Friday, September 6, 2013 - 0 comments

birtHdAy Muhammad Aariz ~ 1 yEaR

As Salaam semua.....


sebelum cite basi baik aku cite cepat2 psl sambutan ulangtahun kelahiran pertama putera sulung kami...seperti yg aku ada cite sebelum ni,celebrate birthday muhammad aariz telah diadakan pada 31 Ogos 2013....cuti hari merdeka....tp tk dikira cuti pun kan sbb ari sabtu....bg yg bercuti ari sabtu tu tk terasa sgt la cuti tu kan....majlis telah diadakan dikediaman kami sendiri di tmn impian ehsan balakong....majlis diadakan selepas solat asar.....just wat simple2 je....jemputan pun just dikalangan family dan sedara mara terdekat,jiran2 dan kwn2 rapat.....menu simple je....minum ptg kan....harus la simple....antara menu yg disediakan:

1. bihun goreng putih dan nasi goreng kampung (order)
2. spaghetti bolognese (aku masak sendiri),
3. nugget and prawn ball (harus goreng sendiri)
4. sosej roll (adik wat kan)
5. puding roti (aku masak sendiri)
6. triffle (aku masak sendiri)
7. kuih bakar durian (order)
8. blueberry cheese tart (order)
9. buah oren (beli je)
10. kuih raya (semua readymade)
11. jelly serta mashmelow (beli)
12. air markisar ais,kopi o panas dan air suam (adik beradik aku yg wat)
13. yg pasti kena la ada birthday cake kan (1 aku tempah, 1 cousin aku sponsor)


tetamu start dtg dr kol 3 lg....tp time tu dpt hidang mknn yg aku masak sendiri je la...yg aku order kol 5 lebih baru sampai....aku order kt cheras dekat umah mak aku....kol 3.30 husband aku gi ambik....tp tu la aku dh cakap nk dtg ambik kol 4,time husband aku dtg baru nk start masak....alasan takut masak awal2 sejuk....tu yg lewat tu....kol 5 tu pengasuh aariz sampai dulu....time tu aku ngan tk bersiap nye....aariz pun tk bersiap nye....bila tetamu dh sampai kelam kabut siapkan aariz dulu....lps tu aku lak bersiap....aku just tukar baju dan pakai mekap sikit je....nk mandi tk sempat.....tp tu la masa pengasuh aariz sampai mknn tk sampai lg.....terpaksa pengasuh aariz tunggu jap...sebaik kualiti mknn sedap.....siap dia wat lebih lak tu.....aku order utk 70 org mkn dia wat 2x kali ganda.....satu hal lak aku terpaksa tapau bg tetamu bawa balik....tp tkpe la anggap bersedekah kan.....


plan aku ngan cousin2 aku,majlis dimulakan dengan selawat then baru nyanyi lagu birthday dan potong kek....so kena la tunggu semua cousin2 aku sampai bersama anak2 mereka....sbb ada budak2 la lg seronok potong kek.....aku suruh dtg kol 5,kol 6 baru dorang sampai.....sudah nye pengasuh aariz tk dpt mkn kek sbb kek tk potong lg....terkilan sgt....


kol 6 bila cousin2 aku sampai je aku terus suruh dorang selawat dan potong kek dulu wlp time tu masing2 dh kelaparan sbb traffic jam....kalo dorang mkn dulu alamat nye birthday boy dh tertido la sbb time tu aariz dh ngantok....aku sedaya upaya leka kan aariz supaya jgn tido....


alhamdulillah secara keseluruhannya aku puas hati ngan majlis harijadi muhammad aariz....wlp pertama kali mengadakan majlis harijadi utk anak,semuanya dlm keadaan terkawal.....kalo ada yg terkurang tu adat la.....dan lebih puas hati sbb byk benda aku wat sorang2 je.....isi brg2 dlm goodies bag wat sorang2 (babah aariz bantu sikit2 je), kemas umah dan decoration umah pun wat sendiri bersama husband (belon dan birthday wording beli la), byk juadah yg disediakan sendiri dan abis majlis pun kemas sendiri (adik aku tolong sikit).......tiba2 rasa bangga lak ngan diri sendiri.....lepas ni leh wat lg la.....hihi......


