Monday, March 3, 2014 - 0 comments

muhammad aariz 18 BuLaN

Assalammualaikum....

ari jumaat lps muhammad aariz genap 18 bulan atau erti kata lain 1tahun 6bulan.....lg 6 bulan nk masuk 2 tahun.....sekejap betul budak masyam sorang ni membesar.....nk menunggu kehadiran budak masyam ni ummi ngan babah kena menunggu hampir 3 tahun.....bila dh lahir membesar dgn cepatnya.....dulu time dia baby boleh la nk peluk2 ke nk cium2 ke.....skrg jgn la....peluk sikit dia tolaknya kita.....amboi mcm busuk sgt je ummi ngan babah ni.....

dh masuk 18 bulan ni dh mcm2 akal dh budak sorang ni.....garang tok sah ckp la....garang tau budak sorang ni.....tangan tu asyik nk menampar org je....asal aku ckp "aariz jangan!" tgn cepat je angkat dan haipp kan aku.....aku pun tk tau mn ntah dia belajar benda mcm tu.....maybe dia selalu tgk aku kalo marah dia suka angkat tangan ckp haipp....han ambik ko dia balas balik apa yg kita wat kt dia.....budak baya dia kan cepat je ikut apa yg dia nampak.....sbb tu jgn la wat benda2 yg tk sepatutnya depan dia....dua tiga kali dia tgk dia dh leh ikut dh......

tu bab garang dia.....bab lasak dia tok sah ckp la.....kalo umah ktorg dia ok lg la boleh di control....aku cakap dua tiga kali jgn buat dia akan dengar la.....dia tk kan wat la.....tp kalo kt umah tok ibu dia jgn harap la dia nk dengar kalo aku marah sbb dia tau kalo aku marah mesti tok ibu dia akan pujuk sbb tu dia tk takut lgsg ngan aku dan husband aku.....yg ibu aku lak dgn anak2 dia dgn budak2 dia ngasuh dulu kemain garang.....kena ngan cucu amboi nk marah cucu pun tk sampai hati.....sbb tu husband aku byk kali ckp aariz gi umah tok ibu dia seminggu sekali je sbb at least dia tk la manja sgt and bila kt umah dia still leh dengar ckp ummi ngan babah dia......aariz tu kalo kt umah je dia dengar ckp sikit la sbb aku ngan husband selalu marah dia kalo ktorg rasa benda yg dia buat tu tk betul dan membahayakan dia.....kalo kt umah tok ibu dia ke kt umah pengasuh dia ke mmg dia tk makan saman sbb tkde sapa nk marah dia.....pengasuh dia lg la takut nk marah....sedangkan aariz luka sikit pun pengasuh dh cemas semacam......padahal luka tu dr umah lg.....


tp husband ckp kita marah aariz pun sbb niat nk mengajar....marah pun tkde la sampai pukul2.....marah guna suara je la....kalo husband aku mula2 dia akan marah guna suara.....dua tiga kali dok tegur dia tk dengar husband aku akan cubit la sikit kt kaki.....tp tkde la cubit sampai tinggalkan lebam.....pastu stail ktorg kalo sapa marah yg lg sorang kena pujuk.....contoh kalo aku yg marah,husband yg akan pujuk dia......husband tk bg kalo aku marah aku yg pujuk......nnt budak tu ingat kita main2 marah kan dia....nnt lps2 ni dia akan ulang balik apa yg dia wat sbb dia fikir ummi dia tk kan marah......pastu stail ktorg lps dh marah,aariz dh berhenti nangis sambil pujuk sambil nasihat....bgtau knp kita marah dia......and bgtau yg kita syg dia sbb tu apa yg dia buat tk betul kita tegur dan marah dia.....wlp aariz tu kecik lg tk faham lg apa yg aku dan husband wat ni, tp aku yakin kalo dh selalu kita praktik kan benda yg sama lama2 dia akan faham.....kena take time la.....dr dia kecik time dia masih rebung ni lah kita kena lentur......dh jadi buluh nnt dh tk guna.......


tp aariz ni bila aku ngan husband bawa dia keluar je tk kira la bawa gi taman ke bawa gi shopping mall ke mesti dia ligat mcm lipas kudung.....dia boleh bertahan sekejap je nk dok dlm stroller tu....lps tu mengelupar nk lepas....yg ktorg tk larat bila lepas je dia akan berlari mcm lipas kudung....semput kami suami isteri mengejar dia.....pastu skrg ni ada hati nk berkawan....tp dia tu kan kasar.....tu yg kdg2 org takut nk berkawan ngan dia.....aariz ni bergurau kasar tau.....dia nk ajak org berlari.....tp dia dok berlari tk pandang kiri kanan main langgar je org mcm mn org nk main ngan dia......terutama ngan budak pompuan la.....ye la budak pompuan kan lemah lembut......lari pun lemah lembut je.....dtg si aariz ni berlari abis semua dia langgar.....terhuyung hayang budak2 ni bila aariz langgar.....kelakar lak kdg2 aku tgk cara aariz bila nk berkawan......


