Wednesday, November 19, 2014 - 0 comments

2nd PreGnAncY - PerSiApaN bArAng BaBy

Assalammualaikum


minggu ni aku dh 35w...tinggal lg lebih kurang sebulan je lg nk menghampiri EDD...tk tau la kali ni baby nk kuar awal ke lmbt...apa2 pun depend pada tahap kesihatan aku gak...ikutkan darah tinggi dh stabil...kencing manis je tk tau lg ni...minggu depan baru nk repeate BSP dan check up ngan doktor...harap2 semuanya dipermudahkan...

memandangkan dh nk dekat2 bersalin ni,apa kata aku share segala persiapan yg telah aku dan husband wat utk menyambut kelahiran ahli baru keluarga kami ni...hari ni aku share kan dulu persiapan barang baby...esok ada masa aku share persiapan barang aku lak...


utk barang baby ni merata aku beli...ada yg beli di sogo,ada beli kt aeon,aeon big,giant,tesco,maidin dan juga expo...utk expo hanya dua expo je setakat ni aku dh pergi...selain tu ada gak beli brg kt pasar karat shah alam ataupun dikenali sebagai pasar pg shah alam...dan ada juga aku beli kt gm klang...dh masuk anak 2 kan dh ada pengalaman benda apa perlu beli dan benda apa tk perlu beli...lgpun ada sesetengah barang recycle barang2 aariz yg masih elok...yg byk beli pun baju2 baby je la....

sebelum nk beli barang,kali ni aku wat perancangan dulu...antara perancangan yg aku wat ialah simpan duit...tau je pregnant aku dh siap2 asingkan duit gaji sebulan 200...by the time nk beli barang tkde la terkejut kena kuarkan duit gedebuk byk kan...selain tu aku ada gak wat list barang apa yg perlu dibeli dan barang apa yg tk perlu or beli kemudian....




No.
Items
Remark
Quantity
Checklist
1.
Baju lengan pendek  saiz 0-3 (siang)
Need
10
2
2.
Seluar pendek saiz 0-3 (siang)
Need
10
2
3.
Baju lengan panjang saiz 0-3 (malam)
Need
10
Done
4.
Seluar panjang saiz 0-3 (malam)
Need
10
Done
5.
Rompers lengan pendek saiz 0-3 / newborn
Need
1 set (4)
Done
6.
Jumpsuit saiz 0-3/newborn
Need
4
1
7.
Baju&seluar lubang-lubang lengan pendek saiz 0-3
Need
3
Done
8.
Baju&seluar lubang-lubang lengan panjang saiz 0-3
Need
3
1
9.
Mittens & Booties
Need
14
Done
10.
Sapu tangan
Need
14
Done
11.
Towel
Need
4
Done
12.
Kain lampin
Need
1 pack
Done
13.
Kain bedung berzip
Need
3
Done (2 )
14.
Kain bedung/selimut plain
Need
3
No Need
15.
Kain bedung/selimut bercorak
Need
4
Done
16.
Barut baby
Need
7
Done
17.
Topi
Need
2
Done
18.
Bip
No Need
-

19.
Baju Jalan
Need
3
1
20.
Stokin untuk jalan-jalan
Need
3
Done
21.
Sweater
Need
1

22.
Wet  tissues
Need
2 pack (3)
Done
23.
Set mandian baby
Need
1
Done
24.
Minyak rambut
Need
1
Done
25.
Minyak telon
Need
1
Done
26.
Cutton bud
Need
1
Done
27.
Vicks
Need
1
Done
28.
Penyedut hingus
Need
1
Done
29.
Cutton ball
Need
1
Done
30.
Pampers newborn
Need
3 pack (28)
1
31.
Pampers saiz S
Need
1 pack
KIV
32.
Pengepit kuku
No Need
-

