Thursday, November 28, 2013 - 0 comments

MuHammAd aaRiz 15 buLaN

Assalammualaikum,


disebabkan hari ni anak bujang saya muhammad aariz genap 15 bulan, so hari ni aku nk update sikit perkembangan terbaru muhammad aariz.....lgpun dh lama tk cite psl muhammad aariz dlm blog ni....jadi entry ari ni mmg khas utk muhammad aariz.....


aariz dh byk akal ye.....tiap2 hari mmg aku tk sabar la nk balik keje rindu nk jumpa anak sendiri....rindu muka comel dia.....rindu dengan gelagat mcm2 dia tu.....skrg ni dia dh pandai sebut sikit2 word.....nk wat ayat tk pandai lg.....tp dh pandai la sebut certain2 word.....antara word yg dh dia sebut ialah "ball".....asal benda bulat je ball....dan kalo gi shopping mall jgn la gi tempat ada jual ball.....dia akan sebut ball tu tk henti2 sampai la kita membeli ball tu utk dia.....tp husband aku hati kering sikit.....anak dok sebut ball ulang2 dia dok pekakkan telinga je.....jd mmg setiap kali gi shopping mall aku serahkan anak aku tu kt babah dia utk handle kan.....kalo aku yg handle mmg semua ball dlm shopping mall tu aku beli.....aku ni hati lembut sikit....mudah kesian kt anak......kahkahkah......



pastu aariz pandai sebut "nak nak".....perkataan nak nak ni ikut mood dia.....kalo ada masa aku suruh dia cium dan sayang aku time tu mood dia ok laju je dia cium dan sayang serta peluk aku.....tp bila dtg mood dia malas dia akan sebut nak nak sambil palingkan muka.....amboi bajet2 diva nmpk.....so sapa2 yg terkena mood aariz tk elok kalo korang suruh dia cium or sayang ke mmg jwpnnya nak nak dan korang akan dpt palingan muka ala2 diva oleh aariz ye......so kena redha ye....anak2 kecik pun ada pasang surut juga mood dia ye......hehe......


selain tu aariz pandai sebut "nak".....asal nmpk org mkn je sebut nak.....asal nmpk org pegang brg yg dia berkenan je dia sebut nak sambil ulur tangan....bab mkn tu asal nmpk org mkn sebut nak mmg sedap la org dok menyumbat dlm mulut dia.....segala coklat gula ke ais cream ke sedap je masuk mulut dia....dia lak jenis nganga je....kalo ngan aku mmg tak la.....tkde makna nye ada coklat ke ais cream ke gula ke kt umah ni.....tp bila gi umah mak aku ke balik kmpg ke mmg aku tk dpt nk control la.....kalo kt umah mak aku tu boleh je aku main sound adik beradik aku kalo aku nmpk dorang dok sumbat aariz jajan2 ni......tp kalo kt kmpg tk kan aku nk sound adik2 ipar aku lak kan.....huhuhu bertabah je lah hati aku ni.......



word terbaru yg aariz pandai sebut skrg ni "tak" ngan "dah"......depend pd soalan.....kalo aku tny mcm ni: "aariz dh mkn ke blum", dia akan jawab "dah".......tp kalo aku tny mcm ni: "aariz mkn ke tak td", dia akan jawab "tak"......tgk kecik2 lg dh pandai putar belit jawapan ok.....semua soalan kalo ada perkataan tak or dah mesti jwpn dia pun tak or dah......cara dia sebut dah dan tak tu mmg comel sgt.....geram sgt aku.....kdg2 tu bila dh byk kali tny serupa dh bunyi dah dan tak tu......tu maksudnya dah2 la jgn tny lg......dia dh tahap nk bosan dh tu jwp soalan korang.......hihi.....



pastu gelagat dia yg wat ktorg asyik nk tergelak je ialah dia dh pandai tanggal seluar sendiri......asal aku cakap aariz jom mandi or aariz jom tukar pampers mmg dia kelam kabut la nk tanggalkan seluar sendiri.......kalo dia pakai pampers easy paints tu dgn2 pampers dia tanggal sendiri.....kalo pg2 tu kalo hari berkerja.....kalo dia dh bangun time tu husband tk siap lg tk mandi lg, sementara dia nk tunggu husband aku siap mandi solat dan pakai baju tengok2 dia pun dh siap tanggalkan seluar dia......kalo mlm dia tido aku pakaikan easy paints dengan2 pampers sekali tertanggal......agaknya dia bosan tunggu husband aku lmbt sgt bersiap tu yg dia wat keje dia sendiri tu.....aku tgk aariz ni kalo dia tk selesa pampers dh penuh tk bertukar2 mmg dia akan tanggalkan sendiri seluar dan pampers......so ummi dan babah dia tk reti2 dan tk faham2 ke isyarat anak tu......bab terkucil kt lantai tu tk payah cakap la.....kalo dia dh tanggalkan seluar dan pampers tu tak payah la nk berlenggah2 lg.....cepat2 la gi cuci dan pakaikan pampers kalo tk satu keje kena lap lantai lak......



aariz pun dh pandai kenal anggota badan dia.....bila aku tny mata mana mata, nnt dia akan kelipkan la mata dia......bila aku tny hidung mana hidung nnt dia wat gaya hidung busuk......bila aku tny tangan mana tangan nnt dia akan tadah tangan mcm berdoa.....bila tny kaki dia akan angkat kaki dia.....yg dia dh kenal:tangan,kaki,mulut,hidung,mata,kepala,gigi,lidah dan ketiak......telinga tu kdg2 dia ingat kdg2 dia lupa........