tu bab ligat dia, bab bercakap lak dia masih tk pandai bina ayat lg.....masih sebut satu2 perkataan....perkataan yg dia pandai sebut 'car', 'ball', 'nak', 'dah', 'nah', 'tak', 'babah', 'bang', 'kak', "bird".....bila aku tny "aariz dh makan?", nnt dia jawab "dah", "aariz mkn apa", "kang (ikan)", "aariz mkn ke tak td" , "tak".......kdg2 tu ada juga benda yg dia sebut aku tk berapa nk faham.....bila aku tny byk2 kali dia malas dh nk ulang apa yg dia cakap......bila suruh smbhyg tu pandai la angkat takbir.....lps angkat takbir pastu sujud pastu angkat takbir lg pastu sujud lg pastu doa......pastu nnt dia ckp "dah".....bila aku tny sapa ajar.....nnt dia jawab "bah (babah)"......kalo dia sebut 'ping ping' tu maksud nye "upin ipin".....kalo dia sebut 'boy' tu maksud nye "boyboy"......kalo dia sebut 'box' maksud nye "spongebob"......kalo dia sebut 'bird' sampai tnjk gmbr angry bird maksud nye "angry bird" la.....ha 4 tu je la watak kartun yg dia tau.....ultraman ke ben10 ke mmg dia tk kenal sbb ktrog mmg tkde niat pun nk kenalkan.......


sebaik la aariz ni jenis tk suka tgk tv sgt so tkde la dia terdedah ngan kartun2 superhero yg tk berfaedah tu.....dia boleh bertahan tgk tv selama 1 minit je......lps tu dia akan buat keje dia sendiri......aku pun pelik knp dia tk suka tgk tv terutama kartun......tgk iklan pun dia akan tgk iklan yg ada baby dan ada lagu2.....tu je pun kalo dia tgk tv.....event kalo aku buka upin ipin pun plg lama dia boleh bertahan tgk ada la dlm 1 or 2 minit je.....aku tgk aariz ni akan leka kalo dia buat sesuatu tp tk jadi.....contoh mcm hp aku ni.....sejak dia call ntah sapa2 ntah, aku dh pasang password kalo nk unlock hp aku....sblm ni kan kalo nk unlock just tekan button kt tengah2 hp tu.....bila dh byk kali dia tgk aku dok tekan2 hp tu kalo nk unlock,tu yg dia dh pandai buat.....tu pun dia dok usaha nk tekan byk kali.....selagi tk jd selagi tu dia akan leka ngan hp aku.....sama gak mcm skrg ni dh pasang password puas la dia dok tekan2 tk unlock juga hp aku tu......sampai skrg kalo aku leka je hp letak bersepah dpt kt tgn dia, mmg dia akan dok diam la usaha nk unlock kan hp aku tu.......


kalo tiba2 dia senyap je mmg kena siasat la sbb ada je benda yg kdg2 bahaya yg dia dok leka ngah usaha nk buat......dok tekan button2 kipas tu dia pass dh.....on off air-con kereta pun dia dh lepas......nk try charge hp masih tk berjaya lg.......dok pungah kain baju dlm almari dia tu mmg dia dh master sgt la.....ada sekali tu aku ngan husband ngah mkn......mula dia elok dok main sorang2 kt ruang tamu....sambil kami mkn sambil kami dok perhatikan dia.....ntah mcm mn tiba2 dia hilang....dok panggil2 dia tk keluar......sekali aku masuk bilik aku tgk dh bertimbun dh kain baju dia dok punggah dr almari.....tahan nafas je aku dok fikir kena kemaskan balik kain baju tu semua.......


isy kalo dok cite psl anak ni satu hari satu mlm pun tk abis ni......perangai dia tu kdg2 wat kita rindu kt dia.....bila aku cuti tp tetap antar aariz kt umah pengasuh,mesti bila dh petang mesti tk sabar2 nk ambik dia....sbb dia tkde kt umah tu rasa sunyi lak.....tp bila dia ada tu,time aku nk berkemas dia pun nk berkemas sama.....satu keje pun tk jd nnt.....kdg2 tu aku saje cuti tp tetap antar aariz bukan sbb apa.....saje nk rehat2 dok umah sambil kemas2 umah.....tp baru separuh hari dok umah dh bosan bila aariz tkde......

