Wednesday, December 2, 2015 - 0 comments

KeNaNGan nOveMbEr 2015 : masalah pengasuh anak2...PaRt 2

Assalammualaikum...


sambung cite smlm...


selepas part yg ni :

***waktu ni aku dh mcm confius dh..mn satu yg betul ni..kata hisap rokok dlm bilik tutup pintu tk bg budak2 masuk..ni kata aariz masuk dlm bilik lak..aku dh nk menjawab dh tp dihalang oleh husband..aku pandang muka husband aku marah la husband sambil ckp "membahayakan kesihatan anak2 kita la abg"..terus turun sambil menangis...


sampai opis bila aku cite ngan opismate and ibu aku minta pendapat semua,ramai suggest kan aku gi minta maaf..mmg salah suami pengasuh hisap rokok depan anak2 aku..tp aku pun ada salah juga sbb tertinggi kan suara..tp biasa la aku ni manusia..tk lari la dr buat silap..tp aku sedar silap aku..aku ambik 1/2 day ari tu gak semata2 nk gi minta maaf..mula2 husband suruh call je minta maaf..tp aku rasa mcm tk beradab lak kalo sekadar call je..so aku decide nk face to face je..mula2 husband suruh gi sendiri je..tp aku ajak husband teman sbb aku takut aku tk dpt kawal emosi lak nnt..


so 18 nov tu aku dan husband 1/2 day gi umah pengasuh utk minta maaf..dlm kol 3 ptg ktorg sampai..mula2 anak2 tido..so aku ambik kesempatan minta maaf hal yg pg td..aku minta maaf sbb aku tertinggi kan suara..mula2 dia ckp ok la tkpe akak dh maaf kan..tapi lps tu dia ckp dia rasa dia dpt jaga anak2 aku sampai 30hb je..dia kata lps dh jadi mcm ni dia rasa dh tk sedap nk jaga anak2 aku..dia kata suami dia hisap rokok nnt membahayakan anak2 aku lak..terus husband aku menyampuk..husband ckp ktorg tkde la sampai suruh suami akak berhenti rokok..cuma ktorg minta jgn hisap depan aariz je..kalo suami akak hisap dlm bilik minta jgn bg aariz masuk..tu je..lgpun akak dh jaga anak ktorg 3 tahun..tk kan disebabkan salah faham sikit akak dh tk nk jaga anak2 ktorg..ktorg ngaku ktorg silap sbb tu ktorg dtg ni nk minta maaf..


tp tu la puas ktorg merayu akak tu tetap berkeras tk mau jaga lg anak2 ktorg..so husband aku ckp tkpe kita balik dulu bg masa utk akak berfikir..maybe akak masih dlm keadaan marah lg..husband ckp nnt dia akan call or jumpa sendiri suami akak tu utk explain..tp malang tk sempat husband aku jumpa suami pengasuh,ptg tu juga suami pengasuh antar whatsapp marah2..suami dia ckp esok ktorg tk payah antar anak2 ktorg lg..dia ckp ktorg lebih percaya ckp budak umur 3 tahun drp dorang..dh la ktorg sound isteri dia depan2 umah jiran2 semua dengar..pengasuh malu sampai tk selera nk mkn dan tk nk jumpa org...


masa ktorg baca whatsapp tu,aku dan husband dh pelik dh..nmpk nye suami pengasuh ni dh salah faham..ktorg tk sound pun..ktorg tny je..cuma mungkin tertinggi suara sikit..tp serius husband aku ckp,aku tertinggi suara pun tkde sapa dengar time tu..suara aku tk kuat mn pun..lgpun jiran2 tkde kt umah time tu..ktorg tk tau la apa pengasuh tu dh ckp ngan suami dia sampai suami dia whatsapp marah2 mcm tu..husband aku ckp tk boleh jadi ni,kita kena bersemuka lg sekali utk betulkan keadaan..ini dh salah faham sgt ni..


so mlm tu ktorg gi lg umah pengasuh..kali ni husband aku suruh aku diam je..jgn menyampuk..biar husband je yg bercakap..so husband explain dr mula sampai akhir..so suami dia faham..tp tu la ktorg terpaksa la tadah telinga bila suami dia dok marah2 ktorg..bukan setakat marah2 psl rokok..abis semua cite kuar yg selama ni ktorg tk tau..abis diungkit psl ktorg ambik lmbt lebih kol 7..psl ktorg pesan itu ini seolah2 nk ngajar isteri dia..padahal isteri dia lg byk pengalaman jaga budak berbanding ktorg..dia ckp tk payah nk ajar isteri dia dgn pesan itu ini...


