Monday, October 13, 2014 - 0 comments

AidILaDHa 2014 yAng sImpLe

Assalammualaikum


org lain cite aidiladha dh basi dh...aku baru nk up cite psl aidiladha...sebenarnya aidiladha kami tahun ni biasa2 je...simple sgt2...tu yg rasa mcm liat je nk update...tp sbb nk wat kenang-kenangan aidiladha setiap tahun up la gak cite yg biasa2 ni...

aidiladha tahun ni ikutkan giliran balik klate...mula2 aku mcm berbelah bagi gak nk balik ke tak...ye la time raya tu kan aku dh 7 bulan...sakit belakang ni makin menjadi2 kalo duduk lama2...ngan cramp kaki tok sah ckp la...tp tu la tiba2 kereta baru dh dpt kan...pastu husband ckp kereta dh besar ni dh selesa dh kalo nk balik kmpg...tp hati aku ni masih berat lg nk balik...korang nk tau sbb apa hati aku mcm berat je...

sebenarnya aku mcm tk larat nk balik kmpg sbb aidiladha umah mertua aku boleh tahan meriah gak...ayah mertua selalu wat korban...sembelih lembu yg mertua bela and buka bahagian kt sapa2 nk join...so segala aktiviti korban mmg dilakukan di umah mertua aku...dr sembelih,lapah,timbang dan masak jamu org mkn semua wat umah mertua...mmg la dlm keadaan aku mcm ni dorang tk bg wat apa2...tp husband aku la yg kena keje keras...kalo dh husband aku busy confirm2 aku kena jaga aariz...aariz kalo balik kmpg dia bukan tau dok diam...asyik la nk turun main pasir...nk harap adik2 ipar tolong confirm dorang pun busy kan...so aku dh terbayang2 dh kepenatan melayan aariz yg lasak...pastu kan kalo aku letih mn leh nk rehat2 baring2 semua...org dh ramai kt umah...tk manis lak aku nk sedap2 baring tido dlm bilik...

tu la sbb nye aku mcm berat hati nk balik...aku takut aku terlalu penat sgt nnt jadi apa2 lak kt kandungan or BP aku....aku tk tau la alasan aku ni dikira alasan mengada2 atau alasan yg wajar utk keselamatan diri dan kandungan...aku ada usul kan perkara ni kt husband...alhamdulillah husband faham...tp org lain aku tk tau la dorang leh faham ke tak...tk tau kot2 blkg2 aku org ckp mcm aku ni sorang je pregnant...mengada-ngada terlampau sgt....

tp apa2 pun semuanya berlandaskan perancangan Allah kan...last2 Allah dh tentu kan mmg kami kena beraya di kl je...ye la kan beberapa hari sebelum aidiladha aku masuk wad sbb BP aku...dan doktor pun dh pesan byk kali supaya aku kena byk kan berehat...husband pun dh tk nk ambik risiko utk balik kmpg...last2 husband yg decide beraya di kl je...harap2 mertua serta ipar duai aku faham la keadaan kami ini...org lain kalo tk nk faham tu aku tk peduli....


ok2 berbalik pada cite aidiladha...aidiladha ari ahad kan...ari sabtu tu husband kata dia nk wat ot...actually skrg ni mmg setiap ari sabtu or public holiday husband mmg wat ot...so ari sabtu tu balik dr ot husband singgah pasar chow kit beli sotong...aku teringin nk makan ketupat sotong...tp husband tk bg aku yg wat sbb memandangkan aku baru je kuar wad kan...so mlm raya tu husband la yg wat ketupat sotong ni....

mlm raya kami kt umah je...family aku yg lain semua berkumpul kt umah adik pompuan aku kt ukay perdana...kami bermalam di umah sendiri je...bukan apa katil umah adik aku tu ada satu je kt bilik tetamu tu...ayah aku mmg kena tido atas katil...so yg lain kena tido bawah la...aku yg dh 7 bulan ni mmg tk larat ye tido bawah...so bincang ngan husband better kita tido kt umah sendiri je...tk kesah la rasa mcm sayu je mlm raya bermalam di umah sendiri...tp demi keselesaan mak buyong husband sanggup berkorban...dh nama pun hari raya korban kan...:)

pg raya tu sementara tunggu husband gi smbhyg raya,perut mak buyong ni dh berlagu mcm2 lagu...dok tgk ketupat sotong sambil berfikir...kenyang ke aku mkn ketupat sotong je....last2 tgk ada balace nasi lebih semalam...buka peti ais ada cili dh siap kisar...ketuk bawang putih,tumis cili kering,pecah telur,letak perencah ikan bilis,goreng ngan nasi...ha jadi la nasi goreng bodoh2 ni utk hidangan di pg raya...huhuhu sadis ke tk sadis pg raya mkn nasi goreng bodoh2...sorang sepinggan lak tu...hehe....

