Tuesday, September 13, 2011 - 0 comments

oPeN hOuSe RaYa BuKaN uTK kiTa meNyaKiti HaTi seSaMa kiTa

selamat pagi semua.....wah tajuk aku ari ni bukan kemain pjg lg ye.....ari ni entry aku entry luahan perasaan.....sbb dh tk tahan sgt benda ni dok panas je dlm hati ni tu yg rasa terpanggil utk meluahkan segala2 nye dlm blog ni.....u all pun tau time2 raya ni sana sini org dok wat open house.....kalo kt kmpg ni minggu k2 dan k3 raya aku rasa dh tk rasa suasana raya dh.....tp kalo kl ni minggu nk akhir2 raya ni la makin byk jemputan open house.....aku dr dulu lg mmg cukup suka gi jemputan2 open house ni.....selain dpt mkn mcm2 juadah raya,time open house ni lah kita dpt berjumpa sanak saudara yg mmg setahun sekali la kita dpt berjumpa dan berkumpul ramai2......selain menghadiri jemputan open house org, aku pun suka gak wat mkn2 utk sapa2 yg sudi dtg umah aku or umah mak aku......wlp penat tp seronok bila dpt berkumpul saudara mara semua......




biasa nye time raya ni umah mak aku mmg jadi tumpuan sanak saudara dtg berkunjung......kdg2 bukan niat kami sekeluarga nk wat open house pun......cuma kdg2 bila ramai saudara mara nk dtg berkunjung kami sediakan lah gak serba sedikit juadah utk santapan tetamu yg hadir.....alang2 dh masak utk sedara mara dtg ibu ayah akan jemput sekali jiran2 dan kwn2 dtg sekali......bg aku open house raya ni selain dpt berkumpul bersama sanak saudara, time open house ni gak la kita dpt bermaaf-maafan sesama kita......




TAPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII yg plg aku geram skrg ni ada seorang kwn mak aku ni dtg open house umah org lps dh bermaaf-maafan boleh pulak dok perli2 org sampai menyakitkan hati org......




ok cite nye begini......weekend ari tu mak ayah aku wat open house kecil-kecilan jemput sedara mara belah ayah aku dan jiran2 terdekat......so aku pun berkampung di umah mak aku dr tgh sampai ke mlm.....ye la nk harap adik pompuan aku tu sorang2 dok operasi di dapur mau patah pinggang dia kan......tp awal2 lg aku dh mempersiapkan diri terutama dr segi mental dan emosi utk menjawab segala 'soalan2 cepumas' ni......biasa lah kan selagi aku dan suami masih blum dikurniakan zuriat selagi tu mulut2 org tk henti2 bertanya......tkpe aku skrg dh semakin kuat utk berdepan ngan soalan2 mcm tu.......so pada hari open house tersebut mmg ada je la org yg bertanya:



"tkde isi lg ke" ataupun
"blum ada 'apa2' lg ke"



ok semua soalan yg seangkatan ngan soalan2 di atas aku jwb ngan senyuman yg lebar je.....aku dok tayang gigi ku yg putih bersih ni......plg tidak pun aku akan jwb:



"blum ada rezeki lg......makcik dan pakcik doa2 kan lah semoga kami suami isteri dikurniakan zuriat"



so bila aku jwb mcm tu,masing2 akan jwb:



"insyallah satu hari nnt ada lah rezeki tu"



so aku dan suami pun mengaminkan la kalo org jwb mcm tu......tp dtg sorang kwn mak aku ni......aku pun tk tau apa yg dia tk puas hati ngan aku or ngan parent aku setiap kali dtg majlis2 yg mak ayah aku buat mesti nk menyindir aku......aku pernah kena sekali time tu time adik aku bertunang.....aku ni dok manis kan muka salam semua kwn2 mak aku yg dtg.....kwn2 mak aku yg lain semua dok bertanya khabar sbb dh lama tk jumpa aku......tp kena kt makcik sorang ni leh lak dia perli kata mcm ni:




