Friday, September 18, 2009 - 0 comments

rAyA pRePaRaTioN.......

kali ni tk nak cite psl my wedding.....memandangkan lg 2 hari lg nk raya,so aku nk cite sikit psl persiapan raya aku thn ni....actually mood raya thn ni tk terasa sgt sbb dlm kepala ni dok fikir psl perkahwinan je....nk dkt2 raya ni baru mood tu dtg....so apa lg last minute preparation la....tu yg rasa mcm tk cukup masa je nk gi shopping....serius aku shopping brg2 raya pd minggu terakhir berpuasa je...kalo tk raya thn sblm2 ni mesti 1st week puasa dh beli brg sikit2....tp thn ni dh akhir2 puasa baru semangat nk beli brg2 raya...tp bkn aku sorang je rasa mcm ni...all my family pun mcm tu gak....mak aku,adik aku,abg aku semua nye last minute shopping brg raya...ntah la tk tau knp thn ni jd mcm ni....mybe sbb aku nk kawen....bajet byk lari utk kenduri kawen tk pun maybe sbb keadaan ayah aku yg tk boleh nk drive menyebabkan pergerakan ibu terbatas utk shopping brg2 raya....ye la nk gi mana2 skrg semua depend pd abg aku...aku just boleh drive area dkt2 umah aku je...huhu sian ibu,dulu kalo time ayah sihat tiap2 minggu mesti ibu kuar dating ngan ayah,gi maidin la,chow kit la,bazar la....tp skrg kalo along tkde hal apa2 along la bw gi tmpt2 tu semua...huhuhuhu....

ok2 tk mau cite sedih lg...now back to topic psl persiapaan raya....ok memandangkan thn ni nk kawen,seharusnye la kena wat baju kurung byk kan...ye la mana la tau lps kawen nnt kena melawat sedara mara....tk kan la aku nk pki tshirt n jeans....kalo kt kl ni tkpe la gak kan...ni kalo kt kelantan nnt mau terbeliak biji mata mak mertua aku....hehehehehe....so thn ni aku tempah 4 psg baju....thn ni aku decide utk wat baju kurung moden....actually 3 psg je kain yg aku beli....sepasang lg dh dihadiahkan oleh makwe abg aku masa aku bertunang thn lps....baju2 tu aku tempah kt jiran sblh umah aku je...jahitan dia mmg aku suka sgt terutama baju2 kurung yg berfesyen ni la...tp 1 je aku kurang gemar kalo tempah kt dia,bab bayaran....bila aku tny berapa harga mesti dia kata ikut suka hati aku....serba slh aku dibuat nye...so slp survey harga kedai aku pun bg la rm180 utk 4 psg baju (sepasang aku kira rm45)....tp malang nye dia boleh pulang kan balik rm80 kt aku...that mean dia ambik rm100 (sepasang dikira rm25)....bg aku tk berbaloi dia jahit...huhuhu serba slh sungguh...tp bila dia kata ikhlas aku tk leh nk wat apa la....terima je la....


ni baju utk 1st day raya....tema we all thn ni coklat....



ni baju utk 2nd day...


  • aku boleh tunjuk 2 pasang baju je....lg 2 pasang kena simpan dulu....nnt tk suprise....hehehehe....
  • tp ada 2 benda yg aku nk tunjuk....benda ni mmg tk akan miss setiap tahun sambut raya...ada duit ke tkde duit tetap aku akan beli gak...

my handbag utk raya thn ni...semestinye coklat menjadi pilihan



my sandal...juga coklat menjadi pilihan....