33.
Termometer
No Need
-

34.
Nappy Cream
No Need
-

35.
Changing Map
Need
1
Done
36.
Besen mandi
No Need
-

37.
Set tilam+bantal+kelambu
Need
1
Done
38.
Set tilam+bantal travel
Need
1
Done
39.
Botol susu jenama Tommee Tippee newborn/S
Need
1
Done
40.
Botol susu jenama MAM newborn/S
Need
1
KIV
41.
Botol susu jenama Pigeon newborn/S
Need
1
Done
42.
Breast Pump electric
Need
1
Done
43.
Cooler bag for breastfeeding
Need
1
Done
44.
Breastmilk storage bottle
Need
1 set
Done
45.
Breastmilk storage pack
Need
1 set
Done
46.
Breast Pump Bag
Need
1
Done
47.
Ice pack
Need
1
Done
48.
Nursing bra
KIV


49.
Nursing pad
KIV


50.
Nipple cream
KIV


51.
Sabun pencuci botol
Need
1

52.
Berus pencuci botol
Need
1
Done
53.
Bottle drying rack
Need
1
Done
54.
Sterilizer
No Need
-

55.
Warmer
No Need
-

56.
Termos
No Need
-

57.
Nursing Pillow
No Need
-

58.
Nursing cover
KIV


59.
Nursing clothes/wear
KIV


60.
Milk casing
No Need
-

61.
Puting/pacifier
No Need
-

62.
Baldi baju kotor
No Need
-

63.
Bakul baju kotor
Need
1

64.
Sabun basuh baju baby
Need
1
Done
65.
Penyangkut baju baby
Need
1
Done
66.
Hanger kecik
Need
1
Done
67.
Almari baju
Need
1
KIV
68.
Bakul baju baby
Need
1
Done
69.
Bakul kecik simpan barang kosmetik baby
Need
1
Done
70.
Bag baby for travel
Need
1
Done
71.
Baby carseat
KIV


72.
Stroller
No Need
-

73.
Baby carrier
KIV


74.
Baby rocker
No Need
-

75.
Baby walker
No Need
-

76.
Baby high chair
No Need
-

77.
Tuam herba for baby
Need
1
Done
78.
***Hair band if baby girl***
Need
3
KIV
79.
Tuala mandi jenis bedung
Need
2
Done
80.
Baby cot
Need
1
Done


inilah contoh list yg aku wat...time nk shopping barang baby mmg akan sentiasa bawa la list ni...beli pun based on list ni...so tkde la beli barang2 yg tk perlu...tkde la membazir kan...yg mana aku labelkan sebagai 'Need' and 'Done' tu mean benda yg perlu dibeli dan dh settle pun dibeli...mn yg aku labelkan sebagai 'No Need' tu mean samada benda tu recycle barang aariz contoh mcm stroller,baby rocker,baldi baju kotor ke,ataupun benda tu mmg tk perlu dan tk penting pun utk dibeli...contoh mcm pacifier (sbb mmg dr aariz pun tk nk ajar anak berputing),nursing pillow,milk casing (sbb mmg nekad nk fully bf)....yg label 'KIV' tu pulak akan beli kemudian depend pd keadaan...contoh mcm nursing cover (maybe beli lps abis pantang sbb dlm pantang dok umah je,bf baby pun kt umah...kalo orang dtg boleh bf kt bilik...kalo kena gi klinik pun kalo terpaksa maybe bf dlm kereta atau sesetengah klinik ada sediakan nursing room kan)....


so drp senarai di atas boleh dikatakan 90% persiapan barang baby dh complete...ada yg blum beli akan diusahakan dpt gaji hujung bulan ni...cuma kalo korang perasan ada satu tu aku *** kan ...tu hair band...kalo anak pompuan aku ingat nk beli la...wlp dh byk kali scan semua doktor ckp baby girl,tp aku still tk dpt green light lg dr husband utk beli hair band ni...husband kata takut darah baby kt kepala tk jalan...tp aku tgk baby girl kalo pakai mcm comel je...tkpe2 ada masa lg...akan terus memujuk dan memujuk....


ni antara barang baby yg aku dh beli...utk detergent aku beli jenama tollyjoy...aku beli kt aeon...time ni ada less...sebotol ni baru rm12++....