"aik slim lg awak ni eh"





amboi makcik ko buta ke apa......badan aku yg mcm tong drum ko kta aku slim.....aku tau la badan aku membesar kt semua bahagian kecuali tk perut aku tu je tk membesar ke depan......apa ko susah ke badan aku slim......aku tau la dulu anak ko lg slim dr aku tp lps dh beranak 2 badan anak ko dh serupa badan ko......tp agak2 la makcik nk perli pun......tengok tempat dan keadaan la.......




tu kes pertama......kes kedua lg kaw makcik tu perli masa open house umah mak ayah aku weekend lps......gini la bunyi ayat makcik tu:



"org tkde cucu.......kesian......."



->time ni mak ayah aku ngah sibuk dok main ngan cucu dia.......aku pun pelik la gak knp makcik tu sibuk2 bawa cucu dia padahal makcik tu ckp anak dia je kt umah........


pastu bila ayah aku tanya, ni cucu yg ke berapa......makcik tu jwb mcm ni:



makcik tu: ni cucu yg k4........
ayah aku: ada berapa org cucu.......
makcik tu:5 dh.......
ayah aku:wah ramai dh cucu dia.......
makcik tu:tu ar dh 5 org dh cucu kita (ngan nada yg berlagak)........




longkang sungguh la makcik mulut ko......yg ko nk megah2 sgt tu, rezeki yg dipinjamkan oleh Allah kt dunia ni.......sekelip mata kalo Allah nk bg Allah akan bg dan sekelip mata gak kalo Allah nk tarik balik rezeki tu Allah akan tarik balik......blum tentu ko ramai cucu,cucu ko tu nnt akan doakan ko bila ko mati nnt.......tk semestinya org tkde cucu/anak kehidupana dia tk bahagia.......ko ingat cucu/anak tu boleh dibeli kt pasar ke......lgpun bukan kuasa ktorg psl anak ni.....ktorg usaha mcm mn pun kalo Allah tk mau bg lg tk kan jadi gak......




isyyyyyyyyyyy mmg berasap la hati aku bila dengar makcik tu dok perli2 mcm tu......tk tentu psl aku dok menyumpah makcik tu dlm hati.....aku baru je maafkan makcik tu sbb dia perli aku masa adik aku bertunang ari tu.......ni dia create benda baru lak......aduiiiiii makcik......aku fikir ko org tua je......pastu aku fikir ko kwn mak ayah aku......aku fikir air muka mak ayah aku......kalo tk dh lama aku sound makcik tu dpn2 org......tkpe2 aku sabar lg......moga2 lps ni kalo aku jumpa makcik tu lg dia tk perli2 aku lg.......





so pengajaran disini......kalo kita gi majlis2 mcm open house ni,jagalah mulut dan tingkah laku kita......jangan sampai kita menyakiti hati tuan umah......apa salah nye kita mendoakan murah rezeki tuan rumah......lg la di bulan yg mulia ni......apa salah nye kita bermaaf-maafan dan tidak mengulangi kesalahan kita lg......



ok la korang semua......dh pjg lebar dh ni aku dok membebel......tp yg pasti aku dh lega skrg ni......kalo tk benda ni dok berapi je dlm hati aku ni......muka makcik tu pun dok terbayang2 je dpn mata aku.......tkpe la apa yg berlaku ni aku anggap sebagai dugaan buat aku dan suami.....insyallah ada hikmah yg tersembunyi disebalik apa yg terjadi ni.....semoga makcik td tu mendapat hidayah dr Allah......aku nk tutup buku dh psl makcik ni......ketahuilah wahai makcik,saya maafkan segala kesalahan makcik......mungkin makcik dh tua makcik tk sedar apa yg makcik ckp......




sekian semua.....kita jumpa di lain entry......salam........




p/s:minggu ni cuti weekend yg pjg......maka nye byk la jemputan open house weekend ni.......

0 comments:

Post a Comment