Monday, May 9, 2016 - , 0 comments

pErcUtIaN 2016 - shOrt vAcATion - Melaka - MaKaN-MaKaN

Assalammualaikum...

ok hari ni sambung cite psl melaka..entry kali ni nk cite psl food hunting aku kt melaka..sebenarnya bila husband dh setuju je nk gi bercuti kt melaka ni,aku dh siapkan list mknn yg wajib aku nk terjah gi melaka kali ni..asyik dok baca psl review org je..tekak sendiri pun nk rasa gak..husband layankan je la nafsu tekak bini dia ni..mmg fokus bercuti kt melaka kali ni utk rehat2 tenangkan fikiran dan mkn-mkn...hehe..


1st utk lunch kami terjah restoren asam pedas selera kampung..ikutkan aku nk try roti canai kayu arang..tp kalo nk bfast roti canai kayu arang ni kena la sampai melaka awal kan..dh nama pun percutian last minute dgn beg tk pack apa lg..mmg tk ar nk sampai melaka awal..nk try 2nd day kt melaka, aku dh siap2 ambik bilik hotel pakej dgn bfast..tkpe la next time la try roti canai kayu arang tu..

masa mkn kt restoren asam pedas selera kampung ni,kami ambik lauk asam pedas ikan jenahak sekeping bahagian isi,ayam kampung goreng seketul,isi kupang satu piring,telur masin sebelah,sambal belacan,ulam,nasi 3 pinggan,air sirap bandung 2,air kosong satu..total rm30..aku tk tau la tu dikira murah ke mahal..bg aku tu dh kira murah la sbb ktorg penah mkn ada tempat lg mahal..

aku tk pernah lg try asam pedas kt tempat lain kt melaka ni..kalo dtg melaka mmg situ je la kami tuju..sbb nye situ byk pilihan lauk selain asam pedas..bg aku dan husband asam pedas dia sedap je di tekak kami..ruang makan pun selesa..cuma kalo lmbt mmg always full la terutama tempat yg ber air con tu..ari tu kami sampai dlm kol 12..ingatkan dh awal..sekali dh ramai dh org..tempat ber air con tu dh fully book dh..



lps mkn asam pedas, kami ke limbongan utk mencari kuih keria gula melaka..actually kt limbongan ni ada byk tempat jual kuih keria gula melaka ni..tp yg aku gi ni yg hj jalil nye..sebiji harga kuih ni 50 sen..mula2 masa kt umah dh plan nk beli sampai 10 biji..sekali dh kenyang beli 6 biji je..sekali dh ptg bila lapar dok teringat balik kuih ni rasa menyesal lak beli 6 biji je..2nd day kt melaka konon nye nk singgah la beli lg sebelum balik kl..tp bila dh kenyang mkn nasi kenduri terus tk terasa nk beli..now ngah taip ni rasa terliur lak tgk gmbr kuih ni..so kesimpulan nye beli la kuih ni time lapar confirm 10 biji pun tk perasan habis..hehe..

mula2 aku letak gmbr ni kt fb adik aku ingat kuih pederam/kuih telinga kel***..tp sebenar nye bukan tau..mmg kuih keria yg biasa kita mkn tu..cuma yg ni gula dia guna gula melaka..bg tekak aku rasa dia sedap cuma agak manis bg tekak aku dan suami..kalo mkn sikit2 then stop pastu sambung balik mungkin tk terasa sgt kot kemanisan dia..

dr limbongan lajak sikit dh sampai klebang..dh sampai klebang harus la beli coconut shake ni..coconut shake ni tk pernah menghampakan tekak aku..mmg sedap la coconut shake ni..masa 2nd day tu adik aku ada gak beli coconut shake kt tempat lain kt area pantai klebang tu..tk sesedap yg ni la..tp aku ada baca org kata coconut shake batu berendam lg sedap..mmg plan masa on the way balik kl nk beli yg batu berendam tu..tp tu la perut dh kenyang mkn nasi kenduri terus hilang keinginan tu..aduii la mcm kena repeat je gi melaka ni..mcm byk lak yg tk sempat rasa ni..hehe..

tapau gak nasi lemak coconut shake klebang yg famous ni..bg tekak aku ok la rasa dia...nk kata sedap wow sgt tu tkde la..

last food hunting di melaka kali ni ialah dinner nk mkn ikan bakar..puas la google nk mkn kt mana..mula2 kami tertarik nk try yg sg duyung tu tp ntah mcm mn ntah sesat kami nk ke sana..last2 ke umbai je kami..kami waze medan ikan bakar umbai,sekali waze bawa kami ke satu medan selera yg byk2 gerai jual ikan bakar..besar gak tempat ni..ramai gak org wlp time tu dh kol 8 lebih..siap ada dtg ngan bas lg..parking siap kena byr..mahal parking rm5..ktorg wat bodoh parking kt luar tk byr pun..ye la ktorg bukan mkn kt sana pun..tapau je..aku ni mn boleh mkn tempat yg byk kucing ni..dr terseksa kami nk mkn asyik kena halau kucing je ngan anak2 kecik lg..baik la mkn kt hotel je..oh ye kedai yg menjadi pilihan kami ialah D'Muara Ikan Bakar..gerai no 1..

ok jom tgk lauk yg kami order...gmbr atas ni udang butter..masa mula2 buka bungkusan tu aku mcm kecewa tgk rupa butter prawn ni..tp bila dh rasa sedap rupanya butter prawn ni..sampai skrg teringat2..tp utk tekak kami tk leh order byk sgt butter prawn ni sbb cepat muak..


 2nd wajib la order sotong goreng tepung..ni menu wajib husband..tp kena betul la cara sotong goreng tepung tu..kena rangup dan sotong jgn liat sgt..alhamdulillah yg ni pun sedap dan menepati citarasa suami aku...


 ni ikan kerapu bakar...ikan bakar ni sambal dia aku minta asing sbb budak2 nk mkn kan..ok la sedap gak ikan bakar dia..tp tk leh lawan ikan bakar petai kt ana ikan bakar petai kt tanjung lumpur kuantan la...


order gak sayur campur..tp tu la nyesal lak order sayur campur..sayur campur dia kurang la..tk abis pun sayur tu..

semua lauk tu mkn dgn 2 bungkus nasi lemak dan 1 bungkus nasi putih..nasi lemak dia boleh la..nk kata sedap sampai termimpi2 tu tk la..total semua kami mkn tu dlm rm70 ringgit..tk tau la nk kata murah ke mahal..tp bg kami murah lg yg kt tanjung lumpur kuantan tu..dgn harga 70 ringgit tu kami boleh dpt seekor ketam lg..aduii mcm kena gi je tanjung lumpur ni..teringat2 dh ikan bakar dan ketam telur masin dia..ok nk start menabung skrg...hehe..

ok tu je la review aku psl mkn2 di melaka ni..actually byk lg yg aku list kan tp tk dpt nk cari sbb ye la gi melaka ni 2 hari je..1 hari dh kenyang mkn nasi kenduri..nk mkn semua dlm list aku tu dlm tempoh sehari mmg mustahil la..so makna nye ni kena dtg melaka lg ke apa ni..hehe...

0 comments:

Post a Comment