Tuesday, October 7, 2014 - 0 comments

kiSaH chEck uP 7 BuLaN

Assalammualaikum

wah ramainya masih bercuti lg...meriah juga ye raya haji tahun ni..ramai gak yg balik kmpg...maybe sbb cuti lama kot..aku je rasa mcm tk best raya haji tahun ni...akhirnya tahun ni raya tk balik kmpg pun...sbb ada cite tk best berlaku sebelum raya haji ni...sapa yg baca dlm fb aku tau la pasal apa...hari ni aku nk cite detail dlm blog lak...

pada 26/9/2014 mcm biasa aku ada check up kt klinik impian...actually start bulan 9 ni aku dh register kt hukm utk bersalin di hukm dan sepatutnya lps dh register kena start check up kt hukm...bila dh start kt hukm ikut pengalaman aku time aariz dulu,tk payah dh check up kt klinik sampai la doktor hukm cakap tk perlu lg check up di hukm dan continue check up di klinik...tp yg kali ni lain lak...nurse suruh aku check up dulu di klinik seminggu sebelum tarikh check up di hukm...pelik sebenarnya tp dh nurse suruh wat mcm tu kita ikut je la...


bermula check up di klinik la kesah tak best tu bermula...mcm biasa mula2 doktor check bp...1st bacaan tinggi...atas 160 lebih bawah 90 lebih...doktor kata tkpe nnt check balik...lps ambik bp mcm biasa timbang...berat aku bulan ni naik 2kg...tp still tk byk gak berat naik secara keseluruhannya...ialah sebelum pregnant berat aku 72kg...7 bulan pregnant baru 75kg...naik 3kg je...lps check berat doktor suruh baring nk scan...time scan baby mmg aktif...and doktor ckp result still menampakkan yg baby tu baby girl...tp bila doktor check berat baby...berat baby tk naik...sepatutnya masa check up tu baby dh 28w...tp bila scan berat baby hanya menunjukkan baby baru 24-26w...


muka doktor mmg berubah sgt...sebelum ni aku tk pernah tgk muka doktor azlina serius mcm tu...selalu senyum je...doktor ckp baby mcm kecik...doktor takut benda ni disebabkan bp aku yg tk stabil...ye la bulan sebelum ni pun check bp tk stabil...1st bacaan tinggi...2nd bacaan rendah...doktor pun tk tau nk ckp aku ni ada darah tinggi ke tak...yg check up 26hb tu pun kali k2 doktor ambik bacaan,bp rendah lak...bacaan atas 130 lebih bawah 80 lebih...so doktor kata dia akan tulis note kt buku pink and biar doktor pakar kt hukm yg decide kan...doktor tk berani nk decide apa2 sbb kandungan aku baru 28w...tk matang lg...tp dlm masa yg sama kalo betul aku ada darah tinggi boleh effect perkembangan baby...and doktor takut baby lahir pramatang....


aku yg dengar ni pun risau gak...aku syak baby kecik maybe sbb aku tk minum susu ke...atau aku lately ni penat sgt ke sampai bp tk stabil...husband pun risau...husband siap tk bg aku drive gi keje lg...dan2 tu la lps check up husband antar aku gi keje....


kebetulan lak mlm tu aku ada wat appoitment kt klinik qistina seri kembangan utk scan 3d/4d (cite ni aku story later ye)...alang2 scan saje je la tny pendapat doktor sana...since klinik qistina ni pun ada service utk check up ibu mengandung....sebaik la doktor dia sangat2 la baik dan lembut je bercakap...sebelum scan doktor tny samada kandungan aku ada masalah ke tidak...aku pun cite la hasil result check up kt klinik impian...pastu doktor scan...mula2 doktor scan nk tgk kedudukan baby...time scan tu baby ngah tido sbb aku baru lps makan...pastu doktor check jantung baby...doktor kata jantung baby ok normal...


then doktor check berat baby...mula2 check saiz kepala baby...doktor kata kepala ok...normal...saiz ikut yg sepatutnya...then doktor check badan baby...doktor kata badan baby kecik sikit...saiz badan baby baru 26w...padahal aku dh 28w...tp doktor ckp kalo dia,dia still accept lg kalo lari 2w mcm tu...pastu doktor check lak uri...doktor kata uri ok tkde la kedudukan dia ke bawah...pastu check air ketuban lak...doktor ckp air ketuban pun ok masih byk...tk menampakkan ia susut...doktor ckp kalo high bp kalo air ketuban susut mmg agak bahaya la sbb baby leh lemas dan meninggal dlm perut...last sekali doktor check tali pusat lak...doktor check aliran darah kt tali pusat...doktor ckp aliran darah kt tali pusat pun ok normal....doktor ckp kalo aliran darah kt tali pusat normal mean baby stil dapat bekalan mknn yg mencukupi...biasanya kalo high bp aliran darah ada problem mean bekalan mknn ke baby tk mencukupi that why baby kecik....



