Friday, September 30, 2016 - , , 0 comments

cuTi haRi maLAysiA 2016 : trip to terengganu

Assalammualaikum...

sambung cite cuti pjg aku sempena hari raya haji dan hari malaysia..actually tk plan pun nk ambik cuti direct tu..cuti pun bukan nye ada..kalo ambik direct ni pun unpaid leave..tp memandangkan kwn husband aku kawen kt terengganu cuti hari malaysia tu,alang2 ambik la cuti direct,book hotel bawa la anak2 gi bercuti..aku pun tk pernah bermalam di terengganu..gi terengganu pun selalu balik hari je..



sbb utama aku beria sgt nk gi terengganu ni adalah disebabkan ni..benda2 celup tepung ni..mula2 ingat nk try yg kt Pok Nong yg famous tu..tp memandangkan ktorg dh tergerak lewat dr kelantan..sampai terengganu pun jd dh lewat..ngan jln jem lg..nk gi Pok Nong yg ktorg sendiri tk tau tempat kt mana..satu hal lak kena waze..sampai lewat confirm ramai org kt Pok Nong tu..last2 husband kata beli kt area teluk ketapang je la..tp tu la maybe ktorg salah pilih kedai..sotong dia mcm tk fresh sgt..ada bau..udang tu sedap..tp sebaik murah..2 bekas sotong dan udang tu 12rgt je..puas la mkn anak beranak..ktorg tapau je mkn kt hotel sbb dh lewat kan...


pastu singgah beli satar..tk ingat aku beli kt mn ni..tp satar dia so so je..satar dia pedas..cili padi bersepah2..



pastu terus gi hotel check in..kt terengganu ni aku pilih hotel seri malaysia kuala terengganu..ikutkan mmg aku byk je baca bad review psl hotel seri malaysia ni, tp ktorg suami isteri saje pilih gak hotel seri malaysia ni sbb nk tgk sendiri apa yg bad review sgt tu..ok meh aku cite apa bad review dr pandangan aku:

1st boleh pulak ari yg ktorg book tu lif rosak..dh la bilik ktorg kt tgkt 3..sebaik masa check in tu ada staff dia tolong antar kan beg sampai bilik..tu pun lmbt..kena call baru dpt beg..ktorg dh siap mkn semua beg tk sampai2 lg..aku tk faham knp kau dh tau cuti hari malaysia org akan ramai book hotel kau..time tu la kau nk renovate lif kau..tkde ari lain ke nk renovate..

2nd hotel ni bilik dia tkde la kecik sgt..cuma katil dia je kecil..katil queen tp kecil la sgt..katil queen umah aku lg la besar...

3rd hotel seri malaysia kuala terengganu ni tkde swimming pool tau..part ni aku dh wat silap..aku tk baca betul masa book hotel..aku fikir semua hotel seri malaysia ada swimming pool..tk ye..yg kuala terengganu ni tkde ye..frust je anak2..sbb aku dh janji hotel ada swimming pool..

4th parking sgt sgt susah..space free parking sgt limited..selebihnya kena parking berbayar jauh dr hotel..

5th channel tv pun limited..tv3 pun tk dpt..

cukup la tu antara bad review dr aku..selebihnya ok ok je la...cuma yg best hotel ni ada bilik view laut la..pastu hotel ni mmg tengah2 bandar..jalan kaki je ke Pulau Warisan..pasar payang pun dekat..



lps check in tu tkde wat apa2..lps maghrib baru ktorg keluar nk round2 banda terengganu..nk tgk apa yg best kt terengganu waktu mlm..kalo kt bandar kuala terengganu tu mlm tk hidup sgt..ktorg ke pantai batu buruk..meriah gak situ waktu mlm..ada kereta kuda ni..murah je pun..dewasa rm5..kanak2 rm3..medina free..ok la dpt 2 round dgn harga tu..tp medina la rugi sbb tido..

mcm2 kereta kuda ada kt sana..cantik2 dorang hias..kuda pun behave je bawa customer round2...


pastu ada juga kuda mcm ni utk budak2 naik..rm3 je utk 2 pusingan..excited aariz nk naik..1st time ni aariz naik kuda..ummi ngan babah pun tk pernah naik kuda...


lps aariz abis naik kuda,ktorg masuk je kereta terus hujan selebat2 nye..perut dh lapar..tk tau nk mkn mn..puas google kedai mkn apa yg best kt terengganu waktu mlm..ramai yg suggest mknn pg dan celup2 tepung je..last2 jumpa kedai mkn ni..not bad gak mknn dia..harga standard kl la..



pg gi breakfast kt kafe hotel..kafe hotel dia ok la cantik view laut..tp pilihan mknn dia tk berapa best..aku ingatkan hotel seri malaysia,ada la sedia mknn tradisi terengganu mcm nasi dagang ke nasi minyak ke..tkde ok..mknn standard kl gak..nasi lemak,keaw teaw goreng,bubur nasi,roti bakar,mee sup..







ktorg saje je dok mkn kt bahagian luar sbb senang anak2 nk berlari..medina tu skrg bukan reti dok diam..kalo dok dlm kan jenuh lak nk berkejar dgn dia..

lps breakfast tkde wat apa..just lepak dlm bilik sampai kol 11.30 baru ktorg check out..sebelum gi kenduri kawen kwn husband aku, ktorg ke kampung losong dulu nk beli kopok lekur..ktorg beli kt kedai adik beradik..punya la ramai..2 jam kot queue baru dpt beli..sebaik kopok lekur dia sedap..berbaloi la beratur ramai sampai 2 jam..

lps solat jumaat baru gerak gi umah kwn husband..boleh pulak kebetulan baju pengantin sama color dgn ktorg..apa2 pun mknn kt umah kwn husband ni semua sedap..nasi minyak dan gulai ikan aye..sedap nye...

lps tu ktorg terus gerak ke kuantan..bermalam 1 malam di kuantan lak..cite kuantan part lain lak aku cite ye...

kesimpulan nye boleh la masuk list lg kuala terengganu ni utk cuti2 malaysia ktorg..byk lg sebenar nye tempat2 yg ktorg tk sempat gi..tp sbb jln byk jem kt terengganu byk drag masa..tu yg tk semua dpt gi..tkpe next time boleh bercuti kt terengganu lg..tp kali ni kena cari hotel lain la..kami dh pangkah hotel seri malaysia ni..

ok sekian..bye...










0 comments:

Post a Comment