Friday, May 7, 2010 - , 0 comments

D.U.G.A.A.N

salam semua....apa khabar semua....hope sesiapa yg membaca blog aku ni sihat hendaknye....aku lak mcm mn?????sihat tk?????actually dr segi fizikal kalo org tengok aku memang sihat tp sebenar nye jiwa aku sakit sbb terlalu stress dan tertekan sejak aku berpindah tempat duduk baru di opis ini sepertimana yg aku prnh cite dlm entry yg ini.......dlm entry yg ini jugak aku ada cite yg husband aku ada plan aktiviti utk menghilangkan tekanan aku itu tp ternyata aktiviti tersebut tidak berjaya menghilangkan tekanan aku di tempat keje malah keadaan menjadi semakin kronik sehingga menganggu perjalanan period aku sehingga aku terpaksa berjumpa doktor sebanyak 2 kali...



24 & 25 april ari tu me and husband serta kwn2 opis husband telah gi ke kuala woh tapah dan cameron utk beraktiviti sambil bercuti (ok yg ni ada masa akan ku cite kan kemudian)....semasa di hutan tu aku and husband ada berselisih faham sikit sehingga menyebabkan mood aku tk berapa baik semasa berada di dalam hutan but mood aku kembali ok semasa berada di cameron...then minggu pertama selepas balik drp kuala woh dan cameron mean 26-30 april mood aku time tu ala2 moody sikit(mybe sbb penat) dan drp pemerhatian husband aku dia bgtau aku selalu termenung dan kadang2 hilang fokus....then pada ari khamis 29 april tiba2 aku period....ok that time mmg aku and husband terkejut coz aku baru je period 12 april and period aku abis 18 april.....dan mengikut pengiraan aku sepatutnya next period aku ialah pada 9/5 or 12/5....so terlalu awal utk aku period balik....



ok time ni aku betul2 dlm keadaan takut dan risau kalo2 aku dijangkiti apa2 penyakit....tp serius aku tk rasa sakit apa2 pun even sengugut pun tkde time tu and period yg keluar pun amatlah sedikit....aku confius time tu sakit apakah yg melanda diri ku ini.....atas nasihat my mom and my friend aku and husband decide utk gi jumpa doktor....so pada ari ahad 2 mei aku and husband pun gi la klinik....tp serius aku cakap mlm sblm aku gi jumpa doktor tu perasaan aku ni tk menentu.....asyik2 menangis sbb risau kalo ada penyakit serius.....hubby lah yg bg semangat utk aku kuat.....sebaik lah doktor yg merawat aku tu baik sgt dan lemah lembut...tenang lah sikit jiwa aku ini....aku pun cite lah masalah period aku ni....doktor pun tny samada aku ada rasa sakit tk dekat perut or ari-ari....aku cakap lah tkde sakit apa2 even sengugut pun dh semakin hilang sejak aku kawen ni....then doktor tny lg samada darah yg keluar tu banyak ke sikit....aku cakap lah sikit je....1st period yg 12 april tu dtg mcm biasa normal 7 ari and 2nd period 29 april tu just dtg utk 3 ari je...



then doktor wat conclusion and doktor cakap apa yg berlaku ni adalah normal disebabkan ketidakstabilan hormon mungkin disebabkan stress ataupun penat...then aku tny samada bahaya atau tidak and samada aku ada peluang utk pregnant atau tidak...doktor cakap benda ni tk bahaya just depend pada emosi aku....kalo emosi aku stabil so hormon aku akan stabil sekali gus period aku jugak akan stabil....doktor jugak ada cakap tidak semestinya period yg tidak teratur tkde peluang utk pregnant cuma masa cepat atau lambat nye seseorang itu pregnant depend pada rezeki Allah...cuma doktor pesan supaya aku jgn stress2.....huhu mcm mn aku tk stress kalo selagi aku keje disini....dlm hati aku cuma memohon agar aku cepat2 lah dpt keje lain....tk nk lah sbb stress keje akan effect usaha aku and husband utk dpt anak....



lps dh jumpa doktor dan dpt pengesahan bahawa tkde apa2 yg serius berkaitan ngan period aku,jiwa aku ni tenang sgt2...then ari isnin gi keje mcm biasa....huhu tk tau knp spjg ari isnin time aku berada di opis jiwa aku rasa tk tenang sgt....tertekan sgt....mcm2 aku fikir....semua benda dlm opis aku jd benci....aku benci ngan org2 sekeliling aku(kecuali sorang je kwn aku kt opis ni yg aku tk benci)....org lain aku rasa mcm nk cari kesalahan aku je....aku rasa mcm aku ni dianaktirikan dlm opis ni....tkde sapa nmpk keje yg aku wat sblm ni....apa yg mereka nmpk nk cari kesalahan aku je....benda ni aku ada cite kt entry ini sblm ni....



aku ingat benda ni tk berlaku lg tp malang nye berlaku jugak balik.....knp baru2 ni aku sorang je perlu isi report apa keje2 yg aku wat....tp knp org2 lain tk perlu wat report tu....sbb org lain itu dapat backup drp bos....so bila big bos tny bos team we all akan backup...tp aku tkde sapa backup wlp ada sesetengah org tau aku ada wat keje....and aku akui bahawa sejak 2 minggu ni aku mmg tdk diberi apa2 task yg baru...bkn salah aku kalo aku tk diberi apa2 task yg baru sbb mmg tkde sapa pun nk bg task kt aku....tp kalo ngan org kesayangan bos byk lak task yg diberi supaya big bos tk leh mencari kesalahan org2 tersebut...dan aku bila big bos tau aku tkde task confirm akan mendapat tanggapan yg buruk tentang diri aku drp big bos....arghhhhhhhhhh aku sgt tertekan ok ngan situasi mcm ni.....