dh kenyang2 mkn nasi goreng...husband tny nk daging korban tk...kalo nk dia gi masjid ambik kupon...lps dpt daging baru gi umah adik aku...ye la nk gi awal2 pun perut kenyang lg mkn nasi goreng bodoh2 td....tp ntah la time tu aku mcm tk teringin pun nk daging korban...aku fikir ala standard la kalo raya kl mmg tk dpt nye nk rasa daging korban...tk kesah sgt pun....

so tk tau nk wat apa aku ajak husband gi je terus umah adik aku...lepak2 je la umah adik aku...leh sembang2 ngan family...kt umah adik aku,adik aku masak nasi lemak sambal sotong kering...dh lama tk mkn sambal sotong kering mmg terangkat la...tp terlupa lak aku nk ambik gmbr...tp mmg meletop la hari raya sekali sekala mkn nasi lemak sambal sotong kering....lain drp lain kan...asyik lemang ketupat rendang je kan....sekali sekala tukar selera...tp mak aku ada gak beli ketupat pulut mkn ngan serunding ikan....







ktorg lepak kt umah adik aku dr kol 10 pg sampai lps maghrib...tkde wat apa2 pun kt umah adik aku...lepak2 borak2 tgk tv mkn tido...husband je sempat bawa aariz gi swimming kt swimming poll umah adik aku....tgk la gmbr2 dorang ni...class kan...raya2 dorang dok berendam dlm swimming poll...

lps maghrib sebelum balik sempat mkn lempeng adik aku wat mkn ngan sambal sotong...satu hari dok mkn nasi lemak naik lemak lak badan...mlm pekena lempeng lak...ambik ko balik umah aku ngan husband terbongkang kekenyangan...sampai2 umah dh kol 9...layan af pastu tido...itu lah aktiviti kami aidiladha tahun ni...esoknya ari isnin husband wat ot lg...ptg baru ktorg keluar gi aeon cari barang baby...simple dan boleh dikatakan bosan gak la aidiladha kami tahun ni...nk wat mcm mn kan keadaan diri yg tidak mengizinkan...tkpe insyallah tahun depan pjg umur murah rezeki kalo aidiladha dpt cuti pjg dpt la beraya di klate...

masuk tahun ni dh 2 tahun tk balik klate aidiladha....sian husband rindu dh suasana korban....aku pun dh rindu dh nk melantak daging korban...kalo raya kt kmpg meriah mkn daging korban...raya kt kl nk daging korban kena berkupon bagai...tk dpt kupon tk dpt la ko merasa daging korban...mcm kes aku la...elok2 husband nk gi ambik kupon aku tk nk jual mahal...kt umah adik aku nmpk jiran dia bg daging korban dan2 tu la tekak aku dok teringin nk mkn daging korban....pastu pandai sgt bukan nk minta sikit time kt umah adik aku...aku boleh pendam keinginan tu sampai la dh balik umah...sampai la hari k2 raya baru aku suara kan keinginan aku tu kt husband...mula2 husband ckp mn nk cari daging korban kt kl ni kalo tk dpt kupon...

esoknya ikhtiar la husband dok tny kwn2 dia kt opis sapa ada daging lebih...still tk dpt gak...last2 keinginan yg membuak2 ni memaksa aku letak status psl daging korban ni kt fb...time tu baru la masing2 nk hulur kan bantuan...tp bantuan semua nye jauh2 (wlp still dlm kl hehe)...last2 ada kwn husband yg dok kt area umah ktorg,dia masih kt kmpg...dpt la dia bawa balik sikit daging korban utk mak buyong ni....


dpt je daging korban terus suruh husband wat sup....time mkn tu tk sangka aku menangis...1st time kot aku mengidam sesuatu bila dh dpt tu sampai menangis2...org yg pernah alami je faham apa yg aku rasa...bukan la niat nk ngada2...tp kdg2 teringin tu mcm tk leh nk control2...maybe bukan aku yg sebenarnya mengidam...maybe baby yg mengidam sebenarnya...serius bukan aku wat2 ni...ini lah yg apa aku rasa....

end of story tiba2 aku rasa aidiladha tahun ni menyimpan satu kenangan yg tk dpt dilupakan...kenangan mengidam daging korban sampai meminta simpati dlm fb...akibat penangan ibu mengandung....:)






p/s:ari khamis ni anniversary kami yg k5...mula2 plan nk bercuti kt PD...tp sbb keadaan diri tk mengizinkan...cancel holiday...now tk tau nk celebrate apa...husband blur...aku pun blur....huhu....



0 comments:

Post a Comment