ikut hati aku nk jawap je apa dia ckp..tp sbb memikirkan nk jernih kan keadaan aku ingat pesan husband aku suruh diam..rupanya husband aku menyirap juga dia dok ungkit mcm2..tp husband aku sabar je..husband hanya mampu ckp "ye kami minta maaf"...tp korang tau tk lg ktorg minta maaf lg berlagak lak aku tgk dorang suami isteri..si isteri tetap dgn keras hati tk nk jaga anak2 ktorg lg..yg si suami tk abis2 dok ungkit kesilapan ktorg..tp dlm byk2 suami dia ckp aku dan husband sempat tangkap beberapa perkara yg bercanggah tentang rokok:

1) mula2 isteri dia ckp suami dia hisap rokok dlm bilik tutup pintu tk bg aariz masuk
2) then isteri dia ckp suami dia hisap rokok dlm bilik mungkin aariz masuk bilik..lgpun suami dia hisap vape tk bahaya asap tk byk
3) mlm tu suami dia ckp selama ni balik2 keje terus masuk bilik hisap rokok sebatang dlm bilik atau toilet baru kuar tgk budak2
4) then suami dia ckp baru je beli vape..dia ngah cas vape tu then aariz nmpk dia tny apa tu,suami dia ckp itu rokok
5) dan akhir sekali suami dia ckp kalo hisap rokok dlm rumah sekali pun dia akan buka pintu buka tingkap


***mean mmg dia ada hisap rokok la dlm rumah la..and vape tu baru je beli..so sebelum2 ni hisap rokok biasa la..kenapa nk berdalih..knp tk terus terang je...

tp benda ni semua aku dan husband ckp dlm hati je..tk nk ckp depan dia sbb tk nk keruh kan keadaan lg..mmg time tu ktorg byk beralah je..tp makin lama minta maaf makin menjadi2 lak keras hati dorang..aku siap suruh aariz peluk pengasuh and ckp "ibu jaga la aariz"..pengasuh boleh wat keras kepala dia bila budak dh merayu2..Ya Allah sedih nye aku tgk time tu..mana sikap perikemanusiaan dia..tu budak kot..budak tk tau apa kot..knp ngan budak pun ko nk wat musuh..


last2 husband aku kuar kan ayat pedas gila :


"ktorg ni dh anggap abg akak mcm adik beradik ktorg..bukan sekadar pengasuh aariz dan medina je..abg akak pun ada ckp yg anggap ktorg ni mcm adik beradik..ktorg ni baru jadi mak ayah..byk benda ktorg tk tau..sbb tu ktorg harap kan abg akak sbg abg akak ktorg tegur mana ktorg silap..bukan dgn membuang ktorg..tk kan kalo adik beradik abg akak buat silap abg akak nk buang adik beradik abg akak"


lps tu suami dia terdiam dan nmpk dh lembut hati..tp pengasuh la masih keras hati lg..pengasuh siap tny aku,kalo aku jd dia apa yg akan aku buat..aku yg diam je bila org dh tny apa lg terus la kuar juga ayat se das dua...


aku : kalo saya,saya akan kesian kan kt budak2 ni..3 tahun kot aariz dok ngan akak..dia pun dh sayang akak mcm mak dia sendiri..macam mn pun akak marah kt saya..akak kesian la kt budak2 ni..bukan senang nk biasakan diri kt tempat baru..

pengasuh : kalo akak kesian kt budak2 ni,sapa nk kesian kt akak..budak2 ni ada mak ayah


terkejut wei aku dengar dia ckp mcm tu..tk sangka aku..selama ni aku ingatkan dia ikhlas jaga anak2 aku..aku ingat dia sayang anak2 aku mcm anak2 dia sendiri..tp tk sangka disebabkan salah faham sikit dia terus buang anak2 aku mcm tu je..aku pelik tk kan sikit pun dia tkde rasa kesian kt anak2 aku..


last2 suami dia suruh ktorg balik dulu and bg cuti 2 hari kt isteri dia utk isteri dia berfikir..so pg esok nye aku dan husband el la sbb ingatkan pengasuh nk cuti je..sekali pg2 ari khamis 19 nov suami dia antar whatsapp ckp tk payah antar lg dh mulai hari tu...


