Tuesday, May 31, 2016 - 1 comments

PeNgaLamAN aNAk KeNA cHicKen Pox pArT 2

Assalammualaikum

minggu lepas busy tk sempat nk sambung cite psl pengalaman anak kena chicken pox ni..kalo part 1 ari tu aku cite psl aariz yg kena chicken pox..utk part 2 ni aku nk cite psl medina lak..aariz betul2 sembuh dr chicken pox 23/3..ikutkan nk antar taska balik pd 24/3..tp memandangkan 25/3 mertua dan adik ipar nk dtg umah aku sempena adik aku kawen..so alang2 husband cuti sampai 25/3 tu terus..ari isnin 28/3 baru ktorg antar aariz gi taska..

ari sabtu 26/3 masa majlis adik aku tu,aku perasan ada mcm biji mcm kena gigit nyamuk kt bawah dagu medina..tp tkde lak gelembung air..medina pun tk demam..aktif je dia sepanjang majlis adik aku tu...tp aku tk sangka lak yg biji aku sangkakan nyamuk tu rupanya itu lah start nye chicken pox dia..

kena zoom gmbr ni nmpk la ada biji kecik mcm kena gigit nyamuk kt dagu medina...


time ni siap berpeluk bagai dgn anak eka ni..sebaik la adra tk berjangkit..sori tau eka sbb akak tk tau pun time ni medina dh start ada chicken pox...

yg ni gmbr esoknya lps abis majlis adik aku..bawa anak2 gi alamanda..time ni biji kt dagu dia makin membesar dan menggelupas menjadi luka...time ni pun medina dh start mcm meragam dan tkde mood..ari isnin esoknya aku still antar dia gi umah pengasuh..ari isnin tu pun makin besar lak luka dia..ari selasa dan rabu pun still antar umah pengasuh sbb mmg tkde biji2 lain selain kt dagu tu...tp yg kt dagu tu semakin besar luka dan berair lak...time berair ni aku dh tak sedap hati..ari rabu mlm check balik tempat lain kt muka tkde..check kt blkg badan baru perasan ada 1 biji gelembung air..sah la checkin pox...

esok nye ari khamis aku bawa gi kk present 9 utk confirm kan...dan nk tny yg kt dagu tu sebenarnye sakit apa..sbb kalo chicken pox knp pelik sgt..makin besar lak luka dia siap berair dan bernanah lg..tp ari khamis tu mmg dh makin byk la naik gelembung air kt badan dan kaki...muka tkde lagi time ni...

masuk jumpa doktor,doktor tgk and confirm la chicken pox sbb abg dia baru je baik kan..tp yg kt dagu tu doktor kata benda lain..tu infection lain..doktor bg ubat sapu utk chicken pox dan ubat sapu utk dagu tu ubat lain..so ari khamis dan jumaat tu aku el la jaga medina...tp time ni medina tk demam lg..

ari sabtu tu baru dia demam lps aku bg dia minum air kelapa..chicken pox makin byk keluar..tp yg pelik nye chicken pox dia bukan takat kuar gelembung air..kuar gelembung air tu kejap je..lps pecah dia jd mengelupas menjadi luka sama mcm kt dagu tu tp makin teruk...ari ahad lg teruk sbb muka medina naik bengkak2...mata bengkak..yg kt dagu pun makin teruk..aku dan husband tk sedap hati ari ahad tu bawa gi poliklinik an nur btho..

mula2 berat aku nk bawa gi sana lg sejak kes aariz ari tu..tp dh tkde pilihan sbb kk tutup ari ahad..malas nk gi hospital sbb ramai org lama lak tunggu..husband suruh try dulu bawa gi poliklinik an-nur..kalo dpt doktor mcm aariz ari tu kita bawa gi klinik lain...tp alhamdulillah la dpt doktor lain..doktor lelaki yg aku suka setiap kali dia check anak2 aku..






macam ni la rupa medina...sedih sgt tgk keadaan dia time ni...family dan kwn2 yg tgk gmbr ni mesti menangis..ye la budak sekecik ni dh diduga dgn sakit mcm ni...plg kesian time kena air la...menangis2 medina..aku dan husband pun nangis sama..aduiii ngah taip ni pun sebak dh ni...

