Friday, November 1, 2013 - 0 comments

BiLa mOoD MeMbAwA bEkAL sUdAh mARi

Assalammualaikum semua......selamat hari jumaat....ada yg dh start cuti ke......ramai ke yg balik kmpg ari ni.....kami pun insyAllah lps isyak mlm ni akan gerak balik kmpg husband......husband kata nk tgk perlawaan akhir bola klate lawan pahang di kmpg halaman......apakah??????


isy tkde la.....saje je balik kmpg.....kebetulan ari selasa kan cuti.....husband dok check balik balance cuti dia ada 3 hari lg.....jadi husband kata kita ambik la cuti 1 hari isnin dan jom la kita balik kmpg di hujung2 tahun ini......lgpun nnt tkde dh leh ambik cuti sehari direct cuti sampai 4 hari......ikutkan bulan 11 ni sepupu husband dh plan nk wat family day kt PD tp terpaksa di cancel kan sbb masalah kesihatan ayah mertua aku.....ayah mertua ada kencing manis......kencing manis ayah mertua sekejap tinggi sekejap rendah.....pastu ayah mertua asyik letih dan penat.....kerja pun terpaksa je......ye la kan tk keje mana nk cari duit.....anak2 masih ada yg belajar lg.....yg bersekolah ada 2 org lg......tk larat mcm mn pun ayah mertua aku masih gigih berkerja.....


dan disebabkan tk jadi wat family day tu juga la cuti dh save and bajet dh save utk bulan 11......so ada la bajet nk balik kmpg di hujung2 tahun......ye la kalo ikutkan jadi wat family day+cousin aku kawen kt melaka bulan 12 nnt+renew roadtax bulan 12+service kereta bulan 12 mmg husband cakap tahun baru cina nnt je la dpt balik kmpg.....ala sedih la pulak dengar kan......tp biasa la kita merancang Allah yg lebih tau apa yg terbaik utk kita......dr nk wat family day last2 bajet disalur kan ke kmpg la kami akhir nye utk bulan 11 ni........


eh apa da intro pjg bebenar......tak match lgsg dengan tajuk......ok2 kita fokus pada tajuk ari ni ye puan-puan,abg-abg,kakak-kakak,makcik-makcik,pakcik adik dan sebagainya la......cite nye begini......sejak2 anak bujang aku dh dpt kaki dan dah lama pun kami tk dok kan dia dlm baby walker since umur dia 10 ke 9 bulan lg, husband selalu ngadu ngan aku dia penat kelam kabut terkejar sana terkejar sini mana nk masak mana nk ambik aariz.......ye la kalo ambik aariz dulu baru masak mmg tk jadi apa la dia dok merengek nak masuk dapur......terpaksa husband masak dulu baru ambik aariz......tu pun sempat masak je tk sempat nk mkn......nak tunggu aku balik baru masak mmg kebulur la husband aku......husband aku lak jenis mkn sekali je kol 10 pg pastu tgh dh kenyang dia bantai tido time lunch......bila ptg balik keje mmg lapar sgt2 la......tk tahan lapar nk tunggu aku balik masak, tu yg dia balik2 keje masak sendiri......benda ni mmg kami dh praktik kan dr sebelum ada aariz lg......tp bila anak dh makin besar dan makin lasak cara ni dh tk praktikal dh......


dan kebetulan lak sejak aariz dh tk mau mkn bubur2 solid food ni......nak makan mcm org besar.......so aku mmg dh tk bekal dh kiub2 solid2 food aariz kt umah pengasuh......aku masak sendiri je dr rumah.......ala masak utk budak2 mcm aariz apa la sgt kan.......dan dh alang2 masak utk aariz aku pun dengan tergerak hati nk masak sekali utk husband mkn time mkn ptg.......ala bukan susah mana pun......lauk yg sama mcm aariz cuma kdg2 kaedah memasak tu yg berbeza.......kalo aariz aku masak singgang maybe utk husband aku masak asam pedas ke......tp berasaskan lauk yg sama.......contoh ikan tenggiri ke ikan merah ke ayam ke daging ke.......


so bila aku dh masak dr pg ni husband balik2 keje terus makan dulu lps tu baru ambik aariz......lps tu tk payah nk fikir nk masak ke nk mkn ke......dh ambik aariz just fokus pd aariz je.....dpt la spend time ngan aariz.......main ngan dia......ajar ABC dgn dia......manja2 ngan dia......aku pun balik2 keje tkde la penat2 nk masak.....balik2 keje cium2 anak main2 sekejap ngan anak pastu terus boleh mkn......makan pun tk lewat......boleh dh praktik kan sistem makan malam sebelum kol 8 mlm......husband happy aariz happy aku pun happy.......


