Friday, September 19, 2014 - 0 comments

4-6 September 2014 ~ Langkawi Trip : dAy 1

Assalammualaikum

mood ngah rajin ni tu yg cepat2 update blog ni...kali ni nk cite psl langkawi trip...utk langkawi ni akan dipecahkan kpd 5 bab...day 1,day 2,day 3,review hotel,info...so hari ni nk cite day 1...actually langkawi trip ni adalah percutian keluarga...parent dan adik serta abg aku teringin sgt nk ke langkawi...dorang tk pernah gi langkawi lg...so utk memenuhi hajat2 mereka dr tahun lps lg kami dh start menabung...mula2 aku mcm tk nk join...ye la tahun lps kan aku diuji dgn mcm2 dugaan...simpanan tu mmg ke laut la...tahun ni baru nk manage balik kewangan ktorg...tp alhamdulillah rezeki kami,abg aku nk sponsor tiket flight return utk semua org...alhamdulillah semoga murah rezeki along....

utk trip ni kami dh agih-agihkan tugas...tugas aku book tiket flight...tugas adik pompuan aku book hotel...tugas abg dan adik lelaki aku book transport kt sana...agak pening gak ye time nk book flight ni...ye la nk cari yg betul2 murah...so bab tiket flight ni semua nnt aku cite kt part info ye...

so tarikh yg kami pilih adalah bulan 9 sbb mmg nk gi lps raya...pastu kebetulan bulan 9 adik aku tkde class...then kami pilih yg bukan cuti sekolah sbb org kata nk gi langkawi jgn gi cuti sekolah or time holiday sbb nnt semua jd mahal and org pun ramai...nk shopping ramai org,nk naik cabel car ramai org,nk mkn pun ramai org...that why kami pilih tarikh 4-6 hb tu...tp tu la utk day 1 ni tk byk aktiviti dpt dilakukan sbb flight kami pun dh lewat kol 12.45...time tu je yg murah...


so 4hb tu aku suruh semua berkumpul kt KLIA2 kol 10.30 sbb nk check in luggage dulu...nk ke klia2 ni mula2 aku dan husband dlm delima...mula2 masa awal tahun plan nk naik erl...sekali awal bulan 5 aku dpt tau aku pregnant lak...so mcm kena fikir balik cadangan nk naik erl tu...tp husband kata insyallah dia boleh handle aariz dan beg...tp ntah mcm mn nk dekat2 pergi tu aku gatal2 tgn gi survey harga teksi ke klia2...survey punya survey dan bandingkan harga tiket erl dan harga teksi last2 kami decide naik teksi je...berapa harga teksi dan teksi apa yg aku naik tu nnt aku cite kt part info gak ye...


aku book teksi suruh dtg kol 9 pg...mmg ngam2 dia sampai umah aku kol 9...aku ingat jauh la dr umah aku nk ke klia2...ye la selalu ktorg kalo ke lcct mesti ambik masa sejam baru nk sampai...sbb tu aku suruh teksi tu dtg ambik kol 9...sekali 1/2 jam dh sampai klia2...rupa-rupanya ada jln dekat sebenar nye dr umah aku nk ke lcct dan klia ni...ktorg je yg selama ni tk tau...jarak klia dan klia2 tk jauh mn ye...lebih kurang 5-10 km je...


so sampai klia2 kol 9.30....lepak2 dulu tunggu family aku yg lain sampai...family aku yg lain dorang semua seramai 7 org naik satu van dr cheras...adik pompuan aku pun naik van tu gak...dorang pun gerak dr cheras kol 9 gak...tk lama la aku tunggu dorang...dlm 15 minit mcm tu dorang pun sampai...sampai2 terus gi check in luggage...utk gi ni aku ambik 15kg je luggage...tp tu la 15kg ni aku ingatkan leh la byk beg masuk sekali hanya 3 beg je yg lps...amboi masing2 bawa batu ke apa...kalo aku ni lain la sbb ada anak...nk bawa susu lg pamper lg...yg tu semua nnt aku cite kt part info ye....







sambil2 ngah tunggu family aku sampai,ambik gmbr budak excited nk naik kapal terbang ni....siap nk pakai sweater lg...last2 aku gak kena pegang sweater dia tu....suruh masuk beg tk nk....

ni time family aku dh sampai...ngah agih-agihkan beg utk masuk luggage...gmbr ni aku ambik kt fb adik aku...ramai yg salah faham ingatkan ktorg antar sapa2 la naik flight...nk wat mcm mn dlm gmbr ni aku tgk masing2 sibuk ngan hp masing2...tk mcm nk gi holiday pun....

