Monday, December 1, 2014 - 0 comments

mEnghItuNg hARi: December,37week,19 days to go

Assalammualaikum


selamat hari isnin semua...ada yg monday blues ke...aku ni hari2 monday blues lg2 nk dekat due ni kan...ari ni dh masuk december dh...bulan yg dinanti2 kan...19 hari lg utk sampai ke due date...dh 37 minggu aku membawa perut ke hulu ke hilir...baby masih sedap lg dok dlm perut ummi dia...mcm tkde tanda2 nk kuar je lg ni...firasat aku mcm dpt agak yg 2nd time ni mcm lmbt je berbanding abg dia...kalo ikut abg dia 38week dh kuar kan...masuk 36week kaki aku start bengkak,muka nmpk sembab...perut pun dh ke bawah...time 37 week time tu hari raya,beraya umah org semua dok ckp mcm tk lama lg je...dpt puas beraya seminggu mkn itu ini akhirnya baby bg sign dh sampai masa baby nk kuar....

berbanding yg kali ni,masuk 36 week minggu lps aku standy lg...kaki tk bengkak...muka pun nmpk cun lg tk sembab sana tk sembab sini...perut pun tinggi lg...sbb tu bila org tny dh berapa bulan ni...aku jawab dh 9 bulan dh...tunggu masa je ni nk meletop...org mesti terkejut bila aku ckp aku ngah tunggu hari je ni bak kata org2 tua....aku rasa org terkejut bila aku ckp dh 9 bulan sbb perut aku kecik je kot...tk mcm 9 bulan...aku dr aariz lg mmg pregnant jenis perut kecik...tp kecik2 pun baby boleh tahan besar gak...ke sbb aku jenis tk suka pakai baju ketat2 time pregnant membuatkan org mcm nmpk tk nmpk je perut aku....

ntah la aku kalo pregnant tk suka sgt pakai baju ketat2 ni...yg boleh menonjolkan perut....selagi aku leh sorok aku akan sorok..kes dia disebabkan time aku pregnant kan aariz dulu aku suka pakai dress...dress kan jenis ikut body kita...mmg akan menonjol perut kita...sekali ada sorang akak ni tegur dia kata lain kali jgn pakai baju mcm ni sbb nmpk seksi...aku pun tk faham dimana seksi nye...sekali akak tu explain dia kata lelaki kalo tgk perempuan pregnant perut menonjol dorang suka sbb nmpk seksi...hohoho bila aku dengar je mcm tu mmg beli baju besar2 je la aku lps tu....

tp tu la kan dh masuk 7,8 9 bulan mn nk sorok lg dh perut tu kan...pakai baju besar pun still menonjol gak...kdg2 aku rasa mcm nk korek je biji mata org2 laki yg kalo tgk perempuan pregnant ni jln sampai tk berkelip mata tu...apa la yg dorang dok fikir kan tu kan...kalo dorang tgk dgn rasa simpati sbb kita jln pun mcm peguin tu tkpe la gak...tp kalo dorang tgk dgn perasaan nmpk kita ni seksi dgn perut menonjol ni mmg tk patut la kan...

aduii dh melalut sampai ke pakaian,seksi dan perut menonjol kenapa pulak ni....pg2 ni update just nk cite yg aku skrg dlm mode menghitung hari...hari2 dok fikir bila la aku ni nk bersalin...bersalin awal ke bersalin lmbt...mcm mn lak dugaan yg akan aku tempoh utk bersalin nnt...semua org mengharapkan dipermudahkan utk bersalin kan...tk terkecuali aku...aku juga mengharap segala nya dipermudahkan...sakit mmg akan alami kesakitan tu...mn ada bersalin tk sakit kan...cuma harap2 proses bersalin tu dipermudahkan...tkde apa2 masalah dan komplikasi....harap2 semuanya selamat dan baby yg lahir nnt sihat dan sempurna hendaknya....

bab persiapan alhamdulillah dh 90% boleh dikatakan complete utk kegunaan dlm pantang nnt...lg 10% akan disettle kan dlm minggu ni juga insyallah...barang2 nk bawa gi hospital semua dh siap packing...baju2 aku nk pakai semasa berpantang di rumah parent aku pun dh packing...tgl nk packing baju aariz dan baju husband je...tu last minute pun boleh buat...tk sempat packing husband boleh tolong packing kan kemudian...yg penting barang2 aku la kan....insyallah kalo minggu depan tk bersalin lg,akan angkut sikit2 barang yg nk digunakan semasa berpantang di rumah parent nnt ke rumah parent aku...tkde la jadi mcm masa aariz dulu,time aku dh bersalin dgn ada baby nye baru nk angkut barang2 gi umah parent aku...sian kt husband la settle kan sorang2...kali ni tk leh la wat mcm tu kan sbb husband pun nk handle kan aariz gak....

tp sebenarnya aku mengharap sgt aku bersalin hari keje dan siang...tkde la risau kt aariz sgt sbb mmg ari keje dia dok ngan pengasuh kan...so husband leh fokus kt aku then dh settle bersalin semua baru handle aariz lak bawa gi umah parent aku...mak aku pun skrg bukan sihat sgt...nk handle diri sendiri pun tk berapa larat...sian lak nnt nk kena handle aariz kan kalo aku bersalin weekend...kalo weekend ari sabtu abg aku je ada umah tk keje...adik aku ahad baru cuti...tu pun kdg2 masing2 ada hal...sian lak nnt tinggal kan aariz ngan parent aku je berdua....