dan keadaan aku yg sgt stress ni terbawa2 sampai lah ke rumah....dan menjadi sgt serius bila mana aku dh tk leh control emosi aku sampai aku menangis sambil menjerit2....huhuhu dh mcm org histeria ok aku time tu....mlm tu aku and husband we all tido kol 3 pg sbb melayan diri aku yg tk berapa tenteram ni....sampai aku nekad nk bg notis 24 jam esok jugak....tp hubby nasihatkan supaya aku bertahan sampai dpt keje lain sbb kalo aku berhenti keje aku tkde duit nnt sapa yg nak tanggung family aku....tanggung adik aku belajar....byr duit ptptn....shopping....dan mcm2 lg lah yg memerlukan duit.....mlm tu aku tk leh tido sbb bila fikir kena gi opis keesokan hari.....mcm2 ayat al-quran yg hubby baca utk tenangkan jiwa aku ni sampai lah aku tertido ngan sendiri nye....



keesokan pg nye aku betul2 rasa tk larat dan tk mampu nk gi opis....husband beri cadangan supaya aku gi jumpa doktor and ambik mc....so aku gi jumpa doktor cite kt doktor yg aku nk mc utk berehat sbb terlalu stress ngan tmpt keje....then doktor cek tekanan darah aku.....result nye tekanan darah aku naik....sebaik doktor cakap belum sampai tahap dpt darah tinggi....tp kalo tk dikawal kemungkinan utk dapat darah tinggi amat lah tinggi....Ya Allah mmg kronik dh stress aku ni...so ari selasa tu aku dpt mc 2 ari....tp doktor ada cakap berapa byk mc yg doktor bg pun tp kalo aku tk keluar drp tempat yg membuat aku stress masalah ni tk kan selesai....



ye memang betul apa yg doktor cakap.....setelah 2 ari mc dok di rumah jiwa sgt lah tenang tp bila masuk opis balik smlm aku jd stress balik....tp smlm makin teruk....aku stress sampai kepala aku ni sakit sgt....kdg2 aku rasa mcm nk menjerit.....aku sampai menangis call hubby cakap tk tahan sgt jiwa ni dok kt opis ni.....dan kemuncak drp stress dan sakit kepala ni ialah aku muntah smlm kt opis....huhuhu tahap kritikal ni....apa yg harus aku lakukan....kalo aku terus berada di sini jiwa aku akan tertekan....nk berhenti,keje lain tk dpt lg....nk kata tk cari keje dh byk keje aku apply tp masih tk dpt keje baru....nk berhenti tanpa keje nnt income tkde sapa nk tolong family aku dan adik2 aku....Ya Allah berat nye dugaan Mu ini kpd ku.....apakah hikmah disebalik dugaan ini Ya Allah....



aku call my mom mengadu masalah aku ni...my mom tny knp sblm ni kalo time aku tk diberi apa2 task aku ok je kt opis tu....leh je control kalo ada apa2 masalah di opis....tp knp skrg makin tertekan sgt ngan masalah opis....husband aku pun cakap dia pelik knp aku ni sorang yg tk suka bawa balik masalah keje ke rumah tp skrg tiap2 ari bawa balik masalah keje ke rumah sampai aku tertekan dan bila aku tertekan aku tk leh fikir ngan waras sampai menyebabkan aku cepat nk marah ngan husband aku....



ntah lah aku pun tk tau apa sebab nye....sejak aku pindah tempat ni mcm2 jd kt aku....kdg2 aku terfikir gak adakah apa yg terjadi ni disebabkan perasaan dengki dan khianat org(org guna ilmu hitam utk menutup periuk nasi aku) atau aku ada terkena 'benda2 halus' semasa berada dihutan(tahun lps aku prnh terkena 'benda2 halus ni semasa ke ipoh,sebulan menanggung derita....alhamdulillah berkat doa dan berubat secara tradisional aku kembali pulih)....dan paling lucu hubby sampai terfikir keadaan emosi aku yg tak menentu disebabkan aku pregnant(sbb my mom dulu masa nk masuk 7 bln berkawen period dia prnh jd tk menentu mcm aku mean dtg 2 kali dlm sbln dan period kali k2 tu sgt lah sedikit dan sekejap....then bila cek rupa2 nye my mom pregnant).....huhu tp 100% aku yakin yg aku tk pregnant sbb waktu subur aku berlalu begitu sahaja tanpa sebarang 'aktiviti' kerana we all berada di dlm hutan waktu tu....hehehehe....



hmmm tk tau lah apa disebalik yg terjadi ni....apa yg mampu aku lakukan skrg hanya lah berdoa dan kalo makin teruk jugak maybe aku akan cuba berubat cara tradisional yg tidak terkeluar drp lantasan islam....dan aku akan cuba bersabar menghadapi dugaan ini....semoga ada sirna kebahagian disebalik apa yg berlaku....apa2 pun aku bersyukur kerana memiliki husband yg sgt memahami dan cukup sabar melayan kerenah wife dia ni yg husband anggap mcm melayan kerenah sorang baby....apa2 pun hubby tk pernah jemu melayan setiap kerenah yg dihadapi oleh aku....aku bersyukur sgt2.....hope aku akan cepat pulih....kpd pembaca sekalian doa kan agar aku cepat sembuh dah masalah aku ni cepat selesai ye.....and thank kerana sudi baca luahan perasaan aku kali ni....wasalam....



p/s:luahan perasaan yg sgt pjg.......

0 comments:

Post a Comment