Friday, November 28, 2014 - 0 comments

cHecK uP 36week & BSP kALi k2

Assalammualaikum


ye saya masih tk beranak lg...smlm tu baby main acah2 je dok mengeras2...balik umah dpt tilam bantal terus ok...so masih menggagahkan diri pergi opis ari ni...sebaik dh jumaat..esok lusa weekend boleh rehat2 sikit...tkde la nk rehat2 sgt pun...weekend ni ada misi utk merealisasikan mana2 hasrat mengidam yg tk dpt lg...kasi pulun makan semua weekend ni...gaji tk masuk lg pun tkpe kita bantai pakai duit simpanan dulu...hehe...


hari ni nk cite psl perihal check up aku utk 36week ari selasa lepas dan juga BSP aku kali k2 utk tempoh pregnant kali ni pada ari isnin lps...check up utk 36week kali ni mcm biasa la doktor check BP aku,berat,scan and urine...BP mcm biasa asal check dirumah je elok check di klinik je tinggi...repeate pun still tinggi...tp tkde la tinggi sgt mcm sebelum2 ni...still border line...urine lak ok tkde protein and tkde glukosa...berat lak,berat baby naik dengan jaya nye...berat aku je mcm merundum...last check up time 33 week kt hukm berat aku 78kg...kali ni check up berat aku 76kg je...keseluruhan kenaikan berat aku selama pregnant hanya la 3kg je...tkpe la tk naik byk pun asalkan berat baby naik...lgpun sebelum pregnant pun aku dh over weight...kalo time pregnant ni mencanak naik payah lak nk turun...ni naik sikit moga2 lps bersalin dan lps pantang nnt byk la turun nye..boleh la aku slim melim balik mcm anak dara dulu...hehehe...


berat baby last check up masa 33 week kt hukm doktor estimate dlm 1.8kg-2kg...kali ni check up 36week berat baby dh 2.4kg...alhamdulillah dh cecah 2kg...so in case kalo terberanak bila2 masa tkde la aku risau...sbb kalo berat baby under 2kg nnt kena dok dlm incubator sampai berat baby cecah 2kg...tp tu la skrg risau gak aku kalo terover due nnt mau cecah 3kg lebih tu berat baby...so aku kena pandai2 la control mkn sikit terutama benda2 manis...wlp doktor kata tk perlu repeate lg wat bsp tp aku still kena control mkn gak la...risau tiba2 kencing manis tk sepenuhnya hilang nnt menyebabkan baby makin besar...


bab scan lak,doktor ckp kedudukan baby tinggi lg tk engage lg...berbanding time aariz dulu time 36 week baby dh engage sikit...so aku ckp ngan doktor rasa2 nye lmbt lg kot doktor baby nk kuar...doktor gelak2...doktor kata tk leh nk jangka...bila2 masa pun baby boleh engage...pastu doktor ada tny samada aku ada rasa contraction ke tk...aku ckp mcm tkde lg...kalo ada pun aku rasa lebih kpd braxton hicks...pastu doktor ckp air ketubun ok byk lg...so kena repeate check up balik time 38 week...ikutkan hujung2 ni kena check up every week...tp doktor kata so far condition aku mcm ok so just repeate check up after 2 week....


ok cite psl BSP lak,alhamdulillah result BSP aku kali k2 ni sangat cantik...bacaan aku 4.1,3.9,4.9,3.5...and doktor ckp so far aku mcm bebas dr gdm ni...tp still kena control mkn gak la...ok bg yg tk tau apa tu bsp meh aku cite sikit...bsp ni ko kena buat bilamana result mgtt ko fail...mgtt tu apa lak? mgtt tu ujian nk tentu kan samada ko ada kencing manis ke tidak...ujian mgtt dibuat dimana ibu2 pregnant diminta utk minum air gula...sebelum minum air gula tu kena puasa dr kol 12 mlm...pastu pg2 dlm kol 8 or kol 9 sebelum minum air gula kena ambik darah sbb nk tau bacaan gula dlm darah time kita fasting...lps dh minum air gula still kena fasting lg selama 2 jam...after 2 jam kena ambik darah nk tgk bacaan gula dlm darah lps minum air gula...so kalo bacaan gula dlm darah lps minum air gula tu tinggi mean korang ada kencing manis la...tinggi tu tk salah aku lebih dr 7 ke 8...

