Tuesday, November 11, 2014 - 0 comments

aKu hAnYa laH mAnusIa biAsA

Assalammualaikum


tkde mood nk update cite2 yg tertunggak...minggu lps aku warded lg kt hukm...mcm biasa disebabkan high bp...tp kali ni lama sikit sbb ada gdm (kencing manis ketika pregnant)...mcm biasa la dtg hospital time check bp kt nurse pun dh tinggi...masuk jumpa doc repeate balik bacaan makin tinggi...wlp puas aku ckp bila aku check kt umah bp ok je tp tetap doc suruh warded gak...kali ni doc siap bg dos plg rendah ubat bp...masuk2 wad check balik bp terus ok...mula2 doc ingat disebabkan ubat...tp setiap kali bacaan diambik mmg bp aku cantik je...lebih cantik drp bacaan yg warded sebelum ni...tp tu la disebabkan dlm urine ada glukosa 2+ terpaksa la esoknya kena minum air gula...sudahnya result air gula aku fail...bacaan time fasting pun dh tinggi 5.9 apatah lg bacaan lps minum air gula...terus naik mendadak 8 lebih...

elok2 sehari je warded sbb bacaan bp cantik kena tahan lg sehari sbb kena wat bsp lak...puas aku merayu nk wat bsp kt klinik je tetap la doc suruh wat gak kt hospital...ari yg sama wat mgtt ari yg sama wat bsp...korang agak2 akan cantik ke bacaan bsp aku...org lain diberi peluang after 2 week wat mgtt baru wat bsp...tp aku hari yg sama wat mgtt ari yg sama wat bsp...org lain diberi peluang control diet selama 2 minggu,aku hanya berdiet dgn mknn hospital...knp aku diperlakukan sebegini...bila bacaan bsp still tk berapa cantik wlp aku dh dibenarkan discaj,tetap la gak aku terpaksa repeate bsp another 2 week...

leceh nye bsp ni ialah sehari kena ulang alik klinik sebanyak 4 kali nk ambik bacaan gula...and aku kena start control mkn...seksanya la control mkn ni...mkn nasi kena sukat...mkn roti kena sukat...serba serbi kena sukat...mknn manis tk payah ckp la...mmg kena buang terus drp senarai menu diet aku...dh la ngah pregnant kena berdiet lak tu...sapa yg pernah alaminya faham situasi aku skrg...seksa sampai aku rasa stress sgt2 menahan lapar...husband jd tukang pujuk bila aku menangis2 menahan seksa berdiet ni...husband tk abis2 ingatkan aku benda yg aku wat ni adalah utk kebaikan aku dan juga baby...

huhu ari tu aku dok stress sbb darah tinggi...skrg dok stress sbb kencing manis lak...aku pun tk tau knp aku stress sgt memikirkan psl kencing manis ni...ntah la aku suka fikir jauh...org ckp kencing manis ketika pregnant ni disebabkan pembawakan budak...dh bersalin nnt akan hilang...tp aku tetap la fikir benda yg blum pasti jd lg...aku tetap fikir mcm mn kalo lps bersalin kencing manis aku tk hilang...aku kan ada keturunan kencing manis...bila aku fikir sampai ke tahap tu,itu yg wat aku stress...kdg2 aku fikir knp malang sgt nasib aku ni...knp aku tk bernasib baik mcm org lain...org lain nk mkn apa pun tk kesah...aku ni makan lebih sikit dh sakit sana dh sakit sini...kdg2 sampai aku fikir knp aku ada keturunan kencing manis dan darah tinggi...disebabkan ada keturunan la aku kena control mkn la apa la....

huhu bila ngah down mcm ni la syaitan mudah la nk dampingi kita kan...mudah la aku berfikir dan bercakap mcm org tkde iman...mula la aku lupa dgn nikmat yg Allah dh berikan kpd aku...tp apa daya aku...aku ni manusia biasa je...aku bukan malaikat...iman aku mudah goyang sampai aku terfikir yg dugaan melanda diri aku ni adalah diluar dr kemampuan aku...padahal Allah tk pernah nk khianati hambaNYA...setiap dugaan dan ujian yg Allah berikan adalah setimpal dgn kemampuan hambaNYA...aku je yg mudah kufur...

serius aku ckp pregnant kali ni adalah pregnant yg plg mencabar dan plg byk dugaan...kdg2 aku terfikir adakah segala dugaan dan ujian ni disebabkan Allah nk bgtau aku yg aku sebenarnya tk bersedia atau tk layak nk ada anak lebih drp satu...Ya Allah hitam nye hati aku ni sampai sejauh tu aku berfikir...tp Ya Allah aku benar2 tk terdaya lg nk menghadapi segala dugaan dan ujian daripada MU Ya Allah....adakah begitu besar dosa2 aku sampai begini sekali KAU menghukum aku Ya Allah...tiadakah lg keampunan daripada MU Ya Allah...sesungguhnya aku hanya manusia biasa Ya Allah...aku gagal mengawal diri ini utk melakukan dosa Ya Allah...

sekecik2 mana dosa aku mahupun sebesar2 mana dosa yg aku lakukan KAU ampunkan lah dosa2 hambaMU ini Ya Allah...KAU permudahkan lah segala urusanku Ya Allah....KAU kurangkanlah bebanan dugaan dan ujian yg KAU berikan kpd ku Ya Allah...sesungguhnya aku adalah insan yg lemah Ya Allah....






0 comments:

Post a Comment