 ni set mandian baby...kali ni aku beli jenama pureen...actually yg ni aku beli awal tahun ari tu...beli kononnya nk bg hadiah kt sepupu husband yg baru bersalin...tp tu la sampai ke sudah tk gi melawat...baby pun dh besar...last2 husband kata kita beli hadiah lain je la...yg ni kita pakai utk anak kita...biasanya dlm pantang aku just guna sabun dan syampu je...dh abis pantang baru pakai losyen...bedak lak mmg tk pakai pun sbb aku ada terbaca org kata boleh menyebabkan cancer....tk tau sejauh mana kebenaran nye...so sebagai langkah berjaga2 mmg tk pakai la....tp bila nk kuar jln2 tu kdg2 aku pakaikan gak.....bekas biru tempat simpan tu aku recycle aariz nye...tu bekas set mandian anakku...



dlm bekas ni lak aku simpan minyak telon,tuam baby,minyak rambut baby,vick,penyedut hingus dan cutton bud....tuam baby tu perlu ye utk elak baby kembung perut...tuam tu aku beli kt pasar karat shah alam je...pasar karat ni setiap pg ahad...best tau pasar karat ni...mcm2 barang baby mcm kain bedung,barut,bengkung mak,romper ada jual kt sini...harga pun boleh tawar menawar...mcm tuam baby ni ada org jual 15rgt,ada yg jual 10rgt...kena rajin survey dan jalan2 sikit la...mcm aku tk menyabar terbeli yg 15rgt....dulu time aariz guna minyak yu yi...now saje nk try minyak telon lak...bekas utk aku simpan ni aku beli kt daiso je...5rgt je...comel kan...sesuai utk baby...:)


cutton ball ni pun aku ada beli gak...cutton ball ni kegunaan dia in case time tali pusat tk tanggal lg,nk kena sapu ubat boleh la guna cutton ball ni...cutton ball dan cutton bud aku beli kt aeon...cutton bud better beli jenama tollyjoy sbb salah satu hujung dia bukan jenis berkapas...senang guna utk bersihkan hidung....tp cutton bud ni aku guna utk bersihkan kwsn luar telinga je...bukan la betul2 korek telinga baby utk kuarkan taik telinga...ikut nasihat doktor,kita tk digalakkan event org dewasa pun utk korek telinga...taik telinga kita akan sendiri nye kuar...so kita just bersihkan taik telinga yg kuar tu je....



 gmbr atas ni ada tisu,hanger kecik,berus botol susu,bottle drying rack,wet tissues ngan newborn pampers...tisu tu mmg perlu ada la...nk lap apa2 yg perlu...aku sediakan 2 jenis tisu...satu tisu kotak utk kegunaan kt rumah dan satu poket tisu utk letak dlm beg travel...wet tissues pun aku sedia 2 jenis...satu yg besar utk kegunaan rumah satu yg kecik utk letak dlm beg travel...wet tissues ni aku beli time expo kt pwtc...aku beli jenama disney...dh survey dh time tu ni yg plg murah...wet tissues kena beli byk eh utk newborn baby...baby kuat yak...newborn pampers lak hasil survey aku pilih drypers...aku beli kt maidin dan aeon...time ni kt dua tempat tu yg murah...berus botol dpt free time beli dryper beg...yg bottle drying rack beli kt expo sbb murah...

yg ni lak converter dan bantal karipap...converter ni just nk guna kalo time travel...nk baringkan baby dlm kereta ke...gi umah org nk baringkan baby ke...converter ni aku beli kt aeon...kt aeon je ada yg mcm aku nk...tk terlalu tebal...bantal karipap pun utk kegunaan travel...bantal ni aku beli time expo...nk lg murah beli kt pasar karat shah alam atau gm klang...berlambak bantal ni org jual...

 ni kain bedung...kain bendung ni aku ada beli yg jenis berzip tu 2...kain bedung semua beli kt pasar karat shah alam dan gm klang...murah sgt...kalo kt expo mahal...kalo online pun mahal...yg zip tu leh cecah 40rgt sehelai...aku beli kt pasar karat boleh dpt bawah 40rgt...gm klang pun murah tp korang kena beli byk2 baru dpt murah...so better beli kt pasar karat shah alam...

 yg ni barut...barut ni aku beli sikit je...selebih tu recycle aariz nye...barut ni pun better beli kt pasar karat shah alam...kalo expo mahal....



