Tuesday, December 2, 2014 - 0 comments

pArT 8 ~bAwA aariz kE FaRm iN tHe cIty sEri KemBAngAn

Assalammualaikum


ari ahad baru2 ni aku dan husband ada bawa aariz beriadah ke farm in the city yg terletak di taman equine seri kembangan...tempat ni kt area giant kt blkg the atmosphere...mula2 husband ajak gi MAHA...tp aku dpt rasa kan yg org sure ramai nye kt MAHA tu...drp kita gi tempat kita tk puas hati di kemudiannya better kita gi tempat yg betul2 puas hati dan memberi seribu kenangan di kemudian hari...wlp gi MAHA tu tk perlu bayar just byr duit parking je tp bg aku lg puas hati pergi farm in the city ni wlp ko kena bayar duit entrance rm30 utk dewasa yg ada mykad...sebaik aariz tk kena byr sbb aku suruh husband dukong aariz time nk masuk tu konon2 aariz ni kecik lg...kalo ikutkan kanak2 yg below 90cm je tk kena byr...tp aku rasa aariz mcm dh terlebih 90cm...tp bila husband dukong tk nmpk sgt kot aariz ni tinggi....tp kalo anak2 korang yg dh sekolah darjah satu tu korang wat dukong aku rasa bukan setakat ko yg patah pinggang,org yg check tiket tu pun leh nmpk la anak ko tu sah2 dh besar...so jgn ngelat sila byr ye...byr dia aku lupa lak nk tgk utk kanak2 yg 90cm ke atas ni....


tp jgn risau parking free ye...cuma kalo parking kt dlm penuh ko kena parking di luar la area2 the atmosphere tu...jenuh la nk menapak...mcm aku ari tu aku paksa husband cari gak parking kt dlm...mak buyong tk larat ok nk menapak jauh2...time ktorg gi ari tu tkde la awal sgt...ktorg sampai sana dlm kol 11 lebih dh nk dekat kol 12...mula2 aku risau kot panas terik ke cuaca...alhamdulillah cuaca redup je...mendung pun ada...ada kala dengar bunyi guruh mcm nk hujan...sudah nye kelam kabut aku suruh husband jgn stay lama sgt kt setiap tempat sbb takut hujan turun tk sempat nk gi round semua tempat....


tempat dia tkde la besar mn...tk ar sebesar mcm zoo tu...oh lupa nk cakap farm in the city tempat dimana ada haiwan2 yg ko boleh pegang dan bg mkn...haiwan2 ni tkde la mcm zoo yg haiwan dok terkurung...haiwan2 ni dorang lepas kan...lepas kan tu tk bermaksud lepas bebas berkeliaran...still dlm pantauan pekerja2 di sana....contoh mcm rusa...ada la satu tempat khas utk rusa2 ni dgn dijaga oleh pekerja2 khas...bila kita nk tgk rusa kita masuk la kt tempat rusa tu...maksud nye tempat rusa tu ada pintu...ada pekerja yg jaga...kalo korang nk masuk pekerja tu akan bukakan pintu tu...pintu tu akan sentiasa ditutup supaya rusa tu tk bebas keluar berkeliaran....eh korang faham tk apa yg aku explain ni...kalo tk faham sila gi terjah sendiri....


byk cite pun bukan korang faham pun kan...better korang layan gmbr2 kt bawah ni utk lebih faham...


ni pintu masuk dr parking...




lps beli tiket je,lps dh pakai tag kt tgn,lps pekerja dorang check tiket korang,korang turun tangga then menghala ke kiri dulu...1st korang akan jumpa 2 ekor kura2 mcm dlm gmbr ni....nnt ada la pekerja dorang bg ko sayur ni utk sapa2 nk bg kura2 ni mkn...mula2 aku ingat aariz takut nk bg kura2 tu mkn...rupanya aariz tk takut...





nk kata berani sgt tu idak la...bila kura2 tu ngap je sayur tu terus aariz lari...dh jatuh sayur tu...tu yg terpaksa babah tolong tu...mana2 haiwan yg dorang biarkan berkeliaran mcm ni,korang boleh sentuh,pegang dan bg mkn haiwan2 tu...jgn risau ada je pekerja2 yg menjaga keselamatan korang...mknn2 utk haiwan tu pun jgn risau dorang sediakan gak...pastu nnt ada la sorang pekerja yg tukang ambik gmbr guna kamera dorang...nnt dorang offer la utk ambik gmbr...pastu nnt dia bg slip then kalo korang nk gmbr tu kena beli kt luar...tu semua standard kan kt mn2 tmpt pun....sekeping gmbr rm20...aku beli 2 rm35....murah la berbanding zoo...kt zoo rm25....pastu gmbr tu skrg dh pudar dh...dh tk rupa gmbr dh...yg kt farm in the city ni tk tau mcm mn...tgk nnt lama2 jd mcm mn gmbr tu....


ada gak haiwan2 yg tk dibiarkan bebas berkeliaran...tgk pada keadaan haiwan tu gak kan...mcm kura2 jenis ni mungkin habitat dia kena dok dlm air mcm tu or maybe kura2 ni membahayakan sbb tu kura2 ni dok dlm aquarium tu...

mcm aku cite psl rusa td tu...ni yg aku maksud kan...ada section2 tertentu mengikut kategori haiwan...mcm ni khas utk burung...




so bila masuk dlm ni,burung2 tu mmg dorang lepaskan bebas...so korang boleh pegang,sentuh dan bg mkn...mknn dorang sediakan...