bila doktor tgk keadaan medina, doktor kata sepatutnya kena warded dh ni..doktor ckp chicken pox medina ni type 2..chicken pox ada 2 type..type 1 yg biasa tu..type 2 ni yg mcm medina...chicken pox dia dh bertukar jd infection...dr virus bertukar jd kuman..kena warded sbb doktor takut kuman dia akan merebak ke tempat lain mcm hati,jangtung,otak..

aku tny doktor tkde cara lain ke...doktor kata dia try bg antibiotik dulu..dlm masa 2 hari kalo demam dia tk kebah2 dan muka dia makin membengkak kena cepat2 bawa hospital...doktor mmg dh siap2 sediakan surat refer ke hospital...doktor kata sepatutnya masa mula2 dh kena kt dagu tu lg doktor dh bg antibiotik..so that tkde la merebak sampai mcm ni...

isy bengang lak aku dengar..maknanya masa kt kk lg masa aku tny dagu tu,kalo doktor tu betul2 tau dia dh bg antibiotik dh time tu..tkde la melarat mcm ni...tp tkpe la benda nk jadi...aku terima je la...kesimpulannya klinik kerajaan ke klinik swasta ke tetap ada pro and kon nye..

aku ada tny gak doktor knp sampai jd mcm ni..aku ada silap bg makan ke..doktor kata faktor umur...chicken pox ni virus yg attack darah..so kalo darah kita tk kuat akan jd mcm ni la..so sakit chicken pox pun jgn anggap remeh je..ia juga boleh jadi bahaya..sbb tu doktor bg tempoh 2 hari je lps mkn antibiotik tu..kalo tkde kesan mmg kena refer hospital..tp nk bg antibiotik ni medina kena mkn..tk leh harapkan susu je...ni lah masalah nye nk bg medina makan..biasalah tengah sakit mana budak nk mkn...

ari isnin tu aku keje..husband cuti..tp time tu adik2 ipar dr klate dtg..mmg ari isnin tu husband paksa medina mkn..ktorg wat bubur cair2..alhamdulillah medina nk mkn..lps mkn terus bg ubat demam dan antibiotik..alhamdulillah lepas 2 kali medina makan antibiotik medina dh lena tido dan tk meragam..ari selasa tu demam pun kebah...dan tkde bengkak2 baru yg muncul...

husband pun ada wat solat hajat dan bg medina minum air penawar tu..salah satu ikhtiar ktorg..org2 tua la yg suruh wat..drp suruh org lain yg wat air penawar tu better ayah sendiri yg wat kan..aku nk wat tk leh time tu sbb ngah period..aku hanya mampu berdoa je la setiap masa semoga dipermudahkan...alhamdulillah medina tk sampai kena warded..kalo lah kena warded aduii lg kesian aku tgk kena cucuk sana kena cucuk sini...ambik darah la...drip air la...aduiii seksa budak sekecik medina ni...

ni gmbr lepas 5 hari makan antibiotik...alhamdulillah muka dh makin ceria...adik2 ipar dr klate jaga medina dr ari isnin sampai khamis..ari jumaat adik ipar yg dok keramat lak jaga...minggu yg berikut nye adik ipar dr ipoh lak jaga dr ari isnin sampai jumaat...

tp tu la bila chicken pox dh kering medina kena ruam lampin yg teruk lak..yg ni silap aku sbb aku ingatkan chicken pox juga..sbb aariz chicken pox dia sampai tempat kemaluan dia..aku ingat medina pun sama la..tu yg letak ubat chicken pox gak..tp makin teruk lak..bawa gi kk present 9 doktor bg ubat lain and doktor kata ari isnin baru boleh antar umah pengasuh sbb bg 2 hari lg bg betul2 clear chicken pox dia...

dan ni muka dia bila dh betul2 kering chicken pox dia...skrg pun parut2 tu masih ada lg..sebaik dia kecik lg..sempat la parut2 tu hilang bila dh besar nnt..kalo tk jatuh saham nnt...anak dara ni..babah dia kalo boleh tk nk ada luka lgsg kt muka anak dara dia ni..jaga sungguh babah ngan anak dara dia ni..tu yg anak babah sgt ni...hehe...





1 comments:

Puan Eka June 21, 2016 at 12:06 PM

Ya Allah teruknya medina kena akakk. Adra dah kene ciken pox versi halus tu masa 10 bulan x silap.

Post a Comment