yg ni mittens and botties...yg ni aku beli merata...sogo ada,aeon ada,tesco ada,giant ada,maidin ada..ada gak yg recycle aariz nye....asal nmpk yg comel je aku mesti nk beli..tk tau la aku ni,dr masa aariz lg asal nmpk mittens and botties yg comel2 mesti jadi gila...kdg2 sampai terlebih2...kali ni dh wat list kan...husband dh pesan awal2 beli based on list...jgn over..isy tp mittens and botties ni comel sgt la...geram je nk beli byk2....hehe

yg ni menjadi kegilaan terbaru aku...sapu tangan baby...asal lalu tempat pakaian baby je mesti nk rembat sapu tangan...comel sgt la hai sapu tangan baby ni....yg ni pun merata aku beli...sebelah sapu tangan tu topi baby....topi ni aku beli sikit je dulu...lps pantang nnt mmg plan nk tambah lg...and ada beberapa helai recycle aariz nye...sebelah topi lak bip...ikut hati nk beli bip baby yg comel2 tu...kalo korang gi gm klang mmg gila la tgk bip baby yg comel2 tu...tp tu la bila fikir2 balik time aariz tk guna pun event time dia dh mkn pun aku tk tau...org kata bip tu sesuai gak kalo anak kita jenis air liur meleleh2...tp time aariz dia rimas pakai...asal aku pakai je dia melalak2 suruh buka...yg utk kali ni aku malas nk beli...guna je la yg aariz punya...later kalo rasa baby mcm ok je pakai baru beli....



yg ni kain lampin baby..kali ni beli jenama disney sbb comel la kononnya...comel mmg la comel tp kain dia nipis la hai..time aariz dulu aku beli jenama anakku...kain berkualiti...sampai skrg tahan...yg ni baru basuh benang dh tertarik...kain lampin ni aku beli saje je utk tambah2 wat bedung...time baby baru lahir,baby kecik lg boleh la bedung baby dgn kain lampin...and salah satu sbb beli kain lampin boleh digunakan sebagai sapu tangan,towel dan mcm2 lg la...kiranya kain lampin ni multi purpose la...so wajib la beli...aku beli kt sogo...aku cari kt aeon tp tkde..tesco,giant,maidin,aeon big semua tkde...


yg kt bawah lampin tu changing map kan...yg tu recycle aariz nye je....

yg ni kain towel...ada 2 jenis..satu yg jenis bertopi yg boleh dijadikan bedung...dan satu lg jenis towel biasa...yg towel mcm bedung tu recycle aariz nye...tp kalo korang nk beli aku suggest kan beli kt gm klang...tp kena beli byk la baru dpt harga yg berbaloi...kalo kt expo mahal sikit...event beli satu je pun kt gm klang,gm klang lg murah berbanding expo dan mall...kain2 towel pun aku beli di merata2 mall...

yg ni dryper beg...sori la gmbr kotak je aku tnjk...beg masih berada dlm kotak lg...hehe...aku mmg suka beli begpack mcm ni...sbb beg ni nnt husband yg akan carry...so kena beli ikut pilihan dia la...yg ni beli kt expo pwtc...time ni ada less gila2...aku beli saiz besar...70 lebih kot harga dia...lupa dh...tp mmg murah la...aariz dulu beli kecik dh 60++ harga...yg ni 70++ dpt saiz besar...puas hati leh letak mcm2 barang....

baldi ni mmg kena ada la...nk letak baju kotor baby...baldi ni recycle aariz nye je...dlm baldi tu ada gayong...gayong tu utk aku guna letak air nk lap badan baby...baby mandi sehari sekali je tau...selebih nye tu lap2 je...gayong pun recycle aariz nye...utk besen mandi pun recycle aariz nye...tp sori tkde dlm gmbr...




akhir sekali baju2 baby...baju2 baby ni pun aku beli merata...sogo ada,aeon ada,giant ada,maidin ada,tesco ada,aeon big ada...tp berbaloi beli kt sogo dan aeon la kalo time sales...rambang mata tk tau nk pilih...jenama baju pun bermacam jenama aku beli...tk stick satu jenama...ikut pada harga la...ala baby kan beli baju jenama apa pun harga mcm mn pun tetap nmpk comel...saiz lak aku ada beli newborn dan saiz 0-3 / 0-4...utk baby baru lahir better beli yg berbutang...sbb senang kan nk pakai...terutama kalo baby blum tanggal tali pusat...


