Thursday, September 15, 2011 - 0 comments

aKu tEriNgin jUadaH rAya yG ni...........

selamat pagi semua.....ari ni dh khamis kan....ari ni aku puasa.....ari terakhir puasa 6.....harap2 diberi kesempatan la utk selesaikan puasa 6 ni ari ni.....takut gak aku kalo2 kantoi di tengah jln ari ni.....sbb ari ni dh 15hb......antara hari sepatutnya cik P tu dtg......tp bln ni mcm lewat sehari lak.....bln2 sebelum ni awal sehari......tp tkpe la asal dia dtg dlm linkungan 14hb,15hb or 16hb tu dh kira ok la......kalo lewat drp 16hb tu risau gak aku kalo masalah dulu berulang kembali.....maksud aku masalah cik P dtg 2 bulan sekali......huhuhu kalo boleh tk mau la jd mcm tu.....dr bulan april lg cik P dtg cantik je dtg pada masa yg sepatutnya.....so kalo boleh nk la kekalkan keadaan tu sampai bila2.....tkpe2 aku fikir positif je ni......maybe cik P dtg lewat bulan ni sbb aku penat kot bln ni.....




mmg tidak leh dinafikan la bln ni aku agak penat sikit sbb raya kan.....penat balik dr kmpg masih terasa lg pastu sambung lak penat jln beraya memenuhi undangan umah terbuka......mcm minggu ni lg la cuti hujung minggu yg pjg lg byk undangan umah terbuka yg aku terima......lg bertambah letih la aku dibuat nye.....tk gi kan umah sedara mara.....adik beradik ayah aku kan ada 8 org kt kl ni.....so gi satu umah je kan apa kata makcik pakcik yg lain lak.....so nk tk nk kena la gi gak umah semua......tu tk termasuk lg sedara mara belah ibu.....pastu dh kawen ni kena tambah ngan umah sedara mara husband aku yg ada kt area kl ni lak.....mmg sebulan raya pun tk cukup la nk jln semua umah......sudahnye umah aku sendiri kuih raya tk abis2 sbb tkde org dtg umah.....bukan tkde org nk dtg umah cuma tuan umah je memanjang tkde umah......mcm mn tu......mybe turn umah aku lps raya kot.....tp aku rasa thn ni mcm tk larat je la nk wat open house.....tk tau la knp sejak dua menjak ni aku asyik rasa cepat penat......balik keje mlm2 tu lps solat isyak mesti dok terbaring dpn tv dh.....keje2 umah semua aku tangguh wat pg......kdg2 tangguh sampai 2/3 hari......so korang bayangkan sendiri la keadaan umah aku mcm mn sejak aku jadi pemalas ni......





eh jauh dh ni aku lari dr tajuk......actually ari ni aku nk cite psl ada 2 juadah raya yg dr sblm raya lg aku teringin nk mkn utk raya thn ni.......yg pertama aku teringin benar nk mkn lontong.....nasi himpit,kuah lontong dan sambal ikan bilis......juadah ni actually kalo kt kl mmg byk la org wat pg raya......selalu sblm ni aku pandang remeh je juadah tu pg raya.....tp tk tau knp thn ni sblm raya mulut ni dh terliur2 bila fikir psl lontong ni......pulak tu thn ni turn pg raya kt kmpg hubby.....kt kelantan mana ada lontong2 ni semua.....sbb tu salah satu sbb aku tk sabar nk balik raya k2 tu.....tp thn ni boleh pulak susah nk dpt lontong....akhirnya minggu lps ari ahad gi umah makcik aku dia wat lontong.....apa lg perut ngah kenyang pun aku dok bantai gak mkn lontong puas2.....





mcm ni la rupanya lontong yg aku teringin nk mkn raya thn ni.....ada org,lontong ni mkn ngan kuah kacang.....ada gak yg mkn ngan sambal ikan bilis......bg aku dua2 pun aku suka......aku rasa lps ni aku nk try wat sendiri la lontong ni.....susah ke tk eh nk membuat nye??????
->>>>>gmbr di atas hasil copy paste gmbr dr google.....




and satu lg juadah yg aku teringin tahun ni ialah lemang.......lemang ni mmg tiap2 tahun pun aku teringin nk mkn bila menjelang nye raya......tp sebaik pg raya ari tu adik ipar aku ada bawa balik lemang dr umah mertua dia......tp tu ar ari tu aku mkn lemang cicah ngan kuah gulai itik.....so rasa mcm tk puas je tk dpt mkn lemang cicah ngan rendang......tu yg tiba2 smlm rasa teringin balik nk mkn lemang.....tp smlm husband dok cari lemang area balakong umah ktorg tu tk jumpa lak org jual lemang.....tp td husband ada ckp mlm ni dia nk ajak aku try cari kt area kajang lak.....huhuhu hope ada la lg org jual lemang ni.....and harap2 ada la org jual lemang ngan rendang sekali.....kalo tk pasrah la aku mkn lemang ngan serunding yg ada kt umah tu....





sedap nye lemang.......lg sedap kalo dpt lemang yg lembut dan lemak berkrim......aduiii sebatang pun aku boleh abis mkn sorang ni......





lg la sedap kalo dpt mkn ngan rendang mcm ni......




kalo teringin nk mkn lontong, tk dpt cari leh la try wat sendiri......tp kalo teringin nk mkn lemang mcm mn nk wat sendiri ngan dok umah apartment ni......nk bakar kt mana la pulak kalo dok tgkt 1 mcm kami ni.....actually smlm aku ada je jumpa yg jual segera mcm ni.......

tp sedap ke yg segera ni.....dh ar lemang dlm plastik.....mesti tk sesedap lemang yg dr buloh.....smlm ada gak husband suruh beli je yg segera ni sbb aku teringin sgt smlm......tp aku tk nk la.....tkpe la biar lmbt asalkan dpt mkn yg asli dr buloh......tp nnt aku rasa nk try gak la beli yg segera ni......kalo sedap lps ni kalo teringin nk mkn lemang tp bukan musim raya boleh la beli yg segera ni......ke yg segera ni pun jual time musim raya je.....
->>>>>gmbr semua adalah ihsan dr mr.google




tu ar 2 juadah yg aku teringin nk mkn raya thn ni.....aku setiap thn berubah2 juadah raya yg aku teringin.....so bila aku dh mention mcm tu korang tk perlu la wat andaian yg aku mengidam sbb pregnant eh.....aku mmg mengidam tiap2 tahun pun terutama lemang tu.....




esok ada 2 umah yg akan aku terjah.....sbtu pulak dlm 5 umah......ahad 1 umah.....isnin sambung jamuan raya kt opis lak.....huhuhu siap la wahai perut utk disumbat ngan mcm2 mknn......harap2 antara byk2 umah tu ada la salah satu umah hidangkan lemang ngan lontong ni.....sure aku mkn tk pandang kiri kanan nnt bila ada lemang dan lontong dpn mata.......ok la dh terliur sgt dh ni aku dok sebut psl mknn ni.....dh ar ngah puasa kan.....aduiii sabar je la.....baik aku gi wat keje lain dulu.....lupa la jap psl mknn2 ni semua......




sekian.....wasalam semua......




p/s: apa eh juadah yg ringkas utk wat open house......aku rasa mcm nk wat open house kecil-kecilan utk sedara mara,kwn2 dan jiran terdekat je.....tp memandangkan aku yg ngah malas ni kalo ada juadah yg simple yg boleh dihidangkan sebagai juadah open house kan bagus........








0 comments:

Post a Comment