Friday, July 1, 2016 - 0 comments

juAdAh pUaSa & SaHuR 2016 : parT 6

Assalammualaikum...

yahoo hari ni last keje..aku start cuti raya dr ari isnin sampai jumaat..tp disebabkan tahun ni raya kl dulu, ari isnin dan selasa tu husband aku keje lg..tp taska aariz dh tutup...sbb tu nak tak nk aku la yg kena cuti dr ari isnin lg..sbb husband aku tempat keje dia konsep cuti raya, sapa yg ambik cuti awal sebelum raya tk boleh ambik cuti selepas raya..sapa yg cuti selepas raya tk leh ambik cuti sebelum raya..tp tahun ni hangat juga la psl cuti raya ni sbb ramai yg nak ambik cuti ari jumaat tu..tp alhamdulillah kerajaan dh bg kakitangan awam cuti ari jumaat tu..tp tetap la husband kena keje isnin dan selasa sbb tkde org jaga opis..tkpe la raya kl je pun..bg can la org yg nk balik kampung..

eh termelalut lak cite psl cuti raya opis husband..apa kena mengena lak la dlm blog ni kan..oleh kerana ari ni last keje, mood aku pun dh kelaut..malas sungguh nk wat apa2 ari ni..ngan period pain nye ni..ari tu awal2 puasa dh buang 3 hari..ni dh hujung2 kena balik..sampai raya la aku tk puasa..dh raya awal dh aku ni..tp memikirkan nk complete kan gak cite psl puasa aku ni, gigih gak la ari ni update blog..tk tau la samada ni last part or ada part lg lps ni..ikutkan ari ni dan esok aku masih gigih lg memasak..ari ahad,isnin dan selasa je akan beli or berbuka di luar..tp ari selasa tu masak la gak..masak utk raya..

so jom la layan gmbr juadah berbuka utk ari isnin hingga khamis..dh hujung2 ni mmg masak ikut apa tekak aku nk mkn la..husband aku pun pasrah je bila aku ckp ari ni tk nk masak lauk..husband la masak lauk ala kadar je utk dia sendiri makan..biasa la org tk leh tinggal nasi ni, tetap la cari nasi wlp mknn dh byk depan mata..

ni juadah ari ke 23..ari selasa..ari isnin nye juadah aku skip sbb ari isnin tk masak..berbuka kt foodcourt the mines je sbb ari isnin tu aku nk gi gombak ambik kuih raya..alang2 tu gi cari kasut aku sekali..dan kebetulan lak ari isnin tu ktorg gi keje ngan kereta sbb nk agihkan kuih raya yg staff opis husband order ngan adik ipar aku..bulan puasa gi keje ngan kereta..sampai umah pun dh kol 6 lebih..mmg malas la aku nk masak..ngan lps maghrib nye nk kuar..tk kuasa..jom berbuka kt luar je..

so juadah ari selasa tu : ikan percik dan sayur utk husband..makaroni goreng dan cucur ikan bilis bawang utk aku dan anak..licin ok semua mknn...aku mmg teringin dh berapa hari dh nk mkn cucur ikan bilis bawang cicah sos buat sendiri..mmg nikmat la dpt mkn..



ni juadah ari ke 24 ari rabu..ada asam pedas ayam,ayam goreng berempah,bayam telur dadar dan tempe goreng berempah cicah sambal kicap..tempe tu sbb nk abis kan stok tempe masa wat sayur goreng jawa ari tu..kt umah aku ni tempe tu aku sorang je mkn..satu bungkus pun susah nk abis..disebabkan tempe tidak boleh dikategori kan sebagai sayur,sbb tu wat bayam telur dadar..ayam goreng berempah tu lak sbb husband tk mkn asam pedas ayam..sbb tu aku kata minggu ni masak ikut tekak aku nk mkn apa..kalo husband tk mkn pandai2 la ye masak sendiri lauk...hehehe...


yg ni menu smlm..puasa yg ke 25 ari khamis..yg ni husband yg request..spaghetti aglio olio..tp perut dia tetap la nk kena sumbat nasi gak..jadi dia goreng ikan masin,rebus telur masin dan wat sambal mangga..pelik aku lauk gitu pun sampai 3 pinggan dia mkn..sudahnya spaghetti ni satu pinggan je dia makan..sebaik aku mmg hantu aglio olio..tkde hal nk abiskan satu kuali pun...hehehe...eh tp anak2 pun suka tau..aariz dan medina mkn byk smlm..yg color hijau tu puding sagu..pucat lak color puding sagu ni..tp yg pasti sagu aku kali masak elok...hehe...

settle dh juadah utk minggu ni..ari ni plan mcm nk goreng keaw teaw je..esok berbuka kt umah parent aku ngan adik2 aku sekali..dh last2 puasa ni baru dpt kumpul semua..tu pun tk cukup gak sbb adik ipar yg lelaki tu balik kmpg..esok sekali celebrate birthday adik pompuan aku..celebrate awal sbb birthday adik aku ari raya pertama..tahun ni dia beraya ngan mertua..alang2 dh semua ada ari ni celebrate la awal sikit..esok aku plan nk wat ketam telur masin,ayam masak ungkep dan sup cendawan..ari ahad nk start kemas umah..ari isnin dh start nk prepare bahan2 utk masak juadah raya ari selasa..tgk la kalo ada masa aku update la juadah2 yg aku masak ari ni dan esok..

ok semua..sapa2 yg ada terbaca,termasuk,tersinggah,tertengok blog aku ni, aku menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf sekiranya aku ada terkasar bahasa atau ayat2 dlm blog ni menyinggung perasaan korang...selamat hari raya semua..hati-hati di jalan raya bg yg balik kampung...

sekian...



0 comments:

Post a Comment