doktor kata maybe dr segi pemakanan aku...maybe mknn yg aku mkn tk cukup zat yg diperlukan...doktor kata maybe juga sbb aku tk minum susu kot...secara jujur mmg pregnant kali ni aku tk boleh lgsg nk minum susu...asal minum je nk muntah...tp silap aku tk inform kt doktor..kalo inform kt doktor,doktor akan bg pil kalsium...doktor kt klinik qistina ada suggest kan ambik obical...obical ni sejenis pil kalsium khas utk org yg tk boleh masuk susu lgsg...tp doktor kt klinik qistina ckp apa2 pun biar lah doktor pakar kt hukm yg decide kan mcm mn kes aku ni...tp apa yg doktor boleh ckp baby aku mmg small but it growwing....so lega sikit la aku mendengar nye....wlp masih ada rasa risau kt hati ni....1st risau psl saiz baby yg small...2nd risau psl bp aku ni....


ni lah rupa obical dan obimin plus yg doktor kt klinik qistina ni suggest kan..ni dorang bg sample je dulu...dlm sampel ni ada 5 biji obical dan 5 biji obimin plus...aku dpt 2 sampel so total ada 10 biji obical dan 10 biji obimin plus....


aku start mkn obical dan obimin plus ni ari sabtu 27hb...start 27hb tu mmg husband suruh aku byk rehat la...semua keje umah husband yg wat....keje aku mkn tido mkn tido je....kt umah aku kan ada alat utk check bp...mmg masa sebelum check up 26hb tu setiap kali aku check bp aku bp aku mmg tinggi...160 la 150 la 140 la...tp bila dh rehat betul2 start 27hb tu bp aku jd rendah sikit...130....aku rasa bp aku rendah maybe sbb aku amalkan jus epal hijau dan batang saderi kot...so aku ckp husband ni mesti sbb aku tk jaga pemakanan aku...sbb tu bp aku jd tinggi...aku kata ni yg wat aku takut nk mkn ni...husband pun tk tau nk bg aku mkn apa...kan jaga sgt pemakanan baby makin kecik tk membesar lak...dh la berat aku pun naik mcm segan2 je...tu mkn tu...kalo tk mkn kan silap2 berat aku turun lak...pastu husband ckp tkpe la kita dengar doktor hukm ckp apa lak....


check up kt hukm ari selasa 30hb...ari isnin 29hb aku gi keje mcm biasa...aku kata ngan husband tkpe aku try drive slow2...tp ari isnin tu kesah lain lak berlaku...lps aku bfast mkn bihun goreng yg dibeli di kantin opis,dlm kol 11 mcm tu tiba2 aku rasa mcm nk muntah...berlari aku gi toilet...sampai2 toilet tk sempat wat apa terus muntah dgn byk nye...abis segala isi perut aku muntah kan...lps muntah tu aku prsn muka aku jd mcm merah2...aku ingat tkde apa2 la...time lunch sebelum kuar lunch aku gi la toilet....alangkah terkejutnya aku tgk muka aku naik ruam2 merah sampai muka aku bengkak2...opismate aku pun terkejut..aku call husband,husband suruh gi klinik...


aku gi klinik impian...doktor ckp nmpk mcm allergik...tp allergik apa doktor tk leh nk pastikan...doktor kata maybe psl obical atau obimin plus...doktor kata try stop dulu mkn obical dan obimin plus tu...kalo berkurang tu maybe sbb kan obical dan obimin plus tu la...so dpt la mc aku ari isnin tu...bagus gak la aku mc at least dpt rehat sbb esok nye kan ada check up kt hukm...




ni muka aku time allergik tu...tk clear sgt dlm gmbr ni...tp serius menakutkan...tp now lps dh stop mkn obical dan obimin plus ni muka dh ok dh...


so ari selasa tu pg2 lg kol 7.30 dh gerak ke hukm...appoitment kol 9...sampai2 hukm kol 8.30...masuk buku appoitment..nama dipanggil dpt no bilik 6 giliran 7...sebelum jumpa doktor mcm biasa kena check bp ngan nurse kt luar...pastu wat ujian air kencing...disebabkan aku 1st time check up kena wat scan sekali....


