Thursday, September 19, 2013 - 0 comments

nAk tAyAng gAmBaR mAKaNaN jAp

selamat pagi semua....ceriakan pagi anda dengan senyuman....hehe....saje nk menceriakan hati sendiri yg tk cukup tido ni....kalo pagi2 dh layan ngantok ni alamatnya sampai ke ptg tkde mood nk wat keje.....tp serius ngantok ni sbb mlm td kami suami isteri tk lena tido sgt sbb muhammad aariz sekejap2 meragam.....kdg2 mata pejam tp dok menangis kuat2....tk tau la knp.....nk kata demam,demam dia dh kebah.....nk kata hidung tersumbat sbb selsema,tkde lak nmpk dia berhingus.....nk kata batuk pun tkde la dengar dia batuk cuma kalo dia dok nangis jerit2 akan sampai terbatuk la.....doktor kata itu bukan batuk.....tu sbb dia dok jerit2 sampai sakit tekak....aariz kalo nangis memang over tau.....siap nangis jerit2 kdg2 saje2 je wat nk muntah....kecik2 dh pandai tau acting2 ni bg ummi dan babah dia panic.....cuma aku risau takut dia sakit perut sbb dh 2 hari aariz dok cirit.....tk tau la nk cakap cirit ke or sbb susu.....dh setahun kan kami dok tukar la susu dia.....ni pun dok try and error je ni.....tk tau susu mana sesuai.....dok try satu2.....so tk tau la dia dok cirit2 ni sbb susu or sbb salah mkn ke.....sbb nk kata teruk sgt cirit tu tkde la pulak.....mlm2 ok cuma siang je dia akan cirit.....nk kata taik dia cair sgt tk pulak.....cuma siang tu dia kerap berak la sampai 5 kali....sekali berak byk sampai tembus ke seluar......aku ada gak letak minyak telon kot dia sakit perut ke.....tp aku tk rasa dia sakit perut.....sbb aku tau aariz kalo sakit perut akan nangis tk henti2 sampai sakit perut tu hilang.....ni dia nangis sekejap2 je cuma kerap.....baru tido 1/2 jam dok bangun nangis ngan mata terpejam.....yg tu aku tk kesah sgt cuma yg aku risau bila nangis tu kalo slow2 tkpe,ni dok bantai nangis siap jerit2 mcm nk kejut satu apartment tu semua bangun tengah2 malam.......hurm tk tau la knp.....kalo mlm ni masih mcm ni,esok mmg kena bawa klinik check perut dia or check la apa yg patut.....ke nk tumbuh gigi.....tp selama aariz tumbuh gigi tkde la dia mcm ni....ke saje je nk menduga kami suami isteri.....kalo betul sbb nk menduga jawapannya ialah SABAR......



so utk menceriakan hari aku hari ni,pagi2 ni aku nk cite psl bfast aku boleh tak.....nk tayang gmbr makanan pg2 ni boleh tak.....jwpnya mestilah boleh sbb blog sendiri,sendiri baca so suka hati la sendiri nk letak cite apa pun kan.....ok meh nk tayang gmbr bfast aku pg ni....




 tu dia keaw teaw goreng kerang ngan cili jeruk bersepah atas keaw teaw......apa2 pun tetap membawa bekal menjadi pilihan.....gigih bangun pg kentang kentung kt dapur wlp tk cukup tido......



