Friday, July 22, 2016 - 0 comments

SyAwAL 2016 : ciTe HaRi rAYA

Assalammualaikum..

nk sambung cite psl raya lg..kali ni cite psl hari raya pertama,kedua,ketiga,keempat dan kelima..tahun ni turn raya kl dulu..mcm biasa aku akan bergilir2 dgn adik aku yg pompuan tu..kami tk leh serentak sama2 raya kl sbb nnt bila turn dua2 raya mertua tkde sapa lak nk masak kt umah parent aku tu..tp tahun ni lain sikit sbb adik lelaki aku tu dh kawen..kebetulan tahun ni dia turn raya umah parent aku dulu..wife adik aku org dengkil..tkde la jauh mana pun kalo nk raya dua2 family..tp tahun ni adik aku raya umah parent aku dulu..so aku ada geng utk sama2 masak utk raya..tp aku masak kt umah aku je la..adik ipar aku masak kt umah parent aku..aku masak rendang ayam pencen dan ketupat sotong je..adik ipar aku masak kuah kacang,nasi himpit,sambal jawa dan rendang kerang..aku terkejar2 dgn 2 org askar ni..masak 2 menu tu pun dh tercungap2...

malam raya tahun ni pun berbeza sikit..memandangkan umah parent aku tu ada 2 bilik je..so aku gilir2 dgn adik lelaki aku tu..aku suruh malam raya dia tido umah parent..biar aku tido umah parent aku mlm raya pertama..dia tkde anak lg so senang sikit nk prepare juadah pg raya..aku ni ngan 2 askar semput nk terkejar2 mana nk sediakan juada raya lg,mana nk siapkan anak mandi lg,mn nk sediakan mkn utk suami lg..so better aku tido umah aku je mlm raya tu..senang..mandi dan siap2 kt umah sendiri..tkde la berebut2 toilet kt umah parent aku tu nnt..

family aku mcm biasa,kalo raya puasa mesti akan mkn dulu sebelum gi solat raya..kalo raya haji je akan gi solat dulu,balik solat baru mkn..so kalo raya puasa ni,mcm biasa lps balik solat raya, akan ada upacara salam bermaaf-maafan,bg duit raya dan ambik gmbr family...lps tu baru la start berjalan gi beraya umah sedara mara sebelah ayah dan ibu aku..umah last sekali dh tentu2 umah parent aku..ktorg akan berjalan sampai ke mlm..mmg umah parent aku yg last..kdg2 sampai kol 12 malam baru selesai..

pastu esoknya sambung beraya lg di hari raya k2..biasanya hari raya k2 ni,lps zuhur aku,husband dan anak2 akan terus gerak balik kampung..sampai kampung pun dh malam..esok nye raya k3 baru dpt jumpa adik2 ipar..tp tahun ni start raya k3 tu bermula la episod tk best kami sekeluarga..yg tu last2 entry nnt aku cite..kita layan gmbr dulu..tk byk sgt gmbr pun..ada anak kecik ni tk kuasa nk ambik gmbr byk2...





kita selfie dulu..ye tema kami tahun ni pink..

aku ngan husband je pandang kamera..aariz ngan medina saje sabotaj kamera..menyampah..medina lg la tk nk senyum..dia mmg moody pg2 raya tu sbb tk cukup tido..masuk kereta masa nk jln beraya umah sedara mara terus dia tido..sampai umah makcik aku pun dia tido..bila dh bangun tido tu baru mood ok..



gmbr family aku..


 gmbr kt bawah umah pulak..saje je ambik gmbr berdiri sbb nk tnjk gmbr baju aku dan medina..kami sedondon..hehe...

baru nk senyum medina ni...

time ni dh ptg..medina pun dh tukar baju..tahun ni medina ada 2 pasang jubah,1 pasang baju kurung dan 1 pasang baju kurung kedah...kemain lg kan..baju dia je dh berpasang2...

ni time masa gi umah yg k5..aku surrender time ni..aku dok dlm kereta je sbb anak2 dh tido..nk kejutkan tk sampai hati sbb sian kt dorang penat berjalan dr pg..so aku beralah biar aku je dok dlm kereta jaga dorang..tp husband aku tiba2 jd romantik tau..siap antar mknn kt aku lg..sambil riba medina ni sambil tu aku mkn..mkn dlm kereta je..gitu la jd mak2 ni kan..

ni gmbr raya k2..raya k2 gi satu umah je kt batu arang..lps zuhur terus gerak balik kmpg..boleh tahan jem gak jalan..mlm baru sampai kampung..ktorg mmg tk berhenti pun mkn sbb kedai mkn byk tutup..rnr pun ramai org..last mkn kol 1 tgh..kol 11 mlm sampai kmpg baru mkn..

akibat nye esoknya hari raya k3, husband aku sakit perut yg sangat2..sakit perut yg tk leh nk membuang,tk leh nk kentut..bila urut2 hanya sendawa dan muntah je..plg kritikal dia sakit perut tangkap pinggang sampai tk leh bangun..terpaksa bawa gi hospital..sampai hospital doktor masukkan ubat gastrik baru ok..lps 2 kali mkn ubat angin baru ok..dlm masa yg sama medina cirit birit..tp sebaik dia tk meragam..cuma aku tk larat setiap 10 minit dia cirit..aku sampai tk sempat nk bernafas la asyik ulang alik tukar pampers medina..nk gilir2 ngan husband tk leh sbb husband pun tk sihat..mmg letih gila la..raya k3 satu hari dok umah je..

alhamdulillah raya k4 husband dh semakin sihat..medina pun dh kurang cirit birit..mak mertua suruh balik kl ari raya k4 tu gak sbb suruh konvoi sekali ngan adik ipar..kalo apa2 hal husband sakit balik ke ada adik ipar boleh tolong..so ikut je la nasihat org tua kan..wlp hakikat nye penat balik kmpg pun tk hilang lg..

ktorg balik kl raya k4 mlm..ptg tu sempat la gak beraya umah sedara mara husband..tp jem teruk kot raya k4 tu..ktorg terpaksa balik ikut terengganu..gerak dr kmpg kol 10.30 mlm..sampai kl kol 8 pg sbb byk berhenti gak sbb driver ngantok..merasa la aku balik kl ikut terengganu..

raya k5 pun dok umah je sbb esoknya raya k6 aku dh start keje dh...tu la kisah raya aku tahun ni..ada suka ada duka..pengajaran utk aku dan suami..lps ni kalo raya mkn kena jaga..umur dh makin meningkat ni kena kurangkan mkn benda berangin..

ok...sekian..bye...








0 comments:

Post a Comment