letih tu mmg letih la.....aku berkerja keras utk majlis ni dr ari sabtu 24hb lg.....beli brg sikit2....kt opis lunch hour tk gi mkn sbb puasa so dpt kuar gi cari brg lg apa yg tkde......ari rabu start siapkan goodies bag.....ari jumaat tido kol 2 pg siapkan triffle 4 bekas,puding roti 2 loyang.....ari sabtu lps solat subuh terus mengemas umah,susun kerusi meja,gantung belon dan birthday wording,masak spaghetti.....sebaik nugget dan prawn ball tu makwe adik aku yg tolong goreng kan....ari sabtu mlm tu lak kol 2 pg baru ktorg tido....siap2 kemas kol 1....tu pun kemas ala kadar je....tp dh penat2 mn leh tido....sembang2 ngan husband kol 2 baru nk tido.....esok nye ahad lps solat subuh ktorg tido balik.......kol 9 baru bangun.....pastu kol 2 ptg tido balik.....kol 4 ptg baru tersedar.....ngan aariz sekali join tido ari ahad tu.....maybe dia pun penat gak.....ye la ari sabtu tu kol 12 baru dia tido.....ktorg dok buka hadiah dia pun sibuk nk buka hadiah gak......tkpe la bg can.....lgpun tu kan ari dia....mmg tujuan nk bg dia happy pun kan......ok la dh pjg sgt membebel ni......apa kata kita layan gmbr lak......





goodies bag.....tk wat byk pun....wat dlm 30 bungkus je.....beg plastik tu beli kt giant je......



 antara bahan2 yg nk dimasukkan dlm goodies bag......


ada biskut.....


 ada kek.....


gula-gula mentos...

jelly......semua mknn beli kt maidin.....


ni pensil upi ipin......beli kt tesco je....



 my husband proses nk tiup belon......


 aariz dok ngacau babah dia tiup belon......time ni ari jumaat kol 12 mlm.....aariz masih tk tido.....excited kot esok tu majlis birthday dia......


 belon2 dh siap ditiup......




umah aku dh siap berkemas dan berhias.....ni semua aku ngan husband wat sendiri......





 antara mknn yg sempat aku snap.....puding roti 2 loyang.....puding roti ni ada sos kastad sekali.....1st time aku try wat sos kastad ni.......tp semua puji sedap.....so lps ni leh wat lg......



triffle sampai 4 bekas lg.....tp tu la triffle tk laku la.....samada dorang tk reti mkn atau byk sgt mknn yg ada.....so lepas ni tk leh wat lg triffle.....sudah nye terpaksa bg adik dan mak aku....kt umah aku tu tgl satu bekas lg tk abis......



jelly dan mashmellow.....


balang2 kuih raya.......


bihun goreng putih,nasi goreng kampung,nugget,prawn
ball dan hot dog roll.......air kopi dan air suam......


ada 2 birthday cake.....yg aku tempah coklat cake tu....sedap cake ni.....1st time aku
order.....berbaloi sgt.....nama cake ni CCMC (coklat chesee moist cake).......




ni ketika bacaan selawat dan nyanyian lagu "Allah Selamatkan Kamu" dan "Happy birthday"








ni ketika acara potong kek.....aariz baru umur setahun haruslah muka blur kan.....ummi dia yg terlebih excited......







ni time buka hadiah.....time ni dh kol 11 lebih......aariz masih lg berbaju sama seperti ptg time majlis bermula......ummi busy layan tetamu sampai tk sempat nk tukar baju aariz......

 



dan akhir sekali.......nk tayang gmbr birthday boy yg kepenatan......tp behave sgt ari tu.....senang ummi nk
layan tetamu.....ummi ngan babah sayang la muhammad aariz ni........







p/s: aariz tk gi cucuk mmr lg....minggu depan 12hb aariz ada check up kt hospital serdang....kalo sempat gi klinik impian ambik inject mmr sekali.....harap2 aariz tk demam,selsema or batuk....sbb minggu depan ada wat earing test sekali....nk wat earing test ni aariz kena betul2 sihat.....kalo tk kena set appoitment tarikh lain.....smlm aariz ada selsema sikit....harap2 sempat la sembuh before 12hb......























0 comments:

Post a Comment