf kan baby dia..sbb tu aku cuba elakkan cite psl bf ni kt fb or blog..cukup sekadar rakan2,sedara mara dan ahli keluarga yg tau sudah..tk perlu kot nk canang satu dunia kita ni bf kan anak..wlp kita tk cakap secara lgsg tp kdg2 kita dok ckp psl beg pum la,alat mengepum la,psl tkde elektrik kt umah abis semua susu cair la,titisan emas la tu semua pun boleh wat org terasa..aku diberi peluang nyusukan medina sikit2 ni pun syukur sgt2..


aku kagum dgn seorg kwn aku ni..aku tk sangka lgsg dia yg jenis suka bergaya,jaga badan,moden and seksi berjaya nyusukan anak dia selama 3 tahun sepenuhnya..dia tk pernah lgsg cite psl bf dlm fb dia..tup tup cite psl nk bercerai susu..alhamdulillah agak nye berkat org tk menunjuk2 ni..bukan apa kita takut dlm kita tk sedar ada org terasa ngan kita,perlahan2 Allah tarik rezeki tu dr kita..kalo nk share apa2 info dlm group tkpe sbb dh nama pun group dh tentu2 org dlm group tu mmg semua nye bf or mmg nk cari info psl bf..eh ni pendapat aku je..mohon jgn ada sapa2 terasa ye..nk cite boleh sikit2 cukup la...


ok dh byk sgt aku melalut ni..nk cite psl perkembangan medina je sebenar nye..perbezaan medina dan aariz..mmg setiap anak tu berbeza..bab mkn pun dorang berbeza..medina jenis pemakan..sampai skrg still tkde ura2 dh tk nk mkn..tp aariz mmg jenis susah nk mkn sampai la skrg..tp susah2 pun aku still la lg berusaha masak mcm2 utk menarik minat dia mkn..sbb aku yakin air tgn ibu ni sampai bila2 anak akan ingat..


ok la itu je kot nk cite psl perkembangan medina..esok baru aku wat entry wish2 happy birthday utk anak dara busuk masyam ni...selamat berhari minggu semua..













0 comments:

Post a Comment