Monday, October 21, 2013 - 1 comments

aHad duDuK rUmAh mAiN mAsAk-mAsAk

Assalammualikum......selamat hari isnin.....isnin biasa la kan masing2 ngan monday blues.....aku hari ni tkde la sgt monday blues.....maybe sbb smlm satu hari dok umah tk gi mana2.....smlm dok umah je anak bujang demam.....anak bujang tu sejak dh besar ni bila demam je meragam....smlm satu hari gilir2 dgn husband dok layan dia....tp anak bujang aku tu sejak dh besar ni kalo tk sihat je nk berkepit dgn babah dia.....tp tkpe la juga kan boleh ummi dia ni fokus wat keje rumah.....masak membasuh mengemas semua.....smlm bila dh satu hari dok kt umah je makanya mkn pun kt rumah la kan.....bila mkn kt umah kena la masak.....so smlm mcm terlebih rajin lak main masak2......mula2 bfast goreng bihun letak ayam letak sotong letak fishball fishcat dan kobis......utk anak bujang yg demam aku masakkan bihun sup ayam....biasa la bila dh demam selera mkn tkde la.....utk bfast ada la 2 sudu je dia mkn.....lunch pun 2 sudu je....hurm beria la ummi ni dok fikir nk masak apa utk awak muhammad aariz.....ummi berusaha masak masakan kegemaran awak.....last2 4 sudu je awak makan.....tkpe la aariz asalkan awak nk minum susu.....



ok berbalik pd cite main masak2 aku smlm.....smlm serba serbi semua lewat gara2 aku join aariz tido lps subuh.....sudah nye kol 8.30 baru aku terjaga.....kelam kabut la mana nk sapu umah.....ngan ayam sotong tk kuar dr peti ais lg.....bihun tk berendam lg.....sudah nye kami bfast kol 10 pg.....org dh sibuk2 prepare utk lunch kami baru nk bfast.....sori gmbr tkde nk show off.....ala bihun goreng je pun.....semua org reti buatkan.....mcm biasa tumis bawang cili giling masukkan sos cili,sos tomata,sos tiram,sos ikan,kicap.....pastu masukkan ayam,sotong,fishball,fishcat.....last sekali masukkan sayur dan bihun....dh siap masak hiaskan dgn
telur dadar yg dipotong2.....dh siap.....mkn dgn kopi o panas mmg terangkat......



lps dh bfast aku terus prepare utk lunch lak.....utk lunch aku masak ikan bawal bakar portugis.....ala ala mcm kt foodcourt shopping mall tu....yg ada daun limau purut dan bendi kt atas tu.....tp aku wat smlm tkde bendi sbb stok bendi tkde kt umah....nk wat ikan bakar ni senang je....cili kering,bawang merah,bawang putih,lengkuas,serai,buah keras....semuanya blend....pastu letak garam sikit letak gula sikit.....pastu curah la kt atas ikan....ikan ni aku lumur ngan garam dulu....jgn lumur byk2....sikit je....ada rasa masin sikit cukup la....lps tu curah lak minyak bawang putih.....minyak bawang putih nk wat dia senang je.....tumbuk bawang putih dgn kulit2 sekali....bila dh tumbuk hancur goreng bawang putih dgn minyak yg byk....goreng sampai garing....sejukkan dulu baru curah kt ikan.....ikan tu aku balut guna aluminium foil....boleh gak kalo nk balut ngan daun pisang....pastu jgn lupa siat2 kan daun limau purut tabur atas ikan....ada bendi potong2 bendi letak atas ikan gak.....pastu bakar sampai ikan masak.....aku smlm bakar guna oven je.....pastu smlm kan bfast dh lewat so lunch pun lewat gak la sbb kenyang mkn bihun kan....so lps dh siap2 prepare ikan tu aku perap masuk dlm peti ais dulu....pastu boleh pulak aku join anak bujang tido.....sedar2 dh nk dekat kol
2....bangun2 terus masak nasi masukkan ikan dlm oven.....aku bakar lebih kurang 1/2 jam dgn suhu 200c.....lg 10 minit nk abis bakar aku buka aluminium foil tu.....sudahnya kol 3 baru kami lunch.....