bab kuih raya lak mcm biasa tiap2 thn mmg we all jarang wat kuih....biasa kuih 'tunjuk' jd pilihan kami...lgpun kalo org2 yg dtg umah we all kuih2 raya tu semua tk laku sgt...kbykan org lebih gemar memilih kerepek2 drp biskut2 ni....actually thn ni tk byk biskut yg we all beli tp lebih byk org bg je....kerepek2 pun thn ni tk byk yg dibeli...sbb selalu nye tiap2 thn ayah je yg plg byk beli kerepek2 ni...tp memandangkan kesihatan ayah tk mengizinkan....aku,along n ibu la ambik alih beli kerepek2 tu....so ada la 2 3 jenis kerepek je....mmg thn ni we all tk nk beli kuih raya byk2 sbb thn ni we all tkde wat open house mcm biasa....mybe cuma wat jamuan raya sikit masa kenduri berkampung nnt....tu pun tk ramai yg dijemput la cuma sedara mara dan jiran2 terdekat je.....biasa nye tiap2 thn mmg tk miss aku buat biskut raya yg diberi nama biskut cornflakes milo....tp thn ni masa mcm tk cukup je utk aku buat dan bg kt sedara mara n bakal mak mertua....tgk la kalo ngah cuti2 raya seminggu tu kalo rajin aku buat la sekotak utk kt umah....



ni antara kuih2 raya yg ada utk thn ni....

  • huhu ingat tkde kuih raya lgsg thn ni...sbb mood utk menempah,membeli dan membuat tkde lgsg thn ni...tp sekali org bg mak ai byk gak kuih raya aku thn ni....alhamdulliah

ok cite bab duit raya pulak....masuk thn ni kiranye thn k3 la aku bg duit raya kt adik2 n parent aku dan tk lupa gak makcik and pakcik aku....tp thn ni mula2 ingat dpt bg sikit je duit raya tp rezeki murah lak nk raya ni sbb baru je dpt $$$$$ dr bos....so lebih sikit la duit raya yg aku leh bg....alhamdullian murah rezeki....rezeki nk kawen mungkin....



duit2 raya yg akan diberi....

  • selalu tiap2 tahun mmg byk tu je kuantiti duit raya yg akan aku bg...tp thn dpn memandangkan dh kawen teringin nk bg duit2 raya kt anak2 buah pulak la....minta2 bajet thn dpn pun dimurahkan rezeki mcm thn ni....

last sekali bab menghias rumah...yg ni memang tiap2 thn last day puasa baru we all akan gotong royong wat sama2....maybe mlm ni pasang langsir dulu...esok tinggal pasang carpet,basuh bilik air dan dapur and kemas bilik...we all dh bahagi2 kn tugas...aku mcm biasa ditugaskan wat benda plg mudah iaitu masak utk juadah dipg raya and masuk kan kuih raya dlm bekas....

  • yg ni tkde gmbr lg la sbb blum start kemas umah lg....tp actually thn ni ibu ada upah org srh psg lampu ari raya yg lilap2 tu,tp aku lupa lak nk snap gmbr....hehehehe....

so itu je cite psl persiapan raya aku thn ni....aku akan bercuti selama seminggu start 19/9 hingga 27/9....28/9 start keje balik....lps tu keje dlm 2 minggu lebih pastu cuti balik utk kawen....aku memang tersangat la seronok bln ni n bln dpn sbb byk cuti....hehehehe....so naik keje nnt aku akan cite psl raya pulak....apa yg berlaku sehari sblm raya,semasa raya dan seminggu slps raya....last day keje ari ni tkde mood utk berkerja dlm mood cuti je ni.....tk sabar nk tgu 4.30 then boleh balik umah utk bercuti selama seminggu....

dikesempatan ni aku ingin mengucapkan selamat hari raya kpd sesiapa yg ada view blog aku ni....semoga hari raya thn ni memberi seribu keinsafan dan kebahagian kpd anda semua....

p/s:raya thn ni la raya plg tk best bg aku....sbb mood raya telah dicantas ngan mood kawen....hehehehehe tkpe2 thn dpn qada balik....


p/s:huhu adakah thn ni last dpt raya ngan family?????thn dpn tk tau raya mana.....kelantan ke kl????????

0 comments:

Post a Comment