Thursday, September 18, 2014 - 0 comments

30-31 Ogos 2014 ~ Kuantan : pErCuTiaN tAk diRancaNg

Assalammualaikum

hari ni nk cite psl percutian yg tk dirancang ke kuantan pd 30-31 ogos yg lepas....actually mmg plan nk ke kuantan sbb kwn husband kawen...aku ingat kan gi balik hari la...sekali rupa-rupanya husband dh berpakat ngan kwn2 dia ajak bermalam kt kuantan....mula2 plan gi 4 keluarga je....sekali org lain dengar makin ramai lak yg nk join...sudahnya masa hari kejadian sampai 10 kereta berkonvoi....so mmg percutian yg tk disangka2 la....

dh la last minute gak book hotel...sebaik ada kosong....tu pun ada 4 family terpaksa sewa homestay sbb hotel dh penuh...sebaik dekat area2 hotel tu ada byk je homestay...homestay pun murah je...rumah teres 3 bilik baru rm100 satu mlm....ok la kan....tp dorang ambik 3 umah...alang2 dh murah masing2 nk privasi la ambik sorang satu umah...satu family je yg share satu umah....

owh hotel yg ktorg book tu ialah Sempurna Resort Kuantan...jgn tny aku kt area mn sbb aku tk mahir pun area kuantan ni...sila la google...apa yg aku leh ckp harga hotel ni boleh tahan murah...semalam rm120 je utk bilik katil queen siap dgn pakej bfast utk 2 org...bilik hotel ok la...nk kata besar sgt tu la tk la nk kata kecik sgt tu pun tk...yg aku suka hotel ni sbb swimming poll utk kanak2...swimming poll utk kanak2 best sbb swimming poll dia ala2 taman tema ada slide semua...tp anak teruna aku tu dh besar jd penakut lak...dia suka swimming tp swimming dia takat hujung2 poll je la...bila bawa ke tengah menjerit2 takut....

pastu rezeki ktorg dpt bilik betul2 mengadapt swimming poll...tu yg ptg tu husband bawa aariz gi swimming aku dok dlm bilik je perahati dr bilik...hotel ni kecil je...ada 2 tingkat je...wlp ada 2 tingkat tp ada disediakan lift...pastu part parking jgn risau...byk sgt parking dlm hotel tu....bab bfast lak dgn harga bilik rm120 satu mlm jgn la ko harap dpt mkn best2 dan mcm2...bfast ktorg ari tu dia sediakan roti bakar,cornflake,sosej,bubur nasi dan mee kari...agak pelik la gak bfast mkn mee kari...tp dh itu je mknn berat yg disediakan bantai je la....wat alas perut org kata...lgpun nnt tgh nk gi mkn nasi kenduri lg...lps tu on the way balik kl kan nk singgah temerloh mkn ikan patin dan ikan talapia lak....

so secara keseluruhannya bg aku dan husband ktorg puas hati gak la dgn harga dan condition bilik wlp tk la perfect mn...ada gak sikit2 masalah...aku ada gak terbaca review kt agoda org ckp bad thing psl resort ni...aku tk nafikan apa yg dorang ckp tu...cuma alhamdulillah rezeki aku dpt condition yg ok...ada masalah pun bila call room service cepat je dorang dtg betulkan...masalah2 lain tu aku malas nk cite la...korang baca la sendiri review2 org lain...lgpun tk syok la aku nk cite detail sedangkan tkde gmbr nk diselitkan...bukan tk ambik gmbr...tp mcm korang sedia maklum...ari tu kan aku mengalami masalah sd card rosak...gmbr yg diambik semua disimpan dlm memory phone....tk sempat nk transfer hp lak rosak....cuma aku leh ckp kalo korang mencari hotel yg murah disekitar kuantan boleh la try Sempurna Resort ni....setakat nk bermalam,bawa anak2 swimming kt swimming poll dan merasa bfast di tepi poll resort ni sesuai la....

ok stop bab hotel...skrg kita cite perjalanan dan aktiviti kami semasa di kuantan...mmg pakat semua berkumpul kt tol gombak kol 8.30..plg lewat kol 9 sapa ada tk ada dorang akan gerak...next stop kt r&r temerloh tk salah aku...maafkan daku kerana daku kurang pasti apakah betul r&r temerloh kah namanya disebabkan daku tidak la mahir dgn LDP ni...hehe...so dorang bajet sampai r&r temerloh stop utk bfast...