romper and jumper lak,ada aku beli kt expo,ada beli kt pasar karat dan ada beli kt gm klang...nk berbaloi beli kt gm klang....beli byk2 dpt murah...expo pun kalo romper mmg murah2 tp leceh nye nk cari baju ikut saiz yg kita nk dlm longgokkan2 baju....

yg tk sempat aku ambik gmbr adalah tilam dan bantal kekabu baby...utk tilam dan bantal kekabu baby aku beli yg jenis mcm dlm gmbr kt bwh ni...yg siap ada kelambu..aku beli kt pasar karat...satu set baru 30++...dia ada byk jenis...ada yg murah ada yg mahal...tp still harga kt pasar karat dan gm klang lg murah berbanding online...set tilam mcm ni senang tau...boleh dilipat dan senang dicarry utk travel....aku mmg plan cari tilam yg senang utk travel sbb senang nk bawa balik kmpg....

 ni gmbr ehsan dr encik google...

lg satu benda tk sempat ambik sbb ada dlm kotak lg adalah baby cot...baby cot ni mmg tkde dlm list...tp husband la beria nk beli sbb dia takut semua tido atas satu katil sian baby kena hempap...dh husband nk belanja aku terima je la...tp dgn syarat aku tk nk yg besar2 sbb ruang bilik sgt terhad...akhirnya beli yg mcm dlm gmbr kt bwh ni...lebih kurang mcm tu la tp kecik lg sikit...ktorg beli kt expo kt mid valley ari tu...150 je harga...

 gmbr ehsan dr encik google gak...

dan akhir sekali yg tkde gmbr ialah botol susu dan peralatan utk breastfeeding...mcm aku pernah mention sebelum ni,aku mmg nekad nk bf baby...tp aku still perlukan botol susu sbb aku berkerja dan perlu latih baby minum gak pakai botol dr dlm pantang utk membiasakan baby bila dihantar ke pengasuh...so utk botol susu aku baru beli 2 jenama yg newborn nye saiz...aku beli jenama tommee tippee dan pigeon...yg tommee tippee aku beli kt expo sbb murah...korang kalo nk beli botol susu jenama tommee tippee better beli kt expo atau online sbb murah...beli kt mall or butik baby mahal...yg pigeon lak aku beli kt aeon sbb ada sales time tu...

utk breast pump lak,aku beli jenama pureen je yg jenis electric...itu je murah dan mampu aku beli...aku beli pun time expo sbb ada sales...cooler bag,breastmilk storage bottle,breastmilk storage pack dan ice pack semua aku beli time expo kt mid...bg aku kalo nk beli breastpum kalo cari kt expo pun ok gak...murah gak...tp kena pandai survey la....

ha itu la antara barang2 baby yg aku dh beli...hope dpt beri idea kt mommy2 di luar sana yg sedang dlm persiapan membeli barang baby...bg aku apa yg penting kena rajin survey kalo nk dpt harga yg berbaloi utk org yg sederhana mcm aku la...bg yg berkemampuan tk jadi masalah la kan dgn harga...apa2 pun depend pada hak masing2...aku dan husband mmg tk ajar sgt anak2 pakai branded2 ni...ikut benda gak la...mn yg perlu branded2 ktorg akan beli...mn yg perlu murah2 kita org akan beli murah...tp murah2 pun duit yg aku spend utk beli barang2 baby ni hampir cecah 2k gak la...itu tk termasuk barang2 aku tau...sebaik dh menyimpan awal2 and beli sikit2...pastu share beli sama2 ngan husband...harap kan husband sorang mmg kesian la kt dia...



ok next entry aku cite psl barang2 aku lak...barang2 aku of course lebih tertumpu utk kegunaan dlm pantang...ok see later ye...


sekian...


p/s : minggu ni ada baby expo lg kt mid...tp aku tk gi kot sbb semua brg dh hampir complete...lgpun aku nk bawa aariz gi karnival upin ipin...wah aku yg terlebih excited ni nak gi karnival upin ipin...:)






0 comments:

Post a Comment