time check bp ni mmg aku nervous gila la...ini lah masalah aku...nervous dan diriku ni tk dpt dipisahkan...asal nk ambik bp je boleh dengar la betapa lajunya jantung aku ni...so apa lg result bp naik sampai 160 la..pastu nurse suruh tenang sbb dia nk ambik lg sekali...mmg tk leh tenang la...kali k2 makin tinggi ada la...then nurse suruh rest 15 minit...gi wat ujian air kencing dulu sbb dia nk tgk ada protein dlm air kencing ke tak...after rest 15 minute...nurse tgk ujian air kencing,nurse ckp air kencing aku normal...nurse kata kalo ada darah tinggi ada kencing kotor...ada protein dlm air kencing...pastu nurse kata awak ni nervous sgt ni ataupun tk cukup rest...repeate bp balik pun still tinggi...kira last bacaan 140 lebih...nurse wat note...dlm hati aku dpt rasakan aku akan kena warded gak ni...


sebelum jumpa doktor gi scan dulu...time scan doktor ckp baby semua normal...anggaran saiz baby skrg dlm 27w...berat baby dlm 1kg lebih....tp aku tetap kena warded sbb doktor kata aku ada history time aariz pun ada high bp...so doktor kata kena doktor pakar check dulu...pastu doktor nk pantau samada aku betul2 ada bp yg memerlukan ubat atau aku just tk cukup rest je...so kena masuk wad la aku ari tu...


dlm wad tgh tu nurse repeate ambik bacaan bp balik...kali ni turun sikit wlp mcm biasa kena 2 kali ambik baru dpt bacaan rendah tu...pastu nurse suruh aku rehat tido...kalo bp aku stabil tk perlu la aku ambik ubat and esok aku dh leh discaj....korang ingat aku boleh rehat dan tido dgn tenang ke bila dh masuk wad ni...makin mcm2 aku fikir ada la....serius mmg tk leh tido pun...paksa diri utk tido pun tk boleh...ptg tu ambik bacaan bp ambik ko bp makin naik lak...doktor dtg jumpa explain kt aku ngan husband apa tujuan dorang tahan aku...


doktor explain dorang nk pantau bp aku...samada aku perlu ambik ubat ke tak...since time pregnant aariz pun aku ada high bp doktor takut mmg aku ada high bp time pregnant...tp doktor kata high bp time pregnant ni kalo terkawal tk perlu ambik ubat...sbb kalo boleh mmg nk elakkan ambik ubat...sbb once dh ambik ubat selamanya time pregnant kena bergantung pd ubat...lps bersalin pun still kena continue ubat selama 2 minggu...and ada kes lps bersalin pun high bp still kekal...tu dh tahap serius la...


and doktor explain ubat high bp utk org pregnant tk sama dgn ubat high bp org biasa...and doktor ckp high bp org pregnant pun tk sama dgn high bp org biasa...org pregnant high bp disebabkan uri yg makin membesar menyempitkan saluran darah yg menyebabkan bekalan oksigen tk mencukupi utk ibu dan baby...bila ibu tk cukup oksigen sbb tu bp high...bila baby tk cukup oksigen sbb tu baby jd small...berbeza dgn org biasa...org biasa high bp sbb pemakanan...sbb tu org pregnant kalo high bp kalo tk ambik ubat cukup sekadar cukup rest dan tido pun boleh stabil kan bp...tp berbeza org biasa kalo high bp mmg kena jaga pemakanan...so secara kesimpulannya doktor ckp kalo pregnant high bp jgn takut utk mkn...mkn sgt perlu utk perkembangan baby....


so doktor ckp tkde cara lain kecuali aku kena rest,tido dan tenangkan diri...jgn byk fikir...kena happy2 je...tapi tapi mlm tu bp aku makin naik sbb aku mmg tk leh tido sbb teringat kt aariz...selalu tido aariz ada sebelah...kali ni aariz tkde...last check bp kol 10...time tu bacaan 170...aku ckp ngan nurse aku tk peduli la kena ambik ubat pun ambik ubat la asalkan aku leh kuar cepat dr hospital...nurse pujuk dia kata jgn la mcm tu...elok2 aku leh stabilkan bp aku dgn rest je tk tentu psl kena gantung ngan ubat lak...nurse tny doktor mcm mn...doktor kata tkpe bg aku rest 2 jam...kol 12 ambik bacaan balik...kalo tinggi gak kena start ubat gak mlm tu...


aku call husband nangis2 cite...husband pujuk aku bg kata2 semangat...suruh aku ambik wuduk baca yasin...last2 dpt gak aku tido dlm sejam...kol 12 check bacaan bp aku turun....wlp tk turun byk tp doktor kata kalo tk lebih 160 still ok and still tk perlu ubat...next bacaan nurse akan ambik kol 4pg...nurse suruh aku paksakan diri utk tido....mmg payah nk tido tp berkat dok baca yasin byk kali dpt gak aku tido wlp sekejap2 terjaga....and bacaan pd kol 5pg bp aku dh makin turun...alhamdulillah...