adalah keje gila bilamana kol 9 gerak dr gombak,then stop kt r&r temerloh baru nk bfast...agak2 mak buyong boleh bertahan ke..sebaik aku bawa bekal nasi goreng lebih birthday aariz smlm...kt gombak tu sementara tunggu yg lain sampai aku bantai mkn nasi goreng dlm kereta dgn aariz...aariz pun lapar...byk dia mkn nasi goreng tu...ajak husband join sama dia eksyen tk mau...konon nk mkn kt r&r temerloh sbb nk mkn tempoyak ikan patin...tp sudah nye kt r&r temerloh cari gak nasi goreng tu sbb kt r&r org tersangat la ramai..aku mmg tk kuar dr kereta la sbb aariz tido...yg lain tk bawa bekal azab la korang beratur nk mkn kt r&r...

sudah nye kol 11 lebih gak teruskan perjalanan...mula2 husband risau sempat ke tk sampai kuantan umah pengantin lelaki (kwn husband) kol 12.30..sekali ntah berapa kilometer perjam la dorang pecut tk sampai 12.30 lg dh sampai exit gambang...owh ye ktorg exit gambang sbb umah kwn husband tu kt area kuantan gambang...ktorg berkumpul kt umah kwn husband ni dulu..lps zuhur baru gerak sama2 dgn family pengantin lelaki ke umah pengantin pompuan..kt umah kwn husband ni family dia jamu ktorg ngan roti canai dan kuih karipap..mula2 konon2 masing2 jual mahal tk nk mkn sbb nk simpan perut mkn kt umah pengantin pompuan...sekali bila sorang rasa and ckp sedap masing2 berebut2 nk mkn...

sebaik gak dh alas perut ngan roti canai dan karipap...kalo tk masing2 mesti kebulur sbb sesat nk ke umah pengantin pompuan tu...ye la ktorg berkonvoi 15 biji kereta...ktorg dr kl je dh 10 kereta..family pengantin lelaki 5 biji...konvoi byk2 kereta ni mmg akan ada terlepas la..pulak tu masing2 pandai..bg kereta family pengantin lelaki ni semua ke depan..yg ktorg dr kl dok blkg...ngan tk tau jln nye..bila satu kereta terlepas abis semua terlepas..ada tu sampai tersesat kt teluk cempedak...time sesat ni mmg lawak aku rasa...yg sesat sampai ke teluk cempedak tu apa ke hal nye...nk mkn nasi kenduri kt teluk cempedak ke...hehe...

sudahnye nk dekat kol 3 baru sampai...sebaik dlm kumpulan konvoi kami ni ada org temerloh..so dia mahir gak la jln2 kuantan ni...tp tu la silap nye...dr awal2 tk nk ambik alamat..dh sesat ni baru call minta alamat..sebaik masing2 hp canggih...waze menyelamatkan kami....hehe...tp sedihnya sampai2 umah pengantin pompuan lauk byk dh abis...bukan la dh abis tkde lgsg cuma dorang lmbt refill je...so sampai2 tkde la boleh terus mkn...kena tunggu dorang refill dulu baru leh mkn...sebaik lauk2 semua sedap...ntah la bg tekak aku sedap la...sbb aku mmg suka kenduri2 kt kmpg ni sbb dorang masak sendiri...mcm biasa la kenduri org pantai timur ni sure la ada gulai kawah...bg aku gulai kawah dan sambal belacan pun dh cukup...pastu ada gak sambal ikan aye...pun sedap...tp ikan dh abis...aku ambik sambal je...

lps mkn dan bergmbr ngan pengantin semua,dlm kol 4 ktorg gerak cari resort nk rehat2 sbb mlm tu plan nk bbq kt pantai...sekali plan tk menjadi sbb pakcik kwn husband yg sepatutnya supply bahan mentah ada hal tk dpt nk supply kan...kwn husband ajak husband kuar gi cari sendiri tp keadaan aariz lak tk mengizinkan...masuk2 bilik aariz jd super aktif...dia bantai lompat katil then nk pijak perut aku...husband tk confident nk tgl kan...sudah nye kwn husband gi cari kedai mkn kt tanjung lumpur book meja utk mkn mlm...