so bila dh confirm korang ada kencing manis,korang kena wat bsp lak...bsp ni nk tgk samada korang jenis kencing manis yg tahap just control diet ke atau tahap kena ambik insulin...biasanya bsp ni kena buat after 2 week lps mgtt or 1 week after mgtt...depend pd doktor la...bsp ni ko kena ambik darah selama 4 kali dlm sehari...ambik darah tu dibuat sebelum bfast,sebelum lunch,sebelum dinner and selepas dinner sebelum tido...terpulang pd korang nk mkn ke tk sebelum ambik darah tu...ikut doktor dorang suruh korang puasa 2 jam sebelum setiap kali ambik darah...dh nama pun ambik darah sebelum bfast,sebelum lunch,sebelum dinner dan selepas dinner sebelum tido,so bg aku tk perlu la mkn sebelum ambik darah tu....


and terpulang gak kpd korang samada nk control mkn or tidak seminggu or 2 minggu sebelum bsp selepas wat mgtt tu...tp kalo ikut doktor dorang mmg galakkan korang control korang nye mkn...bukan apa utk kebaikan korang dan baby gak...ala bukan teruk sgt pun utk control mkn ni...mcm aku tkde la control sgt pun...nasi aku tetap mkn...sehari sampai 2 kali...tgh dan mlm...roti tetap mkn...selalu menu aku pg bfast mkn roti,lunch nasi,dinner nasi...tp kuantiti nasi tu ikut yg disarankan la...kalo sebelum ni ko mkn nasi sampai 3 4 pinggan,kali ni control la mkn sepinggan je....


mcm aku nasi 1 cawan je tp lauk kena byk...biasa nye sayur la aku lebihkan...pastu kena kurangkan benda2 manis...air mmg aku byk minum air masak je..tp tk bermaksud tk boleh mkn benda manis lgsg...bak kata doktor nk mkn benda manis boleh tp had kan seminggu sekali je...aku mkn je ice cream,coklat semua...tp berpada la...mcm nasi tu tkde la aku mkn beras taj mahal ke perang ke...still mkn beras biasa je...cuma had kan kuantiti....pastu buah mmg aku mkn buah epal hijau je...sehari 1/2 biji...pastu aku ada amalkan petua minum air rebusan barli seminggu sebelum wat bsp...sehari 2 kali minum air barli...and ada gak amalkan minum esp shakalee...itu je la petua yg aku amalkan...


sekiranya korang dh control mkn sebelum wat bsp tp bacaan bsp korang still tinggi mean kencing manis korang tahap kena ambik insulin la...sbb tu utk pregnant ni ada 2 jenis kencing manis ataupun lebih dikenali sebagai gdm...1 gdm on diet control,2 gdm on insulin....and setahu aku sapa yg dh disahkan ada gdm time kandungan usia 20 week lebih korang kena continue wat bsp ni setiap 2 minggu sekali sampai la ke minggu 36 or 38 week wlp bacaan bsp korang cantik...bsp ni mmg meletihkan sbb kena ulang alik ambik bacaan gula dlm darah selama 4 kali dlm masa 1 hari...so selagi lama lg korang nye due selagi tu la kena repeate wat bsp...so kesimpulannya time pregnant ni kita kena pandai control diet kita...jgn terlalu ikutkan nafsu..bila dh kena tk leh menyesal lg dh....

ok la itu lah serba sedikit pengkongsian aku utk bsp...apa pun yg terjadi anggap semua ni ujian Allah kpd kita...begitu lah besar nye pengorbanan seorang ibu sepertimana ibu2 kita dulu....semua yg terjadi pasti ada hikmah nya...


sekian....






p/s: hujung2 pregnant ni teringin nk mkn steamboat lak...mybe sbb cuaca hujan sejuk2 syok mkn steam2 ni...tp tu la aku survey semua harga steamboat dh naik harga...mahal dh skrg ni nk mkn steamboat pun...huhu.....

0 comments:

Post a Comment