Thursday, November 13, 2014 - 0 comments

sOaLaN tAk pErNah Abis & pErBaNdiNgan

Assalammualaikum


td terbaca blog nameeroslan psl soalan org yg tk pernah abis dan membandingkan anak...soalan2 yg tk pernah abis tu mcm ni: bila kita dh abis belajar,org tny bila nk keje...bila dh keje,org tny bila nk kawen...bila dh kawen org tny bila nk ada anak...bila dh ada anak org tny bila nk tambah anak...bila anak dh besar org tny bila nk bermenantu...bila dh bermenantu org tny bila nk bercucu...begitu la soalan bersambung2 non stop selagi kita ni bernyawa kan...sapa2 yg terkena mcm ni abaikan je pekak kan telinga...masuk telinga kanan kuar telinga kiri...biasa lah kdg2 org yg bertanya tu dia tkde modal kot nk berborak...tu yg kuar soalan2 tk berilmiah mcm tu...


psl perbandingan lak...bila anak kita dh keje..org dok tny anak ko keje apa...bila anak kita keje biasa2 je kita mcm segan nk sebut...dh ada menantu lak,menantu ko keje apa...dpt menantu keje biasa2 je,pun segan nk sebut...benda ni ada berlaku tau depan mata aku...dikalangan jiran2 kt umah mak aku...asal ada kwn2 dorang anak kawen je mesti tny menantu dia keje apa...alahai knp perlu nk tny soalan mcm tu...apa pun pekerjaan asalkan dr sumber yg halal tetap menjadi rezeki yg halal...aku selalu pesan ngan mak aku tk payah segan la nk cite pekerjaan menantu wlp menantu2 mak aku bukan la berjawatan besar mn...aku ckp yg penting anak2 mak aku dijaga dgn baik,cukup mkn pakai dan yg penting bahagia...apa guna kerja besar2 tp hidup tk bahagia kan...bg aku cukup la sekadar cukup mkn cukup pakai ada tempat berteduh and hati pun bahagia...


kalo bab cucu pun sama...aku ingat lg dulu time aku tkde anak...ada jiran mak aku ni dtg beraya kt umah tny kt parent aku cucu dh berapa org...padahal dia tk buta lg boleh nmpk kot parent aku mn ada cucu...kalo org jarang jumpa tny soalan mcm tu tkpe gak la...ni jiran yg tiap2 hari jumpa..nmpk sgt la nk memperlikan...dh la tny berapa org cucu...siap boleh ckp owh dia dh ada 3 org cucu,5 org cucu bla bla bla....perlu ke ko nk bandingkan nasib and rezeki ko dgn org lain...setiap org tu rezeki berbeza2...anak/cucu ni kan semua rezeki...ada org cepat ada org lmbt...sbb rezeki tu bukan kt tgn kita,rezeki tu kt tgn Allah...sama gak la kalo aku baca gosip2 artis kt BN...bila ada artis ni bersalin or pregnant ke mesti ada satu dua komen nk ckp psl dato siti tk pregnant2 lg la,lisa surihani tk pregnant lg la...eh artis pun manusia biasa gak la...rezeki dorang pun Allah yg tentukan...tk semestinya dorang murah rezeki dr segi job rezeki dorang akan sentiasa murah...mungkin Allah nk uji dorang dulu...isy benda mcm ni pun tk leh fikir...


tu blum bila dh ada anak/cucu...nnt org dok tny la eh anak/cucu ko dh pandai apa...dh pandai meniarap ke,dh pandai merangkak ke,dh pandai berdiri ke,dh pandai berjalan ke,dh pandai bercakap ke,dh pandai baca ABC ke...tk cukup soalan yg tk pernah abis ni...dibanding lak,eh anak aku 8 bulan dh pandai berdiri,anak ko kan dh 10 bulan knp tk pandai berdiri lg...eh anak aku dh hafal ABC masa umur setahun lg,knp anak ko umur dh 2 tahun tk hafal ABC lg...