inilah ikan bawal bakar portugis aku.....sambal dia penuh drp ikan sampai ikan pun dh tk nmpk tenggelam......


lps lunch tiba2 kerajinan yg luar biasa dtg.....ada suara berbisik2 kt telinga aku suruh try wat donut utk minum ptg....tgk jam baru kol 4 ptg.....sempat lg nk wat donut ni.....maka berpandukan resipi drp seseorg di fb aku pun try la wat donut.....ni 1st time tau aku wat donut.....mmg ikut resipi satu persatu.....tkde skip
pun....eh tipu ada skip sikit....gula aku kurangkan kpd 4 sudu je....ikut resipi 5 sudu....aku takut manis sgt kan husband tk nk mkn lak.....husband aku masin tkpe kalo manis dia tk berapa suka.....and satu lg aku derhaka resipi sbb aku tambah secubit garam....mula2 lps dh rehatkan 45 minit time nk bulat2 adunan jadi donut aku cuak gila bila adunan tu lembik dan lembut kt tgn....cuak sbb tk tau mcm mn nk bulat2 kan adunan kalo adunan dok melekat2 kt tgn.....last2 baca betul2 cara-cara nk buat baru la jadi.....rupa2 nya sebelum ambik adunan tu kita ambik tepung byk2 kt tgn kita baru kita ambik adunan tu....so tk melekat la adunan tu.....



so hasilnya gini lah rupa donut aku.....1st time try wat.....alhamdulillah tk mengecewakan.....adunan aku smlm dpt dlm 26 biji.....tp aku goreng sikit je....selebih tu aku frozen kan.....utk forzen aku goreng sekejep donut tu.....dh sejuk masuk tempat beku....



 tgk gmbr donut ni tiba2 rasa mcm nk mkn donut time2 ni gak.....nk resipi ke.....serius aku lupa....malas lak nk buka fb cari balik resipi......yg aku ingat.....air suam 1 cawan,gula 4 sudu besar,yis 1 paket,susu pekat 3 sudu besar......gaul 4 benda tu dan ketepikan rehat selama 10 minit sampai berbuih (tp aku nye tk berbuih sgt.....knp ntah)......pastu cair kan mentega (tk ingat berapa sudu 2 sudu besar rasanya).....mentega dh cair dan sejuk masukkan sebiji telur yg dipukul.....pastu masukkan adunan yg yis tadi ke dalam adunan mentega.....pastu masukkan tepung gandum 3 cawan dan secubit garam.....gaul2 bila adunan dh sebati rehatkan selama 45 minit....lps 45 minit bentukkan adunan jadi donut....lps tu rehatkan 10 minit.....pastu goreng....last sekali gaul la dgn gula ke coklat ke.....ikut citarasa masing2....aku smlm gaul guna gula ising......



husband cakap dia tk nk dinner sbb kenyang sgt dgn lunch yg lewat ditambah lak mkn donut konon2 utk minum ptg.....padahal mkn donut pun dh kol 7 mlm....dh kira mcm dinner lak......lgpun husband suruh aku rehat sbb dia kata sian tgk aku sibuk kt dapur je satu hari.....tp bini dia ni tk tau la knp smlm.....apa benda yg bini dia ni mkn sampai terlebih rajin.....mlm smlm lps maghrib aku prepare bahan2 nk wat soto lak.....soto tu utk mkn bfast hari ni la.....ni merupakan kali pertama aku wat soto dan kali pertama wat pegedil.....bg aku soto kena lgkp.....kena ada pegedel,kena ada isi ayam yg disiat2,kacang tanah yg digoreng,suhun goreng,taugeh,daun sup,bawang goreng dan sambal kicap.....so smlm mula2 aku goreng kentang dan rebus isi ayam utk wat pegedel....lps tu aku goreng kacang tanah dan suhun lak....last rebus ayam dan rebus nasi himpit.....semuanya simpan dlm peti ais.....pg td just masukkan perencah soto yg dibeli di muar ke dlm air rebusan ayam.....pastu goreng pegedel dan celur taugeh.....