sama gak kalo gi dating berdua ngan husband....kdg2 saje je ambik cuti hari keje sbb nk dating berdua ngan husband.....tp tu la ngah2 dating boleh teringat kt aariz.....terus nk cepat balik nk ambik aariz.....mcm ari sabtu lepas,aku tumpang aariz kt umah mak aku sbb aku ngan husband nk gi melawat pak ngah aku kt hkl.....aku ingatkan dia akan nangis la tgk aku ngan husband tkde....sekali bila aku call tny psl dia,ayah aku ckp aariz ngah dok main kt luar.....pastu abg aku siap antar whatsapp gmbr aariz baru lps mandi.....aku ni dh la setiap saat dok risau kt dia kot2 dia nangis......sekali tgk gmbr kemain happy dia.....bila husband dengar aariz happy je husband ajak gi jln2 lps gi melawat tu.....tp aku lak tk nk.....nk balik cepat nk jumpa anak.....itulah penangan sorang anak kan......setiap saat apa jua yg kita buat mesti dok teringat kt dia......harap2 dh besar nnt dia pun mcm tu la gak ingat kt kita......

ni time tkde air ari tu.....dia pun sibuk nk pegang botol2 tu semua.....apa yg org buat semua dia nk tiru.....mula2 dia dok perhati je husband dok angkat air ngan botol2 ni....dh byk kali tgk dia lak nk angkat botol tu.....kdg2 tu ada lg air dlm botol tu.....dia usaha gak nk angkat.....tk dpt angkat dia seret nye botol2 tu.....

ni time kt umah mak aku....abis semua brg2 kt dapur tu dia angkut bawa keluar.....umah mak aku tu dapur tkde pagar senang la dia dok ulang alik masuk dapur tu....."aariz nk tau tk ummi dulu kalo nk main benda2 ni,confirm kena marah ngan tok ibu.....skrg aariz main tok ibu diamkan je".......

ni pun kt umah tok ibu dia gak.....dok main kopiah dan tasbih tok ayah dia.....geram kan tgk dia wat muka mcm tu.....

ni ari tu gi tesco....kan selalu ada org dok bg kita try mknn la minum la.....time ni ada org suruh try calcium....kemain lg tk nak aku suapkan.....nk makan sendiri.....abis comot2 muka....

time tkde air kt umah ari tu,dorang sediakan tong besar ni.....aariz setiap kali balik dr umah pengasuh sibuk nk ke tempat ni.....kebetulan time ni aku dh balik keje....tu yg suruh dia dok ngan babah dia konon2 wat muka sedih air tkde.....

ni gmbr 2 minggu lepas.....gi swimming pool kt putrajaya.....tgk la tu ada hati nk berkawan....tp tkde sapa nk kwn ngan dia....mcm mn org tk nk kwn....kalo ball dia org nk main dia tk bg.....kalo ball org kemain dia nk.....bila org tk bg ada hati nk marah org siap angkat tgn ckp haipp.....amboi kemain lg tu siap nk marah2 org.....sapa ntah ajar tu tk tau la.....

ni gmbr terbaru....ari jumaat lepas....lmbt sikit update gmbr dia dh masuk 18bulan kt fb sbb kami suami isteri dah dua tiga hari tk cukup tido sbb aariz tk sihat.....gmbr ni pun aku suruh dia dok diam sambil senyum aku ckp la nk ambik gmbr.....dia mmg paling suka kalo org ckp nk ambik gmbr.....mmg dia leh dok diam la....tp lps tu kena tnjk gmbr tu kt dia la....dia nk tgk....kalo tk mau mengamuk dia.....

ni gmbr sabtu lps kt umah tok ibu.....muka budak kena tinggal ngan babah dan ummi.....ummi ngan babah gi hospital melawat tok ngah dia....ni dua tiga kali dia tgk org dok angkat telefon ni,pastu dia dh pandai nk angkat sendiri....asal bunyi telefon dia gi angkat....tk bg kan dia mengamuk.....

cite sabtu lps gak ni....ngah dok mkn isi kelapa....cukup suka mkn isi kelapa....time mood dia nk mkn,beria la dia mkn....kalo time mood dia tk nk mkn terpaksa bergusti ngan dia nk bg dia mkn.....mcm kena mkn ubat lak padahal nk bg mkn nasi je.....

last gmbr smlm.....sibuk nk tiru babah naik motor pakai helmet....bila aku tny aariz naik motor ke....dia akan jwp brom brom.....dia tk pandai sebut motor.....yg dia tau motor tu bromm bromm....



p/s: smlm dpt kejutan dr family aku sempena birthday aku ari rabu ni.....1st time seumur hidup dpt kejutan mcm tu.....pelayan restoren siap bawa kek diiringi dgn lagu happy birthday yg dipasang dlm restoren.....wah sgt terharu.....terima kasih family dgn kejutan smlm......tk sabar nk tunggu ari rabu ni.....husband ada wat kejutan ke tk......


0 comments:

Post a Comment