Friday, August 12, 2016 - 0 comments

SyAwAL 2016 : ciTe jaLaN RaYA

Assalammualaikum..

wlp syawal dh abis, tp aku tk abis lg nk cite psl kisah raya aku dlm blog ni..kalo tk disebabkan blog menyepi, tkde la cite psl raya ni tk abis2 lg sampai dh masuk zulkaedah dh ni..byk keje skrg ni kt opis..dgn mcm2 hal la kt opis ni..byk sgt perubahan..makin lama makin rasa hilang seronok dh keje sini..bila bos berubah byk la peraturan-peraturan baru muncul..tp tu la nk merungut lebih2 pun itu punca rezeki aku..selagi boleh bertahan,aku bertahan la..apa2 pun rezeki di tangan Allah..


berbalik pd cite raya, kali ni nk update gmbr-gmbr semasa aku gi beraya dan attend open house..alhamdulillah tahun ni murah rezeki ktorg sbb byk dpt jemputan..ada yg sampai tk sempat pergi la sbb clash..tahun ni juga sbb ada rezeki lebih sikit, aku ada gak wat mkn2 jemput jiran2,family dan kwn terdekat..aku masak sendiri semua nye kali ni..dr main menu sampai la ke dessert..sbb masak sendiri tu la tk dpt jemput ramai..tp tu la tk sempat aku nk ambik gmbr sbb masa org pertama dtg (kwn opis aku), time tu aku betul2 baru lps goreng mee 1st trip..ye la aku ni bukan terror pun memasak..nk masak mee 3 bungkus pun terpaksa masak sikit2 sbb tk pandai bajet garam,gula..


dh la masa org pertama dtg tu, aku tk mandi lg..layan tetamu dgn badan berlengas berpeluh bagai..nasib la nk wat mcm mn tk sangka lak ada org dtg awal drp waktu yg ktorg tetapkan..tp ye la dh nama pun raya,byk jemputan open house, kena ambik kira juga kesempatan waktu org nk memenuhi jemputan kita..dorang sempat dtg pun dh kira syukur (wlp dtg awal dr masa yg ditetapkan)..sebaik makanan semua sempat disiapkan..tgl buah tembikai je baru nk potong dan air baru nk wat..antara menu aku ari tu: mee goreng mamak,bihun sup ayam,keropok ikan,buah tembikai,cup cake coklat,puding jagung dan kuih raya..tu je menu nye..wlp simple alhamdulillah kenyang gak tetamu yg dtg..


aku wat makan-makan tu minggu k2 raya..12 syawal tk silap aku..masuk minggu k3 raya dh start dh tiap2 minggu ada jemputan open house..sabtu ahad tk lekat di rumah..kuar pg balik malam..kalo tkde open house pun, mmg tiap kali raya aku dan family aku akan gi beraya rumah adik beradik ayah aku minggu k2 atau minggu k3 raya..bayangkan adik beradik ayah aku ada 7 org kt kl ni tk termasuk ayah aku..dr 7 org tu, 2 org je ktorg gi beraya masa raya pertama..selebihnya lg 5 org tu la ktorg beraya masa minggu k2 dan k3..tp disebabkan tahun ni raya k3 baru nk gi beraya, mmg ktorg pulun habiskan 5 rumah tu jumaat,sabtu,ahad minggu k3 tu..6 rumah sebenarnye termasuk umah mertua adik aku..


then aku ingatkan minggu k4 dh tkde dh jemputan, sekali minggu yg last tu plg byk jemputan termasuk jemputan kenduri kawen..dh la minggu last tu semua dok pakat wat ari sabtu..tu yg sampai ada rumah ktorg tk dpt pergi..dan penutup raya last day syawal baru dpt beraya rumah adik aku..ye la adik2 dh kawen dh ada rumah sendiri,kena ambik kira juga tu utk gi beraya..


bila dh byk sgt open house ni,plg tk larat perut la kan..dipaksa berkerja keras..hehe..bila rumah yg last2 tu sampai tk larat sgt just minum air je la..pastu bila time raya ni, lembah klang mmg terkenal dgn jalan jem..stress ok jalan jem ni..elok2 tempat tu selalu ambik masa 1/2 jam je boleh sampai,tp disebabkan jln jem, berjam-jam jd nye nk sampai..tp itu la suasana raya sebenar di kl..minggu pertama raya kl kosong sunyi..masuk minggu k2,k3 dan k4 kl jd sibuk..dan plg melampau sampai dh masuk zulkaedah masih ada lg yg wat open house tau..jgn tk caya..contoh nye, esok la..aku ada jemputan open house lg..open house zulkaedah nama nye..aduii makan makan makan..bila badan mengembang bising..hehe..