aku dan husband mmg sedih sgt la..bukan sedih apa..sedih memikirkan mcm mn nk cari pengasuh dlm waktu terdekat..sedih memikirkan mcm mn anak2 nk sesuaikan diri dgn tempat dan pengasuh baru..kita ni yg kalo tukar tempat keje baru pun ambik masa nk sesuaikan diri..ni kan pulak budak2 terutama medina la yg dh kenal org..sedih memikirkan knp ada manusia sekejam ni..kalo ye pun dh tk nk jaga anak2 ktorg,at least bg la masa utk ktorg cari pengasuh baru..ni betul2 short notice..smlm salah faham..ari ni dh terus tk nk jaga..tk fikir ke betapa kalut nye ktorg memikirkan sapa nk jaga anak2 ktorg sementara nk jumpa pengasuh baru..setakat 2,3 hari boleh la ktorg cuti..kalo sampai seminggu mmg tk boleh la..


behari2 gak la aku bersedih..tk sangka sgt akan jadi mcm ni..tk sangka dlm diam2 byk benda rupanya pengasuh tk puas hati..aku dan husband tk kesah kalo benda tk puas hati tu dia terus terang je kt ktorg..ktorg boleh terima..and ktorg sanggup nk berubah..tp knp dgn berdiam diri..kalo berdiam diri then tk ungkit kemudian hari tkpe gak..ni bila dh jadi mcm ni abis semua benda dia keluar..


ikut aku ada gak benda yg aku tk puas hati ngan dia..tp aku ambik pendekatan berdiam diri utk tidak keruh kan keadaan..ikut hati boleh je aku cite apa yg aku tk puas hati kt dia..tp bila fikir dia dh jaga anak2 aku elok..better maafkan je apa yg kurang..


so aku ingat dia pun mcm tu la..mcm2 kot aku wat utk jaga hati dia..kdg2 balik lmbt beli la apa2 mknn utk dia.. masak bfast ada lebih bawa bg pengasuh sikit..tiap2 tahun menjelang je raya mcm2 aku dan ibu aku bg..ngan kuih raya nye..dgn kain nye..ktorg siap tny dia lg berapa lama dia nk cuti..then kalo dia tiba2 ada emergency minta cuti last minute,husband aku sanggup je balik ambik budak2..dia ambik cuti ktorg tkde pun potong gaji ke apa..kdg2 dia bawa anak2 aku kuar wat urusan dia tanpa minta izin aku dulu..aku tkde pun nk bising2..

aku tolak ansur je ngan dia sbb fikir dia dh jaga anak2 aku..tk kan silap ktorg sikit dia pun tk leh nk tolak ansur..tp tkpe la ktorg redha..mungkin ada la hikmah nye yg Allah nk tunjuk kan..tp lps ni mmg ktorg akan lebih berhati2 la dgn pengasuh anak2..bukan setakat dgn pengasuh anak2 je malah dgn org lain pun..manusia ni rambut je nmpk sama hitam..tp hati tk sama..


apa yg berlaku ni mmg sejarah sungguh la wat kami..sedih mmg sedih tp dlm masa yg sama lega sbb Allah cepat beri petunjuk kpd ktorg..mungkin ada yg lebih baik menanti anak2 kami..so far wat masa ni aariz dok taska,medina dok umah pengasuh..terpaksa pisahkan sbb aariz dh besar dia dh tk nk dok umah org lain selain umah ibu dia dulu..cuma taska je aariz nk duduk sbb ada ramai kwn dan aariz ingat tu sekolah..tp medina ktorg tk berani nk antar taska..actually mana2 tempat pun risiko..tp at least kalo antar pengasuh,kalo pengasuh tu ikhlas mengasuh medina dia akan sayang medina mcm anak sendiri..aku tk harap pengasuh yg perfect..cukup sekadar ikhlas jaga anak aku..dr ikhlas tu insyAllah akan dtg kasih sayang...


tamat sudah cite aku ni..semoga cite ni gak memberi pengajaran wat korang..skrg ni aku selalu berpegang pd kata2 husband aku:


"jgn terlalu bergantung dgn manusia..bergantung la pada Allah..insyAllah pasti selamat"...





0 comments:

Post a Comment