Friday, March 12, 2010 - 0 comments

USAHA.......DOA.......TAWAKAL.....

salam semua.....

minggu ni aku agak malas nk mengupdate blog....padahal minggu lps berkobar2 nk update cite about my birthday celebration with my hubby....tp bila ari isnin dtg opis mood malas dh dtg....bkn malas setakat nk mengupdate blog je tp malas nk wat keje opis....lg la kt opis minggu ni sunyi sepi je....selain malas mood aku sepanjang minggu ini adalah sgt tidak betul....serius aku ckp mood aku sepjg minggu ni sukar utk ditafsirkan...aku sgt2 la down saat ni....


mcm biasa mood aku jd mcm ni punca nye adalah disebabkan aku tk pregnant lg wlp dh kawen hampir 5 bln....huhu bkn aku tk percaya pada qada dan qadar Allah....tp aku rimas dgn org sekeliling aku yg tk faham2 keadaan aku....setiap kali jumpa kwn2 atau sedara mara mesti soalan cepumas ini akan diajukan kpd aku dan husband....birthday ari tu pun lps masing2 wish hepi birthday kt aku mesti ada diselitkan soalan cepumas itu....kdg2 aku ckp ngan husband kalo boleh aku tk nk bergaul ngan org lain.....tk nk bercampur ngan org.....biar tkde kwn.....biarlah kehidupan aku hanya aku dan husband and family je asalkan aku tk tertekan mcm skrg ni....


but my husband ckp tindakan tu bukan boleh menyelesaikan masalah....ia seolah2 kita nk lari drp menghadapi masalah....mulut org sapa la kita utk menutup nye.....kalo blum kawen org akan tny bila nk kawen....bila dh kawen org akan tny psl anak lak......nnt dh ada anak org akan tny bila nk tambah anak lg.....huhu tu la realiti masyarakat kita ni.....soalan2 dikepala tk prnh kering.....ada je soalan yg hendak diajukan.....


tp yg wat mood aku down sgt2 minggu ni ye lah bila my father in law pun sudah bersuara inginkan cucu.....huhu serius aku tersentap.....aku takut sgt kalo aku ni dianggap sbg menantu tk berguna sbb tk dpt berikan cucu.....spjg minggu ni soalan drp my FIL ni sentiasa bermain2 dlm kepala otak aku.....sampaikan terbawa2 ke opis....itu yg hilang fokus utk wat keje.....tension dan stress sgt2.....


tp alhamdulliah aku masih waras lg....tkde la tertekan sampai ambik tindakan yg bukan2.....hanya pada Allah tempat aku mengadu....tempat aku memohon....sbb aku tau itu semua bukan kuasa aku.....Allah lebih berkuasa....kalo family sendiri dh tk sabar2 utk aku dpt anak,apatah lg aku and husband....we all lg tk sabar nk ada anak sendiri.....tp apa lah daya kami utk menentukan itu semua....apa yg terdaya kami lakukan hanya lah USAHA+DOA+TAWAKAL.....


mcm2 usaha yg telah kami lakukan dan akan kami lakukan.....doa tidak putus2 kami panjatkan kpd Ilahi.....yg selebihnye kami hanya tawakal sahaja kpd NYA.....apa jua ketentuan NYA kami terima.....mungkin blum masa kami lg utk Allah beri rezeki yg cukup bermakna itu....mungkin pada Allah aku and husband tk cukup bersedia utk ada anak.....kita tk tau apa yg Allah dah rencanakan utk kita......sesuatu yg berlaku itu semua nye bersebab....mungkin bg aku and husband apa yg berlaku adalah perkara plg buruk bg kami tp sebenarnye bg Allah itu ada lah perkara yg sebaik2 nye bg kami.....apa2 pun kita kena bersyukur.....


setiap yg berlaku ada hikmah yg tersembunyi.....setiap hikmah yg tersembunyi bkn la sesuatu yg buruk bg kita tetapi itulah yg terbaik utk kita....apa yg penting skrg ni aku ngan husband kena teruskan berusaha dan berdoa kpd Allah.....selebihnye kami bertawakal kpd NYA atas apa juga ketentuan hidup kami....


akhir kata dr aku utk blog kali ini.....renung2kanlah kata2 dibawah....


Bila kita letih dan hilang semangat,Allah tahu kita telah mencuba sedaya upaya.....
Bila tangis kita berpanjangan dan hati kita duka,Allah telah mengira titis air mata kita....
Bila kita rasa ketinggalan dan masa meninggalkan kita,Allah tetap bersama kita...
Bila kita kebuntuan akal,maka Allah adalah penunjuk jalan....
Apabila kita telah berazam,maka bertawakallah kepada Allah....


sekian wasalam.....


p/s:insyallah kalo mood aku dh stabil minggu dpn akan ku update kan psl sambutan hari jadi aku bersama suami ku yg tersayang......wlp simple tp ia cukup bermakna bg aku.....

0 comments:

Post a Comment