 


hasilnya dpt la aku membawa bekal soto utk bfast hari ni.....1st time wat pegedel sebaik jadi....adik aku cakap dulu dia wat 1st time tk jadi.....berderai....nk bentukkan pegedel tu kena padat2 baru tk berderai.....nk resipi utk soto ke....aku tkde resipi la sbb pakai perencah yg sedia dijual di muar.....lupa lak nk ambik gmbr perencah soto tu....dgn guna perencah ni senang je nk wat soto ni tk perlu tumis2......rasa dia mmg sebiji soto johor la.....bukan mcm soto kl ni kuah sup ayam biasa.....soto johor kuah dia lain tau....sedap....aku kalo mkn soto kl rasa tk puas.....kena soto johor gak baru puas.....







yg ni lak gmbr masakkan aku minggu2 yg lepas....tk ingat bila.....tp semuanya bekal aku utk bfast di opis la.....aku kalo bfast kena heavy.....lunch dgn dinner yg simple2 pun tkpe.....bfast kena heavy kalo tk aku akan sakit perut dan sakit kepala sampai ke mlm sbb masuk angin....gmbr pertama tu tortila wrap....isi dlm
tortila aku letak daging burger,nugget dan hotdog....roti tortila ni korang boleh beli kt supermarket kt tempat roti.....isi tortila ikut korang nk letak apa....isi ayam bakar ke.....daging cincang ke.....byk je resipi tortila kt internet.....korang boleh ikut mengikut citarasa masing2.....gmbr kedua lak spaghetti aglio olio.....ramai yg kagum aku pandai wat spaghetti aglio olio ni.....padahal senang je nk wat spaghetti aglio olio ni.....korang rebus spaghetti sampai spaghetti masak....pastu toskan....kt kuali korang tumis bawang putih yg dicincang,bawang besar/bawang holland yg hiris,pastu masukkan seafood.....aku suka guna sotong dgn crab stick....tp ari tu aku guna sotong ngan udang....lps seafood dh masak korang letak la garam sikit,black pepper sikit dan chili flakes.....kalo tkde cili flakes korang ambik je cili kering potong serong2.....pastu letak spaghetti.....gaul2 bg rata.....dh siap....sbb tu aku suka wat spaghetti aglio olio ni berbanding spaghetti bolognese.....lgpun husband lebih suka spaghetti aglio olio ni berbanding spaghetti bolognese.....so kena la masak apa yg suami suka kan.....betul tak.....hihi.....




ok la itu je utk update kali ni.....harap2 gmbr2 mknn ni dpt memberi idea kt korang kalo ada yg tk tau nk masak apa....aku ni dh selalu masak pun kdg2 bosan gak dgn masakkan sendiri....bila bosan tu yg kadang2 teringin nk try benda baru....kalo try benda baru pun dh bosan akhir sekali mkn kt kedai la jawab
nye.....hihi....ok2 tk nk bebel pjg2 lg.....nk sambung wat keje.....jumpa lain kali  ye.....sekian......Assalammualaikum......




p/s: selain suka main masak-masak aku gak suka mkn2....dh 2 minggu berturut-turut gi bbq kt rumah kwn husband....dulu husband jarang nk ajak gi umah kwn2 dia kalo kwn2 dia wat mkn2.....skrg je sejak dh ada anak rajin lak gi jemputan dr kwn2.....aku lg la suka.....hihi.....

1 comments:

Puan Eka October 21, 2013 at 3:04 PM

hehehehe oo derhaka resepi donut. ehehehehehe

eka pun ritu derhaka. kurangkan gula kat resepi tu.
tapi memang sedap kan. balik ni rasa nak buat lagi je. hahaha :p

Post a Comment