Thursday, September 25, 2014 - 0 comments

kErEtA bAru KaMi

Assalammualaikum


terlebih rajin lak aku ari ni update blog...mcm tkde keje je kan...bukan tkde keje tp keje nk wat tu aku kena refer dgn supervisor aku dulu..tp supervisor aku tu tk dtg opis dr ari isnin lg...katanya gi vietnam...cuti isnin selasa je...tp sampai ari ni tk masuk opis...tk kan terkantas kt vietnam kot...bukan pertama kali dia gi vietnam...wife dia berniaga online kain,telekong,buat pakej bawa org ke vietnam lg...isy ni apahal lak aku nk cite psl supervisor aku ni....aku nk cite psl kereta baru ku...


actually dr hujung tahun lps aku dan husband dh bincang psl perancangan keluarga...fikir punya fikir keje aku pun dh stabil...aariz pun tahun ni dh masuk 2 tahun..umur aku pun tahun ni dh 30...so aku plan nk tambah anak...tp bila tambah anak aku ckp ngan husband kita kena tukar kereta...kalo sebelum ni balik klate guna viva je...viva tu kecik je...tiap kali balik kmpg dr aariz kecik lg aku mmg praktik kan aariz dok dlm carseat...so sampai dia dh 2 tahun ni pun aariz still dok dlm carseat...nnt dh ada adik pun aku tk terfikir utk tk letak aariz dlm carseat...ini bermakna nnt akan 2 carseat la dlm kereta...


viva letak dua carseat mmg penuh la kereta...mmg tk leh la nk letak stroller bagai...so mmg decide dh ada anak 2 mmg tk leh naik viva la nk ke mana2...pastu husband ckp ok kumpul duit repair kereta wira dia...so dh ada anak 2 nnt kena guna wira je la ke mana2...viva aku pakai gi keje je la...tp ntah mcm mn masa produa kuar kan alza baru pastu produa kan turun kan harga alza tiba2 aku terminat ngan alza ni...husband saje la gi survey2 tgk harga alza....sekali lps survey2,alza auto basic dgn duit downpayment rm5000 bulan2 just byr rm580 something...viva yg aku byr skrg rm460...so mcm tk byk beza kan...just tambah 100 lebih je kan...tp dgn syarat kena jual viva la...mana mampu nk byr dua2 kereta kan...pastu duit jual viva wat byr downpayment...


tp masalah nye husband tk yakin nk jual kt org sbb memandangkan viva tu ada 6 tahun lg nk abis byr...selagi tk abis byr kan tk leh tukar nama...so nnt kalo aku jual kt org wat nye org tu wat hal aku gak yg kena tanggung...pastu husband cadangkan jual kt family...nk jual kt adik lelaki aku dia dh nk beli kereta lain...last2 adik ipar aku yg ngah study phd dia nk sambung byr viva aku tp dia mampu byr rm3000 je...so kena cari 2000 lg...husband ckp kalo guna duit simpanan kan nnt apa2 emergency anak2 kan tkde duit simpanan lak...aku ckp tk payah kacau duit simpanan la...


last2 dgn berat hati husband terpaksa la jual salah satu motor dia...husband ada 2 motor...hasil jual motor dpt la dlm 4000 ke berapa aku tk ingat...so 2000 tu guna utk tambah duit downpayment and balance utk simpanan...ingat dh settle la sekali husband ckp tk kan nk guna dua2 kereta besar...byk guna minyak nnt dua2 kereta takut tk leh maintain bulan2...aku dh rasa frust dh mcm impian aku nk miliki alza mcm tk kesampaian je...sekali husband dok survey2 dia kata ada org nk jual kancil...husband kata nk let go wira dia then nk beli kancil...


so terpaksa hold dulu proses beli alza kena settle kan beli kancil dulu sbb ada org nk jual kancil dgn harga murah...sudah satu hal lak nk cari buyer utk wira lak...baru husband nk iklan kan kt mudah sekali ayah mertua aku kata adik ipar aku nk beli sbb wife dia tk berani bawa manual...kt kmpg ada kereta manual je...so ktorg settle kan jual beli kancil dan wira dulu...