TAPI kan aku ni bila dh kenyang makan tgh kt opis and kdg2 makan biskut time minum ptg, bila ptg balik umah nk terus makan masih kenyang lg.......kdg2 sampai ke mlm kenyang......sudah nye lauk2 tersebut aku simpan dlm peti sampai terlupa2 nk mkn sudah nye masuk tong sampah juga.......jadi tengah2 nk merancang perbelanjaan kewangan kami sekeluarga ini,aku fikir2 baik aku bawa bekal je la lauk2 yg aku dh siap2 masak pg2 utk aku mkn time lunch hour di opis......so kalo aku dh kenyang tk larat nk mkn bila balik keje tkde la rasa bersalah sgt kalo mknn2 tersebut masuk tong sampah......


aku boleh je limit kan masakkan utk husband aku sorang......tp korang agak2 la gak kan......tk kan kalo masak asam pedas ikan aku nk masak ikan tu seekor je or sepotong je.....nk masak 2 ekor or 2 potong pun kdg2 aku rasa mcm tk berbaloi sgt......husband aku jenis mkn kalo ikan kecik dia akan makan lebih dr seekor tu pun limit dia 3 ekor je......tp kalo ikan besar mcm ikan tenggiri ikan merah mmg dia akan makan sepotong je la.....kalo ada kepala ikan pun dh cukup bg dia.......tp mcm aku cakap td tk kan nk masak sepotong or seekor je utk husband.....at least 2 potong or 2 ekor......seekor lg sapa lg kalo bukan aku yg kena makan kan......jadi nye supaya tidak berlaku pembaziran baik la kita guna peluang yg ada sebaik-baik nye......


jadi bermula la rutin terbaru aku bangun2 pagi lps solat subuh sediakan makan utk aariz dan juga utk kami suami isteri......utk aku lak mesti kena ada bfast.....aku kalo tk bfast kan merana sakit perut+sakit kepala sbb angin.......jadi kdg2 dh kelam kabut masak lauk,utk bfast aku sediakan yg simple2 je la.....tp simple2 pun aku paling tidak kena ambik benda berat gak masa bfast.....roti dh memadai bg aku......tp bukan sekeping dua la aku mkn.....kdg2 sampai 4 keping baru kenyang dan memadai bg perut aku.......kahkahkahkah......



so dibawah ni lah antara bekalan-bekalan yg dimasak sendiri oleh aku.........





yg ni minggu lepas nye...... aku ada masak asam pedas ikan merah+tortila wrap utk bfast......asam pedas tu aku dh tau cara mcm mn nk bg asam pedas sedap sebiji mcm mak busu aku buat......mak busu aku bg tip jgn letak halia.....letak kunyit hidup je.....pastu sebelum ni aku selalu blend je sbb malas nk tumbuk......rupanya tumbuk lg sedap drp blend.....so cara asam pedas aku mudah je.....tumbuk kunyit hidup+bawang merah+bawang putih+lada hitam biji......pastu tumis bersama cili kering blend.....tumis sampai betul2 bangkit bau pastu baru lah masukkan ikan/ayam/daging berserta daun kesum dan air asam jawa.....perasakan garam dan gula sikit......

gmbr kedua lak makaroni goreng utk bfast+ayam bakar+sayur sawi goreng sos tiram.....ayam bakar tu aku perap sama mcm resipi daging bakar (nasi daging+daging bakar+air asam) yg aku pernah letak dlm blog sebelum ni......makaroni goreng lak aku try buat mcm spagehetti aglio olio.....tp tk sedap la......sedap lg guna spaghetti......

dan gmbr ketiga lak donut+kek cheese utk bfast,sayur campur goreng sos tiram+ikan tenggiri masak lemak cili padi.......aku kalo masak ikan masak lemak cili padi,ibu aku ajar just guna kunyit hidup dan cili padi je......tumbuk dan letak santan dan asam keping.....tp husband cakap kalo ikut kmpg dia letak lengkuas.....so ari tu aku wat ikan masak lemak cili padi resipi gabungan ibu dan husband aku.....aku tumbuk kunyit hidup+lengkuas+cili padi....campak dlm periuk bersama santan,ikan dan asam keping.....sentiasa kacau sampai santan dan ikan masak......perasakan dgn garam dan gula sedikit.......donut tu adalah donut frozen yg aku dh wat sebelum ni......chesee cake adik ipar aku dr sarawak bg........







yg ni lak utk sepanjang minggu ni........ari isnin aku masak nasi goreng ayam utk bfast+roti coklat dan waffle coklat utk lunch......utk husband mkn ptg aku dh siap2 gaul ikan selar dgn garam kunyit balik keje husband tgl masuk oven dan bakar......lauk2 husband aku mmg simple.....ikan selar bakar makan ngan budu pun dh memadai.......nasi goreng ayam tu aku guna perencah adabi......1st time try husband cakap sedap.....tu yg wat lg sekali guna perencah yg sama.....dgn ada nye perencah adabi ni nasi goreng menjadi mudah dan sedap dimakan.....hahahahaha macam iklan promot barang adabi lak......