benda ni aku pernah alami semasa aariz kecik lg...aku ngan biras aku kan masa 1st pregnant ktorg sama2 pregnant...anak lahir pun dekat2...bulan sama tarikh je berbeza...so dr baby lg akan ada perbandingan ni..bila anak dia dh pandai meniarap,aariz tk pandai lg sibuk la dok tny aariz dh meniarap blum...aku ingat lg masa raya tahun lps...time tu aariz 11 bulan...anak dia nk masuk setahun...tp anak dia dh pandai jln time tu...aariz blum lg...best la org layan budak dh pandai jln ni kan...tp tk sangka aku aariz time dia tgk sepupu dia pandai jln,mlm raya tu aariz dh boleh jln...agak nye budak pun faham kalo diri dorang dibanding2 kan...


aku ingat utk anak no 2 ni tk nk la bertembung lg ngan biras aku...sekali bertembung gak...sama2 ngah pregnat 34w skrg...sama2 bakal bersalin bulan 12 ni...cuma sapa dulu sapa kemudian je tk tau...aku bukan apa,kalo anak dh sebaya ni perbandingan tetap ada...aku dh malas sebenarnya nk layan soalan2 perbandingan ni...psl kesihatan pun banding,psl minum susu apa pun banding,psl pakai pampers apa pun banding...mkn minum pakai semua la dibandingkan...cuma aku mcm lega sikit la...dulu nye asal balik kmpg je org dok ckp aariz ni badan kecik la,aariz ni takut ngan org la,aariz ni mcm tk reti bergaul la...tp bila aariz dh besar ni alhamdulillah,mertua aku sendiri mengaku aariz ni matang...aariz bukan jenis manja nk berdukung je 24 jam wlp dh 2 tahun...kalo gi mn2 aariz pandai la nk bermain,nk berkawan...and badan aariz skrg lg besar drp sepupu dia...aariz dh nmpk mcm abg lak...aku ckp mcm ni bukan nk riak...cuma nk ckp tk perlu nk banding2 kan budak masa dia kecik sbb kita tk tau lg dia dh besar nnt mcm mn...sama gak budak yg lmbt cakap,lmbt jalan,lmbt hafal ABC ni...tk semestinya dorang tk boleh masuk universiti nnt,tk boleh jd doktor,tk boleh jd engineer...org yg mula dr bawah tu la kdg2 berjaya...


so kita sebagai parent,apa juga pencapaian anak kita,kita kena bangga...tk payah la nk banding2 kan dgn anak org lain...yg penting as a parent kita berikan yg terbaik utk anak2 kita...kalo org dok bandingkan anak dia dgn anak kita,jgn cuak...pekakkan telinga...yg penting pergi refer pada yg pakar...as long as pakar ckp perkembangan anak kita normal,yakin la dgn pencapaian anak kita...cepat atau lmbt perkembangan anak kita masa kecik ni bukan penentu kejayaan mereka bila mereka besar nnt...and satu lg tkde sapa pun ibubapa yg salah dlm mendidik anak2...setiap org ada pendekatan masing2...setiap org nk yg terbaik utk anak2 mereka...setiap org cara berbeza2 tp matlamat tetap sama nk yg terbaik utk anak2...





bg saya anak saya ni handsome/comel...tp bg org lain anak dia lg handsome/comel or anak si A tu lg handsome/comel sbb anak si A tu anak mix...eh tk kesah la...ni anak aku...sapa lg nk puji anak sendiri selain diri sendiri kan...lgpun semua baby tu comel la...mn ada istilah baby A ni comel baby B ni tk comel...dorang lahir tk minta pun utk dibanding2 kan...


so plz ye nnt jgn bandingkan anak saya dgn anak che ta...suami saya bukan mix..so confirm la anak saya tk muka mix...tp anak saya tetap comel dimata saya dan suami....:)


sekian...


p/s : dh hujung2 trimester ni mood mmg mereng sikit...sbb tu baca benda sedih2 hati mudah tersentuh...baca psl anak2 hati mudah tersentuh...cite psl org bersalin hati mula tk keruan....





0 comments:

Post a Comment