dh settle semua bulan 8 ari tu baru dpt proses nk beli alza lak...time proses alza ni pun mcm2 hal gak...dgn salesman wife dia bersalin la dia kena ambik cuti urus psl wife dia dulu la...pastu stok lak tkde sbb produa sibuk dgn model terbaru...dgn document tk lengkap la mcm2...akhirnya setelah menunggu selama sebulan smlm baru dpt kereta tu...


bila tgk kereta depan mata rasa mcm nk nangis...ye la mcm2 dugaan kena tempuh utk beli kereta ni...byk step kena lalui...dlm masa yg sama sedih gak nk berpisah dgn myviva sbb dh hampir 3 tahun bersama ngan myviva tu...byk kenangan dgn myviva tu...tp nk wat mcm mn kan ni semua demi masa depan keluarga...kalo ikut minat aku,aku minat kereta kecik2,kereta2 mini...tp dh berkeluarga dh ada anak tk leh la pentingkan diri sendiri kan...


so jgn ingat aku beli kereta ni sbb aku byk duit ke apa...nk kata byk duit tu tk juga...tp demi keluarga yg semakin membesar nk tak nk kena berusaha keras la memberi keselesaan utk keluarga...lgpun kampung husband jauh..tiap kali balik ambik masa 7-8 jam...sian la anak2 dok kereta kecik 7-8 jam tk selesa...lgpun barang anak2 je dh byk...ngan carseat semua penuh kereta...org nk tumpang pun dh tk muat...dgn mengambil aspek2 ni semua la kami nekad utk tukar kereta....


inilah kereta baru kami..ye kami masih setia dgn purple ye...kot2 la rindu ngan myviva dpt tgk color kereta alza ni pun jadi la...kereta baru kan kena la masuk garaj...sedih lak kena park viva kt luar....tp aku tk test drive lg...hehehe tiba2 takut lak tgk kereta besar...biasa drive kereta kecik je...



yg wat aku tiba2 takut sbb gear dia kt atas ye bukan kt bwh mcm kereta viva...pastu handbreak pun kt kaki...so aku kena ambik masa nk biasakan dgn 2 benda ni...


bonet produa mmg kecik je kan...tp alza kalo nk bonet besar boleh turunkan seat blkg...

itu je la gmbr yg dpt aku share kan...itu la juga cite disebalik pembelian kereta alza kami ni...harap2 kami terus dimurahkan rezeki utk membayar ansuran kereta ni selama 9 tahun...semoga dipermudahkan utk alza ni berbakti kpd kami....



p/s:teringat dulu masa aku kecik kehidupan kami susah..ayah mn ada kereta..gi mn2 naik bas turun bas...tk lama lps tu baru kehidupan ayah senang sikit dpt la beli kereta buruk yg kecik...sumbat la kami 4 beradik naik kereta kecik tu...tiap kali naik mesti berebut nk dok tepi tingkap kononnya dok tepi tingkap ruang besar sikit...pastu ada duit lebih lg ayah tukar beli van lak sbb kami dh besar dh tk muat dok kereta kecik..naik van selesa sikit...van tu dok angkut aku pergi balik asrama masa matrik kt kuala pilah dan masa kt upm...tiba2 time aku nk bertunang van tu hilang ok...sedih ayah aku...dh la hilang kt umah...sian ayah aku sbb van tu byk berbakti tau antar anak2 ayah pergi balik asrama...last2 ayah beli nissan sani...nissan sani pun byk berbakti kpd anak2 ayah...mula2 dpt lesen kereta je nissan sani la utk kami praktis drive...bila anak2 ayah masing2 dh keje baru la masing2 merasa beli kereta baru...now masing2 dh ada kereta ayah pun dh jual nissan sani tu...tp budak2 skrg beruntung kan..kecik2 dh merasa naik kereta baru,kereta besar,kereta mahal...


0 comments:

Post a Comment