bukan nk puji masakkan sendiri eh.....cuma nk cakap keaw teaw goreng aku kali ni mmg sedap.....aku suka makan keaw teaw.....terutama char keaw teaw.....lg best kalo char keaw teaw yg kering....bila dh suka mkn kena la try wat kan.....tp tu la setiap kali aku goreng keaw teaw mesti tk jadi...tk menepati citarasa aku....tp pg ni alhamdulillah keaw teaw aku menjadi dan sedap menepati citarasa aku.....so bila dh menjadi tu nk lah share sikit resipi.....actually senang je nk wat keaw teaw goreng ni.....mula2 korang wat scramble egg dulu....mcm aku utk 1 bungkus keaw teaw aku guna 3 biji telur utk wat scramble egg.....dh siap scramble egg tu korang ketepikan....panaskan minyak tumis bawang merah yg dihiris dan bawang putih yg dicincang.....aku suka cincang bawang putih sbb bila mkn tergigit bawang putih sedap....ok lps bawang yg ditumis dh wangi masukkan pulak bawang merah+bawang putih+halia sikit = semuanya diblend.....masak sekejap kemudian masukkan cili kering yg dikisar.....masak sampai pecah minyak.....then masukkan sos tiram,sos tomato,sos cili,sos ikan sikit dan kicap manis......semuanya letak dlm kuantiti sederhana kecuali kicap.....kicap aku letak byk sbb nk bg keaw teaw goreng aku hitam......kacau2 sikit agak2 semua sos dh sebati,kemudian masukkan isi ayam.....agak2 ayam dh masak masukkan fish ball or fish cake terpulang pd korang nk masukkan apa......tk masukkan pun tkpe.......lps tu masukkan pulak isi kerang......kacau2 sikit perasakan dengan garam,gula dan perasa.....masin manis semua ikut citarasa masing2.......aku letak garam sikit je sbb dlm sos2 tu semua dh masin.....gula lak aku tk letak sbb kicap dh manis.....bila rasa dh balance baru masukkan keaw teaw.....gaul2 bg keaw teaw sebati dengan sos semua kemudian tutup api.....tip aku: guna api yg slow je masa masukkan keaw teaw tu sbb keaw teaw cepat lembik.....pastu masak keaw teaw tu sekejap je agak2 semua sos dh sebati ngan keaw teaw terus tutup api.....lps dh tutup api tu baru masukkan scramble egg,kucai dan taugeh.....bila semua bahan dh sebati boleh lah dihidang dengan cili jeruk.....



yg ni version utk muhammad aariz.....yg aariz nye ni aku just tumis bawang merah yg dihiris+bawang putih dicincang+bawang merah blend+bawang putih blenda+sedikit halia blend.......pastu masukkan ayam.....bila ayam dh masak masukkan kicap.....pastu masukkan keaw teaw.....dh sebati tutup api baru masukkan scramble egg dan daun kucai....dh siap.....tiba2 tgk yg aariz ni nye yg lebih berselera.....yg pasti dua2 aku telan....kt umah mkn yg version aariz nye.....kt opis mkn yg version pedas nye......hihi.....




yg ni lak nk tayang bekal bfast aku smlm....smlm heavy sikit.....nasi lemak sambal kerang.....gigih malam2 masak sambal kerang....pg2 bangun masak nasi lemak lak.....dh la periuk nasi aku kalo masak nasi lemak je mesti fail....nasi mentah lg dh keep warm....terpaksa transfer masak atas dapur gas.....kelemahan aku masak atas dapur gas ni nasi mudah hangit.....tp smlm mmg aku pantau betul2.....sekejap2 kan kacau nasi tu....hasilnya tkde la hangit sgt.....adalah hangit tp sikit2 je.....



ok lah itu je nk cite pg ni.....dh2 jom sambung wat keje.....tk baik mengular tau.....nnt rezeki tk berkat.....pesanan utk diri sendiri gak.....jumpa lg semua.....As Salaam.......



p/s: bila dh selalu masak ni boleh jd blank jugak tk tau nk masak apa.....terutama utk muhammad aariz yg perlu diberi cukup nutrisi+kena ubah masakkan sentiasa supaya dpt menarik minat anak utk mkn.....aariz ni memilih sikit.....sebelum mkn dia akan rasa dulu ngan hujung lidah.....kalo mknn yg menepati citarasa dia baru dia akan buka mulut besar2......kalo tk dia akan ketap gigi dia......org ada gigi katakan.....pandai sungguh tau aariz ni.....ntah mana ntah belajar.....kecik2 dh pandai pilih2 mknn ni......

0 comments:

Post a Comment