actually ari selasa aku wat bihun sup tulang......tp lupa lak nk ambik gmbr ari tu.....so tkde la gmbr utk bekalan ari selasa.....bihun sup tu aku mkn time bfast.....lunch aku just makan roti dan hot dog je......


gmbr kedua tu bekalan ari rabu.....ikan caru sumbat bakar+batang keladi masak asam rebus utk lunch.....1st time tau aku masak batang keladi masak asam rebus.....dah encik suami request kena la belajar memasak nye.....sebaik husband suka dan dia kata sedap.....ala bukan susah mana pun nk memasak nye.....rebus batang keladi.....pastu campak cili kering yg diblend+bawang putih diketuk+daun kesum+ikan bilis dan air asam jawa dlm periuk......bila cili dh masak baru masukkan batang keladi yg direbus......perasakan garam gula......kalo nk sedap tumbuk sikit ikan bilis......aku malas tumbuk aku masukkan ikan bilis mcm tu je.....tp aku tambah serbuk ikan bilis sikit.....ikan caru sumbat bakar tu pun 1st time aku ubah resipi.....aku tumbuk udang kering+bawang besar yg dibakar+bawang putih+cila merah......pastu gaul2 bersama cili kering diblend.....letak garam gula dan perah limau nipis pastu sumbat kt perut ikan dan bakar.....sebenarnye kena letak belacan tp aku terlupa letak belacan......tp sedap gak.....utk bfast aku just mkn waffle dan roti sapu coklat.......


gmbr ketiga utk bekalan ari khamis.....aku masak paru masak sambal+sayur campur goreng sos tiram.....utk bfast aku wat roti celup telur je......paru masak sambal tu resipi ibu aku......dulu masa bujang setiap kali ibu wat lauk ni mesti aku makan bertambah2......dh kawen ni byk kali dh try smlm baru betul2 jadi rasa sama mcm ibu wat.......ala senang je wat dia.....paru tu rebus bg lembut.....pastu tumis bawang putih cincang+cili kering blend+halia blend+bawang merah blend.....pastu masukkan serai titik.....masak la sampai pecah minyak......pastu masukkan paru.....letak air asam sikit.....perasakan garam gula dan akhir sekali letak kicap sikit.....masak ikut kepekatan sambal yg disukai.....sambal ni aku suka rasa manis2 sikit.....so letak la gula lebih sikit......


dan akhir sekali gmbr terakhir adalah bekalan aku utk ari ni......utk bfast ni aku masak makaroni goreng dan utk lunch td aku makan burger......ari ni malas masak lauk sbb nk balik kmpg......dh pesan siap2 ngan husband balik keje nnt beli mknn siap2 wat alas perut.....mlm nnt on the way balik kmpg singgah makan kt kedai......makaroni ni kali ni aku goreng mcm cara aglio olio cuma aku tk letak seafood aku gantikan dgn ayam dan hotdog......dan aku tk letak cili flakes dan lada hitam aku gantikan dgn oregano dan lada sula......pastu aku tambah sayur-sayuran......sedap la gak.....cuma next time aku kena kurangkan minyak.....aku kalo goreng makaroni mesti berminyak......tk pandai nk bajet minyak.


semua nasi2 yg aku bawa bekal tu aku guna beras perang tau.....utk husband guna beras biasa je.....kt umah aku skrg ada 3 jenis beras.....beras biasa....beras perang.....dan beras basmathi......dan semua2 nasi aku mesti ada kicap.....baru feel macam mkn kt rumah bila makan nasi ngan kicap......cuma tk leh bertambah je......hehe.....


ok lah utk mengakhiri entry kali ni aku tempekkan gmbr lauk2 yg aku masak ari sabtu lepas.....bfast aku masak lempeng pisang+lempeng kelapa (request by my husband)......utk lunch aku masak lala sweet sour,ikan kerisi goreng,dan sayur kacang panjang goreng hati dan pedal.....bertambah2 husband aku mkn.....dia kata lauk2 semua membuka selera.....plg dia suka sayur kacang panjang goreng dgn hati dan pedal tu.....ala aku just goreng sayur tu dgn hati pedal letak kunyit serbuk dan kicap sikit.....ok la selamat menjamu gmbr2 makanan aku......sekian.....jumpa lg dientry akan dtg......Assalammualaikum.........






p/s: pening nye tk tau nk bercuti mana bulan januari ni......nak cari tempat yg betul2 sesuai utk kami yg ada anak kecik ni dan juga biarlah percutian yg berbaloi dan yg paling penting kami happy........

0 comments:

Post a Comment