settle check in semua kol 10...pastu masing2 ngadu lapar...aku dan husband mmg dh kenyang la sbb dh mkn berat kt umah sebelum kuar...tau dh sure kt airport nnt mesti mknn mahal2...tu pun sebaik family aku dorang bawa bekal...so cari port nk mkn bg dorang isi perut dulu...owh lupa nk bgtau ktorg mmg dh self check in online sebelum pergi so tkde la kelam kabut nk check in bila sampai airport kan....







tp tu la sampai awal sgt kt airport tk tau nk wat apa mcm bosan lak...so masing2 layan bergmbr...terutama budak kecik ni.....








 ni time kt tmpt nk bording...saje masuk awal sbb bosan...lgpun tk payah risau masuk awal pun sbb toilet byk je dlm ni...kalo lapar kedai pun ada....hanya sediakan ongkos nye je....time berlepas ni ktorg nye gate J3...so tk ar jauh sgt dr tempat pemeriksaan tu...tp masa balik jauh...ktorg nye gate J berapa belas ntah...jauh sikit la menapak...eh bukan jauh sikit ye....jauh byk...nnt aku cite kt part info apa yg aku maksud kan dgn jauh tu....

tepat kol 12.45 kami pun berlepas...tk lama mn pun...45 minit je...tp tu pun aku dh rasa hazab nye la dok dlm flight sbb anak tk reti dok diam...time suruh pakai seat belt dia boleh bantai melalak tk nk pakai sbb nk berdiri la nk berjalan la....sebaik la seat ktorg kt blkg sekali so tkde la mengganggu org lain dgn suara memekak dia tu....


gmbr kenangan kami dlm flight...time pergi rajin la ambik gmbr dlm flight...time balik tk kuasa aku...time balik semua bantai tido keletihan.....

kami selamat sampai kt airport langkawi lebih kurang kol 1.30...tp disebabkan mak ayah aku tk leh berjalan sendiri tanpa kerusi roda dan airport di langkawi korang kena turun guna tangga,ia ambik masa lama sikit ok nk turunkan ibu dan ayah aku...dorang turunkan ibu ayah aku guna kerusi khas...tp dgn syarat kena turun last sekali la....tu yg ambik masa tu...kol 2 lebih baru settle....


dh ambik luggage semua....terus gi jumpa dgn agent kereta sewa...agent kereta sewa ni anak kwn mak aku...sampai2 airport baru decide nk ambik kereta apa...mula2 ingat nk ambik satu van besar sumbat semua dlm satu van...tp disebabkan ktorg ada bawa 2 kerusi roda dan memakan space terpaksa ambik 2 kereta...1 mpv and 1 sedan....detail psl kereta nnt aku cite kt part info...


dr airport kami gi lunch dulu...masing2 dh kelaparan...tk tau nk mkn mn...cari kedai mkn area2 hotel je...kedai nasi ayam...lupa lak nama kedai tu...kedai tu kt area pekan kuah...masing2 ambik 2 pinggan...nk kata sedap tu bg aku sedap la gak terutama sambal kicap dia...dia wat lain drp lain...selalu nasi ayam org guna kicap dr air rebusan ayam...yg ni dia guna sambal kicap yg org letak dlm sup tu...cuma ayam dia je aku tk suka sbb ayam dia ayam goreng biasa je...tp bg husband dan family aku yg lain semua ckp sedap...sup pun bg aku ok2 je...tp dorang ni tk abis2 ckp sedap...so kesimpulannya aku dan adik pompuan aku je ckp ok2 je...yg lain semua ckp sedap....hahahaha...location dia kt area pekan kuah...kedai tu je satu2 nye nama kedai nasi ayam...dan menu dia semua berasaskan nasi ayam...kalo korang nk mkn benda lain mmg tkde ye...


lps lunch terus check in hotel...ktorg menginap kt D'Baron hotel...hotel ni kt pekan kuah...kt area komplek pekan rabu...detail psl hotel nnt aku cite kt part hotel ye...settle check in semua dh kol 4 lebih...kasi dorang rehat2 dulu...aku ckp kol 6 kumpul kt bwh kita gi idaman suri,komplek hj ismail dan dinner....


so kol 6 tu destinasi pertama adalah idaman suri...aku pilih gi idaman suri dulu sbb dorang ckp idaman suri tutup ari jumaat..nk gi last day ari sabtu takut kelam kabut tk sempat lak...dh alang2 idaman suri tu dekat je ngan hotel so decide gi idaman suri dulu...


