Friday, October 18, 2013 - 0 comments

haRi rAyA aIdiLadHa 2013

Assalamualaikum......malas nye nk menaip hari ni.....tp nk update gak cite hari raya aidiladha ari tu sebelum cite jadi basi.....seperti yg dh diberitahu pada entry smlm hari raya korban tahun ni kami sambut kt cheras.....turn sebelah family aku tahun ni.....disebabkan hari raya puasa hari tu turn kampung husband makanya hari raya korban tahun ni turn family aku la pulak.....selama 4 tahun kami menjadi suami isteri,tahun ni adalah kali k2 husband sambut hari raya korban di kl dan tahun ni adalah tahun pertama sambut hari raya korban bersama ibu dan ayah aku.....sbb masa 1st time sambut hari raya korban kt kl ibu ayah dan adik pompuan aku menunaikan haji di mekah.....so masa 1st time tu hanya aku,husband,along dan adik lelaki aku je......masak pun aku masak ala kadar je asalkan nmpk kelainan dr hari biasa dgn hari raya......aktiviti pun tkde wat apa.....lps smbhyg raya mkn pastu tgk tv tido.....mcm tahun ni lak ada ibu ayah and tambah meriah ada si kecik tu......tu yg rasa meriah juga la hari raya korban kali ni walaupun tk semeriah raya di klate.....sbb kalo kt klate meriah nye raya korban sbb jalan jem dan meriah dengan makan daging sampai nk pitam.......dan lagi meriah raya korban kt klate adalah family mertua aku selalu wat korban......mil akan beli anak lembu then bela lembu tu sampai lembu tu cukup syarat utk dilakukan ibadah korban......pastu mereka2 yg ambik bahagian dlm ibadah korban akan dtg berkumpul umah mertua sesudah je smbhyg raya.....dtg salam2 mkn2 sementara menunggu ibadah korban dijalankan.....segala proses dr mula lembu disembelih,dilapah dan diagih-agihkan semuanya dilakukan dirumah mertua.....pernah la sekali aku gi tgk dorang sembelih lembu time tu ayah mertua aku bg 1 bahagian utk aku dan husband wat korban.....mcm tahun lepas lak kami ambik 1 bahagian utk akikah muhammad aariz.....lepas dh agih-agihkan daging time utk masak lak......biasa mil akan buat sup dan goreng kunyit.....mlm lak adik beradik ipar akan wat bbq.....mmg meriah la mkn daging.....meriah sbb ada je org memberi daging......setiap kampung ada je org wat korban.....tu belum lg org jemput dtg rumah sbb wat akikah.....perhhh mmg meriah la.....




berbeza lak dgn kl ni.....aktiviti korban dijalankan di surau dan masjid.....pastu daging akan diagih-agihkan kepada mereka yg ambik bahagian dlm ibadah korban,mereka yg ada kupon dan mereka-mereka yg menolong semasa proses sembelihan dilakukan.....kalo tk mmg tk merasa la daging korban.....kalo dulu ayah aku masih sihat selalu gak la kami dpt kupon.....skrg ayah dh tk sihat dh tk aktif gi masjid surau mmg tk dpt la kupon2 semua ni.....ari tu pun aku dan husband dpt merasa seketul je tulang lembu korban.....tu pun ada jiran gi tolong masa sembelih lembu kt surau.....lps dh sembelih dorang wat sup tulang2 lembu.....pastu parent aku dpt la sikit daging korban.....tu yg aku cakap ngan husband kalo kt kmpg ni sampai tk larat nk makan daging korban.....bila kt kl sampai kena berebut2 lak ngan husband sbb nk merasa daging korban......







dr segi hidangan utk dimakan di pagi raya lak.....mcm biasa kalo di klate mmg tk special pun juadah samada raya atau tk raya.....kalo hari raya korban lg tkde juadah yg special sbb lepas selesai ibadah korban baru dorang akan gotong royong masak daging2 korban.....time tu baru meriah dgn makanan.....berbeza lak kalo
beraya di cheras,kalo raya je mesti kena ada juadah yg special.....kalo ikut tradisi mak aku,kalo raya puasa juadah simple je wajib kena ada nasi himpit kuah kacang.....pastu tambah la apa2 yg rasa nk tambah.....rendang ke ayam masak merah lemang ke ketupat pulut ke......kalo raya haji wajib kena ada nasi.....tp bukan nasi putih tau tp nasi tomato ke nasi minyak ke nasi beriani ke......pastu sejak aku dan adik pompuan aku dh kawen turn memasak pun ada giliran.....kalo turn aku raya ngan family aku makanya turn aku la yg memasak......kalo turn adik aku yg beraya ngan family aku turn dia la yg memasak.....so utk tahun ni sebulan sebelum hri raya aku dh google resipi2 utk masak nasi2 istimewa ni......sbb tu hari tu aku try wat nasi daging......tp hari raya hari tu aku tk wat pun nasi daging......aku wat nasi minyak sbb mak aku request nk mkn nasi minyak......so menu hari raya hari tu yg aku masak adalah nasi minyak simple tk letak susu cair,kari ayam yg tk berapa nk jadi sbb cair sbb tk pandai bajet masak byk2 sampai 2 ekor ayam,telur rebus goreng masak merah ros madu yg percubaan pertama mendapat dihati mereka2 yg merasa telur rebus goreng masak merah ros madu ni dan akhir sekali acar nenas timun mentah......tahun ni berbeza sikit ada menu tambahan laksa utara yg dimasak oleh jiran aku sbb ibu aku nk sgt makan laksa......





