Wednesday, September 11, 2013 - 0 comments

aMaLaN beRjiMaT cErMaT

mukadimah dimulakan dengan ucapan selamat hari rabu....sekejap je dh rabu kan....bila tk puasa ni terasa cepat je masa ni berjalan....sampai opis kol 8.30....baca blog sikit,buka fb,bfast pastu tgk2 jam dh kol 10....baru terkedek2 nk start wat keje (korang jgn tiru mcm aku tau......aku ni pekerja cemerlang sgt..)....baru wat keje sikit tgk jam dh nk kol 12.....12.30 dh lunch.....kol 2.00 baru start wat keje balik....tup tup dh masuk asar......tup tup dh kol 6.....tup tup dh ari rabu....alahai cepat lak rasa minggu ni....esok kalo muhammad aariz dh sihat dr selsema dan batuk,leh la bawa dia gi checkup dan wat earing test kt hospital serdang......ari jumaat lak lps isyak nk balik kmpg......tup tup tgk abis dh cuti 3 hari hari malaysia.....tup tup tgk kan harga minyak naik lg....dr 20sen kan tiba2 tok najib naik 50sen lak......dh org dok bising2 tk puas hati naik 20sen....tok najib bengang dia naikkan jadi 50sen baru korang tau.....so baiklah korang redha je minyak naik 20sen tu......



tp aku tau delima yg dihadapi org2 yg bising bila minyak naik 20sen ni.....korang mesti bising sbb bila harga minyak naik harga brg pun akan naik kan.....bila harga barang naik semua harga makanan pun akan naik.....kdg2 naik tu tk releven lgsg dengan kenaikan harga minyak yg 20sen tu......minyak naik 20sen je tp harga mknn kdg2 naik sampai rm1......situasi ini yg kami sebagai rakyat malaysia bisingkan bila harga minyak naik.....aku pun tk faham knp harga mknn leh naik melampau sgt.....



tp aku disini bukan nk cite psl harga minyak naik ke,harga mknn naik ke......aku nk cite psl aku bawa bekal gi opis u all.....yes aku masak sendiri dan bawa bekal ke opis......sejak2 minyak naik harga,mknn naik harga ni terasa mcm nk amalkan amalan berjimat cermat lak.....tu yg gigih bangun pg lps subuh terus bersilat kt dapur sediakan bfast utk dibawa bekal ke opis.....jimat dh duit bfast aku......kuar duit utk lunch je......bijak tk aku......rajin tk aku.......hihi......



actually aku tk ar rajin mn pun......cumanye sejak muhammad aariz dh tk mkn puree ni.....aku gigih la masak pg2 utk dibawa bekal ke umah pengasuh......alang2 dh masak utk aariz tu yg aku masak sekali bfast utk aku dan husband......ala sedia bfast yg simple2 je ......mcm goreng mee ke.....goreng nasi ke....wat sandwich ke.....gitu je.....kdg2 husband bawa bekal gak.....kdg2 tak......tgk la apa yg aku masak....kalo yg aku masak tu husband mkn dia bawa la bekal.....contoh kalo aku masak makaroni goreng ke, mcm smlm aku masak spaghetti bolognese ke mmg tak la husband nk membawa bekal sbb benda2 tu semua dia tk mkn......aku lak masak ikut apa selera tekak aku nk mkn.....kalo utk dinner ngan time cuti je baru aku tny apa husband aku nk mkn.....so korang lg sekali jgn tiru cara aku ni eh.....jgn fikir tekak korang je kena fikir tekak husband korang juga tau.......


ok berbalik pd amalan berjimat cermat aku ni......hari ni aku terlebih rajin sikit.....hari ni aku bawa bekal lontong (nasi himpit+kuah lodeh+sambal ikan bilis).....gigih aku masak semuanya mlm2 sblm tido.....mula2 blend bahan2 yg perlu diblend......then rebus telur,rebus nasi himpit......masak sambal and last sekali masak kuah lodeh.....kuah lodeh aku nyaris2 tk jadi tau gara2 santan basi.....husband aku la ni beli santan lupa nak letak dlm peti ais.....dibiar je kt luar hampir sejam.....aku balik keje terkejut aku tgk santan tk masuk dlm peti.....aku lak bukan nk rasa and bau dulu santan tu terus je masuk dlm peti.....bila dh mlm time nk masak baru prsn santan dh basi.....time tu dh kol 10.30 mana ada kedai jual santan lg.....giant pun dh tutup nk beli santan kotak.....last2 husband gi 7-e try cari santan kotak tk jumpa,husband beli susu cair.....