bab berjalan tu tk payah cakap la......ligat ni kalo dilepaskan.....tp dia kalo kt umah tkde la ligat mn.....asyik nk berkepit je.....asal aku bergerak sikit gi dapur ke bilik air ke mula dia dok terpekik merengik.....tp kalo kt luar ke kt umah mak aku ke or kt umah sapa2 la,amboi kemain ligat tk nk dipegang.....kalo kena dok dlm stoller mesti dia akan wat muka bosan.....protes la tu tk nk dok dlm stroller.....jgn nk ngada2 ye tk larat ummi dan babah nk kejar kalo dilepaskan.....tp kan ari tu 1st time aku gi shopping mall berdua ngan aariz sbb gi jumpa kwn2 aku,elok lak dia.....dok diam je dlm stroller.....aku keluarkan dr stroller pun elok je dia tk nk berjalan ke sana ke sini.....kalo tk asal lepas terus mcm lipas kudung dia berlari......husband cakap maybe sbb dia takut ngan aku tu yg dia behave je.....




yes aariz mmg takut ngan aku......dia kalo nakal2 sikit bila babah dia sound dia wat tk reti je.....babah dia dok marah dia,dia marah babah dia balik.....kdg2 tu siap gelak2 lg.....husband wat la mcm mn garang muka tu tkde nye dia nk takut......tp bila husband aku sebut ummi tengok aariz ni ummi terus lari lintang pukang dia peluk babah dia sambil nangis2 takut ummi marah......tu yg kdg2 ada benda dia buat aku tegur slow2 kalo dia tk mau dengar aku terus sebut muhammad aariz terus dia menangis.......aku tkde la marah teruk2 tinggikan suara......aku just sebut muhammad aariz je terus dia dh nangis.....tp kalo aku sebut aariz je dia tk takut.....kalo aku sebut muhammad aariz terus berlari cari babah sambil nangis.....ari tu adik ipar aku masa dtg umah aku dia suruh la aariz tido tp aariz tk nak,adik ipar aku gertak la cakap aariz cepat tido nnt ummi marah terus aariz nangis sambil ambik bantal dan tido.......hahahaha lawak lak aku tgk.....garang sgt ke ummi ni aariz......



bab makan ni on off on off......kdg2 berselera kdg2 tak.....tp nasi mmg dia kurang sikit.....tp kalo spaghetti ke pasta ke mmg laju je dia mkn.....mee dan bihun ikut mood gak.....kdg2 suka kdg2 tak......kalo time dia tk sihat mmg ke laut la selera mkn dia....ambik masa gak la nk pulihkan balik selera mkn dia.....time tk sihat ko bg apa pun dia akan ketap mulut sambil sebut "nak nak" dan terbaru siap geleng2 kepala lg.....tp spaghetti dan pasta tetap tk tolak.....tekak anak aku tekak italian ye.....hihi.....




bab mkn ubat lak sampai dh umur setahun lebih ni pun dia still takut mkn ubat.....mmg bersilat la kami kalo nk bg ubat.....tp kalo aku bg scoot emulsion kemain laju je dia mkn.....so skrg kalo nk bg ubat mmg aku akan sebut jom2 mkn scoot emulsion je confirm dia telan.....hihi kan dh kena tipu dgn ummi......



rasanya itu je lah perkembangan terbaru aariz bila berusia setahun lebih ni......gigi dh ada 8 batang,yg ke 9 on the way......berat the latest tk tau.....last timbang masa umur dia 13 bulan = 11kilo.....rasanya skrg dh naik kot.....mmg patah pinggang ye kalo dokong dia skrg ni......eh ok la jom la layan gmbr yg ada ni.....actually ada video aariz dok tanggalkan seluar dan aariz dan anggota badan dia tp tk tau knp tk leh masuk dlm blog ni......so layan gmbr je la ye.......




ini dia budak yg dh byk akal ni......



ko tgk sapa tk geram kalo mcm ni.....ari tu saje je dok try pakaikan dia cermin mata ni......dulu masa kecik2 tk suka pakai.....skrg dok kemain lg tu......bila aku letak balik dia dok sebut2 nak nak nak......last2 kena belikan gak satu utk dia......kan aku cakap aku ni lembut hati......asal anak dok minta2 je terus belikan utk anak.....time ni aku kuar ngan adik2 ipar aku......husband tkde.....kalo husband ada ni tkde nye dia suruh beli......25rgt tu utk cermin mata kanak2 ni.....cermin mata hitam aku pun beli kt down town ok.......



time ni aariz baru dibotak kan.....lps tu melaram dgn cermin mata dia.....gitu la gaya dia bila pakai cermin mata......sanggup tk nk tanggalkan ni.....pastu jln mcm org buta terhuyung hayang......




 ni la baju ala ala santai ke pantai yg aku beli kt terengganu ari tu........



bila dh dilepaskan mmg ligat tk terkejar ktorg......



selain ball salah satu benda yg dia taksub skrg ni ialah upin ipin.....ari tu gi mkn kt restoren upin ipin aku belikan dia baju upin ipin.....nmpk je gmbr upin ipin kt seluar tu terus excited tnjk2 kt ktorg sampai tk nk tanggal baju tu......


sekian.......



p/s:  sian sepupu aariz amsyar kena H1N1......semoga amsyar cepat sembuh ye.....ptg nnt husband sorang je gi melawat.....aku ngan aariz tk gi.......takut aariz berjangkit lak nnt......wlp amsyar dh sembuh tp tk salah kan ambik langkah berhati2......nnt amsyar dh betul2 sembuh mak long dan aariz dtg melawat ye.......




0 comments:

Post a Comment