Monday, September 28, 2009 - 0 comments

rAyA 2009......

ok seperti yg aku janji kan sblm ni nak cite apa yg berlaku sblm raya,semasa raya dan seminggu slp raya...aku akan start ngan persiapan sehari sblm hari raya....

sabtu 19/9/2009 (29 ramadhan)

pagi......

masa utk berkerja keras mengemas umah....cuma thn ni berbeza sikit sbb thn ni kena kemas lebih sikit memandangkan majlis perkahwinan aku akan diadakan di umah....masing2 telah dianggih2 kan ngan tugas masing2....

along & adik lelaki:-kemas bilik lelaki & ruang tamu
adik perempuan:-basuh bilik air & dapur & pasang langsir
ibu:-kemas bilik perempuan
aku:-memasak utk hidangan di pg raya
ayah:-tolong2 apa yg termampu




keadaan umah semasa proses mengemas



keadaan dapur semasa proses mencuci



keadaan bilik lelaki semasa proses mengemas...
katil terpaksa dibuka utk membolehkan katil baru diletakkan...actually this bilik akan dijadikan sebagai bilik pengantin



so ni la hasilnye bilik tersebut slps katil telah dibuka...tp nnt dh nk dkt kenduri semua barang akan dibawa keluar...kiranye bilik ni belum siap sepenuhnye make over nye.....



ni la rupanye umah aku selepas sesi mengemas selesai...

petang....

masa utk berbuka puasa....memang menjadi kelaziman kami sekeluarga...setiap kali ari terakhir berpuasa memang kami sekeluarga akan berbuka puasa di luar....so utk thn ni kami memilih restoran black canyon coffee di jusco maluri utk berbuka puasa......



BLACK CANYON COFFEE



menu utk minuman...nama restoran pun black canyon coffee,so minuman kebykan berasaskan coffee la...tp still ada air lain gak...



menu utk makanan...ada wastern and thai food....



adik n along sibuk memilih menu utk dimakan...



ibu yg pening tk tau nk mkn apa....semua nmpk sedap...



waiter yg sabar mengambil pesanan kami....



makan time.....

malam....

balik dr berbuka puasa...aku terus masak nasi himpit utk hidangan di pagi raya...rendang ngan sambal kacang dh masak sblm kuar berbuka puasa....



nasi himpit yg telah siap direbus



kuah kacang hidangan rasmi setiap tahun....



rendang kerang....sekali sekala ubah selera sedap gak...

ahad 20/9/2009 (1 syawal)

mcm biasa selepas sembahyang raya,we all akan duduk bermaaf-maafan,bg duit raya dan bergambar keluarga...lps tu terus gerak gi kubur arwah tok sebelah ayah di segambut and selepas tu umah pertama yg kami serbu sudah tentu umah pakcik sblh ayah...kt sini semua keluarga ayah akan berkumpul...lps tu baru bertolak ke kepong umah mak long...kt sini lama sikit la....mcm biasa sampai kepong buat tahi mata dulu,ptg lps asar baru gerak gi umah tok busu kt kampung baru....ari raya pertama perut kenyang memang tk leh cakap la....mcm biasa sampai umah dh mlm....


"iba minta maaf ibu,ayah..."


gambar kami sekeluarga...tema tahun ni coklat...



di rumah pakcik...


isnin 21/9/2009 (2 syawal)

destinasi kami utk raya kedua ni ialah ke rumah tok uda aku di batu arang...sblm gi batu arang we all singgah ke kepong dulu umah mak long sbb nk berkonvoi gi sama2...lps balik dr batu arang singgah umah makcik sebelah ayah di batu caves...huhu ari k2 pun teramat2 kenyang...balik pun dh malam...



sempat bergambar dulu sblm gerak ke batu arang....


bergambar lagi....


bergambar lagi....

selasa 22/9/2009 (3 syawal)....

mcm biasa setiap tahun raya k3 we all sekeluarga selalunye akan gi berjalan2...thn ni kami memilih utk berjalan2 di alamanda dan masjis sultan mizan yg baru siap dibina di putrajaya....lps tu singgah carefour jap sbb aku nk beli kipas dinding utk dipasang di bilik pengantin...malam baru kami sampai umah...sblm balik konon nye nak cari kedai mkn sbb dh jemu makan nasi himpit,kuah kacang ngan rendang semua....cari punya cari byk tempat yg tutup lagi....last2 mkn kt area umah je....



at alamanda...wow romantik nye ayah ngan ibu....



at alamanda....me and adik....



perkarangan masjid sultan mizan...



at masjid sultan mizan....tempat wuduk....


at masjid sultan mizan.....ruang solat....


at masjid sultan mizan....perkarangan masjid


at masjid sultan mizan...


at masjid sultan mizan....

rabu 23/9/2009 (4 syawal)

memandangkan adik2 aku sudah kembali berkerja...so tkde apa2 aktiviti raya yg dpt dibuat...cuma pg2 aku,along,ibu ngan ayah we all gi beli brg2 kawen aku di chow kit...lps tu aku singgah pejabat pos utk pos kad2 jemputan kpd kwn2 aku....balik2 umah ptg tu sedara mara aku sebelah ibu dtg umah....mlm tu lak aku ngan adik buat kuih raya yg tk sempat di buat sblm raya....



ni la kuih raya yg aku buat tu...biskut cornflakes milo....

khamis 24/9/2009 (5 syawal)...

siang khamis aku just dok umah je sbb semua adik beradik aku dh berkerja...tinggal aku ngan ibu ayah je kt umah....tgh tu adik perempuan aku ajak kwn2 opis dia dtg umah....mlm tu lak we all sekeluarga gi beraya umah makwe along aku....huhu mkn lg....

jumaat 25/9/2009 (6 syawal)....

ptg jumaat lps tunang aku balik keje,aku n tunang we all keluar cari peti ais dan bayar full payment utk katil dan tilam....tp dirumah ari jumaat tu ramai sgt sedara mara yg dtg....tp aku tk dpt jumpa la sbb aku keluar ngan tunang....raya,raya gak tp persiapan kawen kena berjalan gak....

sabtu 26/9/2009 (7 syawal).....

1 ari berjalan....aku keluar beraya ngan kawan2 sekolah aku dulu...dr satu umah ke satu umah....tp sayang terlupa nk ambik gambar....huhu bak kata kwn2 aku thn ni thn terakhir we all melakukan tradisi beraya dr umah ke umah....thn dpn aku dh kawen tk tau dpt join ke tak....sayang nye tk dpt merakamkan saat manis bersama kwn2 wat kali terakhir....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

so berakhir la sudah cite raya aku utk seminggu.....ari ahad masa utk aku berehat sbb ari isnin aku akan start keje.....lps ni aku akan start balik cite psl wedding aku yg aku stop sekejap utk memberi laluan kpd cite2 raya....ok daaaaaa...jumpa di next entry....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

p/s:ni la entry plg pjg aku rasa...selamat melayan kpd sesiapa yg view blog aku ni.....

0 comments:

Post a Comment