bukan niat aku nk menyusahkan parent aku dgn berpantang dirumah parent aku...tp tu la nk kena jaga hati org tua gak...kan bila aku ckp nk berpantang sendiri di rumah,org tua kecik hati...mak aku siap merajuk2 lg bila aku ckp aku berpantang seminggu je kt umah parent aku...bila husband dh start keje aku balik umah and berpantang sendiri...tp dh explain betul2 baru mereka faham...ye la kita kalo boleh tk nk susah kan org tua tp org tua lak fikir bila kita tk minta tolong dorang,dorang rasa mcm kita ni dh pandai serba serbi semua nk wat sendiri...

ikut aku sapa tk suka kan kalo dlm pantang ada org jaga...layan kita mcm puteri raja...semua benda org wat kan...keje kita mkn,tido,nyusukan anak je...tp tu la kena tgk gak keadaaan org tua kita kan...sebagai anak tanggungjawab kita gak utk tidak menyusahkan ibu ayah kita...sama gak dgn mertua kita...aku bukan tk nk minta tolong mak mertua aku....tp mak mertua pun kena selalu ada kt umah sbb ayah mertua pun tk berapa sihat...lg pulak dengar cite biras aku yg sama2 due ngan aku akan berpantang dirumah mertua aku disebabkan mak dia pun kena jaga ayah dia yg sedang uzur...


so aku ambik jalan beralah je la...cuma tk pernah putus berdoa semoga segalanya dipermudahkan wat aku...insyallah kan kalo niat kita baik,Allah akan tolong kita...insyallah dh masuk anak 2 ni aku rasa aku mampu kot utk berpantang sendiri...aku pun byk membaca pengalaman org2 yg berpantang sendiri...byk tip yg aku dh kutip...insyallah kalo org lain boleh knp aku tk boleh kan...lgpun aku berpantang sendiri pun bila dh masuk minggu k2...insyallah dgn berpantang betul2 dan berurut di minggu pertama,minggu k2 tu aku harap aku dh sihat sikit la...


tp kita hanya merancang kan...Allah lebih tau apa yg terbaik utk kita...andai ditakdirkan ada masalah2 yg tk dpt dielakkan seperti aku bersalin operate,anak ada kuning serius sampai warded lebih dr seminggu ke dan sebagainya...nk tk nk kena la rearangge balik plan kita tu kan....apa2 pun aku sentiasa berdoa dan terus berdoa semoga segalanya dipermudahkan....


ok la rasanya pjg lebar dh ni melalut...nnt2 aku update cite aktiviti kami weekend baru2 ni ye...skrg ni selagi tk bersalin mmg aku paksa husband utk kuar jln2...konon2 dgn byk berjalan dpt dipermudahkan la utk bersalin nnt....insyallah....







akhir sekali aku nk letak la gak gmbr perubahan diri aku selama aku pregnant ni....wlp tkde gmbr sorang2 tp tetap nk letak gak sbb time pregnant kan aariz aku ada gak letak gmbr perubahan diri aku....gmbr atas ni time bulan 4 tk salah aku...time ni actually dh lewat dh period aku...tp check still tkde apa2 lg...so boleh anggap gmbr ni gmbr sebelum aku pregnant ye...wlp time ni aku membesar dgn jaya nye...berat time ni 72kg....


time ni bulan 5...time ni semua tegur aku nmpk pucat...aku rasa aku nmpk pucat sbb aku berpuasa kot...tp time ni mmg dh lewat 2 bulan...time ni kenduri umah pakcik aku...balik dr kenduri aariz kena warded sbb food poisoning...aku lak time aariz warded la kt hospital aku muntah2...ingat food poisoning gak rupa2nya ada isi...hehe....

time ni masa ari raya....time ni aku dh 4 bulan lebih...tgk pada gmbr ni 4 bulan lebih perut dh nmpk kan...aku ingat pregnant kali ni perut aku besar la berbanding aariz dulu 4 bulan lebih pun tk nmpk perut lg.....


time ni dh 5 bulan lebih...tk nmpk perut maybe sbb aku pakai baju hitam...tp mmg time 5 bulan perut aku statik je mcm tu...tk membesar sgt.....


ni masa gi langkawi bulan 9 ari tu...time ni dh 6 bulan....nmpk tk nmpk je kan perut aku...sbb tu time naik flight time pergi tkde sapa prsn aku pregnant and tk perlu isi form...balik je dorang baru prsn and kena isi form.....


ni 6 bulan nk masuk 7 bulan....still tkde perubahan kt perut...kecik je....


ni gmbr masa 8 bulan...baru la nmpk sikit kan perut tu...baru la nmpk aku ni pregnant kan.....


 ini gmbr time 9 bulan...ni time 36 week...besar ke kecik?


dan ini gmbr terbaru smlm....time ni dh 37 week.....time ni berat aku ialah 76kg...sebelum pregnant 72kg...naik 4 kg je.....





p/s: aduii ai knp la gaji tk masuk lg ni...kalo boleh nk settle kan semua hutang dan bil sebelum bersalin...satu lg benda kalo boleh tk nk nyusahkan husband...selagi tk bersalin ni kalo boleh settle kan sendiri nk settle kan sendiri....gaji masuk lmbt ni kalo bg ngan bonus tkpe la gak kan...hehehe mimpi disiang hari la kalo mcm tu....





0 comments:

Post a Comment