Thursday, September 9, 2010 - 0 comments

sEhARi sEbeLuM rAyA........

salam semua....ari ni aku beronline di umah parent aku....guna broadband maxis abg aku....laju gak line maxis kt sini....so aku ambik kesempatan la mengupdate blog disaat2 akhir umat islam nk menyambut raya.....blog kali ni saje nk cite persiapan terakhir kami sekeluarga menjelang raya....


seperti yg aku dh bgtau sblm ni raya thn ni raya pertama dan kedua menjadi turn aku dulu utk beraya bersama family aku sblm pulang berhari raya di kmpg halaman husband di kelantan......so kalo org lain smlm dan ari ni sibuk mengharungi jam di jln raya utk balik ke kampung,aku lak sibuk mengemas umah dan menyediakan juadah utk raya esok.....dr pg td seawal kol 7 pg aku telah memulakan operasi mengemas umah (umah aku la bkn umah parent aku)......basuh dapur,basuh bilik air,sapu sampah,mop lantai dan tukar cadar....nk raya kan umah kena lah berkemas....badan penat memang la penat tp bila tgk umah dh cantik berkemas mmg puas hati.......



lps tu dlm kol 10 pg adik aku dtg ambik aku utk ke umah parent aku sbb husband aku masih berkerja ari ni.....mcm biasa tugas aku tiap2 tahun menjelang raya,ialah memasak juadah raya.....thn ni kami sekeluarga sudah berpakat utk menyediakan juadah raya seperti nasi himpit,kuah kacang dan special thn ni ialah rendang udang....sedang aku menaip blog ni semua juadah sudah siap sedia kecuali nasi himpit.....kami mmg tiap2 tahun menyediakan juadah raya ni awal2 sbb biasa nye ari terakhir puasa ni kami akan berbuka di luar.....dan lps berbuka akan shopping last minute.....so balik umah dh lewat......kalo mlm baru nk masak juadah raya tu sure pg baru siapkan.....so better masak awal2......



dah kata pun thn ni thn pertama aku beraya bersama suami kan......so mesti ada pembezaan sikit kan....antara pembezaannya ialah dr segi juadah raya.....mlm nnt kami plan nk masak ketupat sotong....pastu lps dh masak ketupat sotong dlm kol 12 mlm kami nk merayap gi jln tar dan masjid jamek.....konon2 nk tgk org lelong kuih raya la.....tp aku tk sure la menjadi ke tidak.....sekali dh penat memasak dan ditambah penat mengemas umah 1 ari ni silap2 awal2 lg dh wat taik mata.....



ok lah itu je aku nk update aktiviti aku sblm raya ni....mata rasa dh berat ni....mau titon jap sblm siap2 nk gi berbuka di luar ptg ni.....akhir kata "SELAMAT HARI RAYA SEMUA".....mohon ampun dan maaf sekiranya kata2 aku dlm blog ada yg menguris hati kalian pembaca setia blog aku ni.....sekian wasalam.....



p/s:bila dh start masak juadah raya ni,aura nk beraya ni sgt2 lah terasa......

0 comments:

Post a Comment