husband siap cakap: "yang abg beli susu cair ni sbb gmbr kt label tu gmbr kari ayam.....kt blkg tu siap bg resipi mcm mn nk wat kari ayam guna susu cair......syg try la mesti boleh nye lah".......


aku time ni dh frust dh.....ikut hati dh tk nk masak dh.....tp husband dok memberi kata2 semangat bahawasanya kuah lodeh aku akan sedap gak wlp guna susu cair......aku pun masak la kuah lodeh dgn menggunakan susu cair.....1st time ok wat masak gulai lemak ni guna susu cair......sukatan pun tk reti berapa nk agak.....aku main agak2 je.....mula2 bila kuah dh mendidih tu aku still rasa kuah tu rasa susu.....pastu husband suruh lama sikit masak.....pastu kena pandai balance kan dgn garam gula,alhamdulillah pg td makan bersama nasi himpit dan sambal ikan bilis tk terasa pun mcm susu.....sama je rasa mcm kita guna santan......so inilah hasilnya lontong aku hari ni.......







kuah lodeh ni aku ada derhaka resipi sikit......ikut kuah lodeh sebenar ada sengkuang,tahu dan kentang kan......disebabkan ketiga2 benda tu aku tk mkn so malas nk letak......sengkuang tu bukan tk mkn tp malas nk letak sbb nk wat sikit je.....tp mana boleh beli sikit2 kan.....lps tu nnt tk tau nk masak apa......so baik tk payah letak......so sayur yg aku guna carot,kobis,kacang pjg,tempe,suhun dan fucuk.......bawang merah,bawang putih,halia,lengkuas,udang kering dan serai aku kisar......pastu tumis sekejap dan tambah kunyit serbuk sedikit.....disebabkan stok kunyit hidup dh abis aku ganti dgn kunyit serbuk......kalo ada kunyit hidup blend sekali dgn bahan2 blend td.......lps tu aku masukkan sayur mana yg lmbt masak dulu mcm carot dan kacang pjg.....masuk air sikit bg sayur tu cepat empuk......lps dh agak2 sayur dh empuk baru aku masukkan susu/santan......sentiasa kacau......agak2 susu/santan dh masak baru masukkan suhun dan fucuk serta garam dan gula sikit......aku kan tk guna perasa sbb tu ganti ngan gula......bila suhun dan fucuk dh masak......tutup api dan bolehlah dimkn dengan nasi himpit dan sambal ikan bilis.......mcm dlm gmbr.....tp korang jgn pelik lak tgk gmbr telur tu putih je kuning hilang.....telur rebus aku mmg tk mkn telur kuning......sbb apa tk mkn.....ntah......tkde sebab.....



ok la itu je nk cite kisah amalan berjimat cermat aku sejak2 minyak naik harga ni......bila dh bawa bekal ni dh jimat rm3 kalo beli nasi lemak dan kuih......bila bawa bekal ni korang nk bawa berapa byk pun ikut korang la......sbb korang yg masak ikut korang la nk masak byk mana kan.....pastu bila bawa bekal boleh prepare bfast ikut selera bila tiba2 teringin nk mkn sesuatu......kdg2 pening gak tk tau nk beli apa sbb org jual benda yg sama je tiap2 hari......ni pun aku dh start bosan tk tau nk mkn apa time lunch.....dh start kena fikir kena cari kedai mkn lain lak selain kantin kt mtdc ni........hurm ok la tkde apa lg kot aku nk cite....kita jumpa entry lain lak eh lepas ni.....tk tau apa lak aku nk bebel lps ni.....idea tu kdg2 ada kdg2 hilang.....bila ada idea ada la entry baru....kalo tk habuk je la melekat kt blog ni.....ok babai u all.......

 
p/s:lontong ni salah satu aku mengidam nk makan time raya masa aku pregnantkan aariz....tp aku tk ingat samada aku dpt mkn ke tk.....tp rasa2 mcm tk dpt.....aariz kan air liur dok meleleh2 je sampai basah baju.....org tua2 kata try bg mkn apa yg kita ngidam masa pregnant tp tk dpt mkn.....so aku bawa la bekal utk aariz gak.....harap2 aariz mkn la.....mana tau lps mkn lontong ni air liur dh tk meleleh lg......sekadar ikhtiar.......tp yg aku ngidam lontong nasi himpit+kuah lodeh sambal ikan bilis.....tp td tk bekal pun aariz ngan sambal ikan bilis....just bg sikit je td sebelum hantar ke umah pengasuh....tp dia baru bangun tido....dia tk nk mkn....kan ptg nnt nk try bg lg yg ada sambal ikan bilis.....

0 comments:

Post a Comment