aariz tu berani2 takut sebenar nye...setiap kali nk suruh pegang mana2 haiwan mesti nk babah teman dan pegangkan...





luck ktorg ari tu,burung merak ni kembangkan sayap dia...org kata burung merak ni susah sikit nk kembangkan sayap dia...ikut2 nasib kan...ari tu mmg rezeki ktorg...pastu burung merak tu baik dok diam je sambil2 kembangkan sayap dia...kdg2 aku rasa mcm merak ni perasan pun ye...lg ramai org dok tgk ambik gmbr dia lg sakan dok kembangkan sayap dia....









ni time bg burung2 tu mkn...nk suruh aariz bg mkn dia takut...dia kata bird gigit tangan dia...sudahnya babah la yg terlebih excited bg burung mkn....










ni kt bhgn rusa...yg bhgn ni mmg aku seram gila...gmbr2 ni semua aku ambik dr jauh je...rusa2 tu jenis dok serbu2 org sbb nk mknn...tp jgn risau rusa bukan jenis sondol org kan...aku je yg takut....aku semua haiwan berbulu aku takut...






ni tempat fish lak...fish of course kena dok dlm air kan...so korang just boleh bg mkn je la....mknn dorang sediakan...kira berbaloi gak la rm30 tu dgn boleh sentuh,pegang dan bg haiwan mkn...mknn siap disediakan lg...





























ni bahagian arnab lak...kt bahagian arnab ni ktorg dok lama sikit sbb tujuan ke farm in the city ni pun sbb aariz beria nk tgk rabbit....




kt tempat arnab ni ada disediakan kolam ikan...korang leh ambik jaring utk tangkap ikan...dorang ada sediakan jaring ngan baldi...tp husband aku satu ikan pun tk dpt tangkap...aariz beria nk wat sendiri...dia lg la bukan tangkap ikan tp tangkap air...penuh baldi ngan air je...org lain baldi penuh ngan ikan...aariz baldi penuh ngan air...hehe...


pastu ktorg ke tmpt kancil ni lak...tp kancil ni mcm takut ngan org kan...bila org ramai kancil ni gi menyorok...aariz frust tk dpt bg kancil mkn...last2 korang nk tau sayur tu aariz bg sapa mkn...tgk gmbr kt bwh....

dia bg ayam mkn...confius aku jap...ayam mkn sayur ke...hehe...
 




ni tempat iguana...iguana of course kena kurung kan...membahayakan lak kalo dilepaskan....tp igauan tu bagus beri kerjasama org nk ambik gmbr dia...aariz siap say bye lg kt iguana...mcm igauna tu faham....



ni ular...ular ni korang kalo berani boleh la pegang ke nk letak kt bahu ke...tp of course ada org jaga...dan aku rasa ular ni ular jenis tk membahaya...tp aariz takut...husband pun tk jadi nk pegang....






ni korang tau apa...ni lah telur ostrich...mula2 husband ingat yg palsu nye...sekali pekerja kt situ ckp ni mmg yg betul nye...baru je lg menetas...siap suruh aariz berdiri atas telur tu lg....










 yg ni tempat burung apa eh...burung kak tua ke burung nuri eh...sori la aku bab2 nama haiwan ni fail sikit...kt sini je la aku berani nk suruh husband ambik kan gmbr aku...tmpt lain biar aku je la ambik gmbr dorang...rasa2 tk selamat senang aku nk lari....hehehe...




last sekali kemuncak segala tempat adalah di pony ride ni...nk naik ni je korang kena byr...rm7 per ride....



aariz excited nk naik last2 tk lepas sbb aariz kecik lg...kena budak2 dh sekolah kot baru lps naik...tk dpt naik kita bergmbr mcm ni je la ye aariz...tk tentu psl gmbr pekerja dia pun masuk sekali dlm blog aku...hehe...

secara kesimpulan aku dan husband sgt puas hati bawa aariz gi sini berbanding gi zoo...kt zoo time ktorg gi dulu semua haiwan malas2...jenis nk tido je...aariz pun mcm tk enjoy je gi zoo...kt farm in the city ni aariz sangat2 enjoy...balik umah 4 hari 4 mlm tk abis2 dok cite gi tgk rabbit,tgk kura2,tgk rusa...pastu aku puas hati gi farm in the city ni sbb tempat dia bersih berbanding zoo...toilet pun bersih....ada disediakan cafe gak...tk sure aku mahal ke murah sbb kebetulan ari tu rezeki ktorg terserempak ngan kwn husband dia yg belanja....tp mknn dia so so je la...cuma haiwan kt farm in the city tkde la semeriah mcm kt zoo...kalo org bajet nk jumpa gajah,zirafah,harimau,singa semua kena gi zoo la...nama tempat pun farm in the city so haiwan pun ala2 yg sesuai dgn nama tempat la...so cuti sekolah ni sapa2 tk tau nk bawa anak2 gi mana,tempat ni adalah sgt sesuai...


 p/s: alhamdulillah smlm dh settle beli brg2 utk berpantang yg masih berbaki blum dibeli...td husband ckp air zam zam dan kurma pun husband dh beli...weekend ni tgl nk pack siap2 semua then angkut sikit2 gi umah parent aku...bila dh settle semua ni baru aku rasa mcm baby nk kuar skrg pun boleh...ummi dh tk sabar nk jumpa awak...hehe....








0 comments:

Post a Comment