Friday, December 5, 2014 - 0 comments

sEnTiAsA lAh bErSyuKur

Assalammualaikum


sempena ari ni ari jumaat aku nk ajak pembaca2 blog aku ini muhasabah diri wat seketika...lately ni asal aku online fb je mesti byk terbaca kesah2 sedih kwn2...kesah psl penceraian,kesah anak sakit sampai masuk ICU,kesah suami disyakki ada kanser,kesah keguguran,kesah pregnant yg ada masalah dan sebagainya...bila baca kesah2 mcm ni wat aku insaf dan selalu beringat yg kehidupan kita ni tk selalu nye cerah...ada masa kita tersenyum ada masa kita menangis...

bila kita tersenyum kita pun tk tau berapa lama kita akan tersenyum...sama gak bila kita menangis kita pun tk tau berapa lama kita akan menangis...tp yg pasti kita kena la sentiasa beringat,bila kita tersenyum tk bermakna kita selalu tersenyum...bila kita menangis tk selama nye kita akan menangis...sbb itu apa jua keadaan  kita,kita kena sentiasa beringat dan bersyukur...bila kita tersenyum kita kena sentiasa bersyukur,sama gak bila kita menangis walau mcm mn perit nye kita kena bersyukur gak....

aku ni pun kdg2 leka terlupa akan nikmat yg Allah berikan...aku ni pun kdg2 selalu merintih bila diuji...bila aku menangis aku selalu tertanya2 knp Allah uji aku mcm ni...tp aku lupa tk selalu nye Allah uji aku...tk selalu nye Allah buat aku menangis...ada kala aku diberi peluang nikmat utk ketawa,tersenyum,rasa bahagia...tp kenapa bila diuji je aku cepat nk salahkan takdir...aku mudah nk bertanya knp Allah wat aku mcm ni,knp Allah uji aku mcm ni....Ya Allah betapa kerdilnya hamba MU ini...betapa alpa nye hamba MU ini dgn nikmat2 yg telah Kau berikan...ampuni lah dosa hamba MU ini Ya Allah....

bila terbaca kesah sedih kwn2 dlm fb wat aku buka mata pandang diri sendiri...kalo aku rasa aku ni dh teruk diuji,rupanya ada org lg teruk ujiannya berbanding aku...ada kwn aku sebaya umur aku telah diuji dgn perceraian...anak kecik lg sebaya aariz lg...tp kwn aku terpaksa melalui kehidupan sebagai single mother...suami dh kawen lain...sedih mmg sedih bila baca rintihan sahabat aku tu dgn keadaan yg dia tak pernah minta,tak pernah menduga...badai dtg dlm hidup dia dgn sekelip mata...bila dh jd mcm ni aku terfikir mcm mn la nasib anak yg sekecil itu utk melalui perpisahan ibu dan ayah...mcm la kalo keadaan ini berlaku kt aariz...kita pun tk tau jodoh kita dgn suami takat mn...mungkin skrg kita rasa kita dh cukup bahagia...esok lusa kita tk tau mcm mn kehidupan rumah tangga kita...apa yg mampu kita lakukan hanya lah bersyukur dan terus berdoa semoga jodoh kita berpanjangan...


begitu juga bila aku baca kesah anak kwn aku yg baru berumur 5 bulan anak dh masuk ICU sbb denggi..aku pun tk sangka budak sekecil tu boleh kena denggi sampai masuk ICU...tp kuasa Allah kan sapa kita nk menghalangnya...kalo dh Allah kata begitu,begitu la jadinya...tp dugaan Allah ni bersesuaian la dgn kemampuan kita kan...Allah duga kwn aku begini sbb Allah tau kwn aku dan suami dia mampu nk hadapi nya...aku pun kdg2 terfikir mcm mn la aku nk hadapi kalo anak2 aku ditimpa dgn sakit2 yg kronik...aku rasa mcm aku tk cukup kuat kalo diuji begitu...tp kalo dh Allah kata Dia nk uji aku sebegitu maka teruji la aku sebegitu...wlp aku rasa tk cukup kuat,tp bg Allah aku sebenarnya kuat utk hadapinya...selagi Allah beri nikmat kesihatan yg baik utk anak2 aku,bersyukur la aku dan suami dgn nikmat ini....


lg kesah yg wat aku buka mata bilamana ada kwn aku suami nya disyaki ada kanser...Ya Allah tk terbayang dibenak aku kalo aku ditempat kwn aku ni...selama ni aku terlalu bergantung dgn suami...aku lupa yg suami ni pun pinjaman Allah utk kita..suami pun manusia biasa juga...ada ketikanya sihat ada ketikanya sakit...suami aku selalu berpesan supaya aku belajar utk berdikari jgn terlalu bergantung kpd dia...tp aku selalu ambik mudah pesanan suami...tp bila dh baca kesah sedih kwn aku ni,wat aku buka mata dan hati bahawasanya bila2 masa Allah boleh uji aku dgn kesihatan suami aku...jgn aku fikir bila aku tgk suami sentiasa sihat,selamanya suami akan sihat...kita pun tk tau bila bercakap psl jodoh,rezeki,ajal dan maut ni...tk semestinya org yg dh menderita sakit bertahun2 ajal dia sudah sampai...tk semestinya juga org yg sihat ajal dia lambat lg...kalo dh Allah kata dh sampai ajal seseorang tu maka tiada sapa yg boleh menghalang kerja Allah ni...


skrg aku selalu berpesan pd diri sendiri,cukup2 lah merintih,merungut bila diuji...bersyukur lah dgn apa yg kita ada skrg ni...bila diri diuji ingat balik nikmat2 yg Allah dh berikan...fikir balik kita ni bersyukur tk dgn nikmat2 tersebut...aku juga skrg ni sentiasa berpesan pd diri sendiri,bersedialah utk hadapi apa jua ketentuan dan takdir hidup kita yg Allah telah tuliskan utk kita...segala2nya telah tercatat sejak kita lahir lg...yg penting apa jua kemanisan dan kepahitan dlm kehidupan kita ingatlah bahawasanya itu lah yg selayaknya dgn diri kita....


aku doakan semoga kwn2 aku yg ditimpa musibah agar mereka kuat utk hadapi dugaan ini...ingatlah kwn2 hidup kita ini tk selalu nye gelap...insyallah disebalik kegelapan itu ada sinar,ada kecerahan yg menanti kalian dikemudian hari...Allah wat kita bersedih supaya kita dpt bermuhasabah diri kita akan kekurangan diri kita supaya kita dpt perbaiki segala kekurangan itu utk kita menjadi lebih baik utk masa akan dtg...percayalah kwn2,anda2 semua diduga bermakna Allah tau anda2 semua kuat utk hadapi dugaan2 ini...


sekian....


p/s : saat2 menanti due date ni mcm2 sakit aku diuji...pernah gak mengeluh knp lah pregnant kali ni byk sgt dugaan aku...itulah manusia kan saat senang tk pernah lak nk fikir knp la mudah sgt ni aku bersalin...tp yg susah tu juga nk dipertikaikan...ada sebab la tu kan Allah uji aku mcm2 pregnant kali ni...suatu hari aku pasti nmpk hikmah nya....

0 comments:

Post a Comment