tp aku mkn dlm kereta je...1st sbb ada kucing mcm biasa...2nd sbb aariz tido..stroller lak boleh pulak lupa bawa...tk kan husband nk pangku spjg mkn...aariz lak spjg hari tk tido...mlm tu dia tido ktorg kejut pun dia tk nk bangun..sudahnya aku beralah la mkn dlm kereta...tp husband kata tk seronok sbb ktorg kan ramai meja pjg mknn lak kwn husband order mcm tk byk sudah nye mkn pun berebut2...

boleh tahan mahal gak mkn seafood kt tanjung lumpur tu...husband ckp sorang kena byr dlm rm15...ktorg ada dlm 23 org...seafood yg order cuma sotong celup tepung,ikan pari bakar dan ikan siakap 3 rasa...lauk lain kailan ikan masin,telur dadar dan tomyam..setiap lauk buat 2 pinggan je...ke dikira murah...ntah la bg aku mcm mahal...husband kata setiap lauk tu pinggan dia kecik je...ke ktorg salah pilih kedai...ke ada kedai lg murah...aku ingatkan mkn kt ana ikan bakar petai...tp bukan...kedai lain yg kwn husband book...boleh je la dh org book kan...kita terima je la jgn byk komplen...

mlm tu lps mkn aktiviti bebas...sapa nk balik hotel balik hotel sapa nk round2 bandar kuantan boleh gi round tgk keadaan bandar kuantan di mlm merdeka....aku ngan husband mmg ktorg balik hotel la sbb aariz tido kan...pg tu pun tkde apa2 aktiviti...ktorg yg ada anak ni lps bfast apa lg layan anak2 swimming la...kol 11.30 check out then ktorg ke kenduri umah pengantin lelaki lak...ktorg sampai awal tk sempat la nk jumpa pengantin...sbb ktorg nk cepat sbb nk singgah temerloh umah kwn husband sbb masing2 tk sabar nk mkn gulai tempoyak ikan patin....

wlp masih kenyang mkn umah pengantin lelaki tp dh sampai temerloh umah kwn husband ni masing2 bersemangat dok ratah gulai tempoyak ikan patin...tp minta maaf la aku mmg tk la nk mkn ikan patin ni...lg2 dimasak tempoyak...kirim salam la....sebaik ada ikan talapia bakar...aku ratah ikan talapia je la...sedapnye ikan talapia tu tok sah ckp la...ikan fresh kan...pakcik kwn husband tu ada kolam bela ikan2 ini...mmg dorang ambik ikan2 dr kolam tu then terus masak...mmg sedap la....

lps mkn lepak2 solat zuhur siap2 then terus gerak balik kl...on the way balik tu jln jem kt karak sbb ada accident...aku sampai umah kol 8 mlm...gitu la serba sedikit kesah percutian tk dirancang ini....keseluruhkan aku leh ckp aku tk puas gi kuantan sbb tk dpt gi teluk cempedak,tk dpt mkn sata kuantan,tk dpt jln2 bandar kuantan...nk wat mcm mn husband ckp kita berkonvoi kena la ikut plan majoriti...aku rasa bukan percutian ke kuantan...boleh dikatakan 'percutian ke temerloh mkn ikan patin'...hehehe no comment....



gmbr semua dh hilang...cuma ada la satu ni je gmbr yg sempat masuk fb...so ini lah gmbr cilok dr fb wat kenang-kenangan.....







p/s: hidup ini diibarat roda...ada kala kita di atas ada kala kita di bawah...jgn sangka diri kita ni tidak akan diuji dan diduga...tp percaya la setiap dugaan dan ujian yg Allah turunkan wat hambaNYA bukan la utk menyusahkan tp sekadar utk kita berfikir dimana salah silap kita,dimana kekurangan kita,atau adakah kita semakin jauh denganNYA...harap2 si dia yg diuji dan diduga itu tabah menghadapi ujian dr Allah...







0 comments:

Post a Comment