pg esoknya kol 8 nurse ambik bacaan lg...kali ni tiba2 naik lak sbb aku takut ngan nurse tu sbb dia garang...huhu korang tgk la aku ni nurse garang pun bp leh naik...last2 nurse ckp baik2 lembut2 baru bp aku turun...see betapa effect nye kt bp aku...


kol 9 pg doktor pakar dtg check...doktor pakar ckp aku dh leh discaj...and wat sementara waktu ni aku tk perlukan ubat...tp dgn syarat setiap selang sehari kena ambik bacaan bp...samada di klinik atau kalo ada alat bp di umah just check di umah je..then 28/10/2014 kena dtg check up kt hukm...2 week sebelum check up kt hukm kena check up kt klinik...doktor ckp check up just nk pantau bp aku je...doktor ckp since aku baru 28w,doktor just nk pantau bp...kalo tinggi mmg kena masuk wad je la keje aku lps ni...selagi boleh kawal dgn rehat,just rehat je...tp kalo tk leh kawal terpaksa gak ambik ubat sbb baby aku still tk matang lg...tp kalo dh cukup 36w,doktor mmg akan induce utk bersalin kalo bp aku still high tanpa dpt dikawal dgn rehat....sbb time dh 36w doktor dh tk nk bg ubat dh....so jln terakhir adalah induce...


doktor ckp gak risiko ibu pregnant high bp ialah kelahiran pramatang dan baby kecik...plg serius boleh akibatkan si ibu kena sawan atau strok...bg baby lak plg teruk baby meninggal dunia la....ada gak kes high bp yg membawa kematian kpd si ibu...huhu mcm mn aku tk risau bila dengar penjelasan doktor ni...doktor kata wlp pada pandangan dia kes aku ni tk serius mn sbb time aariz wlp aku high bp tp berat aariz still 3kg and above...tp sebagai doktor dia tetap kena explain detail risiko2 high bp bg ibu pregnant ni...sbb high bp ibu pregnant ni bukan boleh dibawa main gak...doktor ckp kalo nk tau high bp dh tahap serius bilamana ada protein dlm air kencing,kaki bengkak,pedih ulu hati sampai ke tahap loya nk muntah dan pandangan jadi kabur...itu tanda2 serius kalo tk dikawal dan dirawat boleh mengakibatkan sawan dan plg serius strok dan kematian...


so doktor nasihatkan aku control stress,byk rehat,cukup tido dan tenangkan fikiran...disebabkan tu juga husband decide tk payah la balik kmpg raya haji ni...buat nye jd apa2 kt kmpg kan susah...syukur nye aku dpt suami yg bertimbang rasa mcm tu...sanggup berkorban demi anak dan isteri...so lps discaj tu aku mmg byk rehat la...wat keje umah pun simple2 je...masak mmg husband yg take over...alhamdulillah setiap hari aku check bp aku and bp makin stabil...nk kata rendah sgt tu tkde la...tp still terkawal....tp tu la bila check di rumah mmg la aku leh control nervous aku...bila check kt klinik nnt aku risau aku jd nervous bp naik lak...ada yg kena masuk wad lg ni...tp kali ni aku dh redha dh kalo kena masuk wad lg...asalkan aku dan baby selamat...apa2 pun aku tk putus2 berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan aku dr pregnant ni sampai la bersalin nnt...


ok la dh pjg berjela ni aku cite...nnt aku akan update lg dr semasa ke semasa perkembangan kehamilan aku ni sampai la dh bersalin nnt...harap2 semuanya dipermudahkan dan selamat hendaknya....now dh 29w...tinggal lg 11w je lg...kalo kena bersalin awal lg la tk sampai 11w je lg kan nk bersalin...so mcm mn berat nye aku rasa kena bersabar utk tempuhi nya...11w tu tk lama mn pun...pejam celik pejam celik dh bulan 12 nnt kan....so wahai hati dan fikiran jom la kita fikir benda yg indah2 je...nikmati la sisa-sisa memory indah kehamilan ni...nnt dh bersalin rindu lak saat2 pregnant...


sekian....


p/s: tahun ni tk balik kmpg tk dpt la merasa daging korban...huhu terliur je tgk org dok update mkn daging korban...tkde ke org nk bg daging korban kt ibu mengandung ni....huhu tkde rezeki la dik kita nk mkn daging korban...kita mkn daging yg jual kt pasar je la ye.....





0 comments:

Post a Comment