aku masak2 semua kt rumah aku je.....sbb aku jenis kalo masak tk suka org tgk.....nnt semua benda tk jadi.....sbb tu kalo balik kmpg ke or balik rumah mak aku ke mesti aku mcm liat sikit nk masuk dapur.....kah kah kah alasan sungguh.....ok berbalik cite memasak juadah hari raya.....aku konon2 ambik cuti hari isnin sbb nk memasak la.....pg tu konon2 nk prepare apa yg patut.....mlm lps maghrib terus masak je.....sekali pengasuh aariz minta cuti gak hari isnin tu.....husband aku lak keje.....makanya bila aku duduk berdua je ngan aariz mmg satu keje rumah tk menjadi la.....sbb nye aariz ni kalo aku ke husband aku ke masuk dapur mesti dia cukup marah kalo ktorg kunci pagar dapur tu.....mengamuk mcm ktorg dera dia je.....padahal dia mengamuk nangis semua sbb nk masuk dapur je....kalo masuk dapur reti dok diam tkpe gak....ni segala benda dia nk selongkar.....dh la kt dapur tu byk benda bahaya.....sbb tu kena pasang pagar kt dapur.....mmg tkde makna la nk bg aariz masuk dapur.....benda yg ktorg tk bg tu la yg dia nk wat.....tu pun hari isnin tu aku dok potong2 bawang kentang semua kt meja makan.....aariz aku suruh tgk tv tk nk.....duduk la dia kt luar pagar dapur tu sampai menangis meraih simpati kt aku nk masuk dapur.....padahal aku depan mata dia je.....cuma yg memisahkan kami pagar je.....tu pun dia nk bantai menangis kuat2.....aduiii sah la jiran2 ingat aku dera anak sendiri....



tp sebaik la ari isnin tu husband balik awal.....kol 4 dh sampai rumah....dpt la aku start keje awal sikit....tu pun berhenti jap berbuka puasa sambil tgk I Love You Mr.Arrogant dan solat maghrib.....lps tu baru start memasak.....kentang kentung kt dapur dr kol 8 sampai kol 10.30....siap2 masak kemas dapur packing lauk semua packing baju bajan terus shot gi rumah parent aku.....mlm raya ktorg bermalam di rumah parent aku.....esok pagi2 kol 5 pg dh bangun masak nasi lak....aku selalu mengalami masalah memasak nasi special2 ni.....kalo masak pakai rice cooker mesti nasi tk masak.....mesti kena kukus gak.....kenapa eh?????




inilah juadah pagi raya kami.....





lps smbhyg raya makan2 lps tu husband,along dan adik lelaki gi surau dan masjid konon2 nk tolong la sembelih lembu sekali gi surau dua2 ekor lembu dh selamat disembelih dan dilapah.....husband ajak adik aku gi masjid.....dpt la gak husband lepas rindu kt kmpg bila dpt gak tolong lapah lembu wlp sekejap.....erti hari
raya korban bg husband aku bilamana dpt sama2 sembelih dan lapah lembu.....bila tk dpt wat aktiviti mcm tu, tu yg tk meriah bg husband.....husband dpt tolong sekejap je sbb lps zuhur parent aku ajak gi rumah mak long dan mak busu aku.....ni yg berbeza nye raya korban kt kmpg dan cheras.....kalo kt kmpg tkde nye la
nk jln2 raya ni....tp kalo kt cheras tk kira raya puasa or raya korban mmg wajib gi rumah mak long aku sbb dia je yg tua dan sgt uzur dlm family mak aku.....tp tahun ni aku rasa meriah terlebih sbb terlebih kenyang sbb byk mkn....aku bukan saje gi rumah mak long aku.....sblm gi rumah mak long singgah rumah adik ipar aku
(adik husband) sbb dia pun tk balik kmpg gak.....at least dpt la husband lepaskan rindu kt kmpg bila dpt jumpa dgn adik dia kan.....kt rumah adik ipar mkn nasi minyak gak.....kt rumah mak long aku mkn soto.....rumah mak busu aku lak seperti biasa mkn laksa johor......balik rumah parent aku semula adik pompuan aku dtg bawa nasi jagung mertua dia masak.....aduiii mmg kekenyang sgt aku satu hari tu......sampai rumah aku dh kol 11.30.....sambung borak lak ngan husband sampai tk sedar dh kol 3pg.....sebaik esok tu cuti lg....cuti pun tk leh sambung tido sbb dh plan nk celebrate anniversary lak.....sudahnya aku rasa kepenatan aku sampai skrg tk hilang......hihi over tak.....





















ni gambar anak bujang aku di pagi raya......org dh dpt kaki berjalan je la keje nye.....pandai dh ajak ayah long dan ayah cu dia keluar jalan2....balik rumah tok ibu tok ayah ummi babah nk rehat.....wahai pakcik2 aariz sila layan aariz....

 

.

yg ni lak gmbr aariz ngan baby khadeeja.....baby khadeeja ni anak cousin aku....bila aku suruh aariz sayang baby....gitu la gaya nye....mula2 elok sayang....last2 dia nk hentak kepala dia kt baby lak....kalo gini mcm mn aariz nk ada adik ni.....jawapannya aariz tk bersedia lg nk jadi abg......hahahaha.....














p/s:minggu ni rasa cepat sgt sbb keje pun dua hari je.....esok dh jumpa weekend balik....esok sabtu sepupu husband kawen kt putrajaya.....ahad tk tau nk wat apa.....ingat nk beli la novel i love you mr arrogant tu.....weekend ni nk khatam novel.....tk sabar nk tau ending cite......hehe......






0 comments:

Post a Comment