kt idaman suri ni aku beli mangkuk bertutup utk letak nasi...dia bukan kaca...tp cantik la...aku berkenan sgt...pastu ingat nk beli pemanggang ajaib...berkenan dgn pemanggang ajaib yg saiz kecik tu...comel je...baru berapa ringgit...tp tkde jenama la...tp mak aku tk bg beli sbb dia suruh ambik yg dia nye sbb tkde org nk pakai...baru guna sekali dh tk guna dh...so tk jd beli ambik yg mak aku nye je...pemanggang ajaib ni aku nk guna time pantang nnt...aku kan nk pantang sendiri kononnya...so ada pemanggang tu senang nnt aku campak2 je masak dlm tu semua...




dr idaman suri ktorg ke komplek hj ismail lak...dengar cite hj ismail dh buka komplek kan..so tu yg terjah tu...tgk dr bangunan ni mcm besar dan dh terbayang dlm tu ada mcm2 kedai...sekali bila masuk satu kedai je yg meriah...kedai hj ismail...kt floor bawah...kedai tu mcm2 la ada dr pinggan mangkuk,beg,kain batik hingga la coklat...sebelum ni kan kedai hj ismail yg lama dorang asing2 kan...ada kedai jual coklat...ada kedai jual pinggan mangkuk...yg ni tk semuanya sekali dlm satu kedai...tp tu la bangunan besar tp satu kedai je hidup...kt floor atas ada satu kedai tu kedai jual pakaian..tu je...tk tau la aku maybe sbb byk kedai dh tutup sbb ktorg kt sana pun dh kol 8 mlm...tp aku google ckp komplek hj ismail ni tutup kol 10.30...so sebelum gi tu masa baca review org aku terbayang kan komplek hj ismail ni mcm shopping mall...tp bila dh sampai sana alahai sedih nye...tk nk cite lebih2 la korang gi sendiri la...maybe nasib aku tk baik sbb gi dh mlm kot..so korang nk gi try gi siang la eh...maybe lebih happening...


kt komplek hj ismail ni ktorg borong coklat je...mula2 ingat nk beli coklat last day...tp memandangkan dlm bilik hotel ada peti ais...tu yg beli je 1st day tu...tk cukup nnt 2nd day and 3rd leh tambah lg...kalo nk shopping semua last day takut kelam kabut je...actually boleh je nk shopping last day tu sbb filght ktorg petang kol 4...tp sbb bawa org tua yg kurang upaya ni leceh sikit...terutama ayah aku yg ada kencing manis ni...setiap sejam cari toilet nk buang air...situ je dh ambik masa...tu blum angkat sorang2 masuk kereta...simpan kerusi roda semua...so percutian kali ni kena la rancang masa betul2....kalo boleh biar teratur jgn kelam kabut....


bangunan komplek hj ismail group...bangunan dia sekali ngan hotel...siap ada food court lg...aku rasa siang mmg happening kot....


lps masing2 dh puas shopping coklat dlm kol 9 lebih mcm tu ktorg terus cari port utk dinner...mak aku kata nk mkn ikan bakar...sampai ke pantai cenang adik aku cari kedai mkn...aku lupa nama kedai tu...famous gak kedai tu...mahal pun boleh tahan...ikan siakap sekilo rm35...pilihan ikan tk byk...mak aku nk ikan pari...ikan pari tkde...last2 ambik 2 ekor ikan siakap bakar,sotong goreng tepung 2 pinggan,tomyam 2 pinggan,kailan ikan masin 2 pinggan,telur dadar 2 pinggan dgn air semua total rm100++...tk sampai 200 pun...rasa mkn boleh la...yg sedap cuma sotong goreng tepung je....sebaik aku tk ingat nama kedai tu...so tkde la terkilan sgt sbb tk dpt recomend kan kt korang.....




 gmbr time mkn mlm...adik aku ambik curi2...so gmbr tk berapa nk cun la...hehe....


ok tamat sudah kisah day 1...lps dinner terus balik hotel and zzzZZZzz....

 p/s: ari ahad ni ingat nk terjah baby expo kt pwtc...plan nk cari pamper yg murah2...nk beli baju mmg tk la..bg aku kt expo ni baju2 boleh tahan mahal gak...yg murah cuma carseat,stroller,pamper...stroller mmg tk plan nk beli la sbb aariz nye dulu elok lg...recycle je nnt...maybe akan beli carseat sbb carseat skrg aariz masih guna lg...tp aku plan nk beli carseat dh abis pantang nnt...aariz dulu pun tk beli pun awal...beli lps pantang je...awal2 ni baik guna duit beli yg penting2 dulu...gitu la utk org tk berapa nk kaya mcm aku ni...kena rancang betul2 perbelanjaan...




0 comments:

Post a Comment