ok la jom layan gmbr apa yg sempat aku rakam kan..mana yg aku ingat,aku ambik la gmbr..bila syok mengadap makanan mmg tk ingat lgsg la psl gmbr2 ni..hehe..








ni masa minggu k2 ari sabtu, taska aariz wat open house raya dan sambutan birthday utk setahun terus semua..best meriah..mknn mcm-mcm ada..dan utk majlis ni mmg dh termasuk sekali dlm yuran..kiranya kena byr masa awal tahun masa byr yuran..sebelum gi open house taska aariz ni,lps zuhur tu ktorg gi majlis akikah dan kenduri ex oc husband aku nk gi haji..open house taska aariz ni start kol 4..ktorg sampai tu sedang elok nk start agih-agihkan goodies dan potong kek..sebaik sempat kalo sampai2 dh siap nyanyi dan potong kek confirm aariz mengamuk..nk wat mcm mn kan..ktorg bajet dh elok dh tp jalan jem nk wat mcm mn..tetap la lewat gak sampai..esok nye ahad tu la yg aku wat makan-makan kt umah aku tu..













ni minggu k3 raya..minggu ni la yg aku ckp ktorg gi beraya umah adik beradik ayah aku..abiskan semua umah dr tgh sampai ke malam..total 5 umah semua nye termasuk umah mertua adik aku..sebaik umah adik ayah aku yg kt keramat tu ktorg gi ari jumaat malam..kalo tk total umah semua 6 umah..pengsan..




gmbr atas tu siang tau..pastu belah malam aku tk larat ajak husband balik umah parent aku dulu mandi dan tukar baju..sebaik yg belah malam tu umah adik beradik ayah aku yg dekat2 je dr umah parent aku..so mmg sedang elok la balik umah dulu mandi dan tukar baju..tu pun medina malam tu start wat perangai..letih la kot..siap muntah lg kt umah org..medina kalo over sgt nangis mmg akan sampai muntah..selagi tk muntah selagi tu dia tk kan stop nangis..geram kdg2 rasa..

ni pun masa minggu k3..tp ari sabtu..yg gmbr atas tu ari ahad..ari sabtu tu mula2 aku gi kwn aku kawen..boleh lak lupa nk ambik gmbr..biasa la kalo yg kawen tu kwn pompuan mmg ingat je nk ambik gmbr..tp yg kawen ni kwn lelaki, masing2 dh kawen ada isteri suami tk leh la hu ha hu ha mcm dulu..ckp pun sopan santun je..tu yg sampai lupa ambik gmbr...hehe..lps dr umah kwn aku tu,aku gi umah parent aku sbb kebetulan ari tu parent aku ada wat makan2 juga utk ada sedara mara lg yg nk dtg..alang2 panggil jiran2 sekali..





ni minggu last raya..ari sabtu..mula2 kol 12 gi dengkil adik kpd adik ipar aku kawen..dr dengkil ktorg balik umah sbb ada jiran aku anak dia kawen..wat kt lot parking umah ktorg je..dr kenduri kawen anak jiran,ktorg seberang jalan gi dewan umah ktorg sbb ada open house surau apartment ktorg..pastu balik umah solat zuhur and rehat jap..lps asar keluar balik gi open house umah pak ngah aku..pastu malam gi open house umah sepupu aku..yg gmbr2 ni masa open house umah pak ngah aku..medina mmg suka mkn mee..kalo ada menu mee mmg aku letak dlm mangkuk dia pandai la mkn sendiri..leka la jap...senang aku nk melantak gak..hehe..


gitu la kemeriahan nye syawal aku tahun ni..setiap tahun pun mcm ni..ktorg beraya sampai sebulan..hehe..tp benda ni hanya dpt di kl je..andai kata satu hari nnt ktorg berhijrah balik kelantan, mesti dh tk dpt merasa kemeriahan open house ni kan..ok tiba2 rasa tk nk fikir..tiba2 rasa tangguh dulu la cari keje kt kelantan..hehe..